viikonloppuna vieraita, tarjoilut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meitsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvältä kuulostaa.
Tiiät varmaan että kalaruoka sopii jokaiselle vieraalle, ettei kukaan ole allerginen?

lohikeiton voisin vain syödä.
leivät ja kiisseli on suuri EI meillä,ja kun lisätään listaan meidän pahimmat viholliset kaali sekä aura niin nälkä saattaa tulla :)

Jotenkin tuli 80-luku mieleen tarjottavista. Ei pahalla mutta jotenkin raskaat ja vanhanaikaiset, ehkä jopa suppea lista näin paperilla ainakin.

Kyllä mä vieraille myös jotain pullaa/piirakkaa/kakkua tarjoisin ja kiisselit unohtaisin..

Ihan ok jos tiedät että vieraat tykkää makkarasta ja perunasta mutta jos ne ei kuulu suosikkeihin niin nälkä heille jää.

Jotenkin tuli 80-luku mieleen tarjottavista. Ei pahalla mutta jotenkin raskaat ja vanhanaikaiset, .

Totta :)

Nykyään syödään kevyemmin eikä juurikaan enää mitään kiisseleitä tai laatikoita.

Katsoin listaa uudelleen ja taitaisin itse elää viikonlopun hedelmärahkalla. Olettaen että ei ole kovin sokerista.

Kiinnostaa edelleen että mitä on tuoresalaatti? Vihersalaatti, joku einessalaatti tyyliin aurinkosalaatti, valmis kaalisalaatti?

No kyllä on taas kaikki hienostelijat ja erikoisuuden tavoittelijat liikkeellä. "Kiisseli ja leipä meillä EI". No aha, tuskin leipä kovin monelta muulta lapselta kielletty. Ja tuo kiisselistä vouhkaaminen vaan naurattaa. Ja meillä kyllä syödään laatikoita ja kiusauksia joissa PERUNAA. Ja mureke(tai lihapullat/pihvit) kuuluu myös ruokavalioon. Ja jos on noin nirppanokkaista väkeä niin teitä tuskin kukaan haluaakaan yökylään. Enkä tiedä ketään tuttuani joka ei söisi makkaraa, kuuluu meillä "maalaisilla" asiaan silloin tällöin. Ja kyllä sinä outlet varmaan kuolisit siihen rahkan sokeriin :)

Ja kyllä sinä outlet varmaan kuolisit siihen rahkan sokeriin :)

Kyse ei ole siit että kuolisin...vaan siitä että jos koko viikonlopun eläisi jollain niin sen pitäisi varmaan edes maistua hyvältä. Mitä makea ei minusta ole. Lisäksi se on ihan hiton epäterveellistä - kai teillä maallakin on jotain kuultu stten 70-luvun?
Ruuan keventäminen, uudet ruokalajit, sokerin välttäminen, ei taida olla tuttuja juttuja? Maalaisten ja kaupunkilaisten ruokavaliossa todellakin taitaa yhä edelleen olla huimat erot vaikkei luulisi. :O

Meillä tarjottiin viime viikonloppuna vieraille:

-pe iltana tulivat seitsemältä, syötiin tortilloja, iltaa istuessa juustolautanen + hedelmiä ja keksejä, valkkaria ja punkkua

-aamupalaksi puuroa ja marjoilla ja pähkinöillä, vuokaleipää, juustoa ja kasviksia, jogurttia, kahvia, teetä, tuoremehua, hedelmiä

-lounas syötiin eräässä tapahtumassa, pyttipannua :D Käytiin myös munkkikahvilla

-Päivälliseksi uunilohta, bataattimuusia, sienikastiketta, vihersalaattia, jälkkäriksi tyrnikermahyve, keitettiin kahvit ja kahvin kanssa pikkuleipomon keksejä ja bebe-leivoksia

Kyse ei ole siit että kuolisin...vaan siitä että jos koko viikonlopun eläisi jollain niin sen pitäisi varmaan edes maistua hyvältä. Mitä makea ei minusta ole. Lisäksi se on ihan hiton epäterveellistä - kai teillä maallakin on jotain kuultu stten 70-luvun?
Ruuan keventäminen, uudet ruokalajit, sokerin välttäminen, ei taida olla tuttuja juttuja? Maalaisten ja kaupunkilaisten ruokavaliossa todellakin taitaa yhä edelleen olla huimat erot vaikkei luulisi. :O

No huh huh. Kyläänhän voipi olla tulossa juuri ne isovenhemmat, jolle ei ruoka ole ruokaa jos ei ole perunaa. Ja vieraalle tarjottavassa viikonloppuruuassa ei minun mielestäni pidä laskeskella kaloreita tai miettiä sokerin välttämistä. Normaali arki oman perheen kanssa on sitten eri asia

tässä vähän järkevämpi menu.
ensin iltapalana pitsaa/mini hampurilaisia jotka saa koota itse.
Jääkylmää kossua tervetuliais huikaksi.

aamupalaksi mannaryyni puuroa niin kelpaa lapsillekkin ja tietty lisäksi kahvia sekä croisantteja.

lounaaksi lohta sekä kokonainen broileri lisukkeineen.

saunan jälkeen esim lihapullia ja salaattia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30638233:
No huh huh. Kyläänhän voipi olla tulossa juuri ne isovenhemmat, jolle ei ruoka ole ruokaa jos ei ole perunaa. Ja vieraalle tarjottavassa viikonloppuruuassa ei minun mielestäni pidä laskeskella kaloreita tai miettiä sokerin välttämistä. Normaali arki oman perheen kanssa on sitten eri asia

Tästä voi olla montaa mieltä. Itse miellän asian niin että juhlaruuan kanssa ei välttämättä ole niin nökönuukaa, jos ruuassa on kermaa tai sokeria. Mutta tässä ei nyt ollut kyse juhlaruuasta vaan ihan normaalista (joillekin) arkiruuasta. Makkaraa jne.
Itse pyrin syömään hyvin yksnkertaista ja terveellistä ruokaa eikä siihen kuulu makkara tai sokeri (ei tosin makeutusaineetkaan). Paljon vihreää, vähärasvaista lihaa ja kalaa. Täysjyvää, ruista. Hedelmiä jälkkäriksi, ei kiisselin kaltaisia sokeri/jauhomössöjä. Ap:na keventäisin menua, nyt se vaikuttaa turhan raskaata, ellei sitten kylään ole tulossa pelkkiä fyysistä työtä tekeviä miehiä.
Aloituksessa kysyttiin mieipiteitä ja niitä tässä on tarjottu puolin ja toisin.

Jos menet viikonlopuksi jollekin kylään niin ilmoitatko mitä sulle pitää olla tarjolla???Vai norsunvitulla koko viikonlopun ja närpit salaattia :(

No täällä maalla tehdään usein edelleen kovasti fyysisiä töitä, jolloin ruokakin on tuhtimpaa. Ja meille tulevat vieraat kyllä kelpuuttavat talon menun. Mitähän tarkoitat niillä "uusilla ruokalajeilla", jotka tekevät ruuasta niin terveellistä? Täällä maalla syödään paljon lihaa, kalaa, juureksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, kotipaistoista leipää ja pullaa, maitotuotteita. Ja kyllä, myös niitä kiisseleitä :) Tietysti ovat omasta mehusta ja marjoista tehtyjä. Saattaa olla jopa kermavaahtosilmä päällä.
Ongelma?

Jos menet viikonlopuksi jollekin kylään niin ilmoitatko mitä sulle pitää olla tarjolla???Vai norsunvitulla koko viikonlopun ja närpit salaattia :(

Yleensä isäntäväki kysyy etukäteen, sopiiko kaikki ruoka. Jos kysytään, yleensä tulee todettua että syön vähähiilarisesti, eli kaikki kasvikset, liha, kana, kala käy. Jos ei ole minulle sopivaa ruokaa tarjolla, niin sitten syön sitä salaattia tai mitä sopivaa nyt on tarjolla. Yleensä aina jotain syötävää on löytynyt. Kaikki minut tuntevat ja kylään kutsuvat nyt tietävät muutenkin että urheilen enkä syö makeaa, eivätkä pidä sitä minään ihmeenä.
Millään "norsunvitulla" ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. En yleensä edes tee syömisistäni sen kummempaa numeroa, ellei joku niistä erikseen kysy.

Olen kuullut ruuan keventämisestä ja uusista ruokalajeista. Ja molempia teenkin, kuyen myös vanhaa ja perinteistä. Enkä niuhota. Enkä tee numeroa siitä että olisin parempi kuin muut. Ja kylässä syön sitä mitä on. Jos jostain en pidä, maistan edes. Enkä kyläily v.loppuna olettaisikaan pystyväni noudattamaan mitään omaa r.valiota/kotkotuksia vaan söisin kohteliaasti sitä mitä on.

Olen kuullut ruuan keventämisestä ja uusista ruokalajeista. Ja molempia teenkin, kuyen myös vanhaa ja perinteistä. Enkä niuhota. Enkä tee numeroa siitä että olisin parempi kuin muut. Ja kylässä syön sitä mitä on. Jos jostain en pidä, maistan edes. Enkä kyläily v.loppuna olettaisikaan pystyväni noudattamaan mitään omaa r.valiota/kotkotuksia vaan söisin kohteliaasti sitä mitä on.

Eli jos olisit vaikka terveyden vuoksi tiukalla laihdutuskuurilla, vetäisit viikonlopun makkaraa ja sokeriherkkuja napa ratkuen, koska niitä olisi tarjolla? Minä en. Tai jos olisit todennut, että esimerkiksi vehnä tai maito ei sovi sinulle, söisit niitä vaikka saisit niistä oireita? Vai mitä tarkoitat ruokavaliolla/kotkotuksilla?
Tiedätkö, tapoja on monia, eikä se ettei syö kaikkea mitä tarjolla on, tarkoita sitä, että olisi epäkohtelias. Epäkohteliaampaa minusta on, jos isäntäväki ei ota huomioon vieraiden tarpeita ja kysy etukäteen. Itse kysyn aina. Näin kaikki saavat mitä tykkäävät syödä, yleensä tarpeet eivät ole monimutkaisia.

Eli jos olisit vaikka terveyden vuoksi tiukalla laihdutuskuurilla, vetäisit viikonlopun makkaraa ja sokeriherkkuja napa ratkuen, koska niitä olisi tarjolla? Minä en. Tai jos olisit todennut, että esimerkiksi vehnä tai maito ei sovi sinulle, söisit niitä vaikka saisit niistä oireita? Vai mitä tarkoitat ruokavaliolla/kotkotuksilla?
Tiedätkö, tapoja on monia, eikä se ettei syö kaikkea mitä tarjolla on, tarkoita sitä, että olisi epäkohtelias. Epäkohteliaampaa minusta on, jos isäntäväki ei ota huomioon vieraiden tarpeita ja kysy etukäteen. Itse kysyn aina. Näin kaikki saavat mitä tykkäävät syödä, yleensä tarpeet eivät ole monimutkaisia.

Jos olisin terveyteni takia tiukalla kuurilla, en menisi ollenkaan yökylään. Tai jos menisin ilmottaisin ottavani mukaan omat syötävät jos normiruoka ei kelpaisi

Jos joku tuttava olisi sairauden takia jollain ruokavaliolla tai allerginen, sen roki tietisin ja ottaisin huomioon. Tuskin kukaan ventovietaita kutsuu, sellaisia siis joista ei mitään tiedä. Yökyläilystä kuitenkin kyse. Ja aika harvinaista niin tiukka laihdutus ettei v.loppuna voi makkaran palaa tai kiisseliä syödä. Pullatkin kun taisivat tuosta kahvipöydästä puuttua. Ja kuka on napa ratkuen käskenyt syödä, kohtuus kaikessa. Ja elämästä voi myös nauttia, vaikka kohtuudella v.loppuna, jos arkena elää rehuilla.
Ja yhdessä tuttava perheessä olemmw yökyläilleet monesti eikä ole emäntä etukäteen tiedustellut kelpaako se ja se. Enkä todellakaan oleta sellaista!!! Suu kiinni ja on sitten syömättä jos ei mistään kattauksesta mikään käy(kelpaa..).

[QUOTE="jooh";30638440]Ihmetteken kyllä jos tarjottavat pitää etukäteen toimittaa kutsutuille...Vai pittääkö soittaa että mitä te haluutte syösä? Tai mikä ruoka teille kelpaa....[/QUOTE]

ehkä olen uudenaikainen mutta kyllä meillä on tapana kysyä mitä syötäisiin vai syödäänkö mitään ja mennään ulos syömään.