viikonloppuna vieraita, tarjoilut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meitsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka siksi että sitä nimitystä käytetään usein einessalaateista...?
FELIX | Tuoresalaatit

Yleisemmin puhutaan kai vihersalaatista tai ihan salaatista, jos se on ns. itse tehty salaatti kasviksista. Kun emme ole saaneet ap:lta vastausta, lähden siitä olettamuksesta että tuoresalaatti on eines.

Ei uunijuurekset tai marjat ole mitään trendiruokaa vaan ihan sitä perusruokaa jota itse laittaisin tarjolle sekalaisten mössöjen (perunaa ja kalaa sekaisin laatikossa) tilalle. Trendinä on lähiluomuruoka, joten siinä mielessä kotimaiset juurekset ja marjat ovat kyllä ihan trendikkäitäkin, ei sillä.

No jos ne omassa pellossa kasvatetut, hevosen lannalla lannoitetut juurekset eivät ole sitä lähiluomuruokaa niin mikä sitten? Tai oman pihan marjat tai hedelmät? Oman tilan liha?
Itse asiassa, viljoista esim. kaura tunnetaan maailmalla hyvinkin superfoodina, täällä sitä ei kaikki tunnusta. Marjat myö sovat lisänneet muodikkuuttaan viime vuosina, mikä on hyvä asia.
Mitä pidät sitten trendiruokana?

Lukaisepa se aloitus oikein kunnolla. Siinä todettiin, että lohilaatikon lisukkeena on tuoresalaattia ja makkaran lisukkeena perunasalaattia ja tuoresalaattia. Eli lisukkeet on kyllä aivan selkeästi mainittu. Vieläkään emme ole kuulleet mitä tuo mystinen "tuoresalaatti" on, onko se vihersalaatti vai einessalaatti (jolta se kuulostaa).

niin missä tuossa oli mainittu niiden lihakääryleiden lisukkeet?

ja pilkkua viilaamatta tuosta ymmärtää tuoresalaatin olevan VIHERsalaattia tai SALAATTIA. voi olla "murre erokin" tuo, mutta väännä sinä vaan. ja itse taas en ymmärrä miksi jotain Felix salaattia saa sanoa tuoreeksi, kun se ei kyllä sitä ole. toki tuoretta sikäli ettei ole vanhalla päiväyksellä.

[QUOTE="viola";30640550]No jos ne omassa pellossa kasvatetut, hevosen lannalla lannoitetut juurekset eivät ole sitä lähiluomuruokaa niin mikä sitten? Tai oman pihan marjat tai hedelmät? Oman tilan liha?
Itse asiassa, viljoista esim. kaura tunnetaan maailmalla hyvinkin superfoodina, täällä sitä ei kaikki tunnusta. Marjat myö sovat lisänneet muodikkuuttaan viime vuosina, mikä on hyvä asia.
Mitä pidät sitten trendiruokana?[/QUOTE]

Mitä sinä oikein sekoilet? Tokihan ne omassa pellossa kasvaneet on lähiruokaa ja luomuakin, jos kriteerit täyttävät. Ja metsästä haetut marjat. Kuka on väittänyt etteivät ole?

niin missä tuossa oli mainittu niiden lihakääryleiden lisukkeet?

ja pilkkua viilaamatta tuosta ymmärtää tuoresalaatin olevan VIHERsalaattia tai SALAATTIA. voi olla "murre erokin" tuo, mutta väännä sinä vaan. ja itse taas en ymmärrä miksi jotain Felix salaattia saa sanoa tuoreeksi, kun se ei kyllä sitä ole. toki tuoretta sikäli ettei ole vanhalla päiväyksellä.

Kahden ruuan lisukkeet kolmesta oli mainittu, miksi takerrut tuohon yhteen?

ja jos sinä ymmärrät tuon tuoresalaatin ilman muuta vihersalaatiksi, niin muut eivät ole sitä tuosta ymmärtäneet. Miten sitten ymmärrät "perunasalaatin"? Itse tehdyksi vai einekseksi? Niissäkin on aikamoinen ero...vai onko sekin asia sinusta täysin yksiselitteinen ;)

Tuoresalaatti kyllä minustakin tarkoittaa sellaista ihan tavallista vihersalaattia. Tuore-sana viittaa siihen, ettei ole kyseessä esimerkiksi mikään majoneesisalaatti.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30640886:
Tuoresalaatti kyllä minustakin tarkoittaa sellaista ihan tavallista vihersalaattia. Tuore-sana viittaa siihen, ettei ole kyseessä esimerkiksi mikään majoneesisalaatti.

no mutta sanooko edes joku tarjoilevansa salaattia ja tarjoilee jitain italiansalaattia tms perunasalaattia, coleslawia tms...

[QUOTE="viola";30640550]No jos ne omassa pellossa kasvatetut, hevosen lannalla lannoitetut juurekset eivät ole sitä lähiluomuruokaa niin mikä sitten? Tai oman pihan marjat tai hedelmät? Oman tilan liha?
Mitä pidät sitten trendiruokana?[/QUOTE]

vähön liian pitkälle mennään lähiruuassa, jos on oman tilan possut padassa tai hevosenlannassa kasvatetut perunat...

Kuulostaa muuten hyvältä, mutta lauantai-illalla sais olla vähän enemmän syötävää. Jos makkara on iltapala niin sit jotain päivällistäkin. Tai toisinpäin. Tai edes pellillinen sämpylöitä uuniin makkaroiden perään.

Mut mä olenkin syöppö ja aina nälkäinen :D

En lukenut kaikkea, mutta musta kuulostaa hyvältä ja järkevältä tarjoilulta. Iltapäiväkahvilla tosin vois olla muutakin kuin piirakat ettei saunoessa yllätä nälkä. Musta on hienoa että olet ajatellut jälkkäreitäkin! Hyvin usein se korvataan vain kahvilla.

Onhan täällä takerruttu siihen lohilaatikon perunaankin ;)
silläkin aterialla on tuoretta, kun on salaattia(minkä aika moni on ymmärtänyt samoin kun minä, outlet huom). Makkarankin kanssa on tuoretta ja sitten ruokaisampaakin "salaattia", mitä meillä ainakin mies kaipaisi. Söisin kumpaa vaan, omaa tai kaupan, mutta toki omatekoinen parempaa.

ja jos sinä ymmärrät tuon tuoresalaatin ilman muuta vihersalaatiksi, niin muut eivät ole sitä tuosta ymmärtäneet. Miten sitten ymmärrät "perunasalaatin"? Itse tehdyksi vai einekseksi? Niissäkin on aikamoinen ero...vai onko sekin asia sinusta täysin yksiselitteinen ;)

Kun miettii, että yhdessä ruuassa käytetään hirvenjauhelihaa niin mulle tulee kyllä mielikuva ettei salaatit ole purkkisalaatteja, tai lohi ja perunat pakasteesta

Tapana on itsellä syödä mitä tarjotaan paitsi lehmänkielestä ( vaikka senkin saa kuulemma tehtyä maistuvaksi) joutuisin kieltäytymään ja pähkinöistä. Otan usein omia eväitä myös mukaan tuliaisten muodossa jos epäilen kyläpaikan tarjoilujen olevan niukkoja omaan makuun. Harvemmin käyn tuntemattomien luona joten syötäviä ovat usein tarjottavat.
Moni haluaa vääntää kaikesta einestä näköjään. Kovin tietävät näistä eineksistä? En ollut kuullutkaan tuosta kurkku "tuoresalaatista" aiemmin. Oppia ikä kaikki. Tarvitsee ottaa maistiaiseksi tuota tänään kaupasta viikonlopun kunniaksi. Perunasalaatin käsitän itsetehdyksi suoraan ja mökillä on syöty valmistakin, hengissä ollaan! Omista marjoista tehty kiisseli ja siihen kokonaisia marjoja, kermavaahtoa tai maitokiisseliä niin namnam. Tulee lapsuus mieleen eikä kalorit päätä pakota, kermavaahdon kun voi jättää pois herkästi turpoilevat yksilöt. Makkara kuin makkara menee kylässä, olenhan vienyt varuilta kunnon konjakki-hunaja-sinapin tuliaisina.. suosittelen ja itse tehtynä.

Huom.Isäntäväki saattaa myös olla tiukoilla taloudellisesti ja silloin vaikka tuo kuuluisa juustokermakin tulee edullisemmaksi ostaa valmiina kuin tehdä hienoa raastetta 3 laadukkaasta juustosta... Olen sitä kokeillut vaikka meillä nyt yleensä naatiskellaankin hyvistä juustoista ja jämistä tehdään sitä hirveää juustokermaa. Nams.

"Muut eivät ole sitä tuosta ymmärtäneet".. Siis sinähän tässä ketjussa olet ainoa joka ei sitä tajunnut :D

Tuoresalaatti on munkin mielestä itsetehty salaatti jossa ei oo mitään mössöjä (majoneesi tms.).

Ihan hyvältä ap:n tarjoilut kuulostaa mutta lauantailta puuttuu päivällinen :). Tosin sekin riippuu siitä moneltako lounas on. Ja siitä ovatko koko ajan ap:n luona vai käyvätkö esim. jossain tapahtumassa ja syövät sielä? Ja myös siitä onko vieraina lapsiperhe vai porukka joka viettää illan kosteissa merkeissä.