VANHA Turun seudun mammat ja mahat 2009

Olipas upea auringonlasku tänään! Kävin työpaikalla säätämässä noita äitiyslomailmoituksia ja juttelemassa palkanlaskijan kanssa, ja sieltä kun tulin oli just upein hetki päivästä. Ei sinne sit olis ollu pakko tänään lähteä, mutta tulipahan taas reissattua kolmisen tuntia ja asiat hoidettua.

Bussilta kotiin tullessa piti mennä kaupan kautta, ja ehdin sit jo unohtaa sen ja joudun vielä kiertämään pienen ylimääräisen lenkin... mutta eipäkai se kävely kirpeässä pakkassäässä pahaa tee. Tietty nyt taas maha jäykkäilee kun on tuolla kulkenut, mutta uskon silti, että positiiviselle puolelle jäädään. Nyt oli mukavampi taas kävelläkin kun oli tarvis päästä linkkariasemalta kotiin, ei tarvinnut vaan haahuilla tuolla.

Kuulostaa aika hyvältä toi sun eilinen iltapalatarjoilus Laala. Mulla on tuolla mansikoita sulamassa ja rahka-aineet olleet jo pari päivää odotamassa, mutta pahoin pelkään, et me joudutaan pärjäämään ilman kuumia sämpylöitä. :D Ja mun rahkani on enemmän rahkaisaa kuin kermaisaa... viuhti kyl tykkää, ollaan aika usein syöty rahkaa ja aina alkaa kunnon jumppa sen jälkeen. Sinne rahkaan saa hyvin ujutettua vitamiinipommit eli marjat, soseutetusta mustaherukasta esim. tulee oikein oivaa herkkua.

ventti ja viuhti 27+0
...niin ne viikot vaan vilisee eteenpäin.
 
Ja uusille tuttavuuksille: tervetuloa pinoutumaan tänne :)

Ventti mun la on 25.6. uusimman arvion mukaan. Eli valmistaudun viettämään juhannuksen synnärillä :D

adressista luovutetaan ehdottomasti!!! :attn:
Se on hienoa, että tutustumiskäyntejä ei lopeteta. Kätilöasiaa sen sijaan vasta tutkitaan ja siihen menee koko kevät, kun katsotaan, että mikä on tarve, eli mitään ei todellakaan ole tapahtumassa heti, eikä vielä pitkään aikaan. Sen takia on mun mielestä oleellista, että tuodaan päättäjien tietoon, että näin suuri joukko ihmisiä on tosiaan huolissaan tilanteesta.

Mä oon alkanu miettii vakavissani Saloa sairaalavaihtoehtona. Ainut vaan, että edellisen kans kerkesin olla sairaalassa kaks tuntia, ennenkuin synty, että jos aika vielä lyhenee ja siihen lisätään tunnin ajomatka Saloon, niin vähän mietityttää kyllä... :whistle:
Lisäks vielä se, että se autossa istuminen on ehdottomasti helvetillisintä. Suppareita on kaikkein vaikein kestää sillon ku joutuu istuun paikallaan.
 
Meillä kans Punkero tykkää rahkasta! Siis oikeesti melkeen mistään ruoasta ei tuu niin hyviä potkutuksia! :D Ja siis mä luulin että mun rahka on ihan normaalia, mut sit kuulin että mun äiti ainaki laittaa puolet siitä määrästä kermaa mitä mä! :D Mä laitan siis purkillisen kermaa (jonka ensin vaahdotan) purkilliseen rahkaa ja sitten paljon jäisiä ihania puolukoita ja vähän sokeria ja vaniljasokeria! :D

Huomen tuleekin mun vanhemmat ja mahdollisesti miehen isovanhemmat kahville kun meillä tulee 3vuotta naimisissa oloa täyteen. :) Oikeesti hääpäivä on siis vasta 7. päivä, mutta kun huomenna on vapaapäivä niin on mukavampi viettää vähän hääpäivää. :) Tosin lahjat vaihdettiin jo tänään, ku mä en enää pystyny odottaa että saan antaa lahjani miehelle! :D Se sai siis "isyyspakkauksen"... ;) Siel oli enimmäkseen kyl vauvajuttuja, mut isille oli sisua ja kallista (no en tiiä onko kallista mut riittävän kallista mun ostamaksi) konjakkia, ja nyt se on sit puolestaan tulisilla hiilillä, että pääsee maistaa konjakkia kun punkero on syntyny. ;)
No mut huomenna leivon sämpylöitä taas, että on jotain hyvää sit tarjota vanhemmille. :)
Tänään tein lihapullia. :D Kauheet oikeen "äidin tekemät" ruoat. :D

Niin ja kävin siskoa katsomassa. :) Meillä on kyllä yhteensä aika komeat masut! :D Isosiskolla on pienempi vyötärönympärys ku mulla, mut muuten sil on paljon isomman näköinen se maha. :p Mut se paino ennen raskautta ehkä 15kg vähemmän kuin mä. :kieh: :LOL:

Niin ja nyt on sit pienelle vakuutus kans. :D Ja miehelle uus henki/tapaturma/sairausvakuutus (sanoi että pistää keittiöveitset piiloon ku korvaussumma kuolemantapauksessa nousi :LOL: ) ja mulle tapaturmavakuutus (!) ja sit kotivakuutus, vaihdettiin siis yhtiötä oikeen kunnolla sit kerralla. :D Miehen vakuutus ja kotivakuutus halpeni vaikka ehdot parani. JA mulla ei ikinä oo mitään vakuutusta ollu, niin mies oli sitä mieltä että se on VIRHE kun mä oon aina ollu aika tapaturma-altis vaikka ikinä mitään pahempaa ei ookaan käyny, joten nyt on mullakin sit vakuutus. ;) Matkavakuutuksethan on ammattijärjestöjen puolesta. :)

Et sellasta. :p Pari kaveria sanoi viel pistäytyvänsä, joten nukkumaan mennään ehkä puolenyön jälkeen. :LOL: Hyvää illanjatkoa kaikille! ;)

Laala ja Punkero rv 24+6

ps. Aloin lukee meidän vakuutuspapereita... Se taidanki olla MÄ joka laitan keittiöveitset piiloon. Mulla ei oo tuloja, eli elävänä olen pelkkä menoerä, mutta mies saa 20000? jos mä kuolen. :LOL:
 
Oikein hyvää hääpäivää nyt jo etukäten, Laala+mies! :flower:

Mun rahkareseptini tänään oli 1prk vispikermaa, 2prk maitorahkaa, kaikki laktoosittomia, vajaa teelusikallinen vaniljasokeria, iso kasa marjoja, tänään mansikoita, ja sit sokeria maun ja marjojen mukaan. Mansikka ei vaadi paljoa, mutta mustaherukka jo enempi.

Hyvää vuoden 2009 alkua sullekin Ninniliina! Tarkistanpa vielä ton sun la:n, ja sit täytyy kyl mennä nukkumaan, tää on jo ihan sairasta valvoa tähän aikaan kun torstaina tarttis viiden nurkilla jo nousta!

ventti + potku-viuhti 27+1
 
Voiskin tehdä joo vaihteeks mansikkarahkaaki. :D Rahka-aineet on odottamassa jääkaapissa, ja mansikoita kyllä on pakkasessa. :) Pitäis syödä noita vanhoja pakastemarjoja nyt pois, niin sitten lähempänä LA:a aion leipoa pakastimeen.
Punkero tosiaan villiintyy rahkasta. :D Tosin se on muutenki aika villi tapaus. Eilen illalla (tai siis tänään puolenyön jälkeen) sieltä tuli hirveetä monotusta ympäri mahaa. Navan molemmille puolille ihan peräjälkeen! :D Mies jutteli mun mahalle ja sai taas turpiinsa. :LOL:

Miten sulla voi ventti olla "pyhäpäivänä" herätys viiden aikaan?! :eek: Me ollaan hyvällä omallatunnolla loikoiltu tänään kymppiin asti ja sitten viel syöty aamiaista ja luettu Turun Sanomia sängyssä. :LOL: Meidän vapaa-aamuharrastus. :D Ainoo mikä sitä haittaa on se, että mulla alkaa seitsemän jälkeen viimeistään häiritsee närästys loikoilua.... :kieh:

Nyt pitäis alkaa siivoo hiljaksiin... Pitäis siivota ompelukone ruokapöydältä, jotta voi kattaa ruokapöydälle sit taas kahvittelutarpeet... Ja sit pitäis ehkä imuroida ja sitten varmaankin tiskata ja alkaa tekee sämpylätaikinaa. :) Mut jos nyt ekana suihkuun pesee hiuksia. Huoh kun tää sohva pitää otteessaan. :LOL:

Laala ja Punkero rv25+0
 
Laala, torstaina vasta mulla herätys on, tänään sai nukkua. Huomenna neuvola 'jo' klo 9, eli tulee hiukan harjoiteltua, ja sit torstaina töihin ihan oikeesti. Ny oon tehny pääasiassa etänä töitä. Tajusn tossa just, et sulla onkin sit hääpäiväultra, eikös? Toivottavasti Punkero antaa lahjaksi nähdä sukupuolen. :)

v+v 27+1
 
Ai hups luin huolimattomasti, torstainahan sanoit että herätys on. :saint: :LOL:
Ja joo, meillä on hääpäiväultra. :D Toivon tosiaan että sais hääpäivälahjaksi sukupuolen tietää. ;) Vois hakea miehelle tiedotusta ajatellen sitten pienen mekon tai kauluspaidan. :D

Vitsi pitäis saada tää peffa ylös sohvasta, vaan kun ei edelleenkään. :kieh:
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Laala: Hyvää hääpäivää, toivottavasti pääset vaateostoksille ultran jälkeen! =)

Minä liikun sen verran kuin mitä esikoisen kanssa tulee liikuttua kerhoon ja kauppaan. Eli varmaan noin 3 km päivässä. Välillä kävely sujuu paremmin ja välillä vähän huonommin, mutta sitten pitää vaan hidastaa tahtia.

Huomenna mun täytyy mennä ylimääräiseen verenpaineen mittaukseen terveyskeskukseen kun TYKSissä oltiin sitä mieltä, että kun viimeksi oli myrkytys niin nyt loppuvaiheessa seurataan verenpainetta 2 krt/viikko. Nyt mulla ei ole kyllä mitään myrkytykseen viittaavia oireita, mutta parempi kai se on olla tarkkana.

Minä olen tässä parin päivän aikana laittanut vauvatavaroita valmiiksi. Nyt on Vilin vaatteet pestyinä lipastossa, tuplavaunut on haettu ja kantokassikin ostettiin. Vielä on vähän valmisteltavaa, mutta pikkuhiljaa kaikki alkaa olla valmiina Vilin tuloon! :heart:

maarunen ja Vili 37+2
 
Heippa! Eilinen ultra näytti kaiken olevan kunnossa, ja vain yksi sikiö :D Vastasi viikkojaan täsmällisesti, eli nyt on se 12+3.

Ihanaa kun on taas pyhäpäivä, ollaan esikoisen kanssa kahdestaan pitkästä aikaa touhuiltu, kun isi lähti töihin.

Liikuntaa kai sitä saisi lisätä, mutta iltaisin on kyllä puhti sen verran pois, että ei ole tullut mieleenikään lähteä ulos työ- ja tarhapäivän jälkeen. Viikonloppuisin täytyy koettaa sitten jotain, edes kävelyä. Mitään jumppaa tms on vähän hankala harrastaa esikoisen hoidolta iltaisin, kun mies on puolet ajasta kokonaan pois. Noh, kunhan tämä talvi taittuu kevääksi ja on vähän valoisampaa iltaisin, niin kaipa sitä sitten uskaltautuu välillä uloskin.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Heippa, ilmottaudun rinkiin, laskettu aika kesäkuun 22, masu jo näkyy muttei tunnu vielä mitään.. tämä on tosiaankin odottamista koko ajan, nyt odotan että tuntisin pikku asukin mahassa.. jännittää jo..

Mukavia vointeja!
 
Täällä yksi lisää porukkaan! Esikoista odotan, 22.8 laskettu aika.. Ajattelin kysyä fiksummilta että onko kaikilla 20100-alueella asuvilla sama neuvola, vai mistä mun kannattaa yrittää varata ensimmäistä neuvola-aikaa? Löysin kyllä netistä Brahen äitiysneuvolan yhteystiedot, sen kohdalla luki osa 20100 alueesta..
 
Tervetuloa kaikki uudet=)
Olen ollut viime aikoina laiskalla netti-tuulella.Mutta hengissä kuiteskin!

Tänään systerin kaa shoppaileen,ja aion samalla kattella isännälle jotain isyyspakkaus-kamoja=)Kelikin mukava taas,ulkoilu on silti jäänyt kun ei pysty ko hitaasti meneen niin ei paljon huvita(yleensä menen,pyöräilen niin paljon ko jaloista lähtee)
 
Heippa kaikille!
Itse Turun lähikunnasta kotoisin ja Raisiossa töissä.
Kotona vipeltää säännöllisesti 2 omaa 06/00 ja 10/01 poikaa ja vaihtelevasti miehen 2 tyttöä 06/04 ja 12/05. Lisäksi meille tulossa ekä yhteinen. LA on 20.5.

Lueskelin kanssa tota tyks-juttua ja kannatan kanssa adressin viemistä! Itse tuli 30.12 käytyä tyksissä illalla, kun iski supisteluja vähän turhan paljon. Pieni odotus ja sain sekä lääkärin että terveydenhoitajan avut. Oli hyvää palvelua ja mukavia molemmat. Nyt pitäisi levätä ainakin ensi viikon pe saakka..
Molemmat poikani olen tyksissä synnyttänyt ja silloin toimi kaikki upeasti, mutta tosin siitä aikaa yli 7v. Toivottavasti nyt rauhoittuisi toiminta siellä ja saisivat lisää kätilöitä. Loimaa on tuossa lähellä, mutta sinne en kuitenkaan koskaan halunnut edes lähteä synnyttämään.. Siellä kun olisi vauvalle käynyt jotain, niin vauva olisi lähtenyt vauhdilla tyksiin ja äiti jäänyt loimaalle- ei kiva! Mukava äippäpoli siellä kyllä on!
 
Iigs kohta lähden sinne ultraan, tulen iltasella kertomaan jos selvisi jotain mielenkiintoista. ;)

Sen jälkeen menen kaupungille shoppaamaan, ajattelin käydä ainakin Baobabin tsekkaamassa, jos siellä olis vaikka jotain kivoja äitiysvaatteita kun kyllästyttää olla näissä yksissä ja samoissa farkuissa aina ihmisten ilmoilla (näistäkin on maharesori jo hajalla parista kohtaa)...
Sit olis kahden jälkeen oma viulutunti ja sitten oppilaan tunti. Sit viiden jälkeen kotiin nauttimaan taas miehen seurasta. :heart: Keksin ehkä viel jotain täksi päiväksi, pitäähän sitä nyt hääpäivää juhlia vuosittain ainakin melkein koko viikko. :LOL: Eikun siis tänään on se hääpäivä oikeesti, mutta eilen oli vanhemmat kun sopi paremmin ja edellispäivänä oli pakko antaa lahjat kun ei kestäny enää odotella. :LOL:

Eiks me voitais perustaa kerhopuolelle jotain niin vois vapaammin avautua? :LOL: :kieh:

Laala ja Punkero rv25+1
 
Heipsan!

Täälläkin ilmoittautuu yks rahkafriikki :wave: . Meillä myös on rahka-aineet jääkaapissa odottamassa :p . Mä tykkään ihan perus mansikkarahkasta mutta mustikka-banaani rahka on aivan ihanaa :p .

Mä täällä tuskailen vaateongelmien kanssa. Perjantaina on edessä karonkka ja mä en mistään löytänyt pitkää äitiysjuhlamekkoa (josta olis löytynyt mun kokoa, eli kohtalaisen isoa kokoa). Nyt mulla onkin sit musta, hiukan polven alapuolelle ulottuva, yksinkertainen feikki kietaisumekko ja päälle juhlava "jakku". Mekossa masun päälle sidotaan pitkät nauhat söpölle rusetille. Koruiksi ajattelin laitttaa ihan vaan helminauhan, helmikorvakorut ja helmisormuksen (mä kun rakastan helmien hohdetta).

Sanokaa nyt oonko hirveä etiketin rikkoja, jos mulla ei olekaan pitkää pukua??? Laitan kuitenkin mustat sukkikset, mustat juhlakorkkarit (olettaen että jalat ei ole hurjan turvonneet) ja mielestäni näytän ihan juhlavalta ja edustavalta, mikäli se tämän pötsin kanssa on mahdollista.

Iines ja Sintti 31+4
 
Heipsan uudet, tervetuloa mukaan! Lisäilin listalle, jos oon kämmännyt jotain, niin hihkaiskaa. :)

Mun rahkan syöntini loppui sit tähän, vika arvo koholla sokerirasituksessa. :'( Nyt sit vikatkin herkut pois ruokavaliosta, vaikka en paljoa ole makeaa syönyt tähän mennessäkään. Neuvolalääkäri olis ens viikolla jo, ja rautaa sais alkaa syömään. Kivaa kun ensin on kaikki ihan loistavasti, ja nyt sit tulee kaikkee kerralla.

No, nyt on kumminkin nälkä, joten täytyy päästä syömään, ja sit kauppaan ihmettelemään, et mitä mä nyt sit saan syödä ja mitä en... ja huomenna tarttis raahautua työpaikalle, mä oikeesti kuolen...

Nyt on vähän oma napa etusijalla, sorry.
ventti ja viuhti 27+2
 
Ja Laala, ei ollenkaan hullumpi idea tuo kerho. Siellä ei kuka tahansa pääsis lukemaan näitä, ei tarttis olla niin vainoharhainen... täällä joutuu kuitenkin hiukan miettimään mitä kaikkea viitsii sanoa. Tässä on kumminkin ihan kelpo porukka löytynyt! :heart:
 
ventti: Älä lannistu :hug:! Kyllä sä saat syödä ihan kivasti, vaikka yksi arvo olikin koholla. Totta kyllä on, että rasvat ja sokerit pitää karsia minimiin :/ . Mulla oli paasto koholla ja paljon mutta oon silti nautiskellut rahkasta yms. kun en käytä niissä paljon sokeria ja käytän rasvatonta rahkaa ja kerman sijasta kevyttä vaahtoutuvaa vaniljakastiketta (sokeria siinä on, mutta kun ei lisää paljon niin ei ole niin paha). Sun täytyy vaan keksiä herkkuja, joissa ei ole pahisaineksia. Eihän toi kiva tieto ole mutta älä tosiaankaan lannistu!
 
No, voi Venttiä, kurjaa että oli arvot koholla. :( Mä niin toivon ettei itellä tule mitään häikkää sen suhteen, en kestä jos joudun karsimaan mun ruokavaliosta...öö...90% pois. :D :kieh:

Joo siis jos joku tekis meille kerhon niin voisin avautua teille monesta jutusta, mitä en viitsi nyt kirjoittaa kun kaikki näkee että ollaan Turusta jne.. Kun en halua että ihmiset tunnistaa itseään (vaikka en usko että näitä ihan kaikki turkulaiset lukeekaan). :LOL:

) .) Niin ja tänään ultrassa nähty pitkäraajainen hoikka tyttö (lääkärin mielestä 99% varmuudella, ei luvannut kuitenkaan sit kustantaa uutta vaatevarastoa jos tarvitaanki sinistä). ;) Mekon hain heti Lindexiltä sen jälkeen. :D

Ja sit kävin vähän ostamassa sexyjä alusvaatteita itelleni, kun kerran on hääpäivä. Nyt viel mies hetken pelaa koneella, sit syödään puolukkarahkaa iltapalaksi ja sitten... öö nukutaan sikeesti. :saint: Käytiin jo Siipiravintolassa syömässä satsit siipiä. :D Ja kylmää kolaa sen kanssa. Namii! :D Mies ylläriksi veikin sinne, mä jo luulin että tulee ihan tylsä hääpäivä. :LOL:

Laala ja Punkero rv25+1
 
Onnea Laala tyttöuutisista! Hyvä, että ymmärsi näyttää kun oli juhlapäiväkin ja kaikkee. :D

Mä oon taas työpaikal pitkästä aikaa, ja aikalailla kyl suppailee ja ahdistaa, varsinkin kun nukuin jostain syystä tosi huonosti viime yönä ja oon ihan väsy. Huomenna sit aamulla taas vaihteeks verikokeeseen (10h syömättä :() Ajattelin sit samalla kun oon Turussa viedä kelan paperit ihan paikan päälle, jos en siis päädy taas oksentelemaan syömättömyyden takia.

Viuhti ei oo ollu yhtään ihmeissään ruokavaliosta tänään, vaan muksauttelee tuolla tasaisesti, mitään bileitä ei kyl oo ollut. Hyvä kumminkin et liikuskelee niin ei tarvi sillai huolestua.

Ja sit alkaakin jo päätä särkeä... täytyy varmaan karata kotia kohti vähitellen.

ventti ja viuhti 27+3
 
Heippa kaikki mammat ja tervetuloa uusille! Caro79 onkin mulle jo ennestään tuttu :)
Tekstiä on tullut niin hurjaa vauhtia, etten pysy enää jutuissa edes mukana... Vaikka odottajille tää palsta tais enemmän olla mut edelleen oon teidän juttuja seuraillut :D

Adressi on nyt luovutettu Aki Lindenille ja laitoin lisäksi myös naistenklinikan ylilääkäri Risto Erkkolalle. 1035 nimeä kasassa! Päätin laittaa sen myös tuolle Erkkolalle, koska hän ei siinä Turun Sanomien marraskuisessa jutussa tuntunut olevan niin negatiivinen asiaa kohtaan kuin tämä Linden (joka jutussa tiukasti totesi, että kätilöitä on riittävästi ja synnytysosasto ole sairaalatoimintojen akuutein osasto..). Jospa tuo Erkkola pystyisi asiaan jollain tapaa vaikuttamaan... :whistle: Laitoin sen adressin nyt molemmille kuitenkin saatekirjeen kera sähköpostina. Mulla on tällä hetkellä vauvan kanssa liikkuminen vaikeaa ilman autoa noilla pakkasilla, joten sähköposti oli nopein vaihtoehto ettei toimittamista tarvi enää venyttää, kun kuitenkin jo hyvin tässä 2009 puolella ollaan. Jos tuntuu siltä, että mitään ei ala kuitenkaan tapahtumaan, voisin ottaa vaikka uudestaan yhteyttä siihen Ylen radion toimittajaan, jospa asiasta sais jotain juttua/haastattelua radioon Tyksin puolelta.

Laala onnea tyttölupauksesta :heart: Ja hääpäivästä myös näin jälkikäteen! Meilläkin on 2v. hääpäivä maanantaina ja pariin kertaan oon mieheltä tässä kysellyt että muistaako hän vielä mikä päivä maanantaina on...Hänellä kun vähän on tapana unohtaa noi tärkeät päivät. Vähän yritän sillä tavalla vihjailla että voisi keksiä jotain yllätysohjelmaa sille päivälle, katsotaan muistaako se enää silloin mitään :D Vitsailinkin miehelle kun poika syntyi, että ei pitäisi olla vaikea muistaa, kun pojan synttärit on 12.12 ja meidän hääpäivä 12.1...ei tarvis edes montaa numeroa muistaa.. :p

Tänne ei muuten mitään ihmeellistä...vauva-arjesta nauttien :) Tässä pari kuvaa meidän poitsusta :)



Fistik ja poitsu 3vko + 6pv
 
fistik onnea vielä kerran söpöstä poitsulista. hyvä päivä teillä. tuolloin eli 12.12 meillä juhlittiin meidän pojan 5v synttäreitä :D :D :D loistava päivä siis.

ekassa sokerirasituksessa käyty ja kaikki arvot ok. nyt vaan vuoden alusta kiristyi tuo hoito siihen... toivottavasti ei tartte tutustua uudestaan enää niihin piikkeihin. eli esikosta mulla olölut insuliinihoitoisena raskaus ajan diabetes ja silloin oli paasto arvo rajalla ja ruokavalio oli tod. tiukka.

hyvä hyvä että adressi on viety tiedoksi eteenpäin. hieman kalsastaa edelleen mennä tyksiin synnyttää mutta en viitti tässä vaiheessa siirtyy enää saloonkaan kun on jo kaksi visiittiä tyksissä tehtynä.

tunsin ekat ihan kunnon potkut eilen illalla. sellasia "tilaa mulle" muljauksia on joskus tuntunut kun kyykistelee mutta tää oli ihan kunnon muks.

voimia kaikille.

tinni ja ryyni 18+1
 
Fistikille onnee tosi söpöstä pojasta :flower:

Hitto jos joutuu sokerijuttuun ja "jää" pahasti kiinni,eikö sitten joudu itteensä pistään.Mä en oikeesti pysty siihen.Pyörryn jo kun multa otetaan verta.Rupes taas jänskättää.
 

Yhteistyössä