Vanhanaikainen sukupuolineutraali nimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä nimeksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="pia";27611140]Onko sinulla röntgen katse jolla näet kyseisen henkilön pöksyihin? =) Ihminen voi näyttää vahvasti pojalta ja silti hänellä on naisen sukupuolielimet. Minä tiedän useita tällaisia, myös toistepäin, näyttää "selvästi" tytöltä mutta onkin pippelin omistaja. Koetusta sukupuolesta en tiedä, joten en tiedä kutsuako tytöksi tai pojaksi. Kutsun mieluummin lapseksi, ihmiseksi, aikuiseksi tai henkilöksi.[/QUOTE]

Ja sinua ne vaan jaksaa kiinnostaa ne varsinaiset sukupuolielimet. :D

Enpä ole koskaan erehtynyt elämäni aikana leikkipuistossa siitä, onko taapero tyttö vai poika. Mulla on ilmeisesti sitten jotain meedion vikaa, jos kaikki muut on ihan ymmällään siitä, kumpaa sukupuolta ihminen sattuu olemaan :D

[QUOTE="pia";27611158]Seksuaalinen suuntautuminenkin on osa identiteettiä, yleensä suht suuri sellainen. Pitäisikö sinun kertoa lapsellesi mikä hän on suuntautumiseltaan, ettei hän vain joudu itse löytämään sitä? Kannattaa myös kertoa lapsellesi hänen tuleva ammattinsa ja se, että tuleeko hänestä äiti/isä vai jääkö lapsettomaksi. Kaikki aika suuria juttuja identiteetille - mutta jostain syystä arvelen, että annat lapsesi löytää nämä muut osaset itse. Vaikka sukupuoli on mielestäsi vanhempien määrittelemä asia niin muut jutut annat lapsen päättää itse.

Perusteet lapsi voi tietää vaikket sinä määräilisi mikä hän on ja miksi hänen kuuluisi itsensä tuntea. Anatomia, biologia ja kulttuuri - näistä asioista voi lapselle puhua päättämättä siltikään hänen sukupuoltansa hänen puolestaan.[/QUOTE]

Seksuaalinen suuntautuminen ei ole kuules niin yksiselitteinen juttu, osa etsii omaa suuntautumista vielä aikuisena. Sen sijaan jos lapsella roikkuu kikulit, niin poikahan se on! Sen takia tuollaista tietoa on turha pimittää tai salata. Eikä sukupuoli ole sellainen asia, minkä joku vanhempi voi PÄÄTTÄÄ lapsensa puolesta. Herramunjee mitä tekstiä sinä suollat! :D

[QUOTE="vieras";27611180]Ja sinua ne vaan jaksaa kiinnostaa ne varsinaiset sukupuolielimet. :D[/QUOTE]

Sinun mielestäsi sukupuoli on helppo määritellä ulkoisten sukupuolielinten laadusta. Minä kyseenalaistan ihmisten jaottelun kahteen leiriin housujen sisällön mukaan. Minusta on mielenkiintoista miten paljon koet sukupuolielinten määrittelevän henkilön identiteettiä ja miten tärkeänä pidät sitä, että lapsi nimetään ja puetaan sen mukaan mitä jalkojen välistä löytyy. Itse en ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä.

[QUOTE="vieras";27611180]Enpä ole koskaan erehtynyt elämäni aikana leikkipuistossa siitä, onko taapero tyttö vai poika. Mulla on ilmeisesti sitten jotain meedion vikaa, jos kaikki muut on ihan ymmällään siitä, kumpaa sukupuolta ihminen sattuu olemaan :D[/QUOTE]

Moni muukin kokee tärkeäksi sekä nimetä että pukea että kasvattaa lapsensa sen mukaan mitä haarojen välistä löytyy. Teineistä voikin sitten jo olla vaikeampi sanoa ulkonäön perusteella mitä pöksyistä löytyy, silloin lapset saavat itse vaikuttaa paljon ulkonäköönsä ja kappas vain, kaikki eivät loksahda nätisti omien värkkiensä mukaiseen lokeroon.

[QUOTE="vieras";27611203]Seksuaalinen suuntautuminen ei ole kuules niin yksiselitteinen juttu, osa etsii omaa suuntautumista vielä aikuisena. Sen sijaan jos lapsella roikkuu kikulit, niin poikahan se on! Sen takia tuollaista tietoa on turha pimittää tai salata. Eikä sukupuoli ole sellainen asia, minkä joku vanhempi voi PÄÄTTÄÄ lapsensa puolesta. Herramunjee mitä tekstiä sinä suollat! :D[/QUOTE]

Sano tuo transsukupuolisille, transgendereille ja intersukupuolisille. Ethän edes voi tietää onko lapsesi intersukupuolinen pelkästään ulkoisia elimiä tuijottamalla, miksi päättäisit hänen puolestaan onko hän poika vai tyttö?

Sukupuoli EI ole yksiselitteinen juttu. Siinä pelaa geenit, hormonit, kulttuuri, kasvatus ja moni muu asia, eikä kenenkään sukupuoli ole yksiselitteisesti määriteltävissä ulkoisista sukupuolielimistä. Jos siltä kikkelin omistavalta lapselta leikataan kikkeli pois niin onko hän sitten vieläkin poika? Vai onko hän yhtäkkiä tyttö? Entä jos lapsella on ulkoisesti miehen värkit mutta murrosiässä hänelle kasvaa rinnat ja häneltä löydetään munasarjat, kumpi hän sitten on?

[QUOTE="pia";27611212]Sinun mielestäsi sukupuoli on helppo määritellä ulkoisten sukupuolielinten laadusta. Minä kyseenalaistan ihmisten jaottelun kahteen leiriin housujen sisällön mukaan. Minusta on mielenkiintoista miten paljon koet sukupuolielinten määrittelevän henkilön identiteettiä ja miten tärkeänä pidät sitä, että lapsi nimetään ja puetaan sen mukaan mitä jalkojen välistä löytyy. Itse en ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä.[/QUOTE]

Missäköhän vaiheessa olen sanonut, että lapsi pitää sitten "kasvattaa" siihen sun kuvittelemaasi muottiin? Olen kokoajan sanonut, että lapsi tulee kasvattaa siten, että ulkopuolelta tulevat painostukset eivät muserra ja muuta lasta sellaiseksi, jota hän ei itse halua. Sukupuolta ei tarvitse salailla keltään kun varustaa lapsensa rakkaudella, hyväksynnällä ja terveellä itsetunnolla :)

[QUOTE="pia";27611212]
Moni muukin kokee tärkeäksi sekä nimetä että pukea että kasvattaa lapsensa sen mukaan mitä haarojen välistä löytyy. Teineistä voikin sitten jo olla vaikeampi sanoa ulkonäön perusteella mitä pöksyistä löytyy, silloin lapset saavat itse vaikuttaa paljon ulkonäköönsä ja kappas vain, kaikki eivät loksahda nätisti omien värkkiensä mukaiseen lokeroon.[/QUOTE]

Edelleenkin kyselen, että mitä tarkoitat? Jos mun poika haluaa auton (iiiton auton sanojensa mukaan) joululahjaksi, niin pitääkö mun ostaa sille nukke? Ettei vain missään nimessä kasva vaikka pojaksi? :D

Mahdatkohan yhtään tietää, mikä tragedia on syntyä väärään sukupuoleen? Itse olen läheltä seurannut ystäväni kamppailua, joka on kestänyt koko elämänsä. Voin kertoa, ettei hän todellakaan olisi itse kohtaloaan valinnut, mutta minkäs teet. Hän on mies, mutta syntynyt naisen ruumiiseen. Masennuksen ja itsetuhoisten ajatusten syövereistä hän on päässyt ponnistamaan jaloilleen, käynyt sukupuolenvaihdosleikkauksessa ja elää nyt onnellisena miehenä.

Jos häneltä kysyttäisiin, hän olisi paljon mieluummin syntynyt oikeaan sukupuoleensa, kuten valtaosa syntyykin. Tuollainen sukupuolella leikittely ei johda mihinkään, ei ole mitään "hienoa" siinä, että lapsi on hämillään omasta sukupuolestaan. Jos hän jossain vaiheessa alkaa kokea olevansa väärässä sukupuolessa niin tuolloin otetaan tilanne vastaan ja ollaan lapsen tukena. Mutta se, ettei anneta mitään eväitä sen sukupuoli-identiteetin löytämiseen on jo vanhempien puolelta julmaa pelleilyä.

[QUOTE="vieras";27611253]
Tuollainen sukupuolella leikittely ei johda mihinkään, ei ole mitään "hienoa" siinä, että lapsi on hämillään omasta sukupuolestaan. Jos hän jossain vaiheessa alkaa kokea olevansa väärässä sukupuolessa niin tuolloin otetaan tilanne vastaan ja ollaan lapsen tukena. Mutta se, ettei anneta mitään eväitä sen sukupuoli-identiteetin löytämiseen on jo vanhempien puolelta julmaa pelleilyä.[/QUOTE]

Nimenomaan näin!

[QUOTE="vieras";27611253]Missäköhän vaiheessa olen sanonut, että lapsi pitää sitten "kasvattaa" siihen sun kuvittelemaasi muottiin? Olen kokoajan sanonut, että lapsi tulee kasvattaa siten, että ulkopuolelta tulevat painostukset eivät muserra ja muuta lasta sellaiseksi, jota hän ei itse halua. Sukupuolta ei tarvitse salailla keltään kun varustaa lapsensa rakkaudella, hyväksynnällä ja terveellä itsetunnolla :)
[/QUOTE]

Olet sitä mieltä, että lapsen sukupuoli pitää kertoa kaikille ja olla kaikkien tiedossa. Se vaikuttaa hurjasti siihen miten hänet kohdataan. Pidät siis tärkeänä, että lapsesi kasvatetaan nimenomaan pojaksi.

[QUOTE="vieras";27611253]Edelleenkin kyselen, että mitä tarkoitat? Jos mun poika haluaa auton (iiiton auton sanojensa mukaan) joululahjaksi, niin pitääkö mun ostaa sille nukke? Ettei vain missään nimessä kasva vaikka pojaksi? :D [/QUOTE]

Nyt minä en ymmärrä mitä tarkoitat. Missä olen sanonut, että lapselle pitää ostaa nukke jos hän tahtoo auton? Lapsen annetaan leikkiä sellaisten lelujen kanssa jotka häntä kiinnostavat. Lainaan naamakirjassa leviävää kuvaa: Jos lelua operoidaan sukupuolielimillä, ei sitä ole tarkoitettu lapsille. Jos sitä ei operoida sukupuolielimille, niin sillä voi leikkiä kuka tahansa.

Mahdatkohan yhtään tietää, mikä tragedia on syntyä väärään sukupuoleen? Itse olen läheltä seurannut ystäväni kamppailua, joka on kestänyt koko elämänsä. Voin kertoa, ettei hän todellakaan olisi itse kohtaloaan valinnut, mutta minkäs teet. Hän on mies, mutta syntynyt naisen ruumiiseen. Masennuksen ja itsetuhoisten ajatusten syövereistä hän on päässyt ponnistamaan jaloilleen, käynyt sukupuolenvaihdosleikkauksessa ja elää nyt onnellisena miehenä.

Se on sukupuolenkorjausleikkaus, ei vaihdos. Ajattele kuinka paljon helpommalla ystäväsi olisi päässyt jos ympäristö ei olisi päättänyt hänen sukupuoltaan jo raskausaikana tai pikkuvauvana. Jos hän olisi saanut alusta asti olla poika ja kasvaa mieheksi, sen sijaan, että häntä yritettiin vuosikausia tunkea tytön ja naisen muottiin?

Jos häneltä kysyttäisiin, hän olisi paljon mieluummin syntynyt oikeaan sukupuoleensa, kuten valtaosa syntyykin. Tuollainen sukupuolella leikittely ei johda mihinkään, ei ole mitään "hienoa" siinä, että lapsi on hämillään omasta sukupuolestaan. Jos hän jossain vaiheessa alkaa kokea olevansa väärässä sukupuolessa niin tuolloin otetaan tilanne vastaan ja ollaan lapsen tukena. Mutta se, ettei anneta mitään eväitä sen sukupuoli-identiteetin löytämiseen on jo vanhempien puolelta julmaa pelleilyä.

Siitä olemme samaa mieltä, että totta kai lapsella pitää olla eväitä sukupuoli-identiteetin löytämiseen. Sinä olet sitä mieltä, että vanhemmat päättävät sukupuolen lapsensa puolesta, minusta on hyvä antaa lapselle tarvittavat termit ja turvallinen ympäristö, ja hän kyllä löytää oman sukupuolensa itse.

[QUOTE="pia";27611327]Olet sitä mieltä, että lapsen sukupuoli pitää kertoa kaikille ja olla kaikkien tiedossa. Se vaikuttaa hurjasti siihen miten hänet kohdataan. Pidät siis tärkeänä, että lapsesi kasvatetaan nimenomaan pojaksi.[/QUOTE]

Ja missä välissä olen sanonut, että sukupuoli pitää kertoa kaikille? Esim. minä kohtaan lapsen ikätasonsa mukaisesti, en sukupuolen, enkä kohtele tyttöjä tai poikia mitenkään eri tavalla. Jos sulla on vaikeuksia kohdata lapsia ihmisinä, niin älä yleistä.

Ja missä vaiheessa olen pitänyt tärkeänä, että lapsi kasvatetaan pojaksi? Kokoajan olen toitottanut, että pidän tärkeänä että lapsi oppii tuntemaan itsensä eikä piittaa ulkopuolelta tulevista paineista.

Tuottaako sulle suurtakin nautintoa vääristellä mun sanoja?

[QUOTE="pia";27611327]
Nyt minä en ymmärrä mitä tarkoitat. Missä olen sanonut, että lapselle pitää ostaa nukke jos hän tahtoo auton? Lapsen annetaan leikkiä sellaisten lelujen kanssa jotka häntä kiinnostavat. Lainaan naamakirjassa leviävää kuvaa: Jos lelua operoidaan sukupuolielimillä, ei sitä ole tarkoitettu lapsille. Jos sitä ei operoida sukupuolielimille, niin sillä voi leikkiä kuka tahansa.[/QUOTE]

Niin, minä voisin ostaa pojalleni nuken, jos hän sitä haluaa ja todnäk. tullaan myös se nukkekin laittamaan jouluksi, kun tykkää kaverinsa nukella leikkiä siinä autoleikkien ohessa. En kuitenkaan ymmärrä miksi pitäis pakottaa leikkimään nukeilla jos haluaa nimenomaan auton? Mitä sillä saavutetaan?

[QUOTE="pia";27611327]
Se on sukupuolenkorjausleikkaus, ei vaihdos. Ajattele kuinka paljon helpommalla ystäväsi olisi päässyt jos ympäristö ei olisi päättänyt hänen sukupuoltaan jo raskausaikana tai pikkuvauvana. Jos hän olisi saanut alusta asti olla poika ja kasvaa mieheksi, sen sijaan, että häntä yritettiin vuosikausia tunkea tytön ja naisen muottiin?[/QUOTE]

Se on sukuELINTENkorjausleikkaus, sukupuolenvaihdosoperaation kosmeettinen osa. :) Eikä ystäväni ympäristön takia ole ollut masentunut, vaan sen, ettei alunperin syntynyt oikeaan ruumiiseen. Nyt hän joutui vaikeisiin leikkauksiin eikä hän kykene koskaan esim. saamaan omaa lasta. Koko elämänsä ajan perheensä on häntä tukenut ja hänellä on liuta ystäviä ympärillä, ihana tyyppi kun on :) Ja heti kun alkoi näyttää siltä, ettei olekaan tyttö kyseessä, ei missään vaiheessa ole pakotettu pukemaan mekkoja ja muita päällensä.

[QUOTE="pia";27611327]
Siitä olemme samaa mieltä, että totta kai lapsella pitää olla eväitä sukupuoli-identiteetin löytämiseen. Sinä olet sitä mieltä, että vanhemmat päättävät sukupuolen lapsensa puolesta, minusta on hyvä antaa lapselle tarvittavat termit ja turvallinen ympäristö, ja hän kyllä löytää oman sukupuolensa itse.[/QUOTE]

Nyt tulee jo sellaista sontaa, ettei mun pitäis tähän enää edes vastata. Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että vanhemmat päättävät lapsensa sukupuolen!!! Sun on pakko olla provo, ainakin olet hyvä provoamaan. Minä sanoin, että sukupuoli on lapsella jo syntyessään biologisesti annettu ja se on syytä lapselle paljastaa. Ei se ole mitään sukupuolen päättämistä. JA jos lapsi jossain vaiheessa huomaa olevansa väärässä sukupuolessa, niin sitten otetaan se tilanne vastaan ja ollaan lapsen tukena, mitä sitten haluaa tehdäkin.

Mua sun on turha yrittää "luokitella" jotenkin tyhmäksi vanhemmaksi, jos en suosittele ihmisiä salaamaan lapsensa sukupuolta lapselta itseltään. Se, kerrotaanko lapsen sukupuoli muille on vanhempien päätettävissä, mutta ihmettelen suuresti miksi ei kerrottaisi ainakin omille läheisille, oudoista ihmisistä ei ole niin väliä. Jos eivät itse osaa päätellä kumpaa sukupuolta lapsi on niin mitäpä väliä sillä on.

Tämä sukupuolineutraalisuus on niin täyttä soopaa. Ihan kuin joku sanoisi että ruoho ei ole vihreää koska se vaan näyttää vihreältä vaan jos haluat niin se voi näyttää myös punaiselta tai oranssilta. Ei ihminen voi itse päättää onko tyttö vai poika!
Se millaiseen käytökseen kannustetan on ihan eri juttu kuin tällainen keinotekoinen neutraalisuus.
Biologinen sukupuoli on suurimmalle osalle ihan ok:sti "oikea" sukupuoli.
En nyt puhu marginaalivähemmistöstä jossa sukupuoli on epäselvä tai identiteetti epäselvä ehkä geeneistäkin johtuen, ne tilanteet kyllä tullee ilmeiseksi heti syntymän jälkeen tai ajan kanssa.

[QUOTE="vieras";27611446]Ja missä välissä olen sanonut, että sukupuoli pitää kertoa kaikille? Esim. minä kohtaan lapsen ikätasonsa mukaisesti, en sukupuolen, enkä kohtele tyttöjä tai poikia mitenkään eri tavalla. Jos sulla on vaikeuksia kohdata lapsia ihmisinä, niin älä yleistä.

Ja missä vaiheessa olen pitänyt tärkeänä, että lapsi kasvatetaan pojaksi? Kokoajan olen toitottanut, että pidän tärkeänä että lapsi oppii tuntemaan itsensä eikä piittaa ulkopuolelta tulevista paineista.
[/QUOTE]

Sinä olet puhunut siitä kuinka kutsut lapsia TYTÖIKSI ja POJIKSI, etkä tahdo käyttää sp-neutraalia sanaa "lapsi", koska kyllähän tytöt ovat tyttöjä ja pojat poikia. Sinusta on siis tärkeää, että lapsi määrittelee itsensä hyvin pitkälti sukupuolensa edustajaksi ja että muutkin ihmiset kohtelevat häntä nimenomaan tyttönä tai poikana - muuten esiintyy jotain "hankaluuksia" joita et ole tahtonut liiemmin määritellä.

Niin, minä voisin ostaa pojalleni nuken, jos hän sitä haluaa ja todnäk. tullaan myös se nukkekin laittamaan jouluksi, kun tykkää kaverinsa nukella leikkiä siinä autoleikkien ohessa. En kuitenkaan ymmärrä miksi pitäis pakottaa leikkimään nukeilla jos haluaa nimenomaan auton? Mitä sillä saavutetaan?

En tiedä mitä sillä saavutetaan. En ole puhunut sellaisen puolesta enkä ymmärrä miksi esität tämän kysymyksen minulle. Kannattaisiko kelata viestejä taaksepäin, lukea uudelleen? Sotket minut ilmeisesti johonkin toiseen, koska en ole koskaan sanonut, että nukkeja haluavalle lapselle pitäisi ostaa autoja tai autoja haluavalle nukkeja.

Se on sukuELINTENkorjausleikkaus, sukupuolenvaihdosoperaation kosmeettinen osa. :) Eikä ystäväni ympäristön takia ole ollut masentunut, vaan sen, ettei alunperin syntynyt oikeaan ruumiiseen. Nyt hän joutui vaikeisiin leikkauksiin eikä hän kykene koskaan esim. saamaan omaa lasta. Koko elämänsä ajan perheensä on häntä tukenut ja hänellä on liuta ystäviä ympärillä, ihana tyyppi kun on :) Ja heti kun alkoi näyttää siltä, ettei olekaan tyttö kyseessä, ei missään vaiheessa ole pakotettu pukemaan mekkoja ja muita päällensä.

SukupuolenKORJAUSprosessi. Transtukipiste: Sukupuolen korjaus suomessa

Miksi lasta pitäisi kannustaa pukeutumaan mekkoihin jos ei hän halua, vaikka hän kokisikin olevansa tyttö? Miksi jalkojen välissä oleva värkki tai pään sisäinen koettu sukupuoli määräisi millaisia vaatteita lapsen PITÄISI käyttää?

Nyt tulee jo sellaista sontaa, ettei mun pitäis tähän enää edes vastata. Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että vanhemmat päättävät lapsensa sukupuolen!!! Sun on pakko olla provo, ainakin olet hyvä provoamaan. Minä sanoin, että sukupuoli on lapsella jo syntyessään biologisesti annettu ja se on syytä lapselle paljastaa. Ei se ole mitään sukupuolen päättämistä. JA jos lapsi jossain vaiheessa huomaa olevansa väärässä sukupuolessa, niin sitten otetaan se tilanne vastaan ja ollaan lapsen tukena, mitä sitten haluaa tehdäkin.

Sinun mielestäsi lapsen sukupuoli on yksiselitteisesti todettavissa ulkoisista sukupuolielimistä. Vanhemmat katsovat elimiä ja niiden perusteella päättävät, että nyt meillä on tyttö/poika. Sitten lasta kasvatetaan tytöksi tai pojaksi paitsi jos hän rupeaa voimallisesti protestoimaan. Siihen asti hänen pukeutumistaan, nimeään ja muita yksityiskohtia kuitenkin sanelee se, mitä jalkojen välistä löytyy. Tätä mieltä sinä olet kertonut olevasi.

Mua sun on turha yrittää "luokitella" jotenkin tyhmäksi vanhemmaksi, jos en suosittele ihmisiä salaamaan lapsensa sukupuolta lapselta itseltään. Se, kerrotaanko lapsen sukupuoli muille on vanhempien päätettävissä, mutta ihmettelen suuresti miksi ei kerrottaisi ainakin omille läheisille, oudoista ihmisistä ei ole niin väliä. Jos eivät itse osaa päätellä kumpaa sukupuolta lapsi on niin mitäpä väliä sillä on.

Miten vanhemmat voivat salata lapsen sukupuolen häneltä itseltään? Hänen sisällähän se sukupuoli syntyy. Lauseesi on yhtä järkevä kuin se, että vanhemmat kykenisivät salailemaan lapselta hänen seksuaalisen suuntautumisensa tai hänen lempivärinsä :D

[QUOTE="pia";27611623]Sinä olet puhunut siitä kuinka kutsut lapsia TYTÖIKSI ja POJIKSI, etkä tahdo käyttää sp-neutraalia sanaa "lapsi", koska kyllähän tytöt ovat tyttöjä ja pojat poikia. Sinusta on siis tärkeää, että lapsi määrittelee itsensä hyvin pitkälti sukupuolensa edustajaksi ja että muutkin ihmiset kohtelevat häntä nimenomaan tyttönä tai poikana - muuten esiintyy jotain "hankaluuksia" joita et ole tahtonut liiemmin määritellä.

En tiedä mitä sillä saavutetaan. En ole puhunut sellaisen puolesta enkä ymmärrä miksi esität tämän kysymyksen minulle. Kannattaisiko kelata viestejä taaksepäin, lukea uudelleen? Sotket minut ilmeisesti johonkin toiseen, koska en ole koskaan sanonut, että nukkeja haluavalle lapselle pitäisi ostaa autoja tai autoja haluavalle nukkeja.

SukupuolenKORJAUSprosessi. Transtukipiste: Sukupuolen korjaus suomessa

Miksi lasta pitäisi kannustaa pukeutumaan mekkoihin jos ei hän halua, vaikka hän kokisikin olevansa tyttö? Miksi jalkojen välissä oleva värkki tai pään sisäinen koettu sukupuoli määräisi millaisia vaatteita lapsen PITÄISI käyttää?

Sinun mielestäsi lapsen sukupuoli on yksiselitteisesti todettavissa ulkoisista sukupuolielimistä. Vanhemmat katsovat elimiä ja niiden perusteella päättävät, että nyt meillä on tyttö/poika. Sitten lasta kasvatetaan tytöksi tai pojaksi paitsi jos hän rupeaa voimallisesti protestoimaan. Siihen asti hänen pukeutumistaan, nimeään ja muita yksityiskohtia kuitenkin sanelee se, mitä jalkojen välistä löytyy. Tätä mieltä sinä olet kertonut olevasi.

Miten vanhemmat voivat salata lapsen sukupuolen häneltä itseltään? Hänen sisällähän se sukupuoli syntyy. Lauseesi on yhtä järkevä kuin se, että vanhemmat kykenisivät salailemaan lapselta hänen seksuaalisen suuntautumisensa tai hänen lempivärinsä :D[/QUOTE]

Olet provo, ei muuta selitystä tähän nyt löydy. Mun puolesta voit kasvattaa lapsesi vaikka kärpäseksi, kiittää sua varmaan sitten kun kasvaa :)

[QUOTE="pia";27611623]Miten vanhemmat voivat salata lapsen sukupuolen häneltä itseltään? Hänen sisällähän se sukupuoli syntyy. Lauseesi on yhtä järkevä kuin se, että vanhemmat kykenisivät salailemaan lapselta hänen seksuaalisen suuntautumisensa tai hänen lempivärinsä :D[/QUOTE]

Minäkin olen jo kysellyt niiden vanhempien perään, jotka salaavat sukupuolen lapselta itseltään, mutta yhtään esimerkkiä ei ole vielä löytynyt...

"Pia" jotenkin musta tuntuu että sun elämä pyörii vähän liikaa niiden sukupuolielinten ympärillä. Jankkaat samaa argumenttia koko ajan. Olet saanut tähän keskusteluun aika hupaisan hengen... Muutenkin kun lukee näitä argumentteja, sukupuolineutraaliuden puolustajat kykenevät ainoastaan tunteenpurkauksiin ja tunneargumentteihin, mitäänsanomattomiin vastakysymyksiin, jankkaamiseen. Sitä logiikkaa ja keskustelutaitoa olisi hyvä kehittää, kun kuitenkin keskusteluun halutaan osallistua. No, toisaalta, turha tältä palstalta on kummoista keskustelutaitoa odottaakaan...

Niin kauheaa paskaa ettei ole edes totta.

Jos sillä on xx sitä sanotaan tytöksi. Jos xy niin pojaksi. Samoin kun jos vastaan ui hauki niin se on kala eikä nisäkäs vaikka sellaiseksi itsensä tuntisi.

Se miten elämänsä järjestää on sen oma asia. En käsitä mikä tässä on niin kauheaa? Keksikää uusi termistö kun tuntuu menevän niin soopan jauhamiseksi tämä. En käsitä, en vain käsitä...

Ihmisillä on liikaa aikaa kun ehtivät tällaisia edes miettimään.

Tämä nyt on tällaista termien ja sanojen pyörittelyä ettei totta.

Jotkin intiaaniheimot tunsivat "kolmannen sukupuolen", eli ihan transsut näin junttisuomeksi sanottuna. Noin niinkuin kuriositeettina.

Toisena kuriositeettina kaikki tämän pyhän hevonpaskan jauhajat saisi piiskata, niin kauheaa Paskaa tuntuu näppiksistä irtoavan.

Niin kauheaa paskaa ettei ole edes totta.

Jos sillä on xx sitä sanotaan tytöksi. Jos xy niin pojaksi.

Entä jos on xxy? Tai pelkkä x? Entä jos on xy mutta ei ole sitä penistä vaan on häpyhuulet ja emätin? Tai jos on xx mutta ulkoisesti näyttää mieheltä?

Mistä sinä edes tiedät mitkä kromosomit lapsillasi on? Minä en ainakaan ole kartoittanut lapseni kromosomeja.

[QUOTE="pia";27612341]Entä jos on xxy? Tai pelkkä x? Entä jos on xy mutta ei ole sitä penistä vaan on häpyhuulet ja emätin? Tai jos on xx mutta ulkoisesti näyttää mieheltä?

Mistä sinä edes tiedät mitkä kromosomit lapsillasi on? Minä en ainakaan ole kartoittanut lapseni kromosomeja.[/QUOTE]

Silloin kyseessä on geenipoikkeama ja eletään sen mukaan. Mutta jos sillä on selkeät pojan/tytön sukuelimet, niin silloin se on selkeästi poika/tyttö, kunnes itse huomaa olevansa väärässä ruumiissa, jos sellaisesta on kyse. Se, että lähdetään tietentahtoen kasvattamaan lasta päin seiniä ei palvele yhtään ketään, vähiten sitä lasta.

[QUOTE="pia";27612341]Entä jos on xxy? Tai pelkkä x? Entä jos on xy mutta ei ole sitä penistä vaan on häpyhuulet ja emätin? Tai jos on xx mutta ulkoisesti näyttää mieheltä?

Mistä sinä edes tiedät mitkä kromosomit lapsillasi on? Minä en ainakaan ole kartoittanut lapseni kromosomeja.[/QUOTE]

Voisit lopettaa tämän saivartelun. Jos syntyy lapsi, jonka sukupuolta on vaikea määrittää ulkoisten tuntomerkkien perusteella, sukuelimet ovat muodostuneet jonkinlaiseksi kumpienkin elinten yhdistelmäksi, jonka vuoksi aloitetaan muut tutkimukset sukupuolen selvittämiseksi. Tutkimuksessa otetaan huomioon kummilta ulkoiset sukuelimet enemmän näyttävät, mitkä ovat sisäiset sukuelimet, hormonit, jne. Skupuolen määrittäminen ei oikeasti näissä epäselvissä tilanteissa ole noin yksinkertaista kuin mitä itse esität, vaikka kovin hyökkäävältä ja tietäväiseltä taas vaikutat. Korostan kuitenkin, että nämä tilanteet ovat harvinaisia, eikä niide perusteella voi perustella sukupuolineutraalia kasvatusta yleensä. Jos syntyy lapsi, jonka sukupuoli on epäselvä, se on vanhemmille ennenkaikkea tragedia, johon yritetään löytää yhdessä lääkäreiden kanssa lapsen kannalta paras mahdollinen vastaus. Se ei ole vanhemmille iloinen asia, jonka he heti riemurallaa kokisivat ihanaksi mahdollisuudeksi skupuolineutraaliin kasvatukseen. Joten koita nyt ihminen hyvä miettiä jotain järkeviä argumentteja. Jos ei sinulla ole tietoa asioista, niin käytä edes järjellä peristeltavaa logiikkaa, kiitos.

[QUOTE="vieras";27612381]Silloin kyseessä on geenipoikkeama ja eletään sen mukaan. Mutta jos sillä on selkeät pojan/tytön sukuelimet, niin silloin se on selkeästi poika/tyttö, kunnes itse huomaa olevansa väärässä ruumiissa, jos sellaisesta on kyse. Se, että lähdetään tietentahtoen kasvattamaan lasta päin seiniä ei palvele yhtään ketään, vähiten sitä lasta.[/QUOTE]

Kuka sinä olet määrittelemään toisen kasvatusperiaatteiden oikeellisuutta? Ai niin, se jonka kasvatustapa on se ainoa oikea.

[QUOTE="vieras";27612625]Kuka sinä olet määrittelemään toisen kasvatusperiaatteiden oikeellisuutta? Ai niin, se jonka kasvatustapa on se ainoa oikea.[/QUOTE]

Saan kai sanoa oman mielipiteeni? Mun mielestä se ON oikea kasvatustapa, jos tuetaan lasta olemaan oma itsensä HUOLIMATTA niistä ympäristön ärsykkeistä. Siihen ei vaadita mitään sukupuolineutraalia kasvatusmetodia, siihen riittää vanhempien antama tuki ja rakkaus. :) Itseäni ei pelota yhtään ympäristöstä tulevat paineet, kunhan vain teen työni oikein. Tuolloin tyttöni/poikani kyllä uskaltaa olla oma itsensä, riippumatta siitä onko hän tyttö vai poika. Sitä varten mun ei tarvitse salata hänen sukupuoltan keneltäkään, hän voi itse sen asian joskus salata, kunhan kykenee siitä itse päättämään.

"Pia" jotenkin musta tuntuu että sun elämä pyörii vähän liikaa niiden sukupuolielinten ympärillä. Jankkaat samaa argumenttia koko ajan. Olet saanut tähän keskusteluun aika hupaisan hengen... Muutenkin kun lukee näitä argumentteja, sukupuolineutraaliuden puolustajat kykenevät ainoastaan tunteenpurkauksiin ja tunneargumentteihin, mitäänsanomattomiin vastakysymyksiin, jankkaamiseen. Sitä logiikkaa ja keskustelutaitoa olisi hyvä kehittää, kun kuitenkin keskusteluun halutaan osallistua. No, toisaalta, turha tältä palstalta on kummoista keskustelutaitoa odottaakaan...

Pia on esittänyt asiallisia argumentteja, joihin hänen vastustajansa näköjään eivät kykene vastaamaan, koska menevät henkilökohtaisuuksiin.

Kaupantäti voisi tässä kertoa teille, että mua ei vois vähempää kiinnostaa teidän Valo-Kaino-timjamienne pilit ja pimpsat. Mua kiinnostaa vain se, että olettekos panneet mukulanne ostoskärryihin ostosten joukkoon vai oikeelle paikalleen. ja sitten kun se Pilli-Pulla-Vanilja huutaa kurkku suorana, että annnaaaa, toivoisin teidät pikapikaa naapurikauppaan. tietty jos ostatte vaippoja vielä Kulta-Mussu-Pössykälle, vaikka se on jo liian suuri vauva-autoon, voi mieleen tulla, että potatkin on jo keksitty, ja ihan sama mistä vehkeestä ne pissit siihen pottaan lorisee.

Jos syntyy lapsi, jonka sukupuoli on epäselvä, se on vanhemmille ennenkaikkea tragedia, johon yritetään löytää yhdessä lääkäreiden kanssa lapsen kannalta paras mahdollinen vastaus.

Noin se meni joskus 30 vuotta sitten. Vanhemmat ja lääkärit yhdessä päättivät intersukupuolisen lapsen sukupuolen. Lapsi leikeltiin sellaiseksi, mikä helpoiten onnistui (eli yleensä tytöksi) ja asiasta vaiettiin. Hirvittäviä tragedioita.

Nykyään ollaan varsin yksimielisiä siitä, että sen parhaan vastauksen löytää intersukupuolinen lapsi ihan itse kasvaessaan isoksi. Paitsi tällä palstalla, jolla vanhemmat tietysti tietävät tämänkin asian parhaiten ;)

Uusimmat

Yhteistyössä