Vauvoista ja D-vitamiinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja D-vitamiinia voi saada liikaaki:
D-vitamiinin liikasaannin oireita ovat pahoinvointi, päänsärky, voimakas janon tunne, pyörtyily, silmien kirvely ja kutina.

Mutta se yliannostus on tooooodella harvinaista näillä leveysasteilla. ja esim. jekovit-pullossakin lukee että vasta yli 20 ml ottaminen aiheuttaa toimenpiteitä jos lapsella ei ole oireita. ja se koko pullohan on sen 20 ml. eli aika reilusti sitä saa ottaa..

Alkuperäinen kirjoittaja -n-:
kylläpäs täällä jaksetaan... Ihan kiintoisa keskustelu, nina tee muitakin aloituksia.

Terveysalalla on porukka just tiettyyn asiaan suuntautunutta, en minäkään terkkariin luottais esim. ravitsemusasioissa. Kysykääpä joskus tarkempaa tietoa jostain asiasta, aika varmasti ette saa oikeen minkäänlaista vastausta. On myös paljon terkan tms. omasta aktiivisuudesta kiinni, miten pysyy ajantasalla tutkimuksissa yms. Monesti saa lukea että "meille taas neuvolassa neuvottiin..." "meillepä sanottiin..." Että luuletteko tosiaan saavanne sieltä aina faktatietoa? Alueellista ja henkilökohtaista eroa löytyy paljon. Kyllä neuvolaa kannattaa kyseenalaistaa siinä missä nettiäkin.

Tosiasiahan ihan pelkällä terveellä järjelläkin pääteltynä on se, että paras olisi saada riittävät määrät mitä tahansa vitamiinia ynnä muuta luonnollisesti eli ravinnosta ja sitä deetä auringosta.
Toinen tosiasia on, että ihoa kannattaa suojata auringolta, ei se tarkoita ettei auringossa saisi olla. Kyllä auringon hyödyt saa vaikka pitäisi hatun päässä. Minä tiedän tämän omasta kokemuksesta, ei kiinnosta tutkimukset tässä asiassa. Jos olen auringossa (kun on korkealla) ilman hattua tms. saan päänsärkyä jo noin 15 minuutissa, ja ilman rasvaa ohimot ja poskipäät alkaa punoittaa n. 10 minuutissa. Ilman paitaa tai rasvaa olkapäät "kärähtää" jossain ehkä 20 minuutissa. Auringon vaikutuksesta olen kuitenkin mieleltäni virkeämpi, iloisempi, energiaa löytyy jne. vaikka olenkin itseäni suojannut. D-vitamiinia luulisin saavani koska hampaat on tosi hyväkuntoiset ilman erityistä hoitoa enkä ole ikinä pienintäkään luunmurtumaa saanut, en edes varpaaseen hiusmurtumaa. Ja meillä on suvussa kuitenkin aika paljon osteoporoosia.

Mä luulen et teillä, nina, olis hyvä kokeilla sitä kalaöljyä. Kun kerran tiedät että tarvitsee mutta tollanen valmiste epäilyttää (mikä ei oo mikään ihme). Luonnollista ilman että tarviis lapselle tuputtaa kauheeta määrää ruokaa tai et tarviis pitää auringossa suojatta. Ja sitä voi hyvin syödä kesälläkin, ihan niinku kalaakin. Tekee mm. aivojen kehitykselle hyvää.

Ite aloitin jo raskausaikana kun luin tutkimuksia siitä, et vaikuttais jo silloin lapsen kehitykseen suotuisasti. Samoin söin maitohappobakteereita kun luin et vois vaikuttaa allergioiden syntyyn. Tai siis syntymättömyyteen. Äh, miten tää pitää sanoo...
Eihän noista oikeen voi tietää pitääkö paikkansa, mutta eipä ole mitään haittaakaan kun on luonnollisia aineita. Ja terve poika meillä on, ei mitään allergiaa tai astmaa, iho-ongelmia, sairauksia, edes flunssaa tai mitään. En tietenkään voi tietää mistä johtuu, mut ihan tyytyväinen olen valintoihini :)

Mä syön itse Memoilia ja maitohappobakteereita :) Tuo saa niitä bakteereita sitten vähän isompana, öljyvalmistetta pitääkin tutkiskella... Nuo kapselit ei nimittäin sovi pienelle lapselle, sen verran isoja.

Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Siis toi yli 6 kk täysimetyshän on todettu tuoreessa tutkimukseessa edesauttavan allergioiden syntyä..

Näin mäkin olen kuullut. Se onkin yksi syy, miksi en aio täysimettää lasta yli 6 kk.

Jos tällä viittaatte siihen kesäiseen tutkimukseen, niin sen mukaan vasta yli 9 kuukauden täysimetys altisti allergioiden puhkeamiselle (samoin kuin alle 2kk täysimetys).
Täysimetys voi siis kestää esim. 7kk, jos siltä tuntuu ja sattuu vaikka ulkomaan lomamatka osumaan juuri vauvan puolivuotispäivän kohdalle :)

Ei se nyt ole niin päivän päälle...

Onneks ei ole :) Ajattelin nimittäin uutena vuotena valmistaa tuolle ensimmäisen oikean ateriansa, ja silloin menis 2 päivää yli sen 6 kk! :D Tosin sitä ennen maistatan kyllä ruokia sillä, joten täysimetyksellä ei olla tarkkojen määritelmien mukaan muutenkaan...

Ap, toi sun menetelmä on hyvä jos asutte päiväntasaajalla ja ajattelit, että lapsesi on hyvä elää korkeintaan 40-50-vuotiaaksi. Niin... just niinku silloin miljoona vuotta sitten!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä mielelläni eliminoisin mahdollisia riskitekijöitä lapseni ruokavaliosta.

Altistamalla lapsi vitamiininpuutos-tekijöille :whistle:

Tääkin saa nyt kiehahtamaan, kun ei uskota ja pitää oikein rautalangasta vääntää.

Minä EN EN EN EN EN EN EN altista lastani vitamiininpuutokselle. USKO JO.

Ai et vai? Sun lapsessasi sitten on varmaan myöskin joku ihmeellinen d-vitamiinin mittari, joka raksuttaa ja napsahtaa joka päivä, kun on saanut tarpeeksi d-vitamiinia auringosta ja siitä sun ihmemaidosta. Vai?

Ja sun lapsessakin on varmaan sellanen, joka kertoo milloin on saanu tarpeeks niitä tippoja?

Miks et samalla sitte murskaa jotain vitamiinitablettia ja ala tyrkyttää 3 kk vanhalle? Rautavalmisteita ainakin löytyy myös nestemäisinä, pitäisköhän niitä antaa? Enhän mä voi tietää saaks se tarpeeks muuten. Pitäis varmaan tunkea öljyä ja sokeriakin sille, eihän sitä muuten tiedä saako se tarpeeks...

:saint:

Ap, toi sun menetelmä on hyvä jos asutte päiväntasaajalla ja ajattelit, että lapsesi on hyvä elää korkeintaan 40-50-vuotiaaksi. Niin... just niinku silloin miljoona vuotta sitten!

Jos me asuttais päiväntasaajalla, en varmaan antais sille mitään d-vitamiinivalmistetta ;) Kyllä se soveltuu paremmin tänne pohjoiseen.

Ja sun lapsessakin on varmaan sellanen, joka kertoo milloin on saanu tarpeeks niitä tippoja?

Miks et samalla sitte murskaa jotain vitamiinitablettia ja ala tyrkyttää 3 kk vanhalle? Rautavalmisteita ainakin löytyy myös nestemäisinä, pitäisköhän niitä antaa? Enhän mä voi tietää saaks se tarpeeks muuten. Pitäis varmaan tunkea öljyä ja sokeriakin sille, eihän sitä muuten tiedä saako se tarpeeks...

Selkeästi sanotaan, että d-vitamiini on sellainen, jota Suomen leveysasteilla ei muuten tarpeeksi saa. Ei puhuta mistään muusta vitamiinista samaan tapaan. Jotenkin mitä ihmettä sinä nyt aloit sönköttää?

Jos olet noin varma asiasta minkä ihmeen takia valehtelet asiasta neuvolassa??? Kerrot että otat vastuun lapsestasi jne. Kyllä vastuuntuntoinen aikuinen ihminen uskaltaa seista valintojensa takana. Valehtelu kuuluu yleensä nimenomaan yläasteikään...jos yleensä on tarvetta valehdella.

ja vittu herätät sen pienen vauvan yöllä pissalle et se ois yökuivakin! Perkele! Älä tul selitteleen mitään!

Tähän liittyen että meillä molemmat lapset on ihan pienestä lähtien heränneet pissahätäänsä öisin ja on sitten pissatettu sängyn päädyssä olevaan kannelliseen pottaan. Kertaakaan me vanhemmat ei olla herätetty lapsia eikä ole ollut mitään toiveita varhaisesta yökuivuudesta.

Selkeästi sanotaan, että d-vitamiini on sellainen, jota Suomen leveysasteilla ei muuten tarpeeksi saa. Ei puhuta mistään muusta vitamiinista samaan tapaan. Jotenkin mitä ihmettä sinä nyt aloit sönköttää?

Niin. Talvella ei saa tarpeeksi. Kesällä kyllä saa. Sen takia annankin pimeämpänä vuoden puoliskona vitamiinilisää. Kesällä ei vaa tartte.

Raudanpuute on yksi syy, miksi suositellaan vauvoille puuroa ja muita kiinteitä siitä 6 kk:n iästä...

Alkuperäinen kirjoittaja suositus:
Jos olet noin varma asiasta minkä ihmeen takia valehtelet asiasta neuvolassa??? Kerrot että otat vastuun lapsestasi jne. Kyllä vastuuntuntoinen aikuinen ihminen uskaltaa seista valintojensa takana. Valehtelu kuuluu yleensä nimenomaan yläasteikään...jos yleensä on tarvetta valehdella.

Uskallan seistä valintojeni takana, mutta en näe mitään syytä ryhtyä puolustelemaan valintojani neuvolassa. Heillä on yksi mielipide siellä, semmoinen, joka on joskus saapunut paperilappusella, ja mun henkilökohtaiset valinnat eivät aina kuulu heille.

Miks kertoisin? Valehtelullani en satuta ketään tai aiheuta mitään harmia. Harmia siitä tulis, jos olisin kertonut miten teen.

Uskallan seistä valintojeni takana, mutta en näe mitään syytä ryhtyä puolustelemaan valintojani neuvolassa. Heillä on yksi mielipide siellä, semmoinen, joka on joskus saapunut paperilappusella, ja mun henkilökohtaiset valinnat eivät aina kuulu heille.

Miks kertoisin? Valehtelullani en satuta ketään tai aiheuta mitään harmia. Harmia siitä tulis, jos olisin kertonut miten teen.

Nämä eivät ole henkilökohtaisia valintojasi vaan koskevat aivan toista yksilöä.Lisäksi et voi vielä tietää mitä surauksia päätöksestäsi on...

Nämä eivät ole henkilökohtaisia valintojasi vaan koskevat aivan toista yksilöä.Lisäksi et voi vielä tietää mitä surauksia päätöksestäsi on...

Enemmän minä olen lapseni asioihin paneutunut kun neuvolatäti.

Lapseni on minun vastuulla, eikä minun tarvitse jakaa sitä vastuuta neuvolan kanssa. Neuvolapalvelut on erittäin hyvät olla olemassa, mutta en sysää kasvatusvastuuta heille.

Kyllä, todellakin voin tietää mitä seurauksia päätöksilläni on, sillä minä olen lukutaitoinen aikuinen.

Mun mielestä on tärkeää korjata neuvolaa jos itsellä on perustellusti parempaa tietoa, esim. imetysjutuissa olen useammankin kerran korjannut neuvolantädin juttuja, mm. "suihkutissiongelman" hoidossa. Itse myös kerroin neuvolantädille meidän erilaisista, ei-suositelluista synnytyssuunnitelmista (en nyt lähde tässä tarkemmin erittelemään) ja yks päivä hän sitten soitti ja kyseli lisätietoja koska hänelle tuli myös toinen aiheesta kiinnostunut asiakas, ja pystyi sitten asiallisesti neuvomaan tätä.

Mutta mua kiinnostaa kovasti millä perusteella NinaTT uskot että auringonvalo riittää kesäisin Pohjoismaissa?

Sitten jos lapsesi saa riisitaudin toivottavasti et hoidata häntä yhteiskunnalla vaan menet ihan suosiolla yksityiselle. Itsehän olet tiesi valinnut..

En usko, että lapsi joka saa tarpeeksi d-vitamiinia ja kalsiumia sairastuu riisitautiin, mutta jos johonkin sairastuu, niin on mulla sille vakuutus ettei tartte julkisen jonoissa seisoskella.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi65:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi65:
D-vitamiinia ei saa Suomen oloissa tarpeeksi auringosta syys-kevät välillä...Koita vaihtaa se valmiste tai aloita pienillä määrillä, että masu tottuu. sanoo mamma jolla TODELLA huonoja kokemuksia D-vitamiinin unohtamisesta);

mitä huonoja kokemuksia? Mäkin tuppaan meinaan unohtelemaan :ashamed:

Meillä sai tyttö kouristuksen alle vuoden ikäisenä. Se oli jotain kammottavaa katottavaa! Syy oli tuo d-vitamiinin puutos ja siitä seurauksena tullut kalkin imeytymättömyys. Viikon verran sairaalassa, eka vuorokausi kalkkitiputuksessa ja kuukausi jättiannos d-vitamiinia. Ja rintamaito maitona, koska oli maitoallerginen.

Mitä ap sanoo tähän? Et mitään koska kolahti? Vai uskotko että tämä äiti vedättää sinua? Ei suosituksia hatusta vedetä! Niin yksinkertaista.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mun mielestä on tärkeää korjata neuvolaa jos itsellä on perustellusti parempaa tietoa, esim. imetysjutuissa olen useammankin kerran korjannut neuvolantädin juttuja, mm. "suihkutissiongelman" hoidossa. Itse myös kerroin neuvolantädille meidän erilaisista, ei-suositelluista synnytyssuunnitelmista (en nyt lähde tässä tarkemmin erittelemään) ja yks päivä hän sitten soitti ja kyseli lisätietoja koska hänelle tuli myös toinen aiheesta kiinnostunut asiakas, ja pystyi sitten asiallisesti neuvomaan tätä.

Mutta mua kiinnostaa kovasti millä perusteella NinaTT uskot että auringonvalo riittää kesäisin Pohjoismaissa?

Olen samaa mieltä...Monta kertaa olen imetysasioissa perustellut kantaani neuvolassa ja kuitenkin käyttänyt myös samaan aikaan heidän ammattitaitoaan esim. paino/pituus suhteiden pohdinnassa. Jos (ja kun) olen tehnyt asioita eri suuntaan kun neuvolassa on suositeltu niin aina olen asiasta pystynyt kyllä reilusti puhumaan. Mielestäni valehtelu ei kuulu aikuisuuteen...

Mä mietin tätä kanssa. Ja jos noin olisi, niin etelämmässähän ne saisi sen yliannostuksen D-vitamiinista koko ajan (mikä taas todistaa, ettei se voi olla kovin vaarallista se yliannostuskaan, kun sielläkin elää ihmisiä).

Ainakin täällä etelässä nousee aurinko tarpeeksi korkealle että UVB-säteet pääsevät maanpinnalle asti ihan hyvin. Olen lukenut d-vitamiinista ja auringonvalosta enganniksi ja vertaillut leveysasteita.

Jos minulla on tarve konsultoida neuvolantätiä, teen näin. Olen myös kuullut heidän mielipiteensä d-vitamiinilisistä. Päätöksiä en silti tee pelkästään neuvolan suosituksien perusteella.

Entinen äitiysneuvolanaikainen terkkari oli todella hyvä, otti selvää asioista puolestani jos sitä pyysin, mutta minä osaan myös itse ottaa selvää asioista, en aina laita jotain muuta tekemään sitä puolestani. Neuvola tarjoaa yhdenlaista palvelua jota otan mielelläni vastaan, mutta ei minun tarvitse neuvolan ohjeita "totella" jos katson sen sotivan lapseni etua vastaan. He eivät päätä minun puolestani enkä minä ole tilivelvollinen heille mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja tiesithän:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Rintamaito siis riittää tyydyttämään vastasyntyneisyyskauden ravinnon, kivennäisten ja vitamiinien tarpeen. Poikkeuksena tästä rintamaidon D-vitamiini ei riitä kattamaan tarvetta nopean kasvun aikana. D-vitamiinilisää (ks. 5) suositellaan kaikille lapsille kahden viikon iästä lähtien.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae48000

Mutta olishan se vähän hassua, että ihminen eli loistavasti miljoonia vuosia ilman ravintolisiä, yhtäkkiä ne onkin tarpeellisia...?

Tai siis ymmärrän, että suomessa on pimeätä, mutta kerta sitä D-vitamiinia tulee rintamaitoon, eikö riitä että itse syön sitä enemmän ja pidän erityistä huolta siitä, että ollaan auringonvalossa talvellakin, kun sitä täällä etelässä silti on talvisinkin vähän?

Miten ihminen on ennen selvinny mutta nykyään ei?

D-vitamiini ei ole vesiliukoinen.Sitä ei saa syödä liikaa,se voi aiheuttaa vakavia sivuvaikutuksia.
Keho ei pysty poistamaan liikaa d-vitamiinia kehostasi.

D-vitamiinia pitäisi saada päivittäin pitkän aikaa 10-20-kertainen määrä nykyisiin suosituksiin nähden eli ei ole todennäköistä.

Mä mietin tätä kanssa. Ja jos noin olisi, niin etelämmässähän ne saisi sen yliannostuksen D-vitamiinista koko ajan (mikä taas todistaa, ettei se voi olla kovin vaarallista se yliannostuskaan, kun sielläkin elää ihmisiä).

Oma kroppa ei tuota vitamiinin yliannostusta. Ihmisen keho lopetaa d-vitamiinituotannon kn sitä on tarpeeksi. Jos d-vitamiinia annetaan ravinnossa liikaa, ei ihmisen keho voi suojautua sitä vastaan.

Oma kroppa ei tuota vitamiinin yliannostusta. Ihmisen keho lopetaa d-vitamiinituotannon kn sitä on tarpeeksi. Jos d-vitamiinia annetaan ravinnossa liikaa, ei ihmisen keho voi suojautua sitä vastaan.

miksei se keho sitten silloin lopeta sitä d-vitamiinin tuottamista kun sitä on tarpeeksi? luulisi keholle olevan sama mistä vitamiini tulee, purkista vai auringosta, mutta kun sitä on sopivasti, tuotto lakkaa. ihmettelen siis että miksi pelkäät yliannostusta.

Yliannostus on aika vaikea saada normaalielämässä. Muistelen että veren d-vitamiinipitoisuus pitäis olla vähän alle tai yli 100 nmol/l (en muista tätä tarkkaan) ja myrkytyksen alaraja on 375 nmol/l.

NinaTT voisitko vaikka linkittää noita tietojasi d-vitamiinista ja leveysasteista? Onko aiemmin tänne laittamani lainaus NNR:ltä (johon siis Suomenkin suositukset perustavat) mielestäsi humpuukia?

Yhteistyössä