Vauvan kantamisesta liinassa

  • Viestiketjun aloittaja Heluna
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sanoinko että yksin? mielestäni lapsi ei ole yksin vaikka äiti ei olisikaan jatkuvasti iho kontaktissa lapsen kanssa. Aikuisen pitää mielestäni olla kokoajan läsnä ja lapsen käytettävissä lapsen ehdoilla. Kyllä se lapsii viestii kun haluaa syliin ja lähelle...
Pieni vauva on nimenomaan yksin jos ei ole aidin kanssa fyysisessa kontaktissa. Lapsi haluaa olla aitinsa mukana menossa 100% ajasta. Vauva ei halua olla aitistansa erossa.


Ja vastatakseni viimeiseen kysymykseesi: Jokaisella terveella aidilla on vastavuoroinen tarve olla pienen vauvansa lahella. Se on sellanen vaisto joka on pitanyt lajimme hengissa miljoonia vuosia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
voiko kyse olla äidin tarpeesta?
Sinä haluat omien sanojesi mukaan tietää asiasta ja kokemuksia, mutta haluat kuitenkin kaivaa vain negatiivisia puolia. No liinailusta niitä sinun on vaikea hakea. Ei ole kyse vain äidin tarpeesta, mutta jos äitiä ei kiinnosta liinailu niin ei siitä myöskään väkisin mitään tule. Ja vauva ei tarvi muuta kuin sen äidin ja äidin läheisyyden, ei mitään ns. omaa tilaa. PIeni ei edes tiedsta olevansa erillinen ihminen äitinsä kanssa, joten liinailu on helppo tapa tukea vauvaa hänen kasvussaan kohti irtaantumista äidistä.
En mä siitä liinailusta mitään pahaa keksi vaan siitä jos siinä liinassa ollaan lakkaamatta, sitä mä tässä kyseenalaistan että miksi?
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä siitä liinailusta mitään pahaa keksi vaan siitä jos siinä liinassa ollaan lakkaamatta, sitä mä tässä kyseenalaistan että miksi?
Miksi ei.

Miksi olla erossa kun ei tarvii?
Miksi ja miksi ja miksi.

Tunnettehan te omat lapsenne? Ne pienet nyytit kyllä kertovat, mitä tarvitsevat. Joillekin jatkuva sylissäolo on tarpeen, jotkut mieluusti oikovat välillä jäseniään.

Ja jos ihan järellä aattelee, niin kunnon kesähelteillä liina ei välttämättä ole maailman mukavin juttu, vaikka isän tai äireen syli niin ihana paikka onkin :)

Että ihan järellä aatellen ja rakastaan kuunnellen.
 
ap
Pieni vauva on nimenomaan yksin jos ei ole aidin kanssa fyysisessa kontaktissa. Lapsi haluaa olla aitinsa mukana menossa 100% ajasta. Vauva ei halua olla aitistansa erossa.

No tuo on sun mielipide. Mä olen lukenut että vauvakin voi haluta ns. omaa tilaa ja osottaa sen esim. kääntämällä pään pois päin aikuisesta jolloin pitäisi antaa se tila mutta olla kuitenkin jatkuvasti läsnä eli lapsen näkösällä. Mun mielestä lapsi osaa ilmaista jo syntymästä lähtien jos on nälkäinen tai haluaa lähelle. Ja kun kaikkien lapset ei siinä liinassa viihdy niin miksi pitäisi väkisin yrittää. Eikö tärkeintä ole mennä lapsen ehdoilla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä siitä liinailusta mitään pahaa keksi vaan siitä jos siinä liinassa ollaan lakkaamatta, sitä mä tässä kyseenalaistan että miksi?
Miksi ei.

Miksi olla erossa kun ei tarvii?
No jos se lapsi sitä jatkuvaa iholla oloa vaatii niin hyvähän se vain on, mutta kun ei kaikki lapset sitä tarvitse.

Toivottavasti edes joiltakin aideilta loytyy se luonnollinen ja lapsen kehityksen kannalta tarkea tarve olla lapsensa lahella; mita pienempi lapsi, sita lahempana, sita vahemman erossa.

no jos se tarve on niin luonnollinen ja tärkeä, niin miksi se TUOSSA MITTAKAAVASSA löytyy niin harvalta äidiltä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä siitä liinailusta mitään pahaa keksi vaan siitä jos siinä liinassa ollaan lakkaamatta, sitä mä tässä kyseenalaistan että miksi?
Miksi ei.

Miksi olla erossa kun ei tarvii?
No jos se lapsi sitä jatkuvaa iholla oloa vaatii niin hyvähän se vain on, mutta kun ei kaikki lapset sitä tarvitse.

Toivottavasti edes joiltakin aideilta loytyy se luonnollinen ja lapsen kehityksen kannalta tarkea tarve olla lapsensa lahella; mita pienempi lapsi, sita lahempana, sita vahemman erossa.

no jos se tarve on niin luonnollinen ja tärkeä, niin miksi se TUOSSA MITTAKAAVASSA löytyy niin harvalta äidiltä?
Koska nykyään on tärkeämpää se äidin oma aika. Minusta ainakin tuntuu, että sitäj aksetaan loputtomiin korostaa miten tärkeää on äidin päästä omiin menoihin ja tuulettumaan, jotta pää kestää.

Mun pää ei olisi kestänyt jos olisin joutunut olemaan vauvasta erossa. Olen kaikkia kolmea halunnut sen vauvavuoden pitää lähelläni (en puhu liinailusta) enkä ole halunnut viedä hoitoon ja päästä jonnekin tuulettumaan. Kampaajallekin on kiva ottaa vauva mukaan niin tiedän itse, että hänellä on kaikki hyvin ja olen paljon rentoutuneempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no jos se tarve on niin luonnollinen ja tärkeä, niin miksi se TUOSSA MITTAKAAVASSA löytyy niin harvalta äidiltä?
Jos hieman katsoo maailmalle, niin se ei ole ollenkaan harvinaista :)

Sosiaaliset paineet ja aitien eristaminen vauvoista tappaa sen tarpeen. Nykyaan lapsi saatetaan heti jo synnytyksen jalkeen erottaa aitistansa joksikin aikaa, imetys loppuu ennen kun edes paasee alkuun jne...

Mutta jos alussa viettaa aikaa lapsensa kanssa, imettaa, nukkuu lapsensa vieressa... Niin se tunne sailyy. Ja sitten ei olekaan tarvetta "omalle ajalle" pois lapsen luota muuta ku lapsen ehdoilla. Toisin ku mita bilemammat vaittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tuo on sun mielipide. Mä olen lukenut että vauvakin voi haluta ns. omaa tilaa ja osottaa sen esim. kääntämällä pään pois päin aikuisesta jolloin pitäisi antaa se tila mutta olla kuitenkin jatkuvasti läsnä eli lapsen näkösällä. Mun mielestä lapsi osaa ilmaista jo syntymästä lähtien jos on nälkäinen tai haluaa lähelle. Ja kun kaikkien lapset ei siinä liinassa viihdy niin miksi pitäisi väkisin yrittää. Eikö tärkeintä ole mennä lapsen ehdoilla.
Selitappa mulle miksi vauva haluis maata yksin lattialla ku voi vaihtoehtoisesti olla turvassa aitinsa luona? Kuvittele jossakin luonnonkansassa vauva hylattyna jossaki mutakasassa silla aikaa ku aiti hoitaa hommia. Ei vaikuta kovinkaan loogiselta. Helpompi on pitaa lasta mukana; laps on varmasti turvassa, pysyy puhtaana ja saa tarpeensa tyydytettya sita mukaa ku niita tulee.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tuo on sun mielipide. Mä olen lukenut että vauvakin voi haluta ns. omaa tilaa ja osottaa sen esim. kääntämällä pään pois päin aikuisesta jolloin pitäisi antaa se tila mutta olla kuitenkin jatkuvasti läsnä eli lapsen näkösällä. Mun mielestä lapsi osaa ilmaista jo syntymästä lähtien jos on nälkäinen tai haluaa lähelle. Ja kun kaikkien lapset ei siinä liinassa viihdy niin miksi pitäisi väkisin yrittää. Eikö tärkeintä ole mennä lapsen ehdoilla.
Selitappa mulle miksi vauva haluis maata yksin lattialla ku voi vaihtoehtoisesti olla turvassa aitinsa luona? Kuvittele jossakin luonnonkansassa vauva hylattyna jossaki mutakasassa silla aikaa ku aiti hoitaa hommia. Ei vaikuta kovinkaan loogiselta. Helpompi on pitaa lasta mukana; laps on varmasti turvassa, pysyy puhtaana ja saa tarpeensa tyydytettya sita mukaa ku niita tulee.
Nyt en ihan tajunnut nuita mutakasa vertauksia
noh kuitenkin mun mielestä se lapsi on turvassa esim. sitterissä jossa voi kokoajan seurata mitä äiti tekee ja mitä ympärillä tapahtuu (lapsi on tällöin myös turvassa äitinsä luona). Lapsi huomaa että on turvassa vaikka ei olisikaan kokoajan kiinni äidissä lapsi voi tarkkailla itsenäisesti ympäristöään olematta kuitenkaan yksin (edellyttää että äiti on kokoajan lapsen näkökentässä) ja kun lapsi alkaa huutaa äiti vastaa hänen tarpeeseensa. Ja toki pieni lapsi tarvitsee hyvin paljon läheisyyttä ja fyysistä kontaktia en sitä kiellä, mutta sopivassa määrin on hyvä olla nuita itsenäistymis kokemuksia. Mielestäni ei ole lapsen kannalta ollenkaan välttämätöntä olla kokoajan kiinni, mutta voihan olla olemassa lapsia jotka sitä vaativat en kylläkään ole koskaan törmännyt. Ja jotenkin tuntuu, että heti leimataan bilemammaksi ja itsekkääksi jos ei toimi samalla tavalla. Mä ainakin uskon tietäväni parhaiten just mun lapsen tarpeet ja tiedän esim. ettei niihin kuulu jatkuva iholla roikkuminen.
 
ap
ja vielä sen verran että erään ystäväni vauva ei ottanut ollenkaan viihtyäkseen liinassa, olisiko hänen pitänyt väkisin sitä lasta siinä kantaa? eikö silloin jo kyse jostain muusta kuin vauvan tarpeesta. Kun ne lapsetkin tosiaan niin yksilöllisiä
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä siitä liinailusta mitään pahaa keksi vaan siitä jos siinä liinassa ollaan lakkaamatta, sitä mä tässä kyseenalaistan että miksi?
Miksi ei.

Miksi olla erossa kun ei tarvii?
No jos se lapsi sitä jatkuvaa iholla oloa vaatii niin hyvähän se vain on, mutta kun ei kaikki lapset sitä tarvitse.

Toivottavasti edes joiltakin aideilta loytyy se luonnollinen ja lapsen kehityksen kannalta tarkea tarve olla lapsensa lahella; mita pienempi lapsi, sita lahempana, sita vahemman erossa.

no jos se tarve on niin luonnollinen ja tärkeä, niin miksi se TUOSSA MITTAKAAVASSA löytyy niin harvalta äidiltä?
Koska nykyään on tärkeämpää se äidin oma aika. Minusta ainakin tuntuu, että sitäj aksetaan loputtomiin korostaa miten tärkeää on äidin päästä omiin menoihin ja tuulettumaan, jotta pää kestää.

Mun pää ei olisi kestänyt jos olisin joutunut olemaan vauvasta erossa. Olen kaikkia kolmea halunnut sen vauvavuoden pitää lähelläni (en puhu liinailusta) enkä ole halunnut viedä hoitoon ja päästä jonnekin tuulettumaan. Kampaajallekin on kiva ottaa vauva mukaan niin tiedän itse, että hänellä on kaikki hyvin ja olen paljon rentoutuneempi.
Jees toi on ihan toinen juttu, puhuin nyt lähinnä tästä et vauva 24/7 iholla kiinni.
 
Äsh, kukin kantaa minkä jaksaa. Hyvä juttu se liinailu on mutta kaikilta se vaan ei suju yhtä helposti ja esim. monet kotityöt saattavat tuntua hankalilta vauva liinassa. Oma fysiikkani ei kyllä kestäisi jatkuvaa kanniskelua, tietty en tiedä kuinka paljon tuo meidän muksujen hypotonisuus on vaikuttanut painon tunteeseen liinassa mutta kyllä se kuitenkin selänpäälle on käynyt. Kummankin kanssa.

Ja tosissaan meidän lapset ovat myös tarvinneet treenausta liikkelle lähdön ja koko motoriikan suhteen eikä sekään olisi pelkästään liinassa kantamalla onnistunut. Mutta jso joku jaksaa lastaan kokoajan liinassa kantaa nin siitä vaan. Eiköhän tuo siitä kävelemään lähde ajallaan. =)
 
ap
ja vielä lisäilen, jos vauva on koko ajan kiinni äidissä miten käy parisuhteen eikö ole lapsen etu, että vanhemmilla on toimiva parisuhde ja rakastavat toisiaan (sellainen ei onnistu jos vauva iholla kokoajan vai harrastatko seksiäkin vauva tissillä?) Ei taida tällainen onnistua kuin yksinhuoltajalta. Parisuhdettakin täytyy vaalia. Se ei ole itsekästä vauvaa kohtaan, etenkin myöhempää psyykkistä kehitystä ajatellen on hyvin tärkeää että lapsella on molemmat vanhemmat ja heillä toimiva parisuhde.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä siitä liinailusta mitään pahaa keksi vaan siitä jos siinä liinassa ollaan lakkaamatta, sitä mä tässä kyseenalaistan että miksi?
Miksi ei.

Miksi olla erossa kun ei tarvii?
No jos se lapsi sitä jatkuvaa iholla oloa vaatii niin hyvähän se vain on, mutta kun ei kaikki lapset sitä tarvitse.

Toivottavasti edes joiltakin aideilta loytyy se luonnollinen ja lapsen kehityksen kannalta tarkea tarve olla lapsensa lahella; mita pienempi lapsi, sita lahempana, sita vahemman erossa.

no jos se tarve on niin luonnollinen ja tärkeä, niin miksi se TUOSSA MITTAKAAVASSA löytyy niin harvalta äidiltä?
Koska nykyään on tärkeämpää se äidin oma aika. Minusta ainakin tuntuu, että sitäj aksetaan loputtomiin korostaa miten tärkeää on äidin päästä omiin menoihin ja tuulettumaan, jotta pää kestää.

Mun pää ei olisi kestänyt jos olisin joutunut olemaan vauvasta erossa. Olen kaikkia kolmea halunnut sen vauvavuoden pitää lähelläni (en puhu liinailusta) enkä ole halunnut viedä hoitoon ja päästä jonnekin tuulettumaan. Kampaajallekin on kiva ottaa vauva mukaan niin tiedän itse, että hänellä on kaikki hyvin ja olen paljon rentoutuneempi.
Jees toi on ihan toinen juttu, puhuin nyt lähinnä tästä et vauva 24/7 iholla kiinni.
Tuskin kukaan kantaakaan lasta 24 tuntia vuorokaudessa... Kantaa voimiensa mukaan ja vauvaa ei todellakaan voi liikaa pitää sylissä eikä liinassa jos hän siinä viihtyy. Kantoliina on hyvä juttu, ninatt on ihan oikeassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja vielä lisäilen, jos vauva on koko ajan kiinni äidissä miten käy parisuhteen eikö ole lapsen etu, että vanhemmilla on toimiva parisuhde ja rakastavat toisiaan (sellainen ei onnistu jos vauva iholla kokoajan vai harrastatko seksiäkin vauva tissillä?) Ei taida tällainen onnistua kuin yksinhuoltajalta. Parisuhdettakin täytyy vaalia. Se ei ole itsekästä vauvaa kohtaan, etenkin myöhempää psyykkistä kehitystä ajatellen on hyvin tärkeää että lapsella on molemmat vanhemmat ja heillä toimiva parisuhde.
Tuskin kukaan pitää vauvaa LIIKAA liinassa?! Nuo sun jutut on typeriä ja loukkaavia, ilkeitä. Seksiä vauva tissillä, miten sulla tulee tollanen edes mieleen?! Kyllä vauvan saa poiskin liinasta ja sitten taas takaisin kun vauva haluaa! Kädet ei väsy ja vauvaa voi pitää kauemmin sylissä. ja saa samalla tehtyä jotain omia hommia jos vauva juuri kaipaa seurustelua, vaan pelkästään läheisyyttä. Eli sama juttu kuin pitäisi vauvaa sylissä, liina on vain apuväline tarvittaessa. Yksinkertaista.

Oletko katkera ja kadehdit "liinailijoita"? Vai miksi jankkaat ja vastustat kantoliinaa? Kun nämä vauvat ovat ITSE tyytyväisiä! En tiedä ketään joka pitäisi vauvaa väkisin ja ilman hänen tahtoa liinassa. Vauvat ovat tyytyväisiä ja vanhemmatkin. Joten...

Yritä nyt vaan hyväksyä että jotkut elää toisin kuin sinä. Ja kantoliina on heille hyvä ratkaisu.
 
ap
Mä en nyt käsitä. Enhän mä sitä liinaa vastusta se on oikeen hyvä APUVÄLINE mun mielestä. Et vissiin oikeen käsittänyt mun pointtia noh kerron sen vielä vähän selvemmin. En ymmärrä että vauva on KOKOAJAN iholla kiinni milloin liinassa,sylissä,perhepetissä,tissillä siis jatkuvasti. Ei mun mielestä liinassa mitään pahaa ole itsekkin sitä välillä käytän. Ja sä et kyllä yhtään tiedä miten minä elän.
Vieras hei kannattaisi lukea vähän tarkemmin että mistä puhutaan ennen kun tulee kommentoimaan mä en nimittäin ole sanonut mitään joka poikkeaisi noista sun mielipiteistä... LUKEMISEN YMMÄRTÄMISTÄ!!

ninaTT kirjoitti mm.
Pieni vauva on nimenomaan yksin jos ei ole aidin kanssa fyysisessa kontaktissa. Lapsi haluaa olla aitinsa mukana menossa 100% ajasta. Vauva ei halua olla aitistansa erossa.
 

Yhteistyössä