Vanhanaikainen sukupuolineutraali nimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä nimeksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27610677]No ei sen tartte. Eikai sillä ole mitään väliä. Ihan sama tietääkö vai ei joten miksi kieltää tai piilotella tarkoituksella.[/QUOTE]

Ja taas ollaan lähtöpisteessä. Jos asia on ihan sama, niin miksi pitää julistaa lapsensa sukupuolta koko maailmalle?

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610695]Nyt aletaan olla asian ytimessä. Miksi poikalapselle olisi häpeä, jos häntä luultaisiin tytöksi? Olisiko tyttölapselle yhtä suuri häpeä, jos häntä luultaisiin pojaksi?

Ja mitä hävettävää tuossa asiassa ylipäätään on? Puhumme lapsista, joiden sekundaariset sukupuoliominaisuudet eivät ole vielä kehittyneet, joten tässä yhteydessä on vähän turha kysellä, eikö minua haittaisi jos mieheni ei tietäisi sukupuoltani.[/QUOTE]

Ja kuten tuolla jo sanoin, niin vaikkei lapsella sekundaariset sp-ominaisuudet ole vielä kehittyneet, niin ainakin mun ja ystävieni lapsista näkee heti, onko kyseessä tyttölapsi vai poikalapsi, vaikka pidettäis ihan neutraaleja vaatteita. Kasvot on tytöillä selkeästi sirommat, kuten kehokin, kun taas pojat on jo pienenä vantterampia ja jotenkin maskuliinisempiä. Tietty poikkeuksiakin varmaan on, mutta suurin osa ainakin tuntemistani lapsista on jo pienenä tytön/pojan näköinen.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610723]Ja taas ollaan lähtöpisteessä. Jos asia on ihan sama, niin miksi pitää julistaa lapsensa sukupuolta koko maailmalle?[/QUOTE]

Kuka täällä julistaa?? Kysehän on siitä, miksei saisi lapselle/muille kertoa, että kumpaa sukupuolta lapsi on? Mitä HAITTAA siitä on lapsen kehitykselle, jos tietää olevansa poika/tyttö? Ja mitä HAITTAA siitä on yhteiskunnalle, jos ihmiset tietävät oman sukupuolensa ja toistenkin?

[QUOTE="vieras";27610707]Olisiko ehkä siksi vitutuksen aihe, että tietää olevansa tyttö ja joku sanoo pojaksi? Kyllä muakin ärsyttäis, jos joku luulis mua mieheksi, kun olen nainen. Miksei pikkulapset saa sitten ärsyyntyä, jos joku luulee vastakkaiseksi sukupuoleksi?[/QUOTE]

Saavat toki ärsyyntyä. Koska en halua tarkoituksella ärsyttää ketään, pyrin kutsumaan lapsia lapsiksi, jos en heitä nimeltä tunne :)

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610731]Saavat toki ärsyyntyä. Koska en halua tarkoituksella ärsyttää ketään, pyrin kutsumaan lapsia lapsiksi, jos en heitä nimeltä tunne :)[/QUOTE]

No kutsu ihmeessä, mutta jos minä näen selkeästi että lapsi on poika, niin minä ihan surutta kyllä saatan kutsua pojaksi. :)

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610723]Ja taas ollaan lähtöpisteessä. Jos asia on ihan sama, niin miksi pitää julistaa lapsensa sukupuolta koko maailmalle?[/QUOTE]

Niin,miksi pitää julistaa? Miksi ei jokainen saisi antaa lapselle sellaisen nimen kuin haluaa,oli se sitten Liisa,Pekka tai Käpy. Jos mun mielestä maailman kaunein nimi on Miranda Alexandra Princess Octavia niin kyllä mä silloin sen tytölleni annan,välittämättä siitä että iik,nyt vastaantulijat heti arvaa että tyttöhän se on. Ei siis tarvitse julistaa,mutta pitääkö tarkoituksella yrittää piilottaa? Jos ajattelee että minä kyllä tykkäisin pukea tyttöni tuohon punaiseen puseroon mutta enpäs pue kun hän näyttää siinä niin selkeästi tytöltä,niin sekö on sit normaalia ja oikein?

[QUOTE="vieras";27610724]Ja kuten tuolla jo sanoin, niin vaikkei lapsella sekundaariset sp-ominaisuudet ole vielä kehittyneet, niin ainakin mun ja ystävieni lapsista näkee heti, onko kyseessä tyttölapsi vai poikalapsi, vaikka pidettäis ihan neutraaleja vaatteita. Kasvot on tytöillä selkeästi sirommat, kuten kehokin, kun taas pojat on jo pienenä vantterampia ja jotenkin maskuliinisempiä. Tietty poikkeuksiakin varmaan on, mutta suurin osa ainakin tuntemistani lapsista on jo pienenä tytön/pojan näköinen.[/QUOTE]

Niin, minunkin lapseni on sukupuolensa näköinen. Mutta kaikki lapset eivät ole.

Miksi minun pitäisi veikata ja mahdollisesti ärsyttää lasta erehtymällä, kun voin ihan hyvin kutsua lasta lapseksi?

[QUOTE="vieras";27610729]Kuka täällä julistaa?? Kysehän on siitä, miksei saisi lapselle/muille kertoa, että kumpaa sukupuolta lapsi on? Mitä HAITTAA siitä on lapsen kehitykselle, jos tietää olevansa poika/tyttö? Ja mitä HAITTAA siitä on yhteiskunnalle, jos ihmiset tietävät oman sukupuolensa ja toistenkin?[/QUOTE]

Minä vastasin jo, etten usko lapselle olevan mitään haittaa siitä, että hän tietää biologisen sukupuolensa. Odottelen edelleen vastausta, mitä hyötyä tuosta tiedosta tuntemattomille ihmisille on.

[QUOTE="vieras";27610743]No kutsu ihmeessä, mutta jos minä näen selkeästi että lapsi on poika, niin minä ihan surutta kyllä saatan kutsua pojaksi. :)[/QUOTE]

Siitä vaan. Yläasteella luokkakaveri (tyttö) oli ihan kypsänä, kun tuntemattomat aina huutelivat hänelle "hei sinä poika siellä". Inhottavaa varsinkin tuossa iässä.

Muoti oli tosin tuohon aikaan uniseximpää kuin nykyään, mutta tämä tyttö kasvatti pitkät hiukset ja käytti korviksia nimenomaan siksi, ettei kuulisi pojittelua. Kuuli silti.

[QUOTE="vieras";27610750]Niin,miksi pitää julistaa? Miksi ei jokainen saisi antaa lapselle sellaisen nimen kuin haluaa,oli se sitten Liisa,Pekka tai Käpy. Jos mun mielestä maailman kaunein nimi on Miranda Alexandra Princess Octavia niin kyllä mä silloin sen tytölleni annan,välittämättä siitä että iik,nyt vastaantulijat heti arvaa että tyttöhän se on. Ei siis tarvitse julistaa,mutta pitääkö tarkoituksella yrittää piilottaa? Jos ajattelee että minä kyllä tykkäisin pukea tyttöni tuohon punaiseen puseroon mutta enpäs pue kun hän näyttää siinä niin selkeästi tytöltä,niin sekö on sit normaalia ja oikein?[/QUOTE]

Voisiko ajatella, että sekä sinä että se Käpy-Kuuran äiti/isä molemmat toimitte omalla tavallanne normaalisti ja oikein, eikä kumpikaan ole sairas vatipää?

Mä jotenkin ymmärrän ettei lapselle haluta ulkopuolelta asettaa paineita. Itse olen ainakin saanut lapsena tuollaisia olettamuksia osakseni "koska olet tyttö on sinun osattava tämä tämä ja tämä ja oltava tällainen ei tuollainen" En näe siinä mitään pahaa, jos joku haluaa lapsensa säästyvän tällaisilta olettamuksilta.

Oman lapseni sukupuoli ei ole salaisuus, silti se on joskus melkoinen pähkinä ollut lähimarketin jonossa toisille. Pari mummoa jopa kiisteli siitä kumpi lapseni on. Hänet on kaikeksi hyväksi puettu niihin vaatteisiin joista hän pitää.

Luontonimet on hienoja! Edellamainitty Kuura (tai Kuu), Ruska, Paju.

Elia taitaa olla nykyisin enemman pojannimi, mutta kuulostaa ainakin omaan korvaani neutraalilta, ja tunnen myos miespuolisen Milkan ja naispuolisen Miskan. Rauni, Raimi, Toini, komeita nimia nekin. Ja Ilo se vasta kaunis onkin!

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610788]Voisiko ajatella, että sekä sinä että se Käpy-Kuuran äiti/isä molemmat toimitte omalla tavallanne normaalisti ja oikein, eikä kumpikaan ole sairas vatipää?[/QUOTE]

No mä kerroin jo mielipiteeni tuossa edellisessä viestissä. Käpy-Kuuran äiti voi olla ihan yhtä "normaali" kuin Liisan tai Pekan äiti,mutta ethän pliis väitä että sillä motiivilla ei ole mitään väliä? Jos oikeasti on tarkoitus piilottaa ja tehdä lapsen sukupuolen näkeminen mahdollisimman hankalaksi ihan tarkoituksella niin on se nyt mun mielestä jotenkin outoa verrattuna siihen että Käpy-Kuuran vanhemmat nyt vaan sattu tykkäämään tuosta nimestä eikä heille ole suurta väliä sillä että nimi ei itsessään selkeästi ilmennä kumpaakaan sukupuolta.

Toisinsanoen siis jälkimmäisessä tapauksessa K-K:n vanhemmat eivät välitä siitä että onko ulkopuolisille lapsen sukupuoli tiedossa vai ei,mutta jos olisi niin ei se heitä haittaisikaan. Kieroutuneessa tapauksessa taas vanhemmat saavat itkupotkuraivarit jos joku tuurilla arvaa oikein lapsen kusivärkkien mallin.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610761]Niin, minunkin lapseni on sukupuolensa näköinen. Mutta kaikki lapset eivät ole.

Miksi minun pitäisi veikata ja mahdollisesti ärsyttää lasta erehtymällä, kun voin ihan hyvin kutsua lasta lapseksi?[/QUOTE]

Eihän sitä siinä tapauksessa sanotakaan lasta pojaksi/tytöksi, jos ei varmasti tiedä, kumpaa sukupuolta on! Mutta jos näkee heti, että poikahan se, niin miksei voi sanoa pojaksi?

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610769]Minä vastasin jo, etten usko lapselle olevan mitään haittaa siitä, että hän tietää biologisen sukupuolensa. Odottelen edelleen vastausta, mitä hyötyä tuosta tiedosta tuntemattomille ihmisille on.[/QUOTE]

No jos vaikka tyydyttää sen mummon uteliaisuuden nälän? :)

Mä jotenkin ymmärrän ettei lapselle haluta ulkopuolelta asettaa paineita. Itse olen ainakin saanut lapsena tuollaisia olettamuksia osakseni "koska olet tyttö on sinun osattava tämä tämä ja tämä ja oltava tällainen ei tuollainen" En näe siinä mitään pahaa, jos joku haluaa lapsensa säästyvän tällaisilta olettamuksilta.

Oman lapseni sukupuoli ei ole salaisuus, silti se on joskus melkoinen pähkinä ollut lähimarketin jonossa toisille. Pari mummoa jopa kiisteli siitä kumpi lapseni on. Hänet on kaikeksi hyväksi puettu niihin vaatteisiin joista hän pitää.

Mulle ei taas koskaan ole asetettu mitään sukupuolisidonnaisia paineita vaikka olen aina ollut tyttömäinen ja naisellinen. Kiipeilin puissa ja ammuin mökillä ilmakolla eikä kukaan olettanut että osaan ommella tai leipoa tai että nuo asiat edes kiinnostaisivat minua. Sain tehdä lapsena mitä halusin ja kulkea missä vaatteissa halusin,sattumalta satuin pitämään vaaleanpunaisista mekoista =)

Eikö kasvatuksessa pitäis enemmänkin keskittyä siihen, että se lapsi sietää ne ulkopuolelta tulevat paineet ja niistä huolimatta kasvaa omaksi itsekseen, eikä alistu ympäristön muokkaukseen?

Minä mieluummin kasvatan lapseni itsevarmaksi, omat päätöksensä tekeväksi mieheksi/naiseksi, kuin reppanaksi joka välittömästi alkaa käyttäytyä tuntemattomien olettamalla tavalla, jos ei siitä käyttäytymismallista pidä. Siihen ei mitään sukupuolen salaamista tarvita, jos osaa hommansa :)

[QUOTE="vieras";27610729]Kuka täällä julistaa?? Kysehän on siitä, miksei saisi lapselle/muille kertoa, että kumpaa sukupuolta lapsi on? Mitä HAITTAA siitä on lapsen kehitykselle, jos tietää olevansa poika/tyttö? Ja mitä HAITTAA siitä on yhteiskunnalle, jos ihmiset tietävät oman sukupuolensa ja toistenkin?[/QUOTE]

Kuka ihme täällä on kieltämässä sitä? Jos SINÄ haluat tiedottaa maailmalle onko kärryissä Matti vai Maija (tai oletko itse Matti vai Maija), ihan vapaasti. Jos JOKU MUU ei halua, hänen ei tarvitse. Ei vaikka se kuinka kiukuttaisi sinua ja vaikka kuinka et ymmärtäisi miksi.

[QUOTE="vieras";27611080]Kuka ihme täällä on kieltämässä sitä? Jos SINÄ haluat tiedottaa maailmalle onko kärryissä Matti vai Maija (tai oletko itse Matti vai Maija), ihan vapaasti. Jos JOKU MUU ei halua, hänen ei tarvitse. Ei vaikka se kuinka kiukuttaisi sinua ja vaikka kuinka et ymmärtäisi miksi.[/QUOTE]

Ei tarvitsekaan, mutta kyllä mun mielestä pitää omalle lapselleen kertoa, kumpaa sukupuolta on.

[QUOTE="vieras";27611067]Eikö kasvatuksessa pitäis enemmänkin keskittyä siihen, että se lapsi sietää ne ulkopuolelta tulevat paineet ja niistä huolimatta kasvaa omaksi itsekseen, eikä alistu ympäristön muokkaukseen?

Minä mieluummin kasvatan lapseni itsevarmaksi, omat päätöksensä tekeväksi mieheksi/naiseksi, kuin reppanaksi joka välittömästi alkaa käyttäytyä tuntemattomien olettamalla tavalla, jos ei siitä käyttäytymismallista pidä. Siihen ei mitään sukupuolen salaamista tarvita, jos osaa hommansa :)[/QUOTE]

Luin koko ketjun, ja omat ajatukseni oli tiivistetty oikein mainiosti tähän viestiin! Nimenomaan; kukaan ei tässä elämässä säästy ulkoapäin tulevilta paineilta, odotuksilta ja olettamuksilta, jotka läheskään kaikki eivät todellakaan liity sukupuoleen. Kasvatuksessa tuleekin siis nimenomaan keskittyä siihen, miten näiden paineiden ja odotusten ristitulessa oppii elämään tasapainoista, onnellista elämää, eikä alistua odotusten alle.

[QUOTE="vieras";27611104]Ei tarvitsekaan, mutta kyllä mun mielestä pitää omalle lapselleen kertoa, kumpaa sukupuolta on.[/QUOTE]

Enpä ole ikinä törmännyt tapaukseen, jossa lapselle itselleen ei kerrota kumpaa sukupuolta se on. Sen sijaan olen törmännyt useampaan ihmiseen jonka mielestä sille kauppajonon mummolle ja muille ulkopuolisille ei tarvitse kertoa kumpi vaunuissa on. Mitä se heille kuuluu?

[QUOTE="vieras";27611032]Eihän sitä siinä tapauksessa sanotakaan lasta pojaksi/tytöksi, jos ei varmasti tiedä, kumpaa sukupuolta on! Mutta jos näkee heti, että poikahan se, niin miksei voi sanoa pojaksi?[/QUOTE]

Onko sinulla röntgen katse jolla näet kyseisen henkilön pöksyihin? =) Ihminen voi näyttää vahvasti pojalta ja silti hänellä on naisen sukupuolielimet. Minä tiedän useita tällaisia, myös toistepäin, näyttää "selvästi" tytöltä mutta onkin pippelin omistaja. Koetusta sukupuolesta en tiedä, joten en tiedä kutsuako tytöksi tai pojaksi. Kutsun mieluummin lapseksi, ihmiseksi, aikuiseksi tai henkilöksi.

[QUOTE="vieras";27610675]Tiesitkö, että sukupuoli on osa identiteettiä? Miten lapselle muodostuu identiteetti, jos yksi sen muodostumiseen olennainen osa jätetään kertomatta? Ja mitä merkitystä sukupuolella on seksuaalisuuden kanssa, biologiaahan se vain on! Mies on mies ja nainen on nainen. Seksuaalisella suuntautumisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Mun mielestä tuo sun toiminta ei palvele lasta itseään yhtikäs mitään. Jos sitten et laske lapsen palvelemiseksi sen, että hän joutuu tekemään tuplasti töitä löytääkseen oman identiteettinsä ja oman itsensä, kun ei tiedä edes perusteita.[/QUOTE]

Seksuaalinen suuntautuminenkin on osa identiteettiä, yleensä suht suuri sellainen. Pitäisikö sinun kertoa lapsellesi mikä hän on suuntautumiseltaan, ettei hän vain joudu itse löytämään sitä? Kannattaa myös kertoa lapsellesi hänen tuleva ammattinsa ja se, että tuleeko hänestä äiti/isä vai jääkö lapsettomaksi. Kaikki aika suuria juttuja identiteetille - mutta jostain syystä arvelen, että annat lapsesi löytää nämä muut osaset itse. Vaikka sukupuoli on mielestäsi vanhempien määrittelemä asia niin muut jutut annat lapsen päättää itse.

Perusteet lapsi voi tietää vaikket sinä määräilisi mikä hän on ja miksi hänen kuuluisi itsensä tuntea. Anatomia, biologia ja kulttuuri - näistä asioista voi lapselle puhua päättämättä siltikään hänen sukupuoltansa hänen puolestaan.

Yhteistyössä