kylläpäs täällä jaksetaan... Ihan kiintoisa keskustelu, nina tee muitakin aloituksia.
Terveysalalla on porukka just tiettyyn asiaan suuntautunutta, en minäkään terkkariin luottais esim. ravitsemusasioissa. Kysykääpä joskus tarkempaa tietoa jostain asiasta, aika varmasti ette saa oikeen minkäänlaista vastausta. On myös paljon terkan tms. omasta aktiivisuudesta kiinni, miten pysyy ajantasalla tutkimuksissa yms. Monesti saa lukea että "meille taas neuvolassa neuvottiin..." "meillepä sanottiin..." Että luuletteko tosiaan saavanne sieltä aina faktatietoa? Alueellista ja henkilökohtaista eroa löytyy paljon. Kyllä neuvolaa kannattaa kyseenalaistaa siinä missä nettiäkin.
Tosiasiahan ihan pelkällä terveellä järjelläkin pääteltynä on se, että paras olisi saada riittävät määrät mitä tahansa vitamiinia ynnä muuta luonnollisesti eli ravinnosta ja sitä deetä auringosta.
Toinen tosiasia on, että ihoa kannattaa suojata auringolta, ei se tarkoita ettei auringossa saisi olla. Kyllä auringon hyödyt saa vaikka pitäisi hatun päässä. Minä tiedän tämän omasta kokemuksesta, ei kiinnosta tutkimukset tässä asiassa. Jos olen auringossa (kun on korkealla) ilman hattua tms. saan päänsärkyä jo noin 15 minuutissa, ja ilman rasvaa ohimot ja poskipäät alkaa punoittaa n. 10 minuutissa. Ilman paitaa tai rasvaa olkapäät "kärähtää" jossain ehkä 20 minuutissa. Auringon vaikutuksesta olen kuitenkin mieleltäni virkeämpi, iloisempi, energiaa löytyy jne. vaikka olenkin itseäni suojannut. D-vitamiinia luulisin saavani koska hampaat on tosi hyväkuntoiset ilman erityistä hoitoa enkä ole ikinä pienintäkään luunmurtumaa saanut, en edes varpaaseen hiusmurtumaa. Ja meillä on suvussa kuitenkin aika paljon osteoporoosia.
Mä luulen et teillä, nina, olis hyvä kokeilla sitä kalaöljyä. Kun kerran tiedät että tarvitsee mutta tollanen valmiste epäilyttää (mikä ei oo mikään ihme). Luonnollista ilman että tarviis lapselle tuputtaa kauheeta määrää ruokaa tai et tarviis pitää auringossa suojatta. Ja sitä voi hyvin syödä kesälläkin, ihan niinku kalaakin. Tekee mm. aivojen kehitykselle hyvää.
Ite aloitin jo raskausaikana kun luin tutkimuksia siitä, et vaikuttais jo silloin lapsen kehitykseen suotuisasti. Samoin söin maitohappobakteereita kun luin et vois vaikuttaa allergioiden syntyyn. Tai siis syntymättömyyteen. Äh, miten tää pitää sanoo...
Eihän noista oikeen voi tietää pitääkö paikkansa, mutta eipä ole mitään haittaakaan kun on luonnollisia aineita. Ja terve poika meillä on, ei mitään allergiaa tai astmaa, iho-ongelmia, sairauksia, edes flunssaa tai mitään. En tietenkään voi tietää mistä johtuu, mut ihan tyytyväinen olen valintoihini