N
Nina TT:lle
Vieras
"Meillähän Evelynillä ei ole nukkumaanmenoaikoja. Hän menee sitten kun väsyttää. Useimmiten tämä tapahtuu 20-22 välisenä aikana, mutta joskus tyttö valvookin myöhempään. Monella vanhemmalla on tarve saada lapsi nukkumaan lähinnä siksi, että saisivat omaa rauhaa sinä aikana. Sen sijaan, että sanon tytölle "Mene nukkumaan" olen valinnut sanoa "Äiti tarvitsee nyt hieman omaa aikaa. Äiti istuu nyt hetken tietokoneella." Toinen esimerkki on se, että joskus on kiire ja lasta pitää kantaa (tai työntää rattaissa tai pukea vaikka hän osaisi pukea itsekin) vaikka tämä haluaisi mennä ihan itse. Sen sijaan, että uhittelee tai komentaa voi pyrkiä kertomaan rehellisesti, että nyt on kiire, äiti haluaa ehtiä tuohon, jos emme nyt kiirehdi niin myöhästymme junasta tai tulemme myöhässä juhliin. Tai jos haluaa lapsen auttavan siivoamisessa, tai korjaamaan omat jälkensä. Meillä riittää nykyään melkeinpä lause "Katso, tuossa lattialla on paljon tavaroita hujan hajan." Kun olemme tarpeeksi usein keskustelleet siitä, miten äidille on tärkeää, että täällä olisi edes jotenkuten siistiä ja mukava olla, muistaa lapsi jo sen eikä minun tarvitse tehdä muuta kuin muistuttaa lattialla olevasta kaaoksesta."
Olen miettinyt pääni puhki tuota sun filosofiaas kasvatuksen suhteen ja tämän sun blogistas lainattu teksti sai mut ymmärtämään kaiken. Eli: Sä olet kasvattanut lapsesi miellyttämään äitiä. (Siis sua.)
Halleluja, vihdoin mä ymmärrän!!!!

Olen miettinyt pääni puhki tuota sun filosofiaas kasvatuksen suhteen ja tämän sun blogistas lainattu teksti sai mut ymmärtämään kaiken. Eli: Sä olet kasvattanut lapsesi miellyttämään äitiä. (Siis sua.)
Halleluja, vihdoin mä ymmärrän!!!!