Vauvoista ja D-vitamiinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Onneksi luin koko ketjun :)
Avain tuli tuolla jossain sivulla 8 tai 9, jossa AP kertoi halunneensa 10 vuotta äidiksi tai nussitaan,a halunneensa lasta 10 vuotta... siinä se.

Mun kokemuksen mukaan nämä tapaukset on just niitä jotka hyvin aktiivisesti "ajattelevat VAIN lapsen parasta ja hyvinvointia" Onhan heillä ollut monta vuotta aikaa hakea kaikki tieto ja valmistautua tähän maailman seitsemänteen ihmeeseen omalla kohdallaan.

NinaTT, lyhyesti
* täysimetys 6kk-vuosi
* osittainen tonne 4-5 vuoteen jos lapsi haluaan niin pidempään
* ei vaippoja
* perhepeti
* ei rattaita/vaunuja vaan kantoliina
* ei rokotuksia
* ei mitään lisiä (ravinto tai vitamiini)
* ei lääkkeitä
ja listaa voisi jatkaa loputtomiin koska kaikkien nykyisin käytössä olevien vauvan asioiden suhteen joku on netissä eri mieltä ja kyseenalaistaa nykykäytännön, sitä on helppo peesata.

Yksi ehdotus AP:lle, mitäs jos tutkisit tämänkin asian tieteellisesti (tätä palstaa ei voi pitää tieteellisenä) käytät koekaniinena vaikka omaa vauvaasi ja otat muutaman muun 10-100 saman henkisen mukaan ja tutkitte, parinkymmenen vuoden päästä se D-vitamiini suositus joko puretaan tai ei SINUN tutkimuksesi johdosta

Tuossa sun listassa on aika outoja juttuja.

Kyllä, rokotteita. Lapsen on ihan hyvä altistua erilaisille taudeille tietyissä määrin, näin on aina ollut, ja jos ei altistu, on lapsella korkeammat riskit sairastua moneen autoimmuunisairauteen. En tiedä mistä olet repässy etten lastani rokottaisi, kaiketi omasta päästäsi. Just käytiin rotarixkin ostamassa.

Osittainen imetys 3 vuoteen asti on mun toive, lapsi saa sen jälkeen vieroittautua mielellään ennen neljättä ikävuottansa. Väkisin en kuitenkaan lähde sitä potkimaan pois, mutta eiköhän se vieroittaudu ihan itsekseen kun huomaa olevansa tarpeeks iso tyttö.

D-vitamiinia talvella jos sitä ei ruoasta tarpeeksi saa. Tässä ollaankin jo moneen kertaan todettu, että rintamaidosta sitä ei pohjoisissa oloissa saa tarpeeksi.

Älä pistä sanoja mun suuhun. Se on aika törkeätä.

Minähän vain pohdiskelin tilannetta yleensä SINÄ et ole tässä ketjussa puhunut kuin d-vitamiinista, auringosta ja vaipattomuudesta (ja siitäkin vain maininta että käy yöllä pissalla vaikka luulit jo olevan yökuiva)

Nuo muut on pohdiskeluja siitä mitä kaikkea netissä pohditaan ja kyseenalaistetaan, lisäksi mainitsit olevasi tutkija tai ainakin tutkijasielu joten siksi ehdotin tuota tutkimusta. Toki minuakin kiinnostaa se olenko aiheuttanut omilleni jotain vahinkoa kun ovat sekä saaneet d-vitamiinia että aurinkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Miten musta tuntuu, että sä esität ne pohdiskelut faktatietoina...

En tiedä miksi susta niin tuntuu, mutta yleensä väittelyitä ei kannata käydä tunnepohjalla; silloin jää lukematta, mitä toinen osapuoli OIKEASTI kirjoittaa. Silloin väittelee omista tunteistansa. Se ei ole kovin hyödyllistä jos haluaa faktoista jotain tietoa ja väittelyä.

Miks mä en nyt tajunnut yhtään mitä sä hait tolla kommentillasi takaa? Olinko ainoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Täytyy sanoa että ainoatakaan kunnollista biokemian tai elintarvikekemian kirjaa ei saa suomeksi käännettynä. Tämä koskee melkein kaikkea kunnollista tietoa vitamiineista noin yleensäkin. Netistä ei löydy edes järkevää osaa kaikesta ravitsemustiedosta suomeksi mikä löytyy englanniksi.

Olen samaa mieltä :)

Onneksi englanti onkin vahvin kieleni; varsinkin tieteelliset julkaisut voi olla vaikeaselkoisia vieraalla kielellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En tiedä miksi susta niin tuntuu, mutta yleensä väittelyitä ei kannata käydä tunnepohjalla; silloin jää lukematta, mitä toinen osapuoli OIKEASTI kirjoittaa. Silloin väittelee omista tunteistansa. Se ei ole kovin hyödyllistä jos haluaa faktoista jotain tietoa ja väittelyä.

Miks mä en nyt tajunnut yhtään mitä sä hait tolla kommentillasi takaa? Olinko ainoa?

Tarkoititko mua vai Ninaa?

Ninaa. Sinua ymmärrän oikein hyvin :)

Et.

Ei faktoista voi väitellä. Tai voi mutta mitä järkeä. Mä väitän että maapallo on pyöreä ja väitä sä, että se on litteä.

Kuka on oikea päättämään onko allergia hyvästä vai pahasta? Jos lapsi pitkän imetyksen päätteeksi kehittää allergian, eikö se ole merkki vastustuskyvyn kehittämästä puolustusmekanismista jotain haitallista vastaan?

En siis ymmärrä miksi Vepasto tunteitansa musta tähän keskusteluun tuo. Jos hänestä tuntuu, että mä teen jotain, niin jospas pistäis sen tunteen sivuun ja lukisi mitä kirjoitan?

En siis ymmärrä miksi Vepasto tunteitansa musta tähän keskusteluun tuo. Jos hänestä tuntuu, että mä teen jotain, niin jospas pistäis sen tunteen sivuun ja lukisi mitä kirjoitan?

Mutta kun sä ensin sanot jotain sillä tyylillä, että oikeasti olet sitä mieltä. Ja hetken päästä, kun joku ottaa asian uudelleen puheeksi, niin pyörrät sanasi ja sanotkin vain pohtineesi asiaa, etkä olekaan oikeasti sitä mieltä. Ei tässä mistään tunteista ole kyse.

Mutta kun sä ensin sanot jotain sillä tyylillä, että oikeasti olet sitä mieltä. Ja hetken päästä, kun joku ottaa asian uudelleen puheeksi, niin pyörrät sanasi ja sanotkin vain pohtineesi asiaa, etkä olekaan oikeasti sitä mieltä. Ei tässä mistään tunteista ole kyse.

EKA kerta kun voin sanoo et 100% peesi tähän

ap, otatko sä siis mielelläsi sen riskin, että annat pienen lapsen olla auringossa tietääksesi kuitenkin sen riskit ihosyövän suhteen (mistä sitä tietää mikä määrä riittää ihon palamiseen pienellä ) ? Sekä sen riskin, että jos lapsesi kuitenkin saa liian vähän d-vitamiinia, kun sitä ei valmisteella varmista, että aikuisiässä hänelle iskee osteoporoosi tms tauti?

Katsos mä en ole ihan yksinkertainen.

Auringonvalolla on riskinsä, mutta mä tiedän MYÖS sen hyödyt. Näitä kahta voi tasapainotella.

Älkää olko niin hemmetin mustavalkoisia. Ei se niin mene, että joku on joko hyvä tai paha.

Emmä nyt sitä missään -30 asteen pakkasilla alkais pitää, mutta ku muistan viime talvenkin, niin monina päivinä olis ihan hyvin voinu pitää... ;) Kunhan siis korvat olis lämpiminä.

Kyse ei ole mun haluista vaa lapsen parhaasta, muuten...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuossa eräs kirjoitus, josta selvästi saa sen käsityksen, että sun mielestä myös talvella sitä d-vitamiinia saa auringosta.

Voishan tuosta saada sen käsityksen jos alkaa soveltamaan, mutta kun oikeasti miettii mitä siinä kirjoitan, en missään nimessä väitä suomen talviauringon olevan riittävä D-vitamiinilähde.

Kunhan vaa pohdiskelin asioita. Minulla on tapana tehdä niin ennen kun teen päätöksiä tärkeistä asioista.

Vepasto noin se tekee aina!

ap, otatko sä siis mielelläsi sen riskin, että annat pienen lapsen olla auringossa tietääksesi kuitenkin sen riskit ihosyövän suhteen (mistä sitä tietää mikä määrä riittää ihon palamiseen pienellä ) ? Sekä sen riskin, että jos lapsesi kuitenkin saa liian vähän d-vitamiinia, kun sitä ei valmisteella varmista, että aikuisiässä hänelle iskee osteoporoosi tms tauti?

Katsos mä en ole ihan yksinkertainen.

Auringonvalolla on riskinsä, mutta mä tiedän MYÖS sen hyödyt. Näitä kahta voi tasapainotella.

Älkää olko niin hemmetin mustavalkoisia. Ei se niin mene, että joku on joko hyvä tai paha.

Jos et ole niin yksinkertainen, niin osaatko sitten vastata noihin kysymyksiin?

Kuka on oikea päättämään onko allergia hyvästä vai pahasta? Jos lapsi pitkän imetyksen päätteeksi kehittää allergian, eikö se ole merkki vastustuskyvyn kehittämästä puolustusmekanismista jotain haitallista vastaan?

Noni, tästä saadaankin sitten 11 sivua lisää tieteellistä väittelyä!

Voisitko sitten kertoa minulle (rv 38+2) ja esikoinen tulossa.
Kun talvea vasten syntyy niin miten minun pitäisi toimia että saa oikean määrän tuota vitamiinia. Mitä minun pitää syödä imetysaikana (normaalisti syön yleensä paljon kasviksia ja kalaa, ei punaista lihaa). En halua vahingoittaa tätä vauvaa

Eli siihen viitaten, mistä tämäkin lähti käyntiin:

Jos kerron, että viime talvena oli montakin päivää jolloin lasta olisi voinut pitää pää paljaana ulkona, väitänkö minä teidän mielestänne, että pohjolan auringosta saa tarpeeksi d-vitamiinia?

LUKEKAA, ja käyttäkää niitä aivojanne. Saatan kirjoittaa lievästi provosoiden, sanon esim "Miksi muka suomen auringosta ei saa tarpeeksi UVB säteilyä?" mutta jos luette lauseen, huomaatte, etten väitä siitä tulevan tarpeeksi. Kysyn miksi siitä ei tule.

Kyllä mä aika selvästi informoin sitten kun mulla on tietoa enkä vain pohdiskele ;) Älkää nyt jaksako olla niin mustavalkoisia, että jos jotain kyseenalaistan, väitän tietäväni kaiken.

Jos kerron, että viime talvena oli montakin päivää jolloin lasta olisi voinut pitää pää paljaana ulkona, väitänkö minä teidän mielestänne, että pohjolan auringosta saa tarpeeksi d-vitamiinia?

Et väitä, mutta sitä mieltä olet, että olisit lastasi voinut pitää pää paljaana ulkona sen pienenkin aurinkomäärän takia.

ninaTT sä otat siis tietoisen riskin että sun lapsella on tulevaisuudessa riisitauti ja ihosyöpä.. Siis voihan toi syöpä tulla muutenkin, mutta mun mielestä ei kannata kävellä moottoritiellä jos ei halua jäädä auton alle..

Voisitko sitten kertoa minulle (rv 38+2) ja esikoinen tulossa.
Kun talvea vasten syntyy niin miten minun pitäisi toimia että saa oikean määrän tuota vitamiinia. Mitä minun pitää syödä imetysaikana (normaalisti syön yleensä paljon kasviksia ja kalaa, ei punaista lihaa). En halua vahingoittaa tätä vauvaa

Vauvan d-vitamiinitaso ensimmäisen 3 elinkuukauden aikana riippuu pitkälti äidin d-vitamiinitasosta raskauden lopulla. Sen jälkeen tasot tippuvat dramaattisesti jos lapsi ei saa tarpeeksi auringonvaloa/tarpeeksi d-vitamiinia jostain muualta.

Suosittelisin sulle rasvaista kalaa maltillisesti ja nyt talven lähestyessä ja valon vähetessä jotain hyvin liukenevaa d-vitamiinilisää. Lapselle kuukauden ikäisestä jotain hellävaraista lisää pitkin päivää, eli ei kaikki kerralla. Keväällä voi sitten lopetella sen käyttöä, ja kesällä ilman.

Tää on vaa mun suositus, loppuen lopuksi itse teet miten parhaaksi katsot.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Noni, tästä saadaankin sitten 11 sivua lisää tieteellistä väittelyä!

No niin, sä voit sitten aloittaa kertomalla miksi lapselle ei saisi antaa sille tarkoitettua luonnollista ravintoa? Onko jossain päin luontoa "luonnollisia" puurokattiloita taikka perunasosesammioita mistä lapset osaavat omin neuvoin hakea apetta???

Ei sen tieteellisempää kuin terve järki.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ninaTT sä otat siis tietoisen riskin että sun lapsella on tulevaisuudessa riisitauti ja ihosyöpä.. Siis voihan toi syöpä tulla muutenkin, mutta mun mielestä ei kannata kävellä moottoritiellä jos ei halua jäädä auton alle..

Ja sinä otat siis epätietoisen riskin että lapsesi kärsii vitamiinilisästä ja auringonvalon puutoksesta kun et jaksa ottaa asioista selvää.

Et taida tajuta, että aurinko on meille tärkeä, ja jos kiellät sen lapselta, se voi johtaa masennukseen, unihäiriöihin, riisitautiin, osteoporoosiin..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Ja sinä otat siis epätietoisen riskin että lapsesi kärsii vitamiinilisästä ja auringonvalon puutoksesta kun et jaksa ottaa asioista selvää.

Et taida tajuta, että aurinko on meille tärkeä, ja jos kiellät sen lapselta, se voi johtaa masennukseen, unihäiriöihin, riisitautiin, osteoporoosiin..

Ja mites se lapsi siitä vitamiinilisästä sitten kärsii? Siten vai, että sillä taataan se, ettei lapselle tulisi riisitautia tai osteoporoosia?

ja vittu herätät sen pienen vauvan yöllä pissalle et se ois yökuivakin! Perkele! Älä tul selitteleen mitään!

Taas tämmönen. Taas kiehahtaa. En edes yritä jaksaa.

SINÄKIN IDIOTTI LUULET MUN HERÄTTÄVÄN TON PISSALLE, VITTU OTA SELVÄÄ ASIOISTA.

Kas noin.

Edelleenkin, tyttönen herää ja herättää mut viemään häntä potalle öisin 0-2 kertaa yössä.

Yhteistyössä