Vauvan kantamisesta liinassa

  • Viestiketjun aloittaja Heluna
  • Ensimmäinen viesti
Heluna
Olen kuullut, että vauvaa olisi hyvä kantaa liinassa lähes kokoajan kunnes hän oppii konttaamaan. Esiin nousee vain kysymys, että kuinka ihmeessä vauva oppii konttaamaan jos on kokoajan kiinni äidissä jossain liinassa tai tissillä??
 
vieras
Tuskin käytännössä kukaan pystyy KOKO aikaa kantamaan vauvaa. Kaiketi perustuu siihen, että vauva oppii siinä liinassa ollessaan hahmottamaan itseään ja kroppaansa niin ehkäse liikkelle lähtö tapahtuu sitten siitä vähitellen. Tuskin missään on lukenut, että vauva pitäisi ihan koko ajan olla sidottu liinaan.
 
vieras
Niin kuka on sanonut, että KOKO AJAN pitää vauvaa kantaa liinassa? Sehän on apuvälineeksi tarkoitettu vauvan hoitoon, silloin kun on tarvetta pitää vauva menossa mukana ja silti saada kädet vapaiksi. Vauvalle tekee hyvää välillä olla myös lattialla ja harjoitella siinä motoriikkaa.

Mutta vaikka kantaisitkin vauvaa aamusta iltaan liinassa, se oppii kyllä konttaamaan sitten kun on saavuttanut siihen kypsyyden.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Heluna:
Olen käsittänyt, että jotkut on aika fanaattisiakin asian suhteen. Ja kaikille ei tosiaan ole vain apuväline.
Tunnen monia melko fanaattisiakin kantoliinaihmisiä, mutta ei heistäkään kukaan koko ajan pidä vauvaa liinassa. Voihan sitä muutenkin sylitellä ja pitää lasta lähellä. Johan siinä vauvaltakin paikat puutuu jos aina samoissa asennoissa kuskataan.
 
liinailija
Minä kannoin suunnilleen ekat 5kk vauvaa liinassa, kun hän siellä niin hyvin viihtyi ja alkoi itkemään muualla kuin sylissä. Kyllä sen sitten huomasi kun alkoi lelut ja muut tavarat kiinnostaa ja vauva halusi lattialle leikkimään! En muista enää minkä ikäisenä alkoi konttamaan, mutta kävelemään oppi 10kk ikäisenä, vaikka silloinkin viihtyi paljon liinassa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Pyh. Joillakin se menee vain överiksi.
No näin se munkin mielestä on, mutta olisi kiva kuulla näiltä, että miten se vauva sit oppii konttaamaan jos ei ollenkaan saa olla "vapaana". Mun mielestä jo pienelle vauvalle tekee hyvää pieni "itsenäistyminen" etenkin jos se lähtee lapsesta. Kiva olis vaan kuulla näitä mielipiteitä asiasta.
 
koppis
Pitää paikkansa, että lapso oppii keskimääräistä nopeammin liikkumaan, jos hän kulkee paljon liinassa. Perustuu tosiaan siihen, että vauva aistii koko ajan kantajan liikkeet ja asennonmuutokset ja oppii hallitsemaan omaa kehoaan ja tasapainoaan. Mutta KOKO AJAN ei tarvi sentään kantaa. Itselläni on 3 lasta, josta nuorinta kannoin paljon ja hän oppi selvästi sisaruksiaan aiemmin liikkumaan, uskon kyllä että liinalla oli vaikutuksensa. En kyllä siksi kantanut liinassa, että PITÄISI oppia aikaisin liikkeelle vaan ihan muista syistä.
 
ap
Ystäväni lapsi ei liinassa viihtynyt ja sai eräältä nimeltä mainitsemattomalta ryöpyn niskaansa, että pitäsi silti kantaa ja kyllä siinä on vauvalla paras olla ja liina oli muka sidottu väärin (kokeiltu oli kaikki)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Pitää paikkansa, että lapso oppii keskimääräistä nopeammin liikkumaan, jos hän kulkee paljon liinassa. Perustuu tosiaan siihen, että vauva aistii koko ajan kantajan liikkeet ja asennonmuutokset ja oppii hallitsemaan omaa kehoaan ja tasapainoaan. Mutta KOKO AJAN ei tarvi sentään kantaa. Itselläni on 3 lasta, josta nuorinta kannoin paljon ja hän oppi selvästi sisaruksiaan aiemmin liikkumaan, uskon kyllä että liinalla oli vaikutuksensa. En kyllä siksi kantanut liinassa, että PITÄISI oppia aikaisin liikkeelle vaan ihan muista syistä.
Minä en muuten ole ajatellut asiaa tältä kantilta. Itselläni kolme lasta joista ensimmäistä en ole kantanut yhtään ja kakkosta aloin kantaa vasta 1v iässä rengasliinassa. Kolmosta taas olen kantanut kohtalaisen paljon pitkässä liinassa, rengasliinassa ja mandukassa ja hänellä kaikki liikkeellelähdöt tapahtuneet selvästi aiemmin kuin kahdella vanhemmalla. Kävelemäänkin lähti 4kk ennen keskimmäistä ja 2,5kk ennen esikoista. Kääntyi ympäri vauhdikkaasti 3kk iässä kun taas kaksi ekaa vasta lähempänä 6kk.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Pyh. Joillakin se menee vain överiksi.
No näin se munkin mielestä on, mutta olisi kiva kuulla näiltä, että miten se vauva sit oppii konttaamaan jos ei ollenkaan saa olla "vapaana". Mun mielestä jo pienelle vauvalle tekee hyvää pieni "itsenäistyminen" etenkin jos se lähtee lapsesta. Kiva olis vaan kuulla näitä mielipiteitä asiasta.
Kannattaa oikeasti perehtyä asiaan, jos kerran kiinnostaa noin paljon parjata toisten liinailuja. Ja käsitän nyt kommenteistasi, että jonkun ystäväsi liinailu ottaa sinua aivoon. Vähän sama juttu että monia ottaa päähän, kun toinen äiti omistautuu vauvalle ja imettää pitkään eikä annan pullosta niin sitä on sitten kiva haukkua. Tietysti pitääkin haukkua, jotta voi paikata omaa omatuntoaan. Pienelle vauvalle minkäänasteinen itsenäistyminen ei tee hyvää - piste.
 
koppis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Pitää paikkansa, että lapso oppii keskimääräistä nopeammin liikkumaan, jos hän kulkee paljon liinassa. Perustuu tosiaan siihen, että vauva aistii koko ajan kantajan liikkeet ja asennonmuutokset ja oppii hallitsemaan omaa kehoaan ja tasapainoaan. Mutta KOKO AJAN ei tarvi sentään kantaa. Itselläni on 3 lasta, josta nuorinta kannoin paljon ja hän oppi selvästi sisaruksiaan aiemmin liikkumaan, uskon kyllä että liinalla oli vaikutuksensa. En kyllä siksi kantanut liinassa, että PITÄISI oppia aikaisin liikkeelle vaan ihan muista syistä.
Minä en muuten ole ajatellut asiaa tältä kantilta. Itselläni kolme lasta joista ensimmäistä en ole kantanut yhtään ja kakkosta aloin kantaa vasta 1v iässä rengasliinassa. Kolmosta taas olen kantanut kohtalaisen paljon pitkässä liinassa, rengasliinassa ja mandukassa ja hänellä kaikki liikkeellelähdöt tapahtuneet selvästi aiemmin kuin kahdella vanhemmalla. Kävelemäänkin lähti 4kk ennen keskimmäistä ja 2,5kk ennen esikoista. Kääntyi ympäri vauhdikkaasti 3kk iässä kun taas kaksi ekaa vasta lähempänä 6kk.
Meillä kolmonen lähti kävelemään 4 kk ennen kuin esikoinen ja 1,5 kk ennen kuin kakkonen. Ekaa en kantanut yhtään, kakkosta vähän ja kolmonen "asui" liinassa pari ekaa kuukautta sen jälkeen silloin tällöin liinassa. Kolmosta pidin paljon liinassa, koska siinä hän oli tyytyväinen aina paitsi jos oli nälkäinen. Jos alkoi vatsaa kipristää, niin liinassa rauhoittui pian.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Pyh. Joillakin se menee vain överiksi.
No näin se munkin mielestä on, mutta olisi kiva kuulla näiltä, että miten se vauva sit oppii konttaamaan jos ei ollenkaan saa olla "vapaana". Mun mielestä jo pienelle vauvalle tekee hyvää pieni "itsenäistyminen" etenkin jos se lähtee lapsesta. Kiva olis vaan kuulla näitä mielipiteitä asiasta.
Kannattaa oikeasti perehtyä asiaan, jos kerran kiinnostaa noin paljon parjata toisten liinailuja. Ja käsitän nyt kommenteistasi, että jonkun ystäväsi liinailu ottaa sinua aivoon. Vähän sama juttu että monia ottaa päähän, kun toinen äiti omistautuu vauvalle ja imettää pitkään eikä annan pullosta niin sitä on sitten kiva haukkua. Tietysti pitääkin haukkua, jotta voi paikata omaa omatuntoaan. Pienelle vauvalle minkäänasteinen itsenäistyminen ei tee hyvää - piste.
No vähän väärän käsityksen sait nyt. En halunnut parjata ketään (ok on mun mielestä vähän överiksi menemistä jos kokoajan on liinassa siis lakkaamatta). Eikä mua kenenkään liinailu ota aivoon ihan sama se mulle on mitä muut tekee. Ihan puhtaasti uteliaisuutta täällä kyselen mielipiteitä en halua ketään parjata. Se mua ärsyttää jos koitetaan nostaa itteesä ja ollaan silleen et pitäs imettää vähintään pari vuotiaaksi jne. ja jos et toimi näin niin oot itsekäs paska ja täysin epäonnistunut äiti.
 
Lapsihan oppii konttaamaan ja kävelemään sit ku on siihen valmis. Kantoliinassa kantaminen ennemmin tukee ku hidastaa tätä. Oma kokemus on se, et oon kantanu meidän nyt 1v 5kk ikästä ihan pienenä melko paljon ja nytkin vielä selkärepussa kulkee tarvittessa, mut on kyl ollu lattialla ja sitterissä ja muuten vaan sylissä jne. Aina tilanteen mukaan :) Hän osaa hyvin ilmaista, missä on hyvä olla. Konttaamaan lähti 7kk ja kävelemääm 9kk iässä, mut niin me vanhemmatkin, et on kai myös perinnöllistä. Eihän sitä lasta siinä liinassa siis koko aikaa tarvi pitää, mut ei se kehitystä hidastakaan, päinvastoin. Mut ite tosiaan koen hyväks semmosen tilanteen mukaan kantamisen :)
 
ap
Pienelle vauvalle minkäänasteinen itsenäistyminen ei tee hyvää - piste.

Jos se lähtee lapsesta niin mielestäni tekee eli jos vaikka kääntää pään toiseen suuntaan kun yrität paijailla niin on hyvä antaa lapselle vähän tilaa.
 
Kylla, lapsen olis hyva olla aitinsa sylissa kokoajan kunnes oppii konttaamaan.

Konttaamaan ei opita harjottelemalla aktiivisesti vaa se on valmius, joka kehittyy aikalailla ittestaan.

Mun tytto oli kaytannossa koko hereillaoloaikansa ja osan unestansa liinassa n 6kk ikaan asti. Ihan hyvin liikkuu =)
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pienelle vauvalle minkäänasteinen itsenäistyminen ei tee hyvää - piste.

Jos se lähtee lapsesta niin mielestäni tekee eli jos vaikka kääntää pään toiseen suuntaan kun yrität paijailla niin on hyvä antaa lapselle vähän tilaa.
No reps. Sinä et nyt puhunut alunperin mistään pään kääntämisestä vaan ihan lattialle jättämisestä. Kääntyy se pää siinä liinassakin.
 
ap
Joo en ajatellutkaan sen liinailun kehitystä hidastavan :) Ja mun mielestä aivan mainio apuväline. Mietin vaan et jos on kokoajan siis oikeesti kokoajan kiinni äidissä tissillä,sylissä tai liinassa et miten oppii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Pyh. Joillakin se menee vain överiksi.
No näin se munkin mielestä on, mutta olisi kiva kuulla näiltä, että miten se vauva sit oppii konttaamaan jos ei ollenkaan saa olla "vapaana". Mun mielestä jo pienelle vauvalle tekee hyvää pieni "itsenäistyminen" etenkin jos se lähtee lapsesta. Kiva olis vaan kuulla näitä mielipiteitä asiasta.
Siis sunko mielesta esim 2 kk vauvalle tekee hyvaa olla yksin? Ma olen hyvin eri mielta.

Kylla sen huomaa, ku laps alkaa olee valmis konttaamaan esim ku laittaa lapsen hetkeks lattialle pukemisten tms yhteydessa.
 
ap
No reps. Sinä et nyt puhunut alunperin mistään pään kääntämisestä vaan ihan lattialle jättämisestä. Kääntyy se pää siinä liinassakin.

näin laitoin aiemmin:
Mun mielestä jo pienelle vauvalle tekee hyvää pieni "itsenäistyminen" etenkin jos se lähtee lapsesta.

Ja nyt sitten selvensin hieman. sulla ihme olettamuksia kaikesta mitä sanon. Jos vaikka kysyt jos et jotain kertomaani ymmärrä ennenkun teet nuita omia olettamuksiasi. Kääntyy pää joo liinassakin mutta miten äiti siinä liinassa antaa lapselle sen oman tilan??
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Pyh. Joillakin se menee vain överiksi.
No näin se munkin mielestä on, mutta olisi kiva kuulla näiltä, että miten se vauva sit oppii konttaamaan jos ei ollenkaan saa olla "vapaana". Mun mielestä jo pienelle vauvalle tekee hyvää pieni "itsenäistyminen" etenkin jos se lähtee lapsesta. Kiva olis vaan kuulla näitä mielipiteitä asiasta.
Siis sunko mielesta esim 2 kk vauvalle tekee hyvaa olla yksin? Ma olen hyvin eri mielta.

Kylla sen huomaa, ku laps alkaa olee valmis konttaamaan esim ku laittaa lapsen hetkeks lattialle pukemisten tms yhteydessa.
Sanoinko että yksin? mielestäni lapsi ei ole yksin vaikka äiti ei olisikaan jatkuvasti iho kontaktissa lapsen kanssa. Aikuisen pitää mielestäni olla kokoajan läsnä ja lapsen käytettävissä lapsen ehdoilla. Kyllä se lapsii viestii kun haluaa syliin ja lähelle...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
voiko kyse olla äidin tarpeesta?
Sinä haluat omien sanojesi mukaan tietää asiasta ja kokemuksia, mutta haluat kuitenkin kaivaa vain negatiivisia puolia. No liinailusta niitä sinun on vaikea hakea. Ei ole kyse vain äidin tarpeesta, mutta jos äitiä ei kiinnosta liinailu niin ei siitä myöskään väkisin mitään tule. Ja vauva ei tarvi muuta kuin sen äidin ja äidin läheisyyden, ei mitään ns. omaa tilaa. PIeni ei edes tiedsta olevansa erillinen ihminen äitinsä kanssa, joten liinailu on helppo tapa tukea vauvaa hänen kasvussaan kohti irtaantumista äidistä.
 

Yhteistyössä