Vanhanaikainen sukupuolineutraali nimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä nimeksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="pia";27610260]Miten olis lapsi? =) "Liisa, tule pois liukumäen edestä jotta seuraava jonosta pääsee laskemaan!" "Runo, kyllä se toinenkin lapsi saa tulla hiekkalaatikolle leikkimään." "Ai sinulla on tylsää? No käypä pyytämään tuota vihreähaalarista lasta leikkimään kanssasi."

Ei ole mitään syytä viitata lasten ulkoisten sukupuolielinten laatuun edes leikkipaikalla... ;)[/QUOTE]

Useimmille lapsille tulee kausia jolloin pojat ovat yök ja tytöistä tulee tyttöpöpöjä. Olisihan se kovin mukavaa jos kaikki lapset saisivat sukupuolettoman kasvatuksen,mutta se yksi sadan muun joukossa on muiden silmissä lähinnä friikki.

Kummallisesti sä jauhat vaan noista sukupuolielimistä,ihan kuin tässä olisi kyse jostain pillun esittelemisestä julkisella paikalla.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610288]Miten tämä nyt asiaan mitenkään liittyi?[/QUOTE]

Liittyy siten että mielestäsi aikuisen puhutteleminen sukupuolella (hei sinä mies) olisi epäkohteliasta. Mun mielestä on epäkohteliaampaa puhutella ihmistä jotenkin tönkösti kierrellen ja kaarrellen ja näin ollen osoittaen selvästi ettei tiedä kumpaa sukupuolta tuo ihminen edes edustaa.

Ihanko oikeasti sulle tulisi hyvä mieli jos joku miehesi ystävä vaikka miettisi että oletko mies vai nainen? Että onko toi työkaveri nyt homo vai hetero kun sen kumppanista ei oikein ota selvää.

[QUOTE="pia";27610286]Meidän päiväkodissa ei kyllä ole tapana valita ystäviä sukupuolen mukaan. Ei kaikista pimpillisistä tarvitse tykätä vaikka itsellä sellainen olisi, eikä pimpillisyys tarkoita etteikö saisi olla kaveri sellaisen lapsen kanssa jolla on pippeli. Jospa siis keksittäisiin vähän parempia tapoja valita ketkä tulee synttärikutsuille kuin se, mitä haarojen välissä on?

Transsukupuoliset ja intersukupuoliset ovat pitkään toivoneet jotain ratkaisua uimahalliasiaan. Myös monet rintasyöpäselviytyjät ovat toivoneet jotain enemmän yksityisyyttä tuovia ratkaisuja pukuhuoneisiin. Päre todennäköisesti hoksaa aika äkkiä minkä perusteella ihmiset jaotellaan naisiin ja miehiin ja osaa jo sen ikäisenä kun itsenäisesti uimahallilla käy niin päättää, että kumpaan menee.[/QUOTE]

Voi kuule :) Vaikka miten ollaan kotona teroitettu että kaikkien kanssa voi leikkiä ihan sukupuolesta huolimatta niin siitäkin huolimatta on nämä "iik,tyttöjä!" -vaiheet käyty läpi kaikkien poikien kohdalla :D Kummasti se mieli muuttuu sitten teini-ikään mennessä ;)

[QUOTE="vieras";27610293]Useimmille lapsille tulee kausia jolloin pojat ovat yök ja tytöistä tulee tyttöpöpöjä. Olisihan se kovin mukavaa jos kaikki lapset saisivat sukupuolettoman kasvatuksen,mutta se yksi sadan muun joukossa on muiden silmissä lähinnä friikki.

Kummallisesti sä jauhat vaan noista sukupuolielimistä,ihan kuin tässä olisi kyse jostain pillun esittelemisestä julkisella paikalla.[/QUOTE]

Niin, kun se, että onko lapsi aikuisten silmissä tyttö vai poika kertoo tosiaan lähinnä niistä ulkoisten sukupuolielinten laadusta. Miksi lapsen persoonaa ruvetaan niiden mukaan määrittelemään? Entä jos lapsella on pippeli mutta pinkki haalari, pitkät enkelikiharat ja hän haluaa, että häntä kutsutaan Liisaksi. Onko hän silloin poika vai tyttö? Jos kutsut häntä pojaksi nimeltä Liisa, niin häviääkö se kiusaaminen ja friikkeys-status koska kaikki tietävät mitkä härvelit Liisalla on haarojen välissä?

[QUOTE="vieras";27610343]Voi kuule :) Vaikka miten ollaan kotona teroitettu että kaikkien kanssa voi leikkiä ihan sukupuolesta huolimatta niin siitäkin huolimatta on nämä "iik,tyttöjä!" -vaiheet käyty läpi kaikkien poikien kohdalla :D Kummasti se mieli muuttuu sitten teini-ikään mennessä ;)[/QUOTE]

Eikö olisikin kätevää jos esimerkiksi 30% lapsista ei mahtuisikaan kumpaan kategoriaan? :) Ei tarttisi miettiä mitään "yöööööks"-juttuja kun on teroitettu, että sukupuolielinten laadulla ei sinänsä ole väliä kun leikkikumppania valitaan - eikä suuresta osasta porukkaa edes päältäpäin näe, että mitä siellä haarojen välissä mahtaa olla.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610288]Miten tämä nyt asiaan mitenkään liittyi?[/QUOTE]

En ole tuo vieras, mutta samalla tavalla liittyy kun sinä et huuda aikuiselle miehelle, että hei sinä mies! Minä taas kyllä sanon, että hei sinä mies, voitko siirtyä, jos siinä on edessä sekä miehiä että naisia. Enkä sano, että hei sinä ihminen sinisessä pipossa, voitko siirtyä. Sukupuoli on aika selkeä tapa kohdistaa sanansa oikealle henkilölle, mitä väärää siinä on?

Enkä edelleenkään ole saanut mitään vastauksia noihin mun kysymyksiin, että mitä HAITTAA siitä on lapselle, jos tietää alusta asti, kumpaa sukupuolta edustaa?

[QUOTE="a p";27605744]Kuura hyvä, kuulostaa enemmän pojalta kuin tytöltä. Tyttöhän lapsemme puhtaasti on, mutta sitä emme sano lapselle emmekä lähipiirillekään. Tyttö saa itse päättää, kelle hän sukupuolensa (kumman valitseekaan) kertoo jonain päivänä, jos kertoo. Teille taitaa tämä sukupuolineutraalikasvatus olla vallan uusi asia?[/QUOTE]

mites jos 15v lapsesi haluaa mennä uimahallissa miesten puolelle, koska kokee itsensä pojaksi? Ihan ok sun mielestä etkä koe että lapsi voisi olla vaikka vaarassa?

[QUOTE="pia";27610379]Niin, kun se, että onko lapsi aikuisten silmissä tyttö vai poika kertoo tosiaan lähinnä niistä ulkoisten sukupuolielinten laadusta. Miksi lapsen persoonaa ruvetaan niiden mukaan määrittelemään? Entä jos lapsella on pippeli mutta pinkki haalari, pitkät enkelikiharat ja hän haluaa, että häntä kutsutaan Liisaksi. Onko hän silloin poika vai tyttö? Jos kutsut häntä pojaksi nimeltä Liisa, niin häviääkö se kiusaaminen ja friikkeys-status koska kaikki tietävät mitkä härvelit Liisalla on haarojen välissä?[/QUOTE]

Hän kuulostaa olevan sukupuolineutraalihypettäjien lapsi :)

[QUOTE="pia";27610394]Eikö olisikin kätevää jos esimerkiksi 30% lapsista ei mahtuisikaan kumpaan kategoriaan? :) Ei tarttisi miettiä mitään "yöööööks"-juttuja kun on teroitettu, että sukupuolielinten laadulla ei sinänsä ole väliä kun leikkikumppania valitaan - eikä suuresta osasta porukkaa edes päältäpäin näe, että mitä siellä haarojen välissä mahtaa olla.[/QUOTE]

Millähän jeesuksen kristuksen perkeleellä ne sukupuolineutraalit teinit jotka näyttää ties miltä paitsi tytöltä tai pojalta, aikanaan löytävät sen lajikumppaninsa kenen kanssa pariutua kun ei tiedä onko edessä seisova IHMINEN vastakkaista sukupuolta vai ei?

[QUOTE="pia";27610379]Niin, kun se, että onko lapsi aikuisten silmissä tyttö vai poika kertoo tosiaan lähinnä niistä ulkoisten sukupuolielinten laadusta. Miksi lapsen persoonaa ruvetaan niiden mukaan määrittelemään? Entä jos lapsella on pippeli mutta pinkki haalari, pitkät enkelikiharat ja hän haluaa, että häntä kutsutaan Liisaksi. Onko hän silloin poika vai tyttö? Jos kutsut häntä pojaksi nimeltä Liisa, niin häviääkö se kiusaaminen ja friikkeys-status koska kaikki tietävät mitkä härvelit Liisalla on haarojen välissä?[/QUOTE]

Kyllä hän silloin edelleen on poika :) En tiennytkään että hiustenpituus ja kutsumanimi saati haalarinväri määrittävät lapsen sukupuolen.

Mun mielestä se on ihan normaalia että ihmisestä muodostetaan jonkunlainen kokonaiskäsitys eri osa-alueiden perusteella ja yksi niistä on sukupuoli. Se,miten sitä sukupuoltaan edustaa,ei ole merkityksellistä. Hameita käyttävä homoseksuaali on edelleen mies eikä nainen. Joillakin aloilla naiset eivät esimerkiksi saa tehdä yksin yövuoroja tai työ vaatii huomattavasti enemmän fyysistä voimaa. Kieltäydytkö kertomasta haastattelussa että oletko mies vai nainen?

Onko sinulle tärkeää että puolisosi pitää sinua naisena? Vai pidätkö itsesi mahdollisimman tunnistamattomana,niin että vastaantulijan mielestä voisit olla kumpi tahansa?

[QUOTE="vieras";27610327]Liittyy siten että mielestäsi aikuisen puhutteleminen sukupuolella (hei sinä mies) olisi epäkohteliasta. Mun mielestä on epäkohteliaampaa puhutella ihmistä jotenkin tönkösti kierrellen ja kaarrellen ja näin ollen osoittaen selvästi ettei tiedä kumpaa sukupuolta tuo ihminen edes edustaa.

Ihanko oikeasti sulle tulisi hyvä mieli jos joku miehesi ystävä vaikka miettisi että oletko mies vai nainen? Että onko toi työkaveri nyt homo vai hetero kun sen kumppanista ei oikein ota selvää.[/QUOTE]

Oletko kuullut sekundaarisistä sukupuoliominaisuuksista? Niiden vuoksi murrosiän ohittaneen ihmisen sukupuoli on yleensä helppo havaita, ellei aikuinen pukeutumisella, meikillä tms. pyri nimenomaan häivyttämään sekundaarisia sukupuoliominaisuuksiaan.

Lapsilla ei sekundaarisia sukupuoliominaisuuksia ole. Siksi en oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi kutsua vihreässä popin talvihaalarissa taapertavaa lasta veikkauspohjalta "tytöksi" tai "pojaksi". Enkä mitenkään koe nimitystä "lapsi" loukkaavaksi. Koetko sinä?

[QUOTE="pia";27610394]Eikö olisikin kätevää jos esimerkiksi 30% lapsista ei mahtuisikaan kumpaan kategoriaan? :) Ei tarttisi miettiä mitään "yöööööks"-juttuja kun on teroitettu, että sukupuolielinten laadulla ei sinänsä ole väliä kun leikkikumppania valitaan - eikä suuresta osasta porukkaa edes päältäpäin näe, että mitä siellä haarojen välissä mahtaa olla.[/QUOTE]

Mun mielestä olisi vielä kätevämpää jos lapsille ei tarvitsisi puhua leikkikavereiden sukupuolielimistä vaan antaa luonnollisen jakauman tapahtua ihan itsestään. Leikkiköön kukakin kenen kanssa haluaa. Sä taidat jotenkin kuvitella että junttivanhemmat opettavat lapsilleen nämä tyttö- ja poikapöpöjutut? ;) Ne ovat osa ihan luonnollista kehitysvaihetta.

Mitenköhän ahdistunut sun lapsi ihan oikeasti on jos sun puheet ja ajatukset pyörivät jatkuvasti muiden sukupuolielimissä? Automaattisesti alat pyöritellä kikkelinkuvaa päässäsi kun kadulla kävelee vastaan mies. Ehkä kuvittelet että muutkin ovat yhtä häiriintyneitä ja ajattelevat vain lapsesi alapäätä jos vain tietäisivät mitä siellä on?

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610469]Oletko kuullut sekundaarisistä sukupuoliominaisuuksista? Niiden vuoksi murrosiän ohittaneen ihmisen sukupuoli on yleensä helppo havaita, ellei aikuinen pukeutumisella, meikillä tms. pyri nimenomaan häivyttämään sekundaarisia sukupuoliominaisuuksiaan.

Lapsilla ei sekundaarisia sukupuoliominaisuuksia ole. Siksi en oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi kutsua vihreässä popin talvihaalarissa taapertavaa lasta veikkauspohjalta "tytöksi" tai "pojaksi". Enkä mitenkään koe nimitystä "lapsi" loukkaavaksi. Koetko sinä?[/QUOTE]

Entä miksi tummansinisessä Salama McQueen -haalarissa sotaleikkiä leikkivää lasta ei saisi kutsua pojaksi? Onko siinä jotain loukkaavaa? Luuletko että tuo poikalapsi tuntisi itsensä imarrelluksi jos sanoisin että ei susta oikein tiedä kumpi olet,voisit olla tyttökin?

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610469]Oletko kuullut sekundaarisistä sukupuoliominaisuuksista? Niiden vuoksi murrosiän ohittaneen ihmisen sukupuoli on yleensä helppo havaita, ellei aikuinen pukeutumisella, meikillä tms. pyri nimenomaan häivyttämään sekundaarisia sukupuoliominaisuuksiaan.

Lapsilla ei sekundaarisia sukupuoliominaisuuksia ole. Siksi en oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi kutsua vihreässä popin talvihaalarissa taapertavaa lasta veikkauspohjalta "tytöksi" tai "pojaksi". Enkä mitenkään koe nimitystä "lapsi" loukkaavaksi. Koetko sinä?[/QUOTE]

Aha. Mun poika on kyllä aina ollut pojan näköinen ja kun verrataan samanikäiseen serkkutyttöön ei ole koskaan ollut mitään epäselvää, että hän on poika ja serkku on tyttö. Tytöllä sirommat linjat ja ihan heti näkee, että kyse on tytöstä, vaikka tulisi sinisessä haalarissa vastaan. Meidän poika taas on vanttera, kroppa ihan kuin pienellä miehellä ja vaikka puettais mekkoon, niin ei ole epäselvää, että kyse on pojasta. Ikää lapsilla nyt 2 vuotta.

Eli en minä veikkauspohjalta lapsia "nimittele" vaan kyllä niistä ainakin suurimmaksi osaksi näkee, kumpaa sukupuolta he ovat, jo ennen murkkuikää.

[QUOTE="vieras";27610454]Kyllä hän silloin edelleen on poika :) En tiennytkään että hiustenpituus ja kutsumanimi saati haalarinväri määrittävät lapsen sukupuolen. [/QUOTE]

Eli: Katoaako se friikkeysstatus ja kiusaaminen koska kaikki tietävät, että "Liisalla" on pippeli? Onko hän sitten normaali ja hyväksytään porukkaan, kun häntä ei kutsuta lapseksi vaan pojaksi nimeltä Liisa?

[QUOTE="vieras";27610454]Mun mielestä se on ihan normaalia että ihmisestä muodostetaan jonkunlainen kokonaiskäsitys eri osa-alueiden perusteella ja yksi niistä on sukupuoli. Se,miten sitä sukupuoltaan edustaa,ei ole merkityksellistä. Hameita käyttävä homoseksuaali on edelleen mies eikä nainen. Joillakin aloilla naiset eivät esimerkiksi saa tehdä yksin yövuoroja tai työ vaatii huomattavasti enemmän fyysistä voimaa. Kieltäydytkö kertomasta haastattelussa että oletko mies vai nainen?[/QUOTE]

Pitäisiköhän sääntöjä muuttaa siten, että tehtävään valittaisiin sopiva ihminen eikä tehtäisi ennakko-oletuksia sukupuolielinten mukaan? Tiedän monia miehiä jotka ovat 170 senttiä pitkiä ja joiden fyysiset voimat vastaavat omiani (olen nainen) enkä koe, että heistä olisi sellaisiin tehtäviin joissa vaaditaan fyysistä ylivoimaa asiakkaisiin nähden. Tunnen muutaman naisen jotka ovat huomattavasti keskivertoa vantterampia, vahvempia ja usein myös pitempiä, he olisivat näihin tehtäviin muun muassa tuota nörttimiestäni pätevämpiä... ;)

Onko sinulle tärkeää että puolisosi pitää sinua naisena? Vai pidätkö itsesi mahdollisimman tunnistamattomana,niin että vastaantulijan mielestä voisit olla kumpi tahansa?

Minä olen aikuinen ihminen ja voin itse päättää miten ilmennän sukupuoltani! :) On ollut vaiheita jolloin olen sitä häivyttänyt enkä ole tahtonut vahvasti identifioitua naiseksi. Tällä hetkellä taas koen vahvasti olevani nainen ja nautin siitä. Sen sijaan vauva tai 1,5-taapero ei osaa vielä itse kertoa sukupuolestaan tai päättää miten sitä ilmentää. Miksi tehdä se hänen puolestaan?

[QUOTE="pia";27610575] Sen sijaan vauva tai 1,5-taapero ei osaa vielä itse kertoa sukupuolestaan tai päättää miten sitä ilmentää. Miksi tehdä se hänen puolestaan?[/QUOTE]

Ehkä siksi, että sitähän se vanhemmuus on, opettamista? Jos taapero ei osaa syödä tai pukea, niin mitä sinä teet? Jos taapero ei osaa omaa nimeä, niin mitä sinä teet? Etkö yritä opettaa hänelle niitä taitoja? Etkö yritä opettaa hänelle omaa nimeään? Etkö kerro hänelle, kuka hän on ja ketä hänen perheeseen kuuluu?

Älytöntä antaa taaperolle itselleen valta/vastuu selvittää oma sukupuolensa, ihan oikeasti! Mitä hittoa?! Ketä se palvelee?!

[QUOTE="vieras";27610479]Mun mielestä olisi vielä kätevämpää jos lapsille ei tarvitsisi puhua leikkikavereiden sukupuolielimistä vaan antaa luonnollisen jakauman tapahtua ihan itsestään. Leikkiköön kukakin kenen kanssa haluaa. Sä taidat jotenkin kuvitella että junttivanhemmat opettavat lapsilleen nämä tyttö- ja poikapöpöjutut? ;) Ne ovat osa ihan luonnollista kehitysvaihetta.

Mitenköhän ahdistunut sun lapsi ihan oikeasti on jos sun puheet ja ajatukset pyörivät jatkuvasti muiden sukupuolielimissä? Automaattisesti alat pyöritellä kikkelinkuvaa päässäsi kun kadulla kävelee vastaan mies. Ehkä kuvittelet että muutkin ovat yhtä häiriintyneitä ja ajattelevat vain lapsesi alapäätä jos vain tietäisivät mitä siellä on?[/QUOTE]

Kyllä,"junttivanhemmat" ne tosiaan opettavat lapsille näkemään muita ihmisiä pääasiassa sukupuolielinten laadun mukaan jaoteltuina ryhminä. Minun puheeni tai ajatukseni eivät pyöri sukupuolielimissä koska en ajattele ihmisiä ensisijaisesti oman sukupuolensa edustajina; sen sijaan sinulle asia tuntuu olevan kovin tärkeä. Jos et päältäpäin tunnista kumpaa sukupuolta yksilö edustaa, rupeaa sinua ahdistamaan ja koet tärkeäksi saada tietää mitä siellä housuissa oikeasti on. Minä en välitä, kutsun lapsia lapsiksi, aikuisia aikuisiksi, Runoa Runoksi ja Pajua Pajuksi, minun ei tarvitse mennä kyseisiltä yksilöiltä tivaamaan, että hei, nyt kyllä kerrot mitä siellä haarojen välissä on kun enhän minä osaa sinuun suhtautua jos en tiedä.

[QUOTE="pia";27610597]Kyllä,"junttivanhemmat" ne tosiaan opettavat lapsille näkemään muita ihmisiä pääasiassa sukupuolielinten laadun mukaan jaoteltuina ryhminä. Minun puheeni tai ajatukseni eivät pyöri sukupuolielimissä koska en ajattele ihmisiä ensisijaisesti oman sukupuolensa edustajina; sen sijaan sinulle asia tuntuu olevan kovin tärkeä. Jos et päältäpäin tunnista kumpaa sukupuolta yksilö edustaa, rupeaa sinua ahdistamaan ja koet tärkeäksi saada tietää mitä siellä housuissa oikeasti on. Minä en välitä, kutsun lapsia lapsiksi, aikuisia aikuisiksi, Runoa Runoksi ja Pajua Pajuksi, minun ei tarvitse mennä kyseisiltä yksilöiltä tivaamaan, että hei, nyt kyllä kerrot mitä siellä haarojen välissä on kun enhän minä osaa sinuun suhtautua jos en tiedä.[/QUOTE]

Eli sinun mielestäsi sukupuolen tuominen esiin on siis sama asia kuin julistaa maailmalle että sulla on housussa pillu? Nautit siis siitä että saat toitottaa tätä asiaa kanssaihmisillesi,niinkö?

[QUOTE="pia";27610597]Kyllä,"junttivanhemmat" ne tosiaan opettavat lapsille näkemään muita ihmisiä pääasiassa sukupuolielinten laadun mukaan jaoteltuina ryhminä. Minun puheeni tai ajatukseni eivät pyöri sukupuolielimissä koska en ajattele ihmisiä ensisijaisesti oman sukupuolensa edustajina; sen sijaan sinulle asia tuntuu olevan kovin tärkeä. Jos et päältäpäin tunnista kumpaa sukupuolta yksilö edustaa, rupeaa sinua ahdistamaan ja koet tärkeäksi saada tietää mitä siellä housuissa oikeasti on. Minä en välitä, kutsun lapsia lapsiksi, aikuisia aikuisiksi, Runoa Runoksi ja Pajua Pajuksi, minun ei tarvitse mennä kyseisiltä yksilöiltä tivaamaan, että hei, nyt kyllä kerrot mitä siellä haarojen välissä on kun enhän minä osaa sinuun suhtautua jos en tiedä.[/QUOTE]

Ja sun mielestä kyse on siitä, että kukaan ei osaa suhtautua ihmiseen ennen kuin tietää hänen sukupuolensa? :laugh:

Olette te kyllä ihmehippejä, ihan oikeasti. Jos haluatte tehdä testejä, niin heittäytykää itse sukupuolettomiksi nyt samantien, peittäkää kaikki ulkoiset sukupuolesta kertovat piirteet ja testatkaa! Mutta älkää nyt helvetissä lähtekö lastenne päitä sekoittamaan!

[QUOTE="vieras";27610594]Ehkä siksi, että sitähän se vanhemmuus on, opettamista? Jos taapero ei osaa syödä tai pukea, niin mitä sinä teet? Jos taapero ei osaa omaa nimeä, niin mitä sinä teet? Etkö yritä opettaa hänelle niitä taitoja? Etkö yritä opettaa hänelle omaa nimeään? Etkö kerro hänelle, kuka hän on ja ketä hänen perheeseen kuuluu?

Älytöntä antaa taaperolle itselleen valta/vastuu selvittää oma sukupuolensa, ihan oikeasti! Mitä hittoa?! Ketä se palvelee?![/QUOTE]

Totta kai opettaminen kuuluu vanhemmille, mutta lapsen identiteetti on hänen omansa.

Minä voin siis opettaa lapselle miltä näyttää pimppi ja mitä osasia siihen kuuluu, miltä näyttää pippeli ja mitä se tekee. Voin myös opettaa, että aikuisina suurin osa pimpillisistä ihmisistä kokee olevansa naisia, pippeliset ihmiset kokevat useimmiten olevansa miehiä. Kerron, että yleensä jos on pimppi, niin on myös munasarjat ja kohtu joka tarkoittaa sitä, että voi kantaa ja synnyttää lapsia.

Minä en kerro lapselleni "kuka hän on" koska minä en sitä tiedä; minä en tiedä mistä lapsi pitää ja mistä ei, mitä mieltä hän on sukupuolestaan tai seksuaalisuudestaan. Opetan rajoja, esimerkiksi että toisia ei saa satuttaa. En opeta hänelle, että koska hän on poika, menee hän aikuisena naimisiin tytön kanssa, koska minä en voi sellaista tietää. Seksuaalisuuden rajoista kerron ikätasoisesti; jossakin vaiheessa tullee esille, että voi tykätä toisista. Kerron, että toisiin ei saa koskea ilman lupaa ja että seksi kuuluu aikuisten välille. Kerron miten lisääntyminen toimii ja miten ehkäistä ei-toivottuja raskauksia. Kerron, että tautiriski on kaikilla vehkeillä ja siksi kannattaa säästää seksi sitoutuneisiin, kunnioittaviin suhteisiin. En kuitenkaan määrää, että koska sinä olet tyttö, niin on sinun tehtäväsi syödä e-pillereitä kun alat seurustelemaan pojan kanssa. Koska en voi tietää haluaako lapseni ikinä seurustella pojan kanssa tai käyttää e-pillereitä, se on aikanaan hänen ja seurustelukumppaninsa yhteinen päätös, että miten ehkäisy hoidetaan.

Ketä tämä palvelee? No lasta itseään ja yhteiskuntaa laajemmin.

[QUOTE="vieras";27610395]En ole tuo vieras, mutta samalla tavalla liittyy kun sinä et huuda aikuiselle miehelle, että hei sinä mies! Minä taas kyllä sanon, että hei sinä mies, voitko siirtyä, jos siinä on edessä sekä miehiä että naisia. Enkä sano, että hei sinä ihminen sinisessä pipossa, voitko siirtyä. Sukupuoli on aika selkeä tapa kohdistaa sanansa oikealle henkilölle, mitä väärää siinä on?

Enkä edelleenkään ole saanut mitään vastauksia noihin mun kysymyksiin, että mitä HAITTAA siitä on lapselle, jos tietää alusta asti, kumpaa sukupuolta edustaa?[/QUOTE]

Ihmisiä ja käytöstapoja on monenlaisia, minä olen selviytynyt läpi elämän ihan hyvin huutelematta "hei sinä mies". Aina olen silti saanut kontaktin tarvittaessa.

En usko lapselle olevan mitään haittaa siitä, että hän tietää sukupuolensa. Päinvastoin suhtaudun edelleen erittäin skeptisesti ajatukseen, että lapselta voisi salata hänen oman sukupuolensa. Sen verran kiinnostuneita pienetkin lapset ovat sukupuoliasioista.

Minäkin muuten odottelen edelleen vastausta omaan kysymykseeni: miksi sen mummon kaupan kassajonossa pitäisi saada kertakatsomalla tai etunimen perusteella tietää vieraan muksun sukupuoli, jos hänen vanhempansa eivät tunne tarvetta sitä korostaa? Muusta syystä kuin siitä että "miksi ei".

[QUOTE="pia";27610652]Totta kai opettaminen kuuluu vanhemmille, mutta lapsen identiteetti on hänen omansa.

Minä voin siis opettaa lapselle miltä näyttää pimppi ja mitä osasia siihen kuuluu, miltä näyttää pippeli ja mitä se tekee. Voin myös opettaa, että aikuisina suurin osa pimpillisistä ihmisistä kokee olevansa naisia, pippeliset ihmiset kokevat useimmiten olevansa miehiä. Kerron, että yleensä jos on pimppi, niin on myös munasarjat ja kohtu joka tarkoittaa sitä, että voi kantaa ja synnyttää lapsia.

Minä en kerro lapselleni "kuka hän on" koska minä en sitä tiedä; minä en tiedä mistä lapsi pitää ja mistä ei, mitä mieltä hän on sukupuolestaan tai seksuaalisuudestaan. Opetan rajoja, esimerkiksi että toisia ei saa satuttaa. En opeta hänelle, että koska hän on poika, menee hän aikuisena naimisiin tytön kanssa, koska minä en voi sellaista tietää. Seksuaalisuuden rajoista kerron ikätasoisesti; jossakin vaiheessa tullee esille, että voi tykätä toisista. Kerron, että toisiin ei saa koskea ilman lupaa ja että seksi kuuluu aikuisten välille. Kerron miten lisääntyminen toimii ja miten ehkäistä ei-toivottuja raskauksia. Kerron, että tautiriski on kaikilla vehkeillä ja siksi kannattaa säästää seksi sitoutuneisiin, kunnioittaviin suhteisiin. En kuitenkaan määrää, että koska sinä olet tyttö, niin on sinun tehtäväsi syödä e-pillereitä kun alat seurustelemaan pojan kanssa. Koska en voi tietää haluaako lapseni ikinä seurustella pojan kanssa tai käyttää e-pillereitä, se on aikanaan hänen ja seurustelukumppaninsa yhteinen päätös, että miten ehkäisy hoidetaan.

Ketä tämä palvelee? No lasta itseään ja yhteiskuntaa laajemmin.[/QUOTE]

Tiesitkö, että sukupuoli on osa identiteettiä? Miten lapselle muodostuu identiteetti, jos yksi sen muodostumiseen olennainen osa jätetään kertomatta? Ja mitä merkitystä sukupuolella on seksuaalisuuden kanssa, biologiaahan se vain on! Mies on mies ja nainen on nainen. Seksuaalisella suuntautumisella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Mun mielestä tuo sun toiminta ei palvele lasta itseään yhtikäs mitään. Jos sitten et laske lapsen palvelemiseksi sen, että hän joutuu tekemään tuplasti töitä löytääkseen oman identiteettinsä ja oman itsensä, kun ei tiedä edes perusteita.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610665]Ihmisiä ja käytöstapoja on monenlaisia, minä olen selviytynyt läpi elämän ihan hyvin huutelematta "hei sinä mies". Aina olen silti saanut kontaktin tarvittaessa.

En usko lapselle olevan mitään haittaa siitä, että hän tietää sukupuolensa. Päinvastoin suhtaudun edelleen erittäin skeptisesti ajatukseen, että lapselta voisi salata hänen oman sukupuolensa. Sen verran kiinnostuneita pienetkin lapset ovat sukupuoliasioista.

Minäkin muuten odottelen edelleen vastausta omaan kysymykseeni: miksi sen mummon kaupan kassajonossa pitäisi saada kertakatsomalla tai etunimen perusteella tietää vieraan muksun sukupuoli, jos hänen vanhempansa eivät tunne tarvetta sitä korostaa? Muusta syystä kuin siitä että "miksi ei".[/QUOTE]

No ei sen tartte. Eikai sillä ole mitään väliä. Ihan sama tietääkö vai ei joten miksi kieltää tai piilotella tarkoituksella.

[QUOTE="vieras";27610497]Entä miksi tummansinisessä Salama McQueen -haalarissa sotaleikkiä leikkivää lasta ei saisi kutsua pojaksi? Onko siinä jotain loukkaavaa? Luuletko että tuo poikalapsi tuntisi itsensä imarrelluksi jos sanoisin että ei susta oikein tiedä kumpi olet,voisit olla tyttökin?[/QUOTE]

Nyt aletaan olla asian ytimessä. Miksi poikalapselle olisi häpeä, jos häntä luultaisiin tytöksi? Olisiko tyttölapselle yhtä suuri häpeä, jos häntä luultaisiin pojaksi?

Ja mitä hävettävää tuossa asiassa ylipäätään on? Puhumme lapsista, joiden sekundaariset sukupuoliominaisuudet eivät ole vielä kehittyneet, joten tässä yhteydessä on vähän turha kysellä, eikö minua haittaisi jos mieheni ei tietäisi sukupuoltani.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27610695]Nyt aletaan olla asian ytimessä. Miksi poikalapselle olisi häpeä, jos häntä luultaisiin tytöksi? Olisiko tyttölapselle yhtä suuri häpeä, jos häntä luultaisiin pojaksi?

Ja mitä hävettävää tuossa asiassa ylipäätään on? Puhumme lapsista, joiden sekundaariset sukupuoliominaisuudet eivät ole vielä kehittyneet, joten tässä yhteydessä on vähän turha kysellä, eikö minua haittaisi jos mieheni ei tietäisi sukupuoltani.[/QUOTE]

Olisiko ehkä siksi vitutuksen aihe, että tietää olevansa tyttö ja joku sanoo pojaksi? Kyllä muakin ärsyttäis, jos joku luulis mua mieheksi, kun olen nainen. Miksei pikkulapset saa sitten ärsyyntyä, jos joku luulee vastakkaiseksi sukupuoleksi?

Uusimmat

Yhteistyössä