Vauvoista ja D-vitamiinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
On testattu ;) Se ei suostu nukkumaan märässä vaipassa. Ei siis pysty ikuisuuksia pidättelemään, joten pisssaa vaippaan. Sitten ei suostu takaisin unille märällä vaipalla.

Mun laps ei muuten herää huutamalla. Osaa kommunikoida muutenkin.

Oliko teillä muuten kestot käytössä? Asiasta kolmanteen.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja suihkumoottori:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja vittu herätät sen pienen vauvan yöllä pissalle et se ois yökuivakin! Perkele! Älä tul selitteleen mitään!

Taas tämmönen. Taas kiehahtaa. En edes yritä jaksaa.

SINÄKIN IDIOTTI LUULET MUN HERÄTTÄVÄN TON PISSALLE, VITTU OTA SELVÄÄ ASIOISTA.

Kas noin.

Edelleenkin, tyttönen herää ja herättää mut viemään häntä potalle öisin 0-2 kertaa yössä.

EHKÄPÄ SE HERÄÄ SYÖMÄÄN EI POTALLE TYHMÄ!

Ei kun se huutaa, että äiti haluun pissalle!

Tämä niina tee on mainioin provo aikoihin.

Niinpä. Totahan voisi testata niin että laittaisikin joksikin yöksi vaipan ja ei pissattaisi ollenkaan. Jos lapsi nukahtaa syötön jälkeen ja pissaa vaippaan sillä oli vain nälkä, mutta jos lapsi pyytää päästä pissalle niin sehän ei nukahda ennen kuin on pissatettu vaan huutaa syötön jälkeenkin.

On testattu ;) Se ei suostu nukkumaan märässä vaipassa. Ei siis pysty ikuisuuksia pidättelemään, joten pisssaa vaippaan. Sitten ei suostu takaisin unille märällä vaipalla.

Niin, sehän sanoo "äiti pissalle". Aika harva vauva oikeesti varmaan HERÄÄ huutamalla. Se huuto on vaan se viimeinen keino saada huomiota.

SE on aika ikävää että ihminen alkaa elään sen suhteen mitä netissä sanotaan eikä sen takia uskota neuvolan neuvoja! Eikä sit osata omalla päälläkään ajatella asioita!

Minä ajattelen omalla päälläni ja teen päätöksiä saatuani tietoa monesta eri lähteestä. Jos sokeasti haluaa luottaa muiden ihmisten neuvoihin, siitä vaan, mutta se ei minulle sovi.

Niin mihin tietoihin sä luotat netistä lukemiisko? Mä ainakin luotan lääkärin sanomaan!

Mä kokoan tietoa monesta ei lähteestä, myös lääkäreiltä ja terveydenhoitajilta.

Lääkäri ei kuitenkaan ole ravitsemusasiantuntija, muuten. Lääkärit eivät ole kaikkitietäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos haluat sivuuttaa lääketieteen omilla uskomuksillasi ja päätelmilläsi niin mikäpä siinä.Mutta sääliksi käy lapsiparkaasi joka joutuu siitä kärsimään.

Siis eihän tässä ap ole sivuttamassa lääketiedettä vaan haluaa pohtia asiaa. Lääketiede ei ole mitenkään eksaktia tiedettä, ainoa joka on lähellekään eksaktia on matematiikka. Tulevaisuudessa odotellaan parempia hoitotuloksia siitä, että räätälöidään lääkitystä yksilölle sopivaksi, sen sijaan että arvioitaisiin keskivertoannostus kaikille.

SE on aika ikävää että ihminen alkaa elään sen suhteen mitä netissä sanotaan eikä sen takia uskota neuvolan neuvoja! Eikä sit osata omalla päälläkään ajatella asioita!

Minä ajattelen omalla päälläni ja teen päätöksiä saatuani tietoa monesta eri lähteestä. Jos sokeasti haluaa luottaa muiden ihmisten neuvoihin, siitä vaan, mutta se ei minulle sovi.

Niin mihin tietoihin sä luotat netistä lukemiisko? Mä ainakin luotan lääkärin sanomaan!

Lääkäri ei kuitenkaan ole ravitsemusasiantuntija, muuten. Lääkärit eivät ole kaikkitietäviä.

Teini-Yh-äiditkään ei muuten ole kaikkitietäviä. Eikä ravitsemusasiantuntijoitakaan.

ETKÄ SINÄ VAIKKA ANNAT YMMÄRTÄÄ!

minä mielelläni eliminoisin mahdollisia riskitekijöitä lapseni ruokavaliosta.

Altistamalla lapsi vitamiininpuutos-tekijöille :whistle:

Tääkin saa nyt kiehahtamaan, kun ei uskota ja pitää oikein rautalangasta vääntää.

Minä EN EN EN EN EN EN EN altista lastani vitamiininpuutokselle. USKO JO.

Jos sä et anna niitä vitskutippoja niin altistat sinä, otat ainakin ison riskin.

Niin, sehän sanoo "äiti pissalle". Aika harva vauva oikeesti varmaan HERÄÄ huutamalla. Se huuto on vaan se viimeinen keino saada huomiota.

Hmm. Jos lapsi herää ja mä vien sen pissalle ja se pissaa ja sitten mennään takasin nukkumaan ja se nukahtaa... Mitä vikaa tässä on? Eikö se silloin muka herännyt pissalle?

Niin onkin viimeinen keino. Minä onneksi reagoin ENNEN ku laps huutaa. Kertoo esimerkiksi ruumiinkielellä pissahädästä; öisin vääntelehtii ja jalat ovat levottomia. Ollessaan nälkäinen, hamuaa suullansa ja painaa poskea patjaan, heiluttaa kättänsä ku ettii tissiä.

Huvittavaa kun jotkut luulevat tuntevansa mun lapsen paremmin kun minä.

Teini-Yh-äiditkään ei muuten ole kaikkitietäviä. Eikä ravitsemusasiantuntijoitakaan.

Ei niin. En luottaisikaan pelkästään teini-yh-äidin mielipiteeseen. En myöskään kehenkään keski-ikäiseen ylipainoiseen mammaan, enkä 25-vuotiaaseen uraisään.

Olenko väittänyt olevani kaikkitietävä? Miks mä yrittäisin ottaa asioista selvä jos olisin kaikkitietävä`?

Te olette kyllä aika huvittavaa joukkoa.

Oliko teillä muuten kestot käytössä? Asiasta kolmanteen.

Juu, on, 2 taskuvaippaa ja yks AIO tällä hetkellä.

Lääkärit eivät ole kaikkitietäviä.

Mutta netti on!Kilistetään sille!Skool!

Skool!!! Google rulettaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Se on aika hyvä masiina. Sillä löytää tietoa esim eri maiden suosituksista, mihin nämä suositukset perustuvat, löytää artikkelit arvostetuista tieteellisistä julkaisuista...

Sitten ei tartte luottaa naapurin tädin mielipiteeseen.

Nyt nukkumaan, jatketaan vaikka huomenna! Meni taas ihan liian myöhäseks tääkin touhu, olo huomenna varmaa sen mukainen...

Teidän pitää vähän oppia asioita niin mun ei tarttis käyä opettamassa, en jäis tänne jumiin näin paljon :xmas: :kieh:

Ps. Onko sun mielestäs keskiikäiset kaikki ylipainoisia?!

Aika paljon jo kertoi tuo sun tekstis!

Ei niin. En luottaisikaan pelkästään teini-yh-äidin mielipiteeseen. En myöskään kehenkään keski-ikäiseen ylipainoiseen mammaan, enkä 25-vuotiaaseen uraisään.

Olenko väittänyt olevani kaikkitietävä? Miks mä yrittäisin ottaa asioista selvä jos olisin kaikkitietävä`?

Se on aika hyvä masiina. Sillä löytää tietoa esim eri maiden suosituksista, mihin nämä suositukset perustuvat, löytää artikkelit arvostetuista tieteellisistä julkaisuista...

Netti onkin kuin raamattu:aikansa kun hakee niin löytää itseään miellyttävän ohjeen.Ja muistahan ei sitten tarvitsekaan välittää.

Netti onkin kuin raamattu:aikansa kun hakee niin löytää itseään miellyttävän ohjeen.Ja muistahan ei sitten tarvitsekaan välittää.

Ihan samaa mieltä mitä timppa sanoo jossain kohtiin jokainen elämässään sen tajuaa!

NinaTT: tosiaasia on, että joka vuosi Suomessa sairaaloissa hoidetaan vauvoja/taaperoita riisitaudin takia. Ja se hoito on lapselle kauhea kokemus.

Olet varmaan ottanut selvää riisitaudin oireista eli tarkkaile lapsen kyynerpäitä.

Siis toi yli 6 kk täysimetyshän on todettu tuoreessa tutkimukseessa edesauttavan allergioiden syntyä..

Näin mäkin olen kuullut. Se onkin yksi syy, miksi en aio täysimettää lasta yli 6 kk.

Jos tällä viittaatte siihen kesäiseen tutkimukseen, niin sen mukaan vasta yli 9 kuukauden täysimetys altisti allergioiden puhkeamiselle (samoin kuin alle 2kk täysimetys).
Täysimetys voi siis kestää esim. 7kk, jos siltä tuntuu ja sattuu vaikka ulkomaan lomamatka osumaan juuri vauvan puolivuotispäivän kohdalle :)

Ei se nyt ole niin päivän päälle...

kylläpäs täällä jaksetaan... Ihan kiintoisa keskustelu, nina tee muitakin aloituksia.

Terveysalalla on porukka just tiettyyn asiaan suuntautunutta, en minäkään terkkariin luottais esim. ravitsemusasioissa. Kysykääpä joskus tarkempaa tietoa jostain asiasta, aika varmasti ette saa oikeen minkäänlaista vastausta. On myös paljon terkan tms. omasta aktiivisuudesta kiinni, miten pysyy ajantasalla tutkimuksissa yms. Monesti saa lukea että "meille taas neuvolassa neuvottiin..." "meillepä sanottiin..." Että luuletteko tosiaan saavanne sieltä aina faktatietoa? Alueellista ja henkilökohtaista eroa löytyy paljon. Kyllä neuvolaa kannattaa kyseenalaistaa siinä missä nettiäkin.

Tosiasiahan ihan pelkällä terveellä järjelläkin pääteltynä on se, että paras olisi saada riittävät määrät mitä tahansa vitamiinia ynnä muuta luonnollisesti eli ravinnosta ja sitä deetä auringosta.
Toinen tosiasia on, että ihoa kannattaa suojata auringolta, ei se tarkoita ettei auringossa saisi olla. Kyllä auringon hyödyt saa vaikka pitäisi hatun päässä. Minä tiedän tämän omasta kokemuksesta, ei kiinnosta tutkimukset tässä asiassa. Jos olen auringossa (kun on korkealla) ilman hattua tms. saan päänsärkyä jo noin 15 minuutissa, ja ilman rasvaa ohimot ja poskipäät alkaa punoittaa n. 10 minuutissa. Ilman paitaa tai rasvaa olkapäät "kärähtää" jossain ehkä 20 minuutissa. Auringon vaikutuksesta olen kuitenkin mieleltäni virkeämpi, iloisempi, energiaa löytyy jne. vaikka olenkin itseäni suojannut. D-vitamiinia luulisin saavani koska hampaat on tosi hyväkuntoiset ilman erityistä hoitoa enkä ole ikinä pienintäkään luunmurtumaa saanut, en edes varpaaseen hiusmurtumaa. Ja meillä on suvussa kuitenkin aika paljon osteoporoosia.

Mä luulen et teillä, nina, olis hyvä kokeilla sitä kalaöljyä. Kun kerran tiedät että tarvitsee mutta tollanen valmiste epäilyttää (mikä ei oo mikään ihme). Luonnollista ilman että tarviis lapselle tuputtaa kauheeta määrää ruokaa tai et tarviis pitää auringossa suojatta. Ja sitä voi hyvin syödä kesälläkin, ihan niinku kalaakin. Tekee mm. aivojen kehitykselle hyvää.

Ite aloitin jo raskausaikana kun luin tutkimuksia siitä, et vaikuttais jo silloin lapsen kehitykseen suotuisasti. Samoin söin maitohappobakteereita kun luin et vois vaikuttaa allergioiden syntyyn. Tai siis syntymättömyyteen. Äh, miten tää pitää sanoo...
Eihän noista oikeen voi tietää pitääkö paikkansa, mutta eipä ole mitään haittaakaan kun on luonnollisia aineita. Ja terve poika meillä on, ei mitään allergiaa tai astmaa, iho-ongelmia, sairauksia, edes flunssaa tai mitään. En tietenkään voi tietää mistä johtuu, mut ihan tyytyväinen olen valintoihini :)

Alkuperäinen kirjoittaja -soni-:
Voi kökkö, vielä tähän vastaan, SIT meen nukkumaan!

Missäs vaiheessa homo sapiensin elinkaari ollu vaa 20 vuotta? Tietääkseni neandertalitkin elivät pitempään, kuten myös cro-magnonit. Simpanssitkin luonnossa elävät nelikymppisiksi, ne ovat lähimpiä sukulaisiamme tällä hetkellä.

Kyllä se elinkaari on ollut varsin pitkään se 20-vuotta. Aina siihen asti kunnes ihmislaji oppi mm. viljelemään. No ainahan me voimme yrittää palata luontoon ja elää sen 40-vuotta kera simpanssien sen sijaan että jokainen yrittäisi tähdätä siihen 80-vuoden ikään.. sehän näiden ruokavalioiden tarkoitus on.. elää pitkään ja terveenä. Ainahan se parempi olisi kaikkien kannalta että kuoltaisiin mieluusti reilusti alle 50-vuotiaina.

Mä olen lukenut että metsästäjä/keräilijä-aikana ihmisen elinikä oli noin 40 vuotta, jossain sanotaan 30 vuotta. Sitten, kun ihminen aloitti maanviljelyn, elinikä putosi 20 vuoteen ja pysyi niin alhaisena 1700-luvulle asti ja nousi sitten 200 vuodessa 50 vuoteen, ja 1900-luvun aikana nopeasti tähän mitä se nyt onkaan, länsimaisissa maissa kaikissa yli 75 vuotta. Luonnonkansoilla elinikä on edelleen se 40 vuotta.

Teille kummallekin, sulle ja ninalle, nykyihminen ei oo ollu olemassa miljoonia vuosia vaan jotain pari sataatuhatta vai mitä olikaan.

No ihmisten keski-ikä oli 20-vuotta vain 30% väestöstä eli 30-40 vuotiaiksi. Ja ei maanviljely tosiaankaan laskenut elinikää päinvastoin ihmisten elinikä on kasvanut vuosisatojen kuluessa. Kuka nykyihmisistä edes kirjoitti, puhe oli ylipäänsä ihmisrodusta jonka aihoa on ollut olemassa miljoonia vuosia. Suomessa naisten keski-ikä lähentelee 80-vuotta.

Vähän myöhässä palaan asiaan, mutta siis... Ymmärsin että puhutte nykyihmisestä, eikai muita kannata tässä asiassa huomioida. Ja sinä puhuit viljelystä jota on vaan nykyihmisen aikana ollut, joten aika helposti saa käsityksen että nykyihmisestä olisi kyse.

Käytin väärää sanaa, eli keski-ikää tarkoitin tietenkin. Nykyihmistä aiemmasta mulla ei ole mitään tietoa, mutta sellasta tietoa en oo mistään saanu et elinikä ois noussu viljelyn myötä. Etkai tosissas voi uskoo että kun ruokatottumukset yksinkertaistuu radikaalisti, elää pidempään? Tai kun asuminen keskittyy? Silloin alkaa taudit leviämään. Kyllä ne on sillon varmasti nuorempana kuolleet. Sitten on tarvittu paljon kehitystä tähän yhteiseloon että keski-ikä on alkanut nousta. Ja ravinnon monipuolistumista. En tiiä mikä siihen taas vaikutti, maanviljelyssä on tietysti paljon ongelmia, varsinkin kausittaisia. Ehkä ihminen on joutunu palaamaan osittain luonnonantimiin ja saanu taas rikkaampaa ravintoa. Tai jotain sellasta. Pitäs hommata tietoa asiasta joskus kun olis kunnolla aikaa paneutua... Mutta varmasti tuo tautihommeli on vaikuttanut asiaan enemmän kuin ravinnon puutteellisuudet, kyllä sitä nykyäänkin elää ihmisiä ties minkälaisilla syömisillä. Ei tosin kovin täysipainoista ja mukavaa elämää voi olla. Tästä uskon johtuvan osin ne masennustilastotkin.

Alkuperäinen kirjoittaja suihkumoottori:
ja vittu herätät sen pienen vauvan yöllä pissalle et se ois yökuivakin! Perkele! Älä tul selitteleen mitään!

Taas tämmönen. Taas kiehahtaa. En edes yritä jaksaa.

SINÄKIN IDIOTTI LUULET MUN HERÄTTÄVÄN TON PISSALLE, VITTU OTA SELVÄÄ ASIOISTA.

Kas noin.

Edelleenkin, tyttönen herää ja herättää mut viemään häntä potalle öisin 0-2 kertaa yössä.

EHKÄPÄ SE HERÄÄ SYÖMÄÄN EI POTALLE TYHMÄ!

Ei kun se huutaa, että äiti haluun pissalle!

Tämä niina tee on mainioin provo aikoihin.

Sitä määkin mietin...että mahti provo =) Ihan piti käydä nukkumassa ja aamulla tulla kattomaan miten tilanne elää ;) Mietin tuossa kuitenkin että voihan olla että ap todellakin kirjoittelee ihan tosissaan
teini-ikäänhän kuuluu kapinointi kaikkia normeja ja auktoriteettejä vastaan sekä tietynlainen "kaikkitietävyys". Enlanninkielessähän "-teen" on vielä aivan selkeästi sitä teini-ikää...Onkohan ap:n nikkikin "nina-teini-teini".sitten kun ei ole enää normisti kapinoitavaa kun on tullut nuorehkona äidiksi niin voi kapinoida vauvan kautta...mutta provolta tää kyllä haiskahtaa. Ja tehokkaalta sellaiselta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Juu mä mielestäni olen ihminen en eläin. MUT ONNEA SULLE TEIDÄN ELÄIN ELÄMÄSSÄS!

En ole tässä ketjussa juuri kenenkään kannalla, mutta ainakin tätä vastausta olen vastaan: ihminen nimittäin on eläin. Voi hyvä tavaton, mikä muu ihminen olisi? Kissa on eläin, vuohi on eläin, ihminen on eläin, ahven on eläin, python on eläin. Jne.

Ihminen kylllä on ihan ihminen!

Niin ja kissa on kuule ihan kissa. Huomaatko?

Yhteistyössä