VANHA Turun seudun mammat ja mahat 2009

Tyksistä tuli adressiasiaan vastaus:

Olen saanut tietooni adressin, jonka olet kerännyt huolestuneena turvallisesta synnyttämisestä TYKSin naistenklinikalla. Haluan kertoa Sinulle, että Turun Sanomien 22.11.08 olleessa jutussa oli virheellinen tieto siitä, että synnytysosasto ei saa yhtään kätilöresurssia Loimaan synnytysten siirtojen myötä. Olemme saaneet vuoden 2009 alusta käyttöömme kolmen kätilönresurssit, joista yksi on sijoitettu synnytysosastolle ja kaksi lapsivuodeosastoille. Olemme myös sisäisin järjestelyin resurssoineet synnytysosastoja ja tulevaisuudessa pyrimme saamaan lisätoimia uusien budjettineuvottelujen yhteydessä. Tutustumiskäyntien järjestelyjä kehitettään ja otetaan käyttöön uudenlaiset toimintamallit, joten synnyttäjillä on tulevaisuudessakin mahdollisuus tulla käymään klinikassamme ennen synnytystä. Synnyttäminen Tyksin naistenklinikalla on turvallista ja hoidamme synnyttäjät hyvällä ammattitaidolla.

Kiitän Sinua aktiivisuudesta synnyttäjien puolesta ja toivotan Hyvää Alkanutta Uutta Vuotta 2009!
 
No joo...tosta adressista.Kolme kätilöä lisää ja kaikki loimaan synnyttäjät=)Noi kolme oltais varmaan tarvittu jo ennen loimaan alueelta tulevia synnyttäjiä.Mutta helppo sillä nyt sitten kehuskella.

Anteeksi negatiivisuus aiheeseen liittyen.
 
Mietin ihan samaa kuin milkystern :/ . Eikös Loimaalla ollut 10 kätilöä hoitamassa synnäriä ja synnyttäneiden vuodeosastoa? Ja joka vuosihan on synnyttäjien määrä vaan noussut. Ei paljon lämmitä mieltä...
 
Muistaakseni luin jostain että tänä vuonna tulis syntymään edellisiä vuosia enenmmän vauvoja... hmm. mahtaako se kolme riittää? eikä toi kaiketi auta siihen asiaan, jos äidit joutuu lapsineen nukkumaan käytävillä.
 
Joo mulla oli sama mielessä...Tuosta postista saa sen käsityksen, että tilannetta vähätellään ja se ei olisikaan niin vakava. Tuon kokoisessa sairaalassa ei ne kolme varmaan ihmeitä aikaan saa kasvavilla synnyttäjämäärillä. Toivon, että tuo "tulevaisuudessa pyrimme saamaan lisätoimia uusien budjettineuvottelujen yhteydessä" myös oikeasti toteutuu. Aikaisempien juttujen perusteella kuitenkin kätilöt vaikuttavat olevan asiasta huolissaan ja kai kätilöt siellä työskentelivinä tietää tilanteen isoja pomoja paremmin. Positiivista on se, että tutustumiskäyntejä ei lopeteta...

Tuonne adressiin oli muuten lisätty keskusteluihin tälläinen:
"Loimaan synnytys- ja naistentautienosastolla kätilöt hoitavat noin kolmensadan synnytyksen lisäksi naistentautipotilaat, äitiys- ja naistentautienpoliklinikan, prenatalin ja lapsivuodepuolen äidit ja vauvat sekä lisäksi onkologian poliklinikan ja sytostaattien tiputukset. Eli toiminta on erittäin laajaa ja moninaista. Ei pelkkää synnytysten hoitamista."
 
Terve.

Hyvin ollaan voitu. Koulu alkoi ja hiukan verottanut vapaa aikaani. :kieh:
Noh pitäisi saada paperit keväällä ni sit ei tarvitse ikinä mennä enää kouluun. :LOL:

Pikkunen riehuu suunnattomasti masussa. Välillä huvittaa kun miettii mitä hän oikein yrittää!?!?

Viimeviikolla oli neuvola kaikki ok. Mulla vaan on hassuja käsien ja jalkojen puutumiskohtauksia vaikka en edes makaisi niiden päällä. :/ Kuulemma hermot jumis tai jotain. Mikä mul nyt ei olis jumis. :LOL:

Esikoinen varmaan tulossa kipeeksi tai räkä sillä valuu mutta kuumetta ei ole. Kitisee yöllä tukkoisuuttaan ja kun tutti on tipotiessään. Onneksi mies nousee ylös ni saan nukuttua. Väsyttää muutenkin ihan tarpeeks ni en mä edes jaksais mennä aamuisin kouluun jos olisin koko yön ollut valveilla.

Onkos teillä alkanut ne yöjuoksut jo. Siis että käytte vessassa ja palaatte sänkyyn nukkumaan mutta sit ei väsytäkkään. Mä inhoon sitä kun yksin yöllä kukun kämpässä ja yritän olla herättämättä muita. :kieh: :LOL:

Niisku-Rouva&neiti 10½kk + pikkupapu 22+6 :heart:
 
Niisku;mulla on jokapäiväistä että herään kolmen neljän aikaan ja siihen loppuu unet.Ja välillä menen nukkumaan vasta puolen yön jälkeen,että erittäin hauskaa on=)

Tosta tyksistä,kolmen kätilön lisäys olisi taatusti ollut ok entisillä "ehdoilla",mutta kun loimaan seutu tulee tyksiin niin se ei millään voi kattaa sitä.Ymmärrän että Tyksin puolesta otettu näin kantaa sillä se saa asian kuulostamaan hyvältä.
Mä olen edelleen sitä mieltä että jos joudun käytävällä oleen niin en maksa penniäkään.

Joulukuussa syntyi tuttaville vauva,ja heille sattui "hoitovirhe" jonka perusteella kehoitettiin valittamaan.On hehkeetä ajatella tonne tyksiin lähtöä kun ei oikeesti tiiä miten käy.Jos olisin oikeasti turusta niin lähtisin kyllä saloon,mutta meiltä on turkuunkin jo se 30km tai yli.
 
Vai sellaista TYKSistä. No, täytyy edelleen pitää meteliä asiasta aina tilaisuuden tullen, tulevia synnyttäjiä kuitenkaan pelottelematta. Taitaa olla niin, että henkilökuntamäärän ja synnyttäjien määrän suhdeluvun huonontuessa synnyttäjän täytyy jaksaa entistä enemmän vaatia, kysellä ja pitää puoliaan ja psyykata synnytyksen tukihenkilökin siihen malliin, että on sitten tosipaikan tullen tiukkana. Lapsivuodeosastolla sitä kuitenkin joutuu paljolti olemaan ilman lapsen isää monessa tapauksessa. Viimeksi mies oli aika paljon siellä päivisinkin, mutta nyt täytyy olla esikoisen kanssa, eikä siellä viitsi pienen lapsen kanssa varmaan tuntikausia viettää.

Meillä tyttö sairastaa, on oikein kuumeinenkin, ja mietin että missä vaiheessa lääkäriin - ei ole yleensä flunssassa kuumeinen. No, toinen päivä vasta, eikä vaikuta siltä, että korvat tms sattuisi, joten katsellaan. Kurjaa kun toinen on niin vetämätön ja ihan puulla päähän lyödyn oloinen. :(
 
Ihan hienoa, että vastasivat jotain, ja toivotaan, että adressi antais hiukan motivaatiota kans toteuttaa noita asioita, joista kirjoittivat. Eipä se 3 kätilöä tosiaan paljolta tunnu kyl...

Nukkumisesta, mä nukun viisi tuntia, aika tasan, ja sit herään vessaan ja syömään. Sen jälkeen saan yleensä noin 2h nukuttua vielä. Eli ei vielä suuren suuria ongelmia sen kanssa, onneks. Nyt ei ehkä oliskaan niin väliä, kun oon saikulla (tän viikon), mutta töihin mennessä tuokin oli aivan tuskaa.

Rouvat pinkeä ja niisku, lapsosille paranemisia!

Sannatus, tervetuloa mukaan! Lisäsin sut listallekin. Aikamoinen lista onkin jo, vaikka ihan kirjoittavia hiukan vähemmän. :)

Mun piti tänään olla kauhean ahkera ja mennä heti aikaisin aamupvällä kauppaan yms. ja tässä mä vaan istun... piti hoitaa työasioita kun jäin yllättäen saikulle, ja siinähän sitä aikaa sit jo menikin. Ja nyt sit tietty jumiuduin palstallekin. ;) Väsyttää... auttelin miestä hiukan yhden työlään työhomman kans ja pidin seuraa myöhään ja taas aamusella, nyt vaan päässä pyörii kun väsyttää. Ja illalla on klo 18-20 valmennusta, toivottavasti on mielenkiintoista, ettei ala pilkkiä. ;)

Nyt koitan kyl aktivoitua, että saan jotain tehtyä ennen kuutta.

ventti +viuhti 28+1!
 
ventti kuulostaa kovin tutulle toi että piti tehdä vaikka mitä. Niin munkin :wave: . Olen myös sairaslomalla ja ajattelin pikkuhiljaa tänään puuhailla kaikenlaista, vessat piti pestä yms. No, enpä ole mitään siivonnut vaikka heräsin ennen kahdeksaa. Laskut sain maksettua ja tytölle tilattua synttärilahjan netistä. Varsinainen saavutus.

Mä lähden nyt postilaatikolle ja jos ei ala supistella pesen ne vessat.

Metsälauha 31+6
 
No niin, sainhan mä jotain tehtyä... tuli törkeen huono olo kun söin ja oon oksentanut kaks kertaa. Olis kyl voinut jättää väliin. No, ei tää mahataudilta onneks vaikuta, se on taas tää väsymys, ja kun aamupvällä nukahdin viel lisäunille sohvalle, niin meni ruokarytmit sekaisin ja tuli liian pitkä väli. Näköjään se heti vaikuttaa sit yhä edelleenkin.

Nyt tässä sit vähitellen koko ajan tankataan ravintoa, onneks tuntuu jo huomattavasti paremmalta. Se siitä ahkerasta ventistä tänään, oon todellakin nyt ihan ventti :). Taitaa päästä mies kauppaan, en viitsi lähteä ollenkaan. Sillä on raukalla ihan kädet täys töitä eikä riitäkään, ei yhtään viittis turhaan lisää nakittaa. :(

Ja työasioita pukkaa, kun sana leviää, et oon saikulla. Pomolle sataa hieman krhm, kritiikkiä kollegoilta, kun ei oo mitään tehnyt mun sijaisen hankinnan eteen. :D Kuka muka vahingoniloinen.... mua on jo pitkään ärsyttänyt kun ei mitään tapahdu, kun olis ollu hyvä hiukan aikaa sitä perehdyttääkin. Siel mennään sit hätäratkaisuilla nyt ens alkuun ja sit täl hetkel näyttäis tulevan kaks sijaista mun tilalle. Oppilaiden puolesta harmittaa vaan kun on hommat sekaisin. Muutaman homman joudun kyl hoitamaan vaikka saikulla olisinkin, mutta eipähän tarvi raahautua työpaikalle asti niitä varten.

Ja lisää sapuskaa, tuntuis olevan jo voiton puolella taistelu pahonvointia vastaan tänään. Täytyy ottaa illalla kassillinen evästä mukaan valmennukseen.

v+v 28+1
 
sijaisesta: Mä kuulin vasta tänään kuka ja mikä ihminen on valittu mun sijaiseksi. Mähän jään äitiyslomalle 2,5 viikon päästä ja tämä sijainen aloittaa mun kanssa viikon yhtäaikaa eli 1,5 viikon päästä. Onneks mulle annettiin reilusti aikaa valmistautua... :/ Sit kun ihmisellä ei ole mitään koulutusta tai työkokemusta taloushallinnon työstä, niin jippijaijee, mulla on edessä kiva jobi, kun annan viikossa perehdytyksen työhön, valtion hallintoon ja vielä koulutan ihmisen, jotta se kykenee tekemään täällä nämä taloushallintoon kuuluvat duunit :eek: |O :headwall: . Valintaperuste oli, että tällä henkilöllä on hyvä kielitaito. Okei, mun työssä täytyy hallita englanti hyvin, sillä puolet henkilöstöstä tulee ympäri maailmaa mut silti, jos ei ole kokemusta/koulutusta taloushallinnosta, henkilöstöhallinnosta yms. mitä mun duuniin kuuluu, niin aika tiukkaa tulee sijaisella olemaan.
 
ventti tänään valmennus... :D Ootko ottamassa miehen mukaan?
Mun mies tulee kyllä mut sitä ei vois vähempää kiinnostaa kuulemma. :kieh: Grr on se senkin mukulasta kyse, eikä mun vain.
Mul on päällä sit tummat farkut ja ruskea-beige-oranssi (ym) sävyinen kukkapaita, minkä ostin Baobabista. :p mut kelasin kyl et siel voi hyvin olla ihan pipona väkeä, joten ei varmaan törmää kehenkään "tuttuun" niin että jaksais tunnistaa. :p

Pihkana kun meidän hella ei toimi. Yks levy tulee liian tuliseksi, toinen ei taas lämpiä melkeen ollenkaan (jos haluan keittää perunoita ko. levyllä niin kiehautan vedenkeittimellä veden ensin niin kyllä se sit pysyy melkeen kiehuvana sillä levylläkin) ja kolmas levy on muuten vaan tosi pieni ja siinä on asteikkoakin vaan 0-4 ja sit se neljäs levy on liian iso ihan mihin vaan, mutta se kyl toimii aika normaalisti. Vuokranantajalta on kolmen vuoden sähkölaskut tulematta, joten ajattelin että tässä keväällä taas soitan sille ja kysyn niitä laskuja ja ilmoitan että toukokuusta eteenpäin voidaan varmaan maksaa sit vesimaksu kolmesta ja samalla kysyn että jos osan sähkölaskuista vois kuitata sillä että me haettais tänne uus hella. heidänhän se tarttis hankkia, mut kun ei ne saa kuitenkaan mitään aikaiseksi.... :kieh: Tuli vaan mieleen ku laitan ruokaa täs samalla... :whistle:

Laala ja Punkero rv26+0
 
No eipä kuulosta herkulta sunkaan tilantees Iines! Kyllä mäkin enkun hallitsen, mutta sen verran oon joutunut taloushallintoon tutustumaan,ettei tulis mieleenkään niihin hommiin lähteä ilman koulutusta ja kokemusta!

Sit alkaa valmennusilta lähestyä, viimeisiä sapuskoita tässä tankkaan... sit kun vielä löytäis jemmoistaan sen ohjeen, missä se paikka on. :D Otan tuntomerkiksi huippumuodikkaan tekomokkahapsuisen käsilaukkuni. Muuten oon se yksin tuleva eksynyt isomaha, jolla on tummat kiharat korvan alle ulottuvat hiukset. Jos joku paikalle tulevista nyt vielä ehtii tämän näkemään.

v+v 28+1
 
Päällimmäiset tunnelmat perhevalmennuksesta:
Oli kiva nähdä, Laala+mies! :)
Ja muuten, olipas harvinaisen turha 2h. Tulipahan istuttua, välillä alkoi nukuttaa mutta pysyin sentään hereillä. Samaa asiaa taas kun neuvolassa ja kaikissa saaduissa lipuissa ja lapuissa. Ja sit jotain 3-vuotiaan suuhygieniaa... mitä järkeä??? On tässä muutama asia edessä vielä ennenku ollaan jälkikasvun hampaita harjaamassa. Viuhdillakin oli tylsää, kun ei pahemmin meuhkannut.

No joo, mä lopetan, ettei tuu liikaa avauduttua. :LOL: Painelin siitä suoraan ruokakauppaan, ja nyt siis vihdoin kotona. Taidanpa hankkia hiukka evästä ja lysähtää sohvalle loppuehtooks, ja toivon etten siihen nukahda kun sinä tulee paikat kipeeks jos kauan nukkuu. Onneks ei ollut työpäivä, olis kyllä tullut noutaja tuolla.

v+v yhä 28+1
 
Joops, oli kyllä niin über-hyödyllinen valmennus että ei mitään järkeä... :kieh:
Sori ventti jos olisit halunnu paremmin keskittyä... :whistle:
...Me haettiin miehen kanssa matkalla kotiin oikeen ruokapyramidin mukaiset iltapalat... FC Kebabista haettiin miehelle iskender ja mulle rullakebab... :LOL: Syön viel parit riisikakut tässä tai jotain ennen kymmentä kun seuraavan kerran saan syödä sitten joskus puol yhdentoista jälkeen huomenna...
 
Inkaliina joo saattaa olla että mekin miehen kanssa jätetään se ens kerta väliin ja tullaa sit niihin loppuihin. Meillä on parisuhde ihan kunnossa. ;)

) .) Oli tänään sokerirasitus. Oli muuten tosi ällöttävää se juotava. Ei se kolaesanssi siinä paljoa hämänny. yh. No mutta palvelu oli loistavaa. Menin sinne ihan silmät ristissä ja väsyneenä niin se hoitaja sano että kun tässä kokeessa monille iskee hirveä väsytys niin heil on sänky sitä varten (no siis tutkimuspöytä ja tyyny ja oranssi viltti) että voi lepäillä, ei tarvii mennä istuu ihmisten keskelle. Mä sit nukuin molemmat odottelutunnit. :D näin hyvää palvelua saa siis Kirkkotiellä. ;) Joten sokerirasitus meni ihan mukavasti. Tulokset kuulen ens tiistaina sitten neuvolassa. (ja uusimmat valitukset tästä painonnoususta)...

Oon täs iltapäivän soittanu viulua ja sitten Punkerolle lauloin lastenlauluja ja säestin pianolla. Jos potkiminen tarkoittaa että tykkää, niiin sit on viulu enemmän pienen mieleen. :LOL: Tai sit se tarkottaakin just toisinpäin. :LOL: Nyt pitäs lähteä viulutunnille mutta kun unettais niin ihanasti.. Ei auta muuta ku lähteä pihalle tallustaa viulukotelo selässä.

Laala ja Punkero rv26+1
 
Inkaliina, et tosiaan menettänyt mitään. Mä annoin miehelle luvan olla pois lopuistakin (ei ollut eilenkään mukana), jos ei välttämättä halua sinne lähteä. Ite en vielä ens viikosta tiedä, katsotaan fiilistä sit lähempänä... jos saikku ei jatku, niin en varmasti mene, koska työpäivän jälkeen en kyl jaksa. Jos oon saikulla, ni sit mennään filiksen mukaan, jos iskee joku hinku kiduttaa itteensä, ni sit menen. :p

Laala, tuolla toisaalla puhelit siitä neuvolan vlmennuksesta, sinne olis kyl tarkoitus tulla. Jospa neuvolatätsä muistaa mullekin siitä vielä sanoa ihan henk.koht. :) ehkäpä perjantaina kun oon sinne menos lääkärille.

Huomenna aamulla taas sokerikontrolli, eli taas vaihteeks syömättä 10h. Kyynärtaipeet on komiat, toisessa vieläkin neulan jälki ja mustelma edellisestä, ja huomenna sit toiseen samanmoinen. Peukut vaan pystys et paastoarvot olis yhä ok, että riittäis ruokavalio hoidoksi. Nyt ruoanlaittoon!

ventti +viuhti 28+2
 
Huomenta!

Piti tulla kysymään et onko kaikki olleet noissa neuvolan valmennuksissa?

Mä voin suoraa myöntää jättäneeni ne kaikki käymättä :/ . Jotenkin tuo neuvola ollut muutenkin sellainen "turha" juttu. Saako niin sanoa kun siellähän seurataan kuitenkin raskauden kulkua...!?! No mulla oli neuvola viimeksi viikolla 34+risat ja seuraava vk 38 et eipähän tuota kamalan usein joudu kestämään :LOL: :LOL:
Tosin eipä äippäpolin toimintaankaan voi aina olla tyytyväinen.Mulla on klexanelääkitys mitä piti seurata. No vk 33 + risat siitä puhuttiin ekaa kertaa. Tuolloin kuulin mm. että sen lääkityksen takia mulle ei voida tehdä perätilankääntöä jos tarvitsisi. Sekin oli ihan uusi juttu. Kohdunkaulasta kyselin vk 28 kun sitä ei oltu kertaakaan katsottu. Kysyttiin supisteleeko ja kun ei niin ei tarvinnut katsoakaan :LOL: :LOL: Se katsottiin sitten vk 33. Jotenkin luulin et sekin pitäisi aiemmin katsastaa... En mä kyllä tiedä mitä sitten odotin, joten laitetaan ensisynnyttäjän odotusten piikkiin ;)
Pelkopolilla kävin pari kertaa niin ainakin näin sitten sitä kautta sen synnytyssalin ettei ihan ummikkona tarvitse tositoimiin lähteä =)
Eipä muuta tule näin aikaisin mieleen... (haukotus)...
Caro + masukki 35+2
 
Huomenta!

Jos tännekki puolel välil kirjottas :)

Tänää on sit vika duunipäivä ennen mammalomaa. Hassuu sillee jäädä vaa pois töist ku kunnon puolest vois ollakki viäl. Kyl sitä hommaa Tänää on vika duunipäivä ennen ennen vauvan tuloo olis ja varmaa kotonaki kaikkee touhuu löytyy sit. Lapset on päivät koulus ja eskaris ni ompa ainaki omaa aikaa si.

Valmennuksista Ite en oo ollu eikä oo tarjottukkaa mut eipä uudelleensynnyttäjil niit varmaa ehdotetakkaa. Mies on kuitenki ekakertalainen et saa mennä mun ohjeitten mukaan :D

Huame olis taas neuvolaki. Taas otetaa verta ton negatiivisen veriryhmän takii. Seuraavaks muistaakseni on lääkäri johon oon päässy vaa alus yhen kerran.

Synnytys on alkanu mieles pyörii sen verran et ehiks mä Turkuun asti ja meneeks se synnytys hyvin. Kipuu oon muistaakseni ainaki sietäny hyvin ilman puudutteitaki et sitä en nyt ainakaa viäl jännitä(ehkä sit ku se alkaa ni muistaa et tätä se sit oli)
rv 34+6
 
Caro, kuulostaapa aika 'jännältä' toi neuvolan toiminta. Ei mikään ihme, ettei oikein huvta siellä asioida. Mun on neuvolatätsäni aikamoinen sählä, sillä on aina ittellään hommat vaiheessa ja sekaisin, ei kans ihan hirveesti aina herätä luottamusta. :) Joistain asioista se kyl jotain tietää, mutta sit esim. näistä sokerihommista se ei kyl osannut sanoa mitään järkevää. Ja aina on kiire ja asioita meinaa unohtua ja ...

JeJa, hyvää äippäloman alkua! Mulla kans sinänsä hassua olla saikulla, kun tällai kotona ollessa on ihan ok olo, vaikka tiedän, että en pystyis töissä käymään. Ja kun jäi tällai tosi yllättäen pois, niin on triljoona työhommaa kesken ja oonkin nyt joka päivä hoitanut työasioita tällä viikolla kotoa käsin. Sais nyt sit huomenna lääkäristä selkeästi loppuajan saikkua, niin ei tarttis enää arpoa, että oonko menos takas vai enkö.

Verikokeissa oltu taas tänään, ja olipas sit TYKSin piha muutettu työmaaksi siten, ettei enää yhdestä ovesta päässyt sisälle. Eikä mitään opasteita missään, tietenkään. Kiva sit juosta ympäri koko sairaalakompleksia etsimässä sisäänkäyntiä... myöhästyin varatusta ajastani, mutta onneks ei ollut pahemmin jonoa ja pääsin suht pikaisesti piikitettäväks. Saatoin hieman avautua opasteiden puuttumisesta esim. neuvonnassa olevalle vahtimestarille... vaikka eihän se sen vika ollut. Mutta eipähän kannattais juoksuttaa nälkäistä, raskaana olevaa naista. :saint: TS:ssa oli kuulemma ollut joku ilmoitus v-loppuna, ei pal lohduta kun ei meille tuu TS:ia. Nooo, verikoe otettu, ei tullut kauheen paha olo, ja sit saa jännittää huomiseen asti tulosta.

Ja tänään pääsee ruokalaan syömään, paprikaseitiä (laktoositon, maidoton) näyttää olevan tarjolla, JEE! Ja illaks on eilistä sapuskaa valmiina, niin ei tarvi tänään mitään suurempaa vääntääkään.

ventti + viuhti 28+3
 

Yhteistyössä