Pulma vauvan ja koiran viemisessä.. (+kantoliinasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kaipaan

Vieras
Eli siis minun tehtäväni on viedä yhtaikaa molempia ulos kolmekertaa päivässä ja toistaiseksi minun on kannettava vauvaa liinassa. Tähän asti mennyt hyvin, mutta nyt vauva on alkanut olemaan levoton ja valittamaan liinassa ollessaan. Hän on nyt 4kk ja alkanut muutenkin olemaan levoton ja kiukkuinen, varmaan hampaiden vuoksi. Ennen vauva nukahti liinaan ja se oli helppoa ja mukavaa, mut nyt mun stressitaso nousee joka lenkillä ku vauva huutaa ja kiljuu, siis huuto ei ole mitään lohdutonta itkua, vaan sellaista että ei oo kivaa että joku on huonosti.
Olen kantanut ristisidonta 2:ssa, ja mietinki nyt että pitäsköhän kokeilla jotai muuta sidontaa? jos se auttaisi? Onko kellää kokemusta tai vinkkejä antaa!?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Istuisko" mieluummin rattaissa? Tai jos tekis semmosen kylkisidonnan, että vähän näkee ympärilleen?

No siis toistaiseksi en voi rattaissa vielä viedä, vaik kyl haluisinki välillä. Mutta koiran hihnakäytöksen vuoksi se on vielä poissuljettu... Kylkisidontakin arveluttaa.. onko ke kuinka tukeva? Mun koira nimittäin on kova räyhäämään ja saattaa rempasta jonku hajun perään yhtäkkiä... ni mun käsienki on oltava mahd vapaat, joten sivulla oleva vauva.. arveluttaa...
Ja siis ennenkuin kukaan sanoo ettämiks mulla on tällanen koira, ni onpahan vaan :D ei ole ollu mulla pennusta asti vaan vasta vuoden ja koulutusta tehdään. Mutta tilanne tällähetkellä on tämä ja jotenki pitäs löytää ratkasu joka toimii tässä tilanteessa... hmm.. Myöhemmin helpottaa ku saan koiran hallintaan paremmin..

ajoita koiran ulos meno siihen aikaan kun vauvasi käy päiväunille yms...noin pienelle voit laittaa tyynyn vaunuihin ja siten tukea vaavia pystyyn ehkä viihtyy vaunuissa paremmin kun näke. ja sit tietty illalla kun mies on kotona käy kunnon lenkillä ja sillä aikaa vaavi nukkuu tai on isämn kanssa. älä ota stressiä koa ei kuole vaikkei montaa pitkää lenkkiä pääse kävelemään päivässä. meillä kans pentu ja käyn yhden pitkän lenkin päivässä muuten vain pissatan nopeasti

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
"Istuisko" mieluummin rattaissa? Tai jos tekis semmosen kylkisidonnan, että vähän näkee ympärilleen?

No siis toistaiseksi en voi rattaissa vielä viedä, vaik kyl haluisinki välillä. Mutta koiran hihnakäytöksen vuoksi se on vielä poissuljettu... Kylkisidontakin arveluttaa.. onko ke kuinka tukeva? Mun koira nimittäin on kova räyhäämään ja saattaa rempasta jonku hajun perään yhtäkkiä... ni mun käsienki on oltava mahd vapaat, joten sivulla oleva vauva.. arveluttaa...
Ja siis ennenkuin kukaan sanoo ettämiks mulla on tällanen koira, ni onpahan vaan :D ei ole ollu mulla pennusta asti vaan vasta vuoden ja koulutusta tehdään. Mutta tilanne tällähetkellä on tämä ja jotenki pitäs löytää ratkasu joka toimii tässä tilanteessa... hmm.. Myöhemmin helpottaa ku saan koiran hallintaan paremmin..

Hei, meillä oli hihnassa hurjasti käyttäytyvä koira. Hommattiin sille vaunulenkkejä varten kuonopanta ( vähän kun hevosen riimut ) ja ei mennyt kun 2 päivää, ja koira kulki vetämättä vaunujen sivulla! Kandee kokeilla. En tiä mikä siinä on, mutta koirat oppii kävelemään vaunujen vierellä nätisti ilman kuonopantaakin. Testattiin kaverin metsästyskoiralla ja se meni heti nätisti!

Alkuperäinen kirjoittaja N&N:

Hei, meillä oli hihnassa hurjasti käyttäytyvä koira. Hommattiin sille vaunulenkkejä varten kuonopanta ( vähän kun hevosen riimut ) ja ei mennyt kun 2 päivää, ja koira kulki vetämättä vaunujen sivulla! Kandee kokeilla. En tiä mikä siinä on, mutta koirat oppii kävelemään vaunujen vierellä nätisti ilman kuonopantaakin. Testattiin kaverin metsästyskoiralla ja se meni heti nätisti!

:) tota, kiitos neuvosta, mutta tosiaankin joudun koiraa kuljettamaan vedonestopannan JA kaulapannan/valjaiden kanssa. Siis niin että hihna on kytketty molempiin yhtaikaa. näin on ainoa tapa joten kykenen hallitsemaan koiran yhdellä kädellä. Se ei kuitenkaan estä koiran rähyhäämistä ja yhtäkkisiä tempaisuja. Koulutuksella olen saanut koiran pahimman vetämisen poijes, joten toivoa on parempaan ja tänään mennään kouluttajalle saamaan laumajohtajuus-asioihin jeesiä. Mutta ongelma meil on niin kauan kuin koira kokee olevansa johtaja.. sit elämä on helppoa ku saadaan asiat oikeaan järjestykseen :D Mutta se vedonestopanta ei ole mikään pitkäaikainen ratkaisu, koiraa tulisi samalla kuitenkin kouluttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
ajoita koiran ulos meno siihen aikaan kun vauvasi käy päiväunille yms...noin pienelle voit laittaa tyynyn vaunuihin ja siten tukea vaavia pystyyn ehkä viihtyy vaunuissa paremmin kun näke. ja sit tietty illalla kun mies on kotona käy kunnon lenkillä ja sillä aikaa vaavi nukkuu tai on isämn kanssa. älä ota stressiä koa ei kuole vaikkei montaa pitkää lenkkiä pääse kävelemään päivässä. meillä kans pentu ja käyn yhden pitkän lenkin päivässä muuten vain pissatan nopeasti

Joo, olenkin ajoittanut, ja nyt kun se ei enää nukahdakkaan, ni se varmasti lisää kiukkua että on väsynyt. :(
vaunuilla tosiaan en yhtaikaa viel koiran kaa voi. Olen yh, joten mies ei ole illalla kotona. Asuu toki täs lähel ja tulee auttamaan jos pyydän, mutten voi omaa elämääni järjestellä sen mukaan että olen riippuvainen toisten avusta :)
Koira on liian lyhkäsil lenkeil ollutkin ja luonteensa vuoksi kaipaa enemmän liikuntaa ja aktiviteettia. Eli tämä tilanne ei saa jatkua kauaa..

Joo, olenkin ajoittanut, ja nyt kun se ei enää nukahdakkaan, ni se varmasti lisää kiukkua että on väsynyt. :(
vaunuilla tosiaan en yhtaikaa viel koiran kaa voi. Olen yh, joten mies ei ole illalla kotona. Asuu toki täs lähel ja tulee auttamaan jos pyydän, mutten voi omaa elämääni järjestellä sen mukaan että olen riippuvainen toisten avusta :)
Koira on liian lyhkäsil lenkeil ollutkin ja luonteensa vuoksi kaipaa enemmän liikuntaa ja aktiviteettia. Eli tämä tilanne ei saa jatkua kauaa..

Tuota, tyhmä kysymys mutta onko koira siis ihan uusi tulokas perheessänne?

Jos siis tilanne on se että olet pienen vauvan yh ja siinä sivussa on juuri kotiin tullut, ilmeisen isokokoinen aikuinen koira jonka kanssa on johtajuusongelmia noiden kiskomisten lisäksi niin ei kuulosta kyllä houkuttelevalta. Oletko ihan varma että haluat pitää kyseisen koiran? Jos vaikka jostain löytyisi sille koti jossa olisi paremmat mahdollisuudet kouluttaa ja ulkoiluttaa sitä jne?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Tuota, tyhmä kysymys mutta onko koira siis ihan uusi tulokas perheessänne?

Jos siis tilanne on se että olet pienen vauvan yh ja siinä sivussa on juuri kotiin tullut, ilmeisen isokokoinen aikuinen koira jonka kanssa on johtajuusongelmia noiden kiskomisten lisäksi niin ei kuulosta kyllä houkuttelevalta. Oletko ihan varma että haluat pitää kyseisen koiran? Jos vaikka jostain löytyisi sille koti jossa olisi paremmat mahdollisuudet kouluttaa ja ulkoiluttaa sitä jne?

joo tilanne on kieltämättä hullunkurisen kuuloinen, mutta asiat on mennyt näin että hommattiin koira noin kuukautta ennen ku tulin raskaaksi, päätin että koira on ja pysyy, raskausaikana ei vaan ollu jaksuja koulutella.. no synnytyksen jälkeen heti kun vaan kykenin ni alotin työskentelyn hauvelin kanssa ja yh:ksi jäin nyt kuun alusta. :D tossa järjestyksessä asiat menny :)
ja koirasta en luovu, seuraava koti koiralle olisi taivas ja se ei tule kuuloonkaan. ei ennenkuin on todella avun kanssa saatu tehtyä töitä. jos se ei auta niin sitten on harkittava vakavasti. tämä on koiran kolmas koti niin sillä menis nuppi nurin jos joutus TAAS vaihtamaan perhettä, ku aattelee että se on vasta täyttänyt neljä.. ni aktiivisella asiantuntevalla koulutuksella siitä saa varmasti toimivan kalun, mut tilanne on tällähetkellä aika kaaottinen :D

Kun esikoinen oli vauva, oli mulla toisille koirille rähjäävä uroskoira, 30-kiloinen sellainen. Ulkoilut sujui itseasiassa vaunujen kanssa helpommin kuin ilman, sillä pidin aina huolen, että vaunut oli mun koiran ja vastaantulevan koiran välissä, jolloin ne toimi näköesteenä -> koira ei päässyt tuijottelemaan vastaantulijaa silmiin ja nostattamaan kierroksia. Mä koin vaunut myös vauvalle turvallisemmaksi kuin kantoliinan tai rintarepun, sillä jos koira todella alkoi ottaa kierroksia, mä saatoin aina laittaa vaunujen jarrut päälle ja siirtyä koiran kanssa sivummalle "keskustelemaan" käytöstavoista, eikä vauva ollut koko ajan tulilinjalla, vaan turvassa vaunuissaan.

Mulla koira oli kurkkarissa, jonka nostin aivan kurukunpään kohdalle, kun tuli koiria vastaan, pidin napakalla lyhyellä hihnalla, mutta en "hapettanut", ellei ollut pakko. Kun kurkkari on tuolla tavalla laitettuna, saa isohkonkin koiran pidettyä yhdellä kädellä hallussa. Mutta missään tapauksessa ei koiraa saa hirttää tai "hapettaa" ns. varmuuden vuoksi, vaan se panta pitää pitää sellaisella tiukkuudella, että koira voi hengittää. Vasta jos koira alkaa ottaa kierroksia, otetta tiukennetaan ja silloinkin täytyy pitää huoli siitä, ettei koira vahingoitu!!! Eli ei mitään rajuja kiskomisia eikä nykimisiä, missään tapauksessa. Tämä ei ole keino saada koiraa lopettamaan remmiriekkuminen, mutta tämä on keino, jolla sen saa pidettyä hallinnassa sillä välin kunnes remmiriekkuminen saadaan pois. Tosin tämä keino saatta tehdä poisopettamisen vaikeammaksi. Siinä täytyy sitten vaan punnita hyödyt ja haitat.

Tosin, jos silloin olisin tutustunut Cesar Millanin oppeihin, olisin saattanut päästä ongelmista paljon helpommin, eikä olisi tarvinnut käyttää noinkaan voimakkaita keinoja. Tsekkaa Liviltä Cesarin ohjelmaa Koirakuiskaaja, ja tutustu hänen kirjoihinsa. Sieltä saa paljon oppia, ei niinkään siitä, mitä koiralle pitää tehdä, vaan enemmänkin siitä, mitä itselleen pitää tehdä, jotta koiran kanssa hommat alkaa sujua. Yllättävän paljon on asiat omasta asenteesta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Kun esikoinen oli vauva, oli mulla toisille koirille rähjäävä uroskoira, 30-kiloinen sellainen. Ulkoilut sujui itseasiassa vaunujen kanssa helpommin kuin ilman, sillä pidin aina huolen, että vaunut oli mun koiran ja vastaantulevan koiran välissä, jolloin ne toimi näköesteenä -> koira ei päässyt tuijottelemaan vastaantulijaa silmiin ja nostattamaan kierroksia. Mä koin vaunut myös vauvalle turvallisemmaksi kuin kantoliinan tai rintarepun, sillä jos koira todella alkoi ottaa kierroksia, mä saatoin aina laittaa vaunujen jarrut päälle ja siirtyä koiran kanssa sivummalle "keskustelemaan" käytöstavoista, eikä vauva ollut koko ajan tulilinjalla, vaan turvassa vaunuissaan.

Mulla koira oli kurkkarissa, jonka nostin aivan kurukunpään kohdalle, kun tuli koiria vastaan, pidin napakalla lyhyellä hihnalla, mutta en "hapettanut", ellei ollut pakko. Kun kurkkari on tuolla tavalla laitettuna, saa isohkonkin koiran pidettyä yhdellä kädellä hallussa. Mutta missään tapauksessa ei koiraa saa hirttää tai "hapettaa" ns. varmuuden vuoksi, vaan se panta pitää pitää sellaisella tiukkuudella, että koira voi hengittää. Vasta jos koira alkaa ottaa kierroksia, otetta tiukennetaan ja silloinkin täytyy pitää huoli siitä, ettei koira vahingoitu!!! Eli ei mitään rajuja kiskomisia eikä nykimisiä, missään tapauksessa. Tämä ei ole keino saada koiraa lopettamaan remmiriekkuminen, mutta tämä on keino, jolla sen saa pidettyä hallinnassa sillä välin kunnes remmiriekkuminen saadaan pois. Tosin tämä keino saatta tehdä poisopettamisen vaikeammaksi. Siinä täytyy sitten vaan punnita hyödyt ja haitat.

Tosin, jos silloin olisin tutustunut Cesar Millanin oppeihin, olisin saattanut päästä ongelmista paljon helpommin, eikä olisi tarvinnut käyttää noinkaan voimakkaita keinoja. Tsekkaa Liviltä Cesarin ohjelmaa Koirakuiskaaja, ja tutustu hänen kirjoihinsa. Sieltä saa paljon oppia, ei niinkään siitä, mitä koiralle pitää tehdä, vaan enemmänkin siitä, mitä itselleen pitää tehdä, jotta koiran kanssa hommat alkaa sujua. Yllättävän paljon on asiat omasta asenteesta kiinni.

okei, kiva kuulla vastaavasta kokemuksia muilta! Mä itseasias oon kyllä harkinnu vaunuja just tolta kantilta ajateltuna mitä sinäki ajattelit. En oo vaa rohennu koklaamaan, ja sitä myöten oon päättäny pitäytyy liinassa vaan, mut kyl se välil tuntuu hurjalta että vauva on tosiaa siinä mukana ja koira saattaa epähuomiossa napata vauvasta, tosin näin ei oo käyny, mut mielessäni tuuminu..
mä kans oon kuristamatta/ reagoimatta (muuten ku ottamalla koiran lyhyemmälle viereen), kunnes koira ite hyökkää, ni sit mun on pakko nostaa se ilmaan yhel kädel ja vaatii sitä istumaan. pysyn paikalla niin kauan että koira rauhottuu, ei kisko tai rieku ja sit jatketaa taas niinku mitää ei oliskaa.. tilanteen jälkeen jos koira tai kun koira käy kierroksil niin teen niin että käsken istumaan ja sit pyydän seuraamaan muutaman askeleen ja sitten taas istumaan, tälla tavoin koitan pitää koiran kuulolla ja "käskynalaisuudessa", jotta saisin sen huomion minuun. helposti sitä en kyllä saa, mut kovasti yritän ja vaadin. koira on 40kilonen rotikka siis...

ja ihan aina, heti kun koira lopettaa tilanteen, eli käy istumaan tai seisoo paikoillaa vetämättä, löysään hihnan ihan löysälle.. tällä tavoin yritän soveltaa ratsastuksessa käytettyä palkintoa. että kun hevonen myötää niin välitön paineen poisto palkinnoksi.

niin ja lisään viel että en saa pideltyy koiraa pelkäl kurkkaril, vaatii sen vedonestonki. en haluu että sil on vedonestolla paine pelkästää ettei käy niskoille tai silmille liikaa (silmille siis kun kuononpäältä menevä remmi on silmien alla ni pahois tilanteis pelkään että menee silmään tms)
ja en halua että sil on liikaa painetta kaulal ja kurkussa pelkäl kurkkaril niin vedonesto hillitsemässä pahimpaa riekkua.. ihanne tietty on että ei tarvi mitää vedonestoo käyttää ja että kuristuspantaa voi käyttää ilman että se ikinä kuristaa koiraa..

Meillä kaksi vilkasta koiraa ja rattaat ovat lenkillä korvaamattomat. En olisi lapsen pienenä ollessa taas uskaltautunut lenkeille liinan kanssa, koska kuten jo täällä aiemmin sanottiin vaunut on helppo sekunnissa laittaa jarruille ja koirat vetää sivuun. Lapsi on turvassa vaunuissa koko ajan. Yhdellä kädellä vaunujen työntely onnistuu ilman pulmia kevyesti.

Meillä 6kk poika, joka viihtyy rintarepussa vallan mainiosti, kun lähdemme koiran kanssa ulos.. Oisko rintareppu parempi vaihtoehto, ku kantoliina..? Ja koira meillä on iso, mutta taitaa vetää vähemmän, kuin sinun koirasi..

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
kuljetatko lasta liinassa kasvot sinuun päin vai poispäin sinusta... jos kuljetat kasvot sinuun päin, ni kokeileppa helpottaisko jos käännät toisinpän

oon kuljettanu naama itteeni päin.. siinä toivossa että nukahtaa :D mut vois kokeilla toistepäi.

kuljetatko lasta liinassa kasvot sinuun päin vai poispäin sinusta... jos kuljetat kasvot sinuun päin, ni kokeileppa helpottaisko jos käännät toisinpän

oon kuljettanu naama itteeni päin.. siinä toivossa että nukahtaa :D mut vois kokeilla toistepäi.

meil 4kk ikäinen viihtyy nykysin paremmin niin päin kun näkee enempi

meil 4kk ikäinen viihtyy nykysin paremmin niin päin kun näkee enempi

joo, no voi ollakki että se helpottas.. kokeilenpas heti seuraaval lenkil.. tää vauva ku on niin kova tutkii ja tarkkailee.. niinku varmaa kaikki vauvat, mut en tiiä muist vauvoist mitää ;D

Yhteistyössä