Vanhanaikainen sukupuolineutraali nimi

  • Viestiketjun aloittaja mikä nimeksi
  • Ensimmäinen viesti
.....
tähän maailmaan syntyy tyttöjä, ja syntyy poikia. Piste. Miksi siitä pitää tehdä ongelma? tytöt voi leikkiä autoilla, ja pojat nukeilla, sairasta että täytyy sukupuolta ruveta "piilottelemaan".
 
Aek
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27612967]Noin se meni joskus 30 vuotta sitten. Vanhemmat ja lääkärit yhdessä päättivät intersukupuolisen lapsen sukupuolen. Lapsi leikeltiin sellaiseksi, mikä helpoiten onnistui (eli yleensä tytöksi) ja asiasta vaiettiin. Hirvittäviä tragedioita.

Nykyään ollaan varsin yksimielisiä siitä, että sen parhaan vastauksen löytää intersukupuolinen lapsi ihan itse kasvaessaan isoksi. Paitsi tällä palstalla, jolla vanhemmat tietysti tietävät tämänkin asian parhaiten ;)[/QUOTE]

Tästä aiheesta tuli jokin aika sitten aika kattava dokumentti, jota sinä ilmeiseti et katsonut. Yleensä jonkinlainen leikkaus on joka tapauksessa tarpeen, ihan lääketieteellisistä syistä, että elämä luonnistuu. Edelleenkään se valinta, kumpi sukupuoli valitaan, ei ole noin yksinkertainen kuin tässä esität. Valintaa ei tehdä sen perusteella, kumpi värkki saadaan paremman näköiseksi, vaan siihen vaikuttavat muut tekijät...
 
Aek
Tästä aiheesta tuli jokin aika sitten aika kattava dokumentti, jota sinä ilmeiseti et katsonut. Yleensä jonkinlainen leikkaus on joka tapauksessa tarpeen, ihan lääketieteellisistä syistä, että elämä luonnistuu. Edelleenkään se valinta, kumpi sukupuoli valitaan, ei ole noin yksinkertainen kuin tässä esität. Valintaa ei tehdä sen perusteella, kumpi värkki saadaan paremman näköiseksi, vaan siihen vaikuttavat muut tekijät...
Lisään vielä, että vaikka tällainen lapsi joutuukin käymään läpi monenlaisia psykologisia prosesseja, ei ole mahdollista, että joku kasvaa sukupuolettomana, kunnes aikuisena valitsee jomman kumman. Sukupuolettomuuskin olisi varmasti lapselle itselleen kriisi.
 
.....
Tästä aiheesta tuli jokin aika sitten aika kattava dokumentti, jota sinä ilmeiseti et katsonut. Yleensä jonkinlainen leikkaus on joka tapauksessa tarpeen, ihan lääketieteellisistä syistä, että elämä luonnistuu. Edelleenkään se valinta, kumpi sukupuoli valitaan, ei ole noin yksinkertainen kuin tässä esität. Valintaa ei tehdä sen perusteella, kumpi värkki saadaan paremman näköiseksi, vaan siihen vaikuttavat muut tekijät...

Näin saman dokumentin, ja juurikin noin, että nykyään odotetaan leikkausten kanssa siihen asti, etä lapsi pystyy itse selkeästi ilmaisemaan, kumpaa sukupuolta tuntee olevansa.
 
"Entinen Ksantippa S."
Tästä aiheesta tuli jokin aika sitten aika kattava dokumentti, jota sinä ilmeiseti et katsonut. Yleensä jonkinlainen leikkaus on joka tapauksessa tarpeen, ihan lääketieteellisistä syistä, että elämä luonnistuu. Edelleenkään se valinta, kumpi sukupuoli valitaan, ei ole noin yksinkertainen kuin tässä esität. Valintaa ei tehdä sen perusteella, kumpi värkki saadaan paremman näköiseksi, vaan siihen vaikuttavat muut tekijät...
Olen joskus katsonut aiheesta ainakin yhden dokumentin ja lukenut artikkeleja, ja saanut sen käsityksen, että nykyaikana leikkaukset pyritään tekemään vasta sitten, kun lapsi on kyllin vanha päättämään itse asiasta, pohjoismaissa ainakin. Toisissa kulttuureissa asia voi siten olla toisin, onhan paljon maita, joissa esimerkiksi homoseksuaalisuuttakaan ei ole virallisesti olemassa.

Millaisia lääketieteellisiä syitä intersukupuolisen lapsen leikkaukseen sinun mielestäsi yleensä on?
 
Aek
Näin saman dokumentin, ja juurikin noin, että nykyään odotetaan leikkausten kanssa siihen asti, etä lapsi pystyy itse selkeästi ilmaisemaan, kumpaa sukupuolta tuntee olevansa.
Tästä asiasta asiantuntijat eivät todellakaan ole yksimielisiä, vaan asiaan koitetaan koko ajan löytää parhaita mahdollisia ratkaisuja. Kuitenkin, palatakseni nyt alkuperäiseen aiheeseen, transsukupuolisuudella ei ole mitään tekemistä sukupuolineutraalin kasvatusfilosofian kanssa, eikä se ole relevantti argumentti tämän ideologian puolustamiseen. Tähän maailmaan syntyy kuurojakin, emmekä silti kasvata kaikkia lapsia viittomakielelle.
 
Aek
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27613040]Olen joskus katsonut aiheesta ainakin yhden dokumentin ja lukenut artikkeleja, ja saanut sen käsityksen, että nykyaikana leikkaukset pyritään tekemään vasta sitten, kun lapsi on kyllin vanha päättämään itse asiasta, pohjoismaissa ainakin. Toisissa kulttuureissa asia voi siten olla toisin, onhan paljon maita, joissa esimerkiksi homoseksuaalisuuttakaan ei ole virallisesti olemassa.

Millaisia lääketieteellisiä syitä intersukupuolisen lapsen leikkaukseen sinun mielestäsi yleensä on?[/QUOTE]

Esimerkiksi se, että virtsatiet eivät toimi.
 
"Entinen Ksantippa S."
Lisään vielä, että vaikka tällainen lapsi joutuukin käymään läpi monenlaisia psykologisia prosesseja, ei ole mahdollista, että joku kasvaa sukupuolettomana, kunnes aikuisena valitsee jomman kumman. Sukupuolettomuuskin olisi varmasti lapselle itselleen kriisi.
Ihanko oikeasti ajattelet, että intersukupuolinen lapsi on sukupuoleton? Ja että vanhemmat ja lääkärit yhdessä rakentavat hänelle sukupuolen?

Hurjaa.
 
Aek
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27613076]Ihanko oikeasti ajattelet, että intersukupuolinen lapsi on sukupuoleton? Ja että vanhemmat ja lääkärit yhdessä rakentavat hänelle sukupuolen?

Hurjaa.[/QUOTE]

En ajattele että hän faktisesti olisi sukupuoleton, mutta siihen saakka kunnes sukupuolta ei ole määritetty, lapsi on "sukupuoleton". Yleensä muut kuin ulkoiset tekijät määrittävät, että lapsella on enemmän jomman kumman sukupuolen biologisia tekijöitä.
 
"Entinen Ksantippa S."
En ajattele että hän faktisesti olisi sukupuoleton, mutta siihen saakka kunnes sukupuolta ei ole määritetty, lapsi on "sukupuoleton". Yleensä muut kuin ulkoiset tekijät määrittävät, että lapsella on enemmän jomman kumman sukupuolen biologisia tekijöitä.
Nyt minun on tunnustettava, että olen lukenut tuon viimeisen virkkeesi läpi 6-7 kertaa, enkä vieläkään oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa.
 
Aek
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27613114]Nyt minun on tunnustettava, että olen lukenut tuon viimeisen virkkeesi läpi 6-7 kertaa, enkä vieläkään oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa.[/QUOTE]

Voi voi. Tarkoitan sitä, että virallisestihan hän on sukupuoleton, koska ei ole virallisesti kolmatta vaihtoehtoa. On vain vaihtoehto "ei voida määrittää". Vaikka tilanne olisikin näin, uskon, että lapsi on enemmän kuitenkin jompaa kumpaa sukupuolta, eli hänellä siis on sukupuoli.
 
Aek
Voi voi. Tarkoitan sitä, että virallisestihan hän on sukupuoleton, koska ei ole virallisesti kolmatta vaihtoehtoa. On vain vaihtoehto "ei voida määrittää". Vaikka tilanne olisikin näin, uskon, että lapsi on enemmän kuitenkin jompaa kumpaa sukupuolta, eli hänellä siis on sukupuoli.
A siis tarkoitit viimeistä virkettä? Siinä ei mielestäni pitäisi olla epäselvyyttä? "Vaikka tilanne olisikin näin (=sukupuolta ei voida määrittää) hänellä on kuitenkin enemmän tekijöitä jotka viittaavat siihen että hän on esim. Nainen."
 
"Entinen Ksantippa S."
Voi voi. Tarkoitan sitä, että virallisestihan hän on sukupuoleton, koska ei ole virallisesti kolmatta vaihtoehtoa. On vain vaihtoehto "ei voida määrittää". Vaikka tilanne olisikin näin, uskon, että lapsi on enemmän kuitenkin jompaa kumpaa sukupuolta, eli hänellä siis on sukupuoli.
Eli sinä siis uskot, että intersukupuolisella ihmisellä on lähtökohtaisesti olemassa biologinen sukupuoli, jonka viisaat lääkärit voivat jo vauvalta määrittää, ja joka on syytäkin määrittää jo vauvaiässä, jotta lapsi voi sen omaksua?

Jos näin on, niin miksi intersukupuoliset tai sellaisina syntyneet ihmiset tuntuvat itse niin kovin vastustavan näitä määrittelyjä ja korjailuja, ainakin minun lukemissani artikkeleissa?
 
Aek
Kyllä uskoisin, että lapsella on lähtökohtaisesti joku sukupuoli, koska kolmatta vaihtoehtoa ei ole. Uskon, että intersukupuolinen kohtaa niin monia perustavaa laatua olevia ongelmia ja kysymyksiä, että joka tapauksessa heidän elämänsä ei ole psyykkisellä tasolla kovinkaan helppoa. En tosiaan kyllä ole tämän alan asiantuntija, joten en osaa sanoa mikä olisinyleispätevä hyvä ratkaisu tässä tilanteessa. Olen yrittänyt monta kertaa jo palauttaa keskustelua alkuperäiseen aiheeseen "sukupuolineutraali kasvatus", koska edelleenkään en pidä tätä intersukupuolisuutta asian varsinaisena ytimenä.
 
"Entinen Ksantippa S."
Kyllä uskoisin, että lapsella on lähtökohtaisesti joku sukupuoli, koska kolmatta vaihtoehtoa ei ole. Uskon, että intersukupuolinen kohtaa niin monia perustavaa laatua olevia ongelmia ja kysymyksiä, että joka tapauksessa heidän elämänsä ei ole psyykkisellä tasolla kovinkaan helppoa. En tosiaan kyllä ole tämän alan asiantuntija, joten en osaa sanoa mikä olisinyleispätevä hyvä ratkaisu tässä tilanteessa. Olen yrittänyt monta kertaa jo palauttaa keskustelua alkuperäiseen aiheeseen "sukupuolineutraali kasvatus", koska edelleenkään en pidä tätä intersukupuolisuutta asian varsinaisena ytimenä.
Hyvä, että myönnät ettet ole alan asiantuntija. Ja palataan toki mielihyvin alkuperäiseen aiheeseen, eli keksimään sukupuolineutraaleja nimiä aloittajan lapselle.

Anteeksi kaikille harhapoluilla samoilu ja kiitokset seurasta.
 
Aek
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27613208]Hyvä, että myönnät ettet ole alan asiantuntija. Ja palataan toki mielihyvin alkuperäiseen aiheeseen, eli keksimään sukupuolineutraaleja nimiä aloittajan lapselle.

Anteeksi kaikille harhapoluilla samoilu ja kiitokset seurasta.[/QUOTE]

Hehhee... Sinäpä et edes myönnä... :D
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27613095]No ehkä silloin pitää korjata virtsatiet. Siis näin länsimaissa.

Miten yleistä lienee tällainen toimimattomuus? En muista interssukupuolisten historian henkilöiden kohdalla koskaan lukeneeni erityisistä fysiologisista ongelmista.[/QUOTE]
Hyvin tavallista on, että jo lapsilta korjataan vaikkapa mainittuja virtsateiden epämuodostumia. Leikkauksia tehdään Suomessa useissa sairaaloissa.

Käsite intersukupuolisuus voidaan tulkita tarkoittavan montaa muutakin tilaa kuin sitä täydellistä epätietoisuutta sukupuolesta, tai tilannetta, joissa eri tekijät vetävät tulkintaa päinvastaisiin suuntiin.
 
"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27612928]Pia on esittänyt asiallisia argumentteja, joihin hänen vastustajansa näköjään eivät kykene vastaamaan, koska menevät henkilökohtaisuuksiin.[/QUOTE]

Pia toistaa samoja mantroja ja vääristelee kanssakeskustelijoiden sanoja lyömällä sanoja toisten suuhun. Onko kumma, että ihmisillä palaa päreet?
 
"vieras"
Ja ihan hullua, että vedetään koko keskusteluun ääripäät ja harvinaisuudet kuten ihmiset, joiden sukupuolen määrittäminen on rakennepoikkeavuuksien takia vaikeaa ellei mahdotonta. Näkee, että kun loppuu ne oikeat vastaväitteet, niin aletaan repiä niitä tuulesta. Lycka till vaan! ;)

Ja edelleenkin tuolla ylempänä mun piiitkä posti sisälsi kysymyksiä, joihin kukaan ei ole antanut mitään vastausta. Kertoopi paljon...
 
Aek
[QUOTE="vieras";27607222]Minä en myöskään ymmärrä miten vaikea joidenkin ihmisten on ymmärtää tuota. Heittäydytään tosiaan tyhmiksi ihan vain siksi, että saadaan haukkua muita ja muiden kasvatustapoja väärin perustein.[/QUOTE]

Tässähän sulle joku vastasi... ;) :D
 

Yhteistyössä