Vauvoista ja D-vitamiinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kgjuhi:
Alkuperäinen kirjoittaja NInaTT vastaa tähän::
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai sä olet elänyt tuolla ajalla... mielenkiintoista. Kuinkas sitten yhä enemmän ihmisiä selvisi ja pystyi muuttamaan pitkin maailmaa kun keräilijät ja metsästäjät oppivat myös viljelemään maata. Ruokavalio yhdessä sairaanhoidon kanssa kylläkin lisää elinikää. Ei kaikki ole ainoastaan sairaanhoidon ansiota.. ja mielestäni suurin osa ihmisistä kylläkin yrittää syödä terveellisesti että he myös eläisivät mahdollisimman pitkään terveenä. Ihmiset synnyttivät jälkeläisensä hyvin nuorina.

Jos ihminen olisi huonommalla ravinnolla tullut nykyistä aikaisemmin sukukypsäksi... Niin, no se ei vaan ole mahdollista.

Miten selität sen että monissa kehitysmaissa, jossa ravitsemus on heikko, alle 10 vuotiaillakin on jo lapsia ja joku 12 v. on ihan normaali-ikäinen äiti?

Useassa Afrikan ja Aasian maassa jotka luokitellaan kehitysmaiksi on ihan normaalia joutua naimisiin ja saada ensimmäinen lapsi 12- vuotiaana ja lisäksi se mies on yleensä monta vuotta vanhempi.

D- vitamiini vaikuttaa suuresti luuston kehittymiseen, eli esim. kallon avanne ei välttämättä sulkeudu kunnolla jos lapsi kärsii d- vitamiinin puutteesta.

Ja vielä kolmanneksi entisaikoina syötiin paljon rasvaista kalaa, mitä nykyään ei syödä tai ei edes voidan syödä suurien elohopea- ja raskasmetallipitoisuuksien tai pyyntyirajoitusten (valaat, hylkeet, jäämeren kalat) vuoksi.

Tarkoitatko normaalilla keskimääräistä vai sosiaalisesti hyväksyttyä? Mikä on ensisynnyttäjien keski-ikä näissä maissa? Voisin kuvitella sen olevan 15-17 vuodessa. Se tarkoittaisi, että nuorimmat olisivat n 12.

Mutta se että herätät kesken unien tuossa iässä käymään potalla on jo törkeää! Ja minkäikäinen lapsi kärsii siitä oli se sit minkäikäinen tahansa. Yökuiva ei ole jos pissaa yöllä mihin vain. Eritysestikin siitäkin että se tarvii herättää siihen!!!!!!!!!!!!!! Sä oot pipipää!

Nyt kiehahti, oikeasti. Nyt en jaksa sanojani säästellä.

SIIS MIKÄ VITUN IDIOOTTI SINÄKIN OLET? MISSÄKÖHÄ VITUSSA MINÄ OLEN MUKA SANONUT ETTÄ HERÄTÄN LAPSEN YÖLLÄ POTALLE??? Argh. Kaiken maailman idioottityperyspaskiaisia täälläkin on. Oppikaa lukemaan.

Huh. Nyt helpotti.

Lapsi herää kuule ihan itse käymään potalla. Ei kai aikuisetkaan mitä herätyksiä laita keskelle yötä jotta heräisivät pissimään ettei sänky kastu? Monet nimittäin joutuvat yöllä käymään vessassa, minäkin silloin raskauden alussa ja lopussa.

KUULE VITTU PIPIPÄÄ TUON IKÄINEN EI ITSE HERÄÄ JUURI SIIHEN POTALLE!

Ja sinä tiedät tämän miten? :laugh: :laugh: :laugh:

Sä olet varmaan vessahätäviestinnän ekspertti?

Siis onko joku niin typerä, ettei tajua, että eläimet eivät pissi ja kaki ympäriinsä ihan miten sattuu? Suurimassa osassa maailmaa lapset ovat kuivia heti alusta asti, koska vanhemmat ymmärtävät, että vaipat ovat epähygieenisiä ja ällöttäviä ja täysin tarpeettomia. Ne ovat mun mielestä aika alentavia.

AI SÄ PIDÄT JO LASTAS ELÄIMENÄ VITTU!

No iällä on väliä juu. Mut ei se normaalia ole jos ei ole normaalia sekään että aikuinen käy noin monesti kusella yöllä! Ei koske raskaana olevia!

Et oo tainnut koskaan kuulla yliaktiivisesta rakosta tai siitä, että kaikki ihmiset on yksilöitä?

Jos illalla vetää vettä/nesteitä 1-2 litraa, niin kuvitteletko, että kaikki voi olla yli 8 tuntia pissaamatta?

Lue nyt vaa mitä siellä sivustolla sanotaan... Ihminen kaipaa jonkin verran d-vitamiinia ravinnostaan ,mutta suurin osa siitä tulee auringosta. Äidinmaidossa on siis d-vitamiinia, mutta ei kovin suuria määriä, sillä vauvan kuuluu saada se auringonvalosta. LUE.

Vai oikein KUULUU saada se auringosta. Eli sun mielestä on sitten ihan ok altistaa pieni lapsi haitallisille auringon säteille?

Kyllä, lapselle kuten myös aikuisellekin on HYÖDYLLISTÄ ja TERVEELLISTÄ oleskella auringossa maltillisesti.

Luuletko sä, että vauva saa ihosyövän jos se viettää 5 minuuttia päivänvalossa?

Tiesitkö, että jos lapsi ei ole tarpeeksi auringonvalossa, hänen näkönsä ei kehity normaalisti? Tiesitkö, että auringonvalo vaikuttaa mm melatoniinitasoihimme, kuten myös muiden hormonien tasoihin? Tiesitkö, että auringonvalon puutostila voi johtaa mm masennukseen?

Ei aurinko ole mikään kaiken pahan alku ja juuri, päinvastoin. Ilman aurinkoa tällä planeetalla olis vissiin vähän vaikea elää :whistle: Mutta ei sitä lasta pidä siis aurinka ottamaan laittaa, riittää kun ei ole ihan yhtä neuroottinen tapaus kun sinä ;)

Mutta se että herätät kesken unien tuossa iässä käymään potalla on jo törkeää! Ja minkäikäinen lapsi kärsii siitä oli se sit minkäikäinen tahansa. Yökuiva ei ole jos pissaa yöllä mihin vain. Eritysestikin siitäkin että se tarvii herättää siihen!!!!!!!!!!!!!! Sä oot pipipää!

SIIS MIKÄ VITUN IDIOOTTI SINÄKIN OLET? MISSÄKÖHÄ VITUSSA MINÄ OLEN MUKA SANONUT ETTÄ HERÄTÄN LAPSEN YÖLLÄ POTALLE??? Argh. Kaiken maailman idioottityperyspaskiaisia täälläkin on. Oppikaa lukemaan.

Huh. Nyt helpotti.

Lapsi herää kuule ihan itse käymään potalla. Ei kai aikuisetkaan mitä herätyksiä laita keskelle yötä jotta heräisivät pissimään ettei sänky kastu? Monet nimittäin joutuvat yöllä käymään vessassa, minäkin silloin raskauden alussa ja lopussa.

Siis onko joku niin typerä, ettei tajua, että eläimet eivät pissi ja kaki ympäriinsä ihan miten sattuu? Suurimassa osassa maailmaa lapset ovat kuivia heti alusta asti, koska vanhemmat ymmärtävät, että vaipat ovat epähygieenisiä ja ällöttäviä ja täysin tarpeettomia. Ne ovat mun mielestä aika alentavia.

Homo sapiens lajia taidetaan olla. Mikäs sinä olet? Henkiolento?

Ei helvetti saan susta hyvät naurut :laugh:

Huh. Nyt helpotti.

Juu mä mielestäni olen ihminen en eläin. MUT ONNEA SULLE TEIDÄN ELÄIN ELÄMÄSSÄS!

Kyllä, lapselle kuten myös aikuisellekin on HYÖDYLLISTÄ ja TERVEELLISTÄ oleskella auringossa maltillisesti.

Ja sitten seuraavaksi alatkin teilaamaan noita tutkittuja juttuja auringon haitallisuudesta. Just just.

Juu mä mielestäni olen ihminen en eläin. MUT ONNEA SULLE TEIDÄN ELÄIN ELÄMÄSSÄS!

En ole tässä ketjussa juuri kenenkään kannalla, mutta ainakin tätä vastausta olen vastaan: ihminen nimittäin on eläin. Voi hyvä tavaton, mikä muu ihminen olisi? Kissa on eläin, vuohi on eläin, ihminen on eläin, ahven on eläin, python on eläin. Jne.

Kyllä sinäkin taidat kuulua Homo sapiens- lajiin ;) Eli ollaan kädellisiä apinoita, noin suurinpiirtein.

Jos sä et ole homo sapiens lajin edustaja, niin tuutko sä sitten jostain avaruudsta? Se olis aika siistii. Enpä ole ennen keskustellu avaruusolennon kaa. Vai ootsä henkiolento? En ole kyllä niihin ennen uskonu, mutta sä et ole eläin, niin oot varmaa joku liehuva sielu ilman kroppaa :D:D:D

:laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

En ole tässä ketjussa juuri kenenkään kannalla, mutta ainakin tätä vastausta olen vastaan: ihminen nimittäin on eläin. Voi hyvä tavaton, mikä muu ihminen olisi? Kissa on eläin, vuohi on eläin, ihminen on eläin, ahven on eläin, python on eläin. Jne.

Ihminen kylllä on ihan ihminen!

Lue nyt vaa mitä siellä sivustolla sanotaan... Ihminen kaipaa jonkin verran d-vitamiinia ravinnostaan ,mutta suurin osa siitä tulee auringosta. Äidinmaidossa on siis d-vitamiinia, mutta ei kovin suuria määriä, sillä vauvan kuuluu saada se auringonvalosta. LUE.

Vai oikein KUULUU saada se auringosta. Eli sun mielestä on sitten ihan ok altistaa pieni lapsi haitallisille auringon säteille?

Luuletko sä, että vauva saa ihosyövän jos se viettää 5 minuuttia päivänvalossa?

Tiesitkö, että jos lapsi ei ole tarpeeksi auringonvalossa, hänen näkönsä ei kehity normaalisti? Tiesitkö, että auringonvalo vaikuttaa mm melatoniinitasoihimme, kuten myös muiden hormonien tasoihin? Tiesitkö, että auringonvalon puutostila voi johtaa mm masennukseen?

Ei aurinko ole mikään kaiken pahan alku ja juuri, päinvastoin. Ilman aurinkoa tällä planeetalla olis vissiin vähän vaikea elää :whistle: Mutta ei sitä lasta pidä siis aurinka ottamaan laittaa, riittää kun ei ole ihan yhtä neuroottinen tapaus kun sinä ;)

Nyt kun saisi vieläsen linkin missä lukee että 5 min oleskelu auringossa riittää takaamaan 3kk:n ikäiselle lapselle riittävän d-vitamiinin saannin.

Ja sitten seuraavaksi alatkin teilaamaan noita tutkittuja juttuja auringon haitallisuudesta. Just just.

Öööh... En? Miks sä niin päättelet? Kaikki ei ole ihan yhtä mustavalkoisia kun sinä, kuule. Minä olen tieteellinen ihminen ja tieteeseen perustuvat mun mielipiteetkin.

Auringonvalo maltillisina annoksina on terveellistä ja hyödyllistä, lähes elintärkeää. Ihminen masentuu, luut eivät kestä ja vuorokausirytmi kärsii ilman aitoa ja oikeata auringonvaloa.

Se ei tarkoita, että suorassa paahteessa pitäisi tuntikausia istuskella. Älä kuule ole nyt niin fanaattinen ja mustavalkoinen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja suositus:
Nyt kun saisi vieläsen linkin missä lukee että 5 min oleskelu auringossa riittää takaamaan 3kk:n ikäiselle lapselle riittävän d-vitamiinin saannin.

Kato ku loput tulee sitten siitä ihmeäidinmaidosta jota ap:n vauva saa :whistle: ;)

Öööh... En? Miks sä niin päättelet? Kaikki ei ole ihan yhtä mustavalkoisia kun sinä, kuule. Minä olen tieteellinen ihminen ja tieteeseen perustuvat mun mielipiteetkin.

Auringonvalo maltillisina annoksina on terveellistä ja hyödyllistä, lähes elintärkeää. Ihminen masentuu, luut eivät kestä ja vuorokausirytmi kärsii ilman aitoa ja oikeata auringonvaloa.

Se ei tarkoita, että suorassa paahteessa pitäisi tuntikausia istuskella. Älä kuule ole nyt niin fanaattinen ja mustavalkoinen ;)

Kuka tässä nyt on aika mustavalkoinen??

Kyllä sinäkin taidat kuulua Homo sapiens- lajiin ;) Eli ollaan kädellisiä apinoita, noin suurinpiirtein.

Jos sä et ole homo sapiens lajin edustaja, niin tuutko sä sitten jostain avaruudsta? Se olis aika siistii. Enpä ole ennen keskustellu avaruusolennon kaa. Vai ootsä henkiolento? En ole kyllä niihin ennen uskonu, mutta sä et ole eläin, niin oot varmaa joku liehuva sielu ilman kroppaa :D:D:D

:laugh: :laugh: :laugh:
No täytyypä teillekkin sitten tekemään niin että käyttäydytään niin että olette eläimiä MENE MAATEN PERKELE JA ANNA TASSUA!

Me ollaan Homo sapiens sapiens ;) ei pelkkä Homo sapiens.

Piti käydä kurkkaan vielä, et mitäs täällä meuhkataan ja huomasin ton..
:saint:

Viisi minuuttia kerralla, 3-4 kertaa päivässä riittää.

Tässä ei puhuta vauvoista, mutta aikuiselle riittää 10 minuuttia kesäauringossa (auringon pitää siis olla korkealla) kasvot ja käsivarret paljaina. En nyt jaksa ettiä sulle muita linkkejä, toi on kyllä kuitenkin aika suuntaa-antava.

Alkuperäinen kirjoittaja Magister:

Tervetuloa pinoon=) Täällä pistetään nyt d-vitamiinisuositukset ihan uusiksi...

Se toka sapiens on alalaji, ei laji :)

Mua tutkijana ihmetyttää, että joku luulee saavansa paremman ja luotettavamman tiedon D-vitamiinin tarpeellisuudesta googlaamalla (ja ilmeisesti vielä suomeksi?) kuin tutkijat ovat saaneet tekemällä laboratoriotestejä ja tutkimalla suuria määriä ihmisiä. Jos/kun googlaat, niin googlaa edes englanniksi, silloin saatat löytää ihan oikeita tutkimuksia tieteellisissä julkaisuissa eikä mitään propagandasivustoja.

Viisi minuuttia kerralla, 3-4 kertaa päivässä riittää.

Tässä ei puhuta vauvoista, mutta aikuiselle riittää 10 minuuttia kesäauringossa (auringon pitää siis olla korkealla) kasvot ja käsivarret paljaina. En nyt jaksa ettiä sulle muita linkkejä, toi on kyllä kuitenkin aika suuntaa-antava.

Jos tämä pitäisi paikkaansa niin ei varmasti annettaisi suomessa lapsille purkista...ihan älytöntä hommaahan se olisi.

Kuka tässä nyt on aika mustavalkoinen??

Niin kuka? Se, joka väittää absoluuttisesti KAIKEN auringonvalon olevan haitallista, vai se, joka tietää MALTILLISEN määrän auringonvaloa olevan terveellistä? Mietipä vähäsen.

Se toka sapiens on alalaji, ei laji :)

Ai vitsit sä puhuitkin pelkästä lajista :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja biologi:
Mua tutkijana ihmetyttää, että joku luulee saavansa paremman ja luotettavamman tiedon D-vitamiinin tarpeellisuudesta googlaamalla (ja ilmeisesti vielä suomeksi?) kuin tutkijat ovat saaneet tekemällä laboratoriotestejä ja tutkimalla suuria määriä ihmisiä. Jos/kun googlaat, niin googlaa edes englanniksi, silloin saatat löytää ihan oikeita tutkimuksia tieteellisissä julkaisuissa eikä mitään propagandasivustoja.

Suomen tilanteesta löytää varmaan tietoa ihan suomeksikin.Tki kriittinen pitää aina nettitutkiskelussa olla...

Yhteistyössä