VANHA Turun seudun mammat ja mahat 2009

Onnellista odotusta ja vuotta 2009 Turun seudulle!

Tervetuloa mukaan myös kaikki uudet, tässä listaa täällä olleista, olevista ja kirjoittelevista:


  • melena ---------toinen -----31.10.08 ----- Turku --> POIKA 6.11.08:flower:
    johannajaa ------------------ 4.11.08 ----- Turku --> ?
    Orvokki80 ----- toinen ----- 2.12.09 ---- Lähik. --> POIKA 21.11.08:flower:
    babyseven --- seiska ------ 6.12.09 ----- Turku --> TYTTÖ 3.12.08:flower:
    Fistik --------- esikoinen --- 2.1.09 ------ Turku --> POIKA 12.12.08:flower:
    maarunen ---- toinen ----- 25.1.09 ---- Tku/Lto --> POIKA 23.1.09:flower:
    heidikka ------ toinen ---------------------- Turku --> POIKA 31.1.09:flower:
    MinniG --------- toinen ----- 2.2.09 ------ Turku --> TYTTÖ 2.1.09:flower:
    mangusti80 - esikoinen? - 7.2.09 ------ Paimio
    Caro79 ------ esikoinen --- 17.2.09 ------ Turku --> POIKA 12.2.09:flower:
    Sinituuli -------- neljäs ----- 20.2.09 ------ Lähikunta
    JeJa ----------- kolmas ---- 20.2.09 ------ Lähikunta --> TYTTÖ 24.2.:flower:
    smirgelin ---- esikoinen --- 23.2.09 ------ Salo
    Sannatus --- esikoinen --- 25.2.09 ------ Turku
    Hiq ------------esikoinen ---- 9.3.09 ------ Turku
    Iines79 ------- toinen ------ 7.3.09 ------- Lieto
    Metsälauha -- kolmas ----- 11.3.09 ----- Turku
    Melita ----------------------------------------- Turku
    Inkaliina-83 - esikoinen --- 26.3.09 ----- Turku
    Hani- ---------- toinen ------ 27.3.09 ----- Lähikunta
    amena ------- esikoinen ---- 1.4.09 ----- Turku
    ventti --------- esikoinen ---- 7.4.09 ----- Turku
    vuffi ------- neljäs ja viides - 15.4.09 ---- Lähikunta
    outison ------- esikoinen --- 18.4.09 ---- Turku
    Laala --------- esikoinen ---- 21.4.09 ---- Turku
    milkystern --- esikoinen ---- 23.4.09 ---- Lähikunta
    prinsessaiitu - esikoinen ---- 3.5.09 ---- Turku
    Camomilla76 - esikoinen --- 10.5.09 ---- Turku
    Niisku-Rouva - toinen ------- 13.5.09 --- Turku
    Jennyfr -------- esikoinen --- 15.5.09 ---- Lähikunta
    pian 3x äippä - kolmas ----- 20.5.09 ---- Lähikunta
    Talvis ---------- esikoinen --- 14.6.09 ---- Lähikunta
    Ninniliina ------- kolmas ----- 25.6.09 ---- Kaarina
    tinni ------------- kolmas ------ 10.6.09 --- Paimio
    söpöliini -------- --------- ------ 22.6.09 --- Lähikunta
    iiris-77 -------- esikoinen ----- 1.7.09 ---- Kaarina
    pinkeärouva --- toinen ------ 18.7.09 --- Turku
    Kuuttis ------- esikoinen ----- 22.8.09 --- Turku
    rosehip ------- esikoinen ---- 16.9.09 ---- Turku
    kassu ----------- viides ------- 2.10.09 --- Raisio
    Helmi- -------- esikoinen ------------------- Turku

Enemmän tai vähemmän skarppina päivittäjänänne toimii ventti apunaan pikku-viuhti. Potkikaa pers***ille jos tarvitaan päivityksiä eikä ala tapahtua. :D

Edelliset turinat: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1160748,425
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!
Toivotaan, että hoito TYKSissä pelaa, vaikka sitä ollaankin tässä vähän epäilty. Minä taidan olla ensimmäinen (ainakin listan mukaan) joka pääsee sitten TYKSiin asioimaan. :D
 
Hei vaan ja hyvää uutta vuotta minunkin puolestani.

Vauvan sydänääniä on jo kuunneltu, ultraan päästään ensi maanantaina ja katsotaan nyt tapahtuuko lasketulle ajalle siellä jotain - näillä näkymin se on 18.7. Tosin yritän olla sisäistämättä sitä liian hyvin, kun esikoistakin sai melkein kaksi "ylimääräistä" viikkoa odotella, ja ikinä ei ole aika kulunut niin hitaasti :D Edelleen on nuutunut olo ja pientä ällötystä, mutta eipä tuo enää kauaa kestäne ja vaan kunnolla mahaa kasvattamaan B)

Ja viikkojahan oli nyt muistaakseni 11+5. Tuntuu että olen ollut raskaana jo vaikka kuinka kauan, ja kaikille olen jo kertonutkin... :saint:
 
Lähes järkyttävää, että HEINÄKUISET on jo "turvallisilla" viikoilla! Mites pitkällä sitä ite onkaan jo... :p Pari viikkoa enää niin ollaan jo NIIN turvallisilla viikoilla, että vauvan selviytymismahdollisuudet on yli 90% vaikka syntyis jo. :)

Ihan hyvä uutinen oli Turun Sanomissa, että TYKSissä ei lopetetakaan niitä tutustumiskäyntejä. :)

Veikö joku sen addressin sinne nyt vai jäikö siihen että Fistik jo synnytti? :D

Iigs pelottavaa ajatella miten paljon elämä tulee muuttumaan TÄNÄ vuonna! :D

Laala ja Punkero rv24+2

ps. Punkeron isi osti Punkerolle tänään Mikki-taulun. Ollaan nyt ihailtu sitä täällä ja selitetty Punkerolle miten hieno se on. :D
 
Heippa :)

Mitämitä, onko ne tutustumiskäynnit kuitenkin päätetty säilyttää? Mulla on mennyt ihan ohi... Eka se 8 päivää siellä sairaalassa ja sen jälkeen joulut ja uudet vuodet niin oon kyllä tippunut nyt kaikesta kärryiltä...Ja vauva-arkeen totutellessa on kyllä kieltämättä ajatukset olleet hiukan muualla :whistle: Pari päivää sitten juuri mietin että sitä adressi-asiaakin pitäisi alkaa miettiä kun alkuvuodesta se oli tarkoitus luovuttaa... Sen kuulinkin jo jostain aiemmin, että kätilöitä oli päätetty palkata kai 3 lisää... Onko tuota adressia nyt sit turha enää viedä sinne? :/ Mä olen nyt tilanteesta ihan pihalla...

Kun menin synnyttämään niin kätilö muuten nimen perusteella muisti että mä olen se henkilö joka on sen adressin tehnyt ja oli kovin kiitollinen :D Ja mulla oli hyvä tuuri silloin kun satuttiin rauhallisena päivänä synnyttämään ja mistään kiireestä siellä ei ollut tietoakaan...Aamuvuorossa taisi syntyä muutama vauva, iltavuorossa vain yksi ja meidän poika olikin yövuoron ensimmäinen, en tiedä kerkesikö siihen monta vielä sen jälkeen tulla...Mehän oltiin siellä siis kaiken kolmen vuoron aikana kun oli niin pitkä synnytys :D Meillä oli siinä 2 kätilöä, joista toinen oli joulun tienoilla valmistuva opiskelija ja hän hoitikin pääasiassa meillä kaiken. Hän oli tosi mukava ja jaksoi pitää meille seuraa pitkin päivää ja jäi vielä oman vuoron jälkeenkin töihin niin kauaksi aikaa että meidän poika syntyi. Mulla jäi kyllä synnytysosastosta erittäin positiivinen mielikuva =) Eikä vuodeosastollakaan mitään ruuhkaa ollut, meidän 3 hengen huoneessa oli koko sen viikon yksi sänky tyhjänä. Mutta kai se aika tuuripeliä siellä on millaiseen aikaan sinne sattuu...

Fistik ja PikkuPrinssi 3vko :heart:
 
Hienoa jos tutustumiskäynnit on päätetty pitää Tyksissä!

Fistik: Kyllä se adressi varmaan täytyy jättää, sillä ihmisethän on sitä varten siihen nimensä kirjoittaneet.

Minä olin tänään TYKSin polilla ja kaikki oli ihan hyvin. Vili kasvaa keskikäyrällä tasaisesti, nyt painoarvio oli 2900g. Enään ei mene kauaa kun Vili on jo sylissä. :) Tänään on tarkoitus lähteä ostamaan puuttuvat vauvatavarat.

t. maarunen ja Vili rv 36+5
 
Heips!

Tervetuloa Sinituuli, kyllä tänne mahtuu hyvin!

Maaruselle vaan tsemppiä viimeisiin viikkoihin, pidetään peukkuja, että osut hyvään väliin TYKSiinkin! b:)d Eipä tosiaan paljoa ole enää sulla odottamista jäljellä, vaikka vikat viikot on kuulemma ne pahimmat kun malttamattomana jo odottaa tulokasta.

Fistik! Mukavaa kuulla sustakin! Siellä on varmasti olleet ajatukset siinä pienessä tuhisijassa hyvin tiiviisti. :D Ja tosi hienoa, että saitte hyvää hoitoa ja tilaakin oli tarpeeksi.

Mä olen kaikista maailman tapahtumista ihan pihalla, mukaan lukien TYKSin nykyinen tilanne ja uutiset. Täytyy yrittää päivittää tietonsa... :) Kyllä se adressi varmasti olis hyvä kaikesta huolimatta toimittaa ainakin TYKSin päättäville elimille.

Ja tajusin just, et olis varmaan parasta koittaa saada kelan laput vietyä tässä kun on aikaa vielä ennen lukukauden alkua. On kyllä tehnyt tosi hyvää hiukan lepällä pyhien aikana, ja pari lomapäivääkin mulla on tässä ollut (esim. tänään). Suppareita on ollut kymmenesosa siitä, mitä töissä ravatessa, ja muutenkin ihan hengissä oleva olo. Hiukan suorastaan kauhistuttaa taas mennä töihin ens viikolla...

Huomenna matka käy vieraisille tulevan isomummun luokse, samalla pääsee(?) viuhti ja masu miehen suvun ihmeteltäväksi. Sit loppuu reissaaminen, paitsi töiden ja kodin väliä saa tietty kulkea vielä 2kk jos sinne asti jaksaa. Hiukan yli viikko viimeisen kolmanneksen alkuun, muuten! Aika on kyl mennyt tosi nopeasti.

ventti ja viuhti 26+4
 
Heips ja oikein hyvää alkavaa vuotta!

Mulla on viimeinen lomapäivä menossa ja maanantaina alkaakin viimeinen kuukausi ennen äippälomaa. Virallinen aloituspäivä on 31.1, joten muutama viikko pitäis vielä jaksaa.

Olin pelkopolikäynnillä 29.12 ja sain rauhoitteluja synnytyksen sujumisesta. Vauvan kokoa katsottiin ultralla ja painossa on käyrillä hiukan nouseva trendi. Rakenneultrassa koko oli keskikäyrän alapuolella, nyt hiukan yläpuolella. Lasketun ajan paikkeissa vauvan koon arvioitiin olevan 3,8 kg, jos mennään samalla käyrällä kun nyt. Mullahan seurataan vauvan kokoa sokereiden ja kapeahkon lantion vuoksi. Seuraava kokoultra on rv 35 eli 2.2.09 ja jos silloin on vauvan kokoarvio noussut tai jos on tulossa esikoisen kokoinen (syntyi rv 42+1 ja painoi 4050 g) niin sitten synntys käynnistetään viimeistään rv 38. Eli sen mukaan mä olisin synnärillä jo ens kuun lopussa 6-7 viikon päästä :eek: . Mä kun olin täysin varautunut taas siihen la+ 2 viikkoa eli vielä 11 viikon odotukseen.

Mainitsin myös mielipiteeni tästä kätilötilanteesta ja lääkäri otti selkeästi vähän itseensä. Hänen mielipiteensä oli, että kätilöitä on tarpeeksi ja kenenkään turvallisuus ei tule kärsimään. Hän myös sanoi, että hänen mielestään tämä lehtikirjoittelu ja kätilöiden älähtäminen aiheesta oli turhaa pelonlietsontaa mut kaipa se piti tehdä tai asiat ei koskaan muutu. Selkeästi lääkäri ei tykännyt kätilöiden mielipiteistä. Hän myös sanoi samat asiat kun mitä 31.12 turkkarissa kirjoitettiin, että varahenkilöitä on ja lisää palkataan jos tarvitaan. Mä vaan itsekseni mietin, että kuinka vakava asia pitää tapahtua, jotta lisää palkataan. Ja ne kolme kätilön virkaa jaetaan niin, että yksi tulee synnärille, kaksi vuodeosastolle.

Mä en edelleenkään ole kovin luottavainen sen suhteen, että kätilöitä on Tyksissä tarpeeksi. Lääkärin vähättelevä asenne ei rohkaissut, päin vastoin. Kätilöthän ne synnytykset siellä pääasiassa hoitaa, lääkäriä tarvitaan vain silloin kun on jotain vialla. Lääkäreillä ei välttämättä tule olemaan yhtään enempää kiirettä, joten mitä ne siitä tilanteesta tietävät? Laittaa vielä miettimään sitä, että jos kätilöitä ei ole tarpeeksi, niin välttämättä ei tajuta tarpeeksi ajoissa, että nyt sitä lääkäriä oikeesti tarvitaan ja pahassa tapauksessa joudutaan hätäsektioon/vauva tai äiti saa vakavia vammoja viivästyksen vuoksi. Ja aika kamala oli muuten myös se turkkarin kirjoitus, jossa äiti oli odottanut vertavuotavana 7 tuntia pääsyä leikkaussaliin. Siis 7 tuntia |O .

Hohhoh, tulipas taas paasattua. Alkaa synnytys jännittää, kun se saattaa olla edessä jo ens kuussa :| .

Iines ja Sintti 30+6
 
Iines: missä vaiheessa sulla on tuo kapea lantio tullut tietoon?

Mulle on sanottu joskus pienenä, kun otettiin ihan muista syistä lantiosta röntgen, että mun lantioni on niin kapea, etten koskaan tule synnyttämään alakautta. Ihmettelen vaan, että miten voidaan sanoa alle 10 vuotiaasta, kyllähän se lantio muuttuu sen jälkeen. Mietin vaan, et missä vaiheessa tarttis ruveta kyselemään asiaa neuvolasta/lääkäriltä. Olis kiva, et se olis tiedossa ajoissa.

Mun täytyy kyl lukea lehtiä taas enempi...

v+v 26+4
 
Moro, tuosta lantioasiasta tuli mieleeni: mulle tehtiin synnytystapa-arvion jälkeen lantioröntgenkuvaus, kun lääkäri arveli näppituntumalla, että saattaisi tulla ahdasta vauvalle. No eipä mitään, hyvin oli tilaa kuvauksen mukaan. Se arvio on edessä kai tuossa viikon 30 paremmalla puolella..? Kumma kommentti tosiaan jos sulle Ventti oli alle kymmenvuotiaana annettu jo se kapealanteisuustuomio! Aikuisellahan se ei mihinkään enää muutu. Mahdoinkohan muuten jo tänne kirjoittaa tuosta lantiostani, enpä muistakaan. No tämä oli kertausta jos näin oli... :D

Adressista: ehdottomasti se pitää luovuttaa, sillä se kolme kätilön virkaa on naurettavan alimitoitettua, jos kerran 10 kätilöä Loimaalla hoiti vastaavat hommat. En minäkään luota siihen, että siellä ihan turvallisilla henkilökuntamäärillä mennään. Vähän hirvittää, kun loppukesä on muutenkin ilmeisesti ruuhka-aikaa synnäreillä nykyään.

Jaaha, iltapalalle sitten! Pikku-ukko (joo, olen vakuuttunut että poikasikiötä haudon) on iltasyöppö...
 
Onko kellekkään tehty sellaista vanhan kansan testiä että kumpi tulee tyttö vaiko poika? Mulle mieheni ystävä uutena vuotena teki ko testin ja poikaoloa vahvistamaan testikin näytti poikaa. Henkilö joka testin teki sanoi ettei yksikään aikaisemmista testeistä ole mennyt vikaan. Ja itse olen samaa testiä tehnyt hieman eri tavalla hevosille ja aina on testin tulos ollut oikein kun vihdoin on varsa syntynyt.

Kuulumisia sen verran kun olen aikaisemmin kiukutellut kun ei MP anna itsestään mitään merkkejä niin jo on viime päivät jumpattu sitten senkin edestä tuntuu ettei sälli nuku ollenkaan ja iskäkin sai eilen tuntea potkun ensimmäistä kertaa. Kyllä miehellä silmät rävähti aika pyöreiksi ja sai vaan hihkuttua: "osui keskisormeen, osui keskisormeen!!!"

Jennyfr & MP 21+1
 
ventti: Lantion "viat" tuli ilmi esikoisen synnytystapa-arviossa. Näppituntumalla myös mulla lääkäri arvioi lantion olevan kapeahko sekä häntäluun joustossa on vikaa. Oon ilmeisesti lapsena loukannut häntäluuni aika pahasti. Synnytystapa-arvion jälkeen kävin muistaakseni rv 37 lantiokuvassa ja sen perusteella mitattiin. Yksi mitta on raja-arvoilla ja häntäluu tosiaan on jäykähkö. Normaalikokoisen lapsen alatiesynnytykseen ei ole esteitä mutta kun esikoinen oli nelikiloisena tiukassa, niin mulla se raja näyttää menevän tuossa. Tällä kerralla ei näköjään oteta riskejä, kun esikoisellakin oli vaarallinen tilanne ihan käsillä. Onneksi näin, mä pelkäsin ettei mua ja mun pelkoja oteta tosissaan.

Iines ja Sintti 31+0
 
Hei taasen. Jennyfr - mulle on tehty puolueettomia vauvaennusteita kolme kappaletta ja kaikkien mukaan poika on tulossa! Kaksi niistä on ollut sormustestejä ja yksi vyöhyketerapeutin korvamerkki-testi. Eli kunnes toisin todistetaan, poika tulee :D
 
Sormustestiä olen itse tehnyt hevosille. Tämä testi mikä mulle tehtiin tapahtui samalla periaatteella mutta käytettiin neulaa ja lankaa. No, 8 pvä olis rakenneultra josko sieltä sais jotain lisää, ennusteiden tueksi :D pinkeärouva poika meillekin tulee, ihan varmasti! :D
 
Heippa!

Kiva että täältä löytyy tälläinen Turun omakin pino!!!

Mä kanssa mietin tuon Tyksin tilanteen kuultuani et apua joudun kuitenkin johonkin ruuhkapiikkiin, mutta onneksi tuntuu kaikki tässä vuodenvaihteessa synnyttäneet olevan sitä mieltä ettei ainakaan vielä kiirettä näkynyt. Helmikuussa voi tietysti olla jo toinen juttu. Mahtaako kukaan tietää mihin kuukauteen kohdistuu eniten laskettuja aikoja tähän mennessä?!
Sen olen lukenut jostain et vuoden 2009 pitäisi olla 2008 vuottakin suurempi ikäluokka. Toivottavasti tilaa ja kätilöitä riittää kuitenkin kaikille! Mä olen kerran itse maannut Tyksin osastolla ensiksi muutaman yön käytävällä ja sitten ihan väärällä osastolla oman osaston sulkemisen vuoksi. Ei ollut kivaa ei... :p

Hauskaa pakkaspäivää kaikille!!

Caro + masukki 33+5
 
Heip.

Täytyypi sitten vaan maltilla odotella lantiotuomiota. :) Sanoivat neuvolassa, että seuraava lääkäri olis vko 30, eli noin 3 viikon päästä, siellä vois sitten kysellä jo aiheesta, koska mua kyl mietityttää toi asia, varsinkin kun suvussa on suunnilleen kaikki vauvat olleet vielä perätilassa.

Tervehdys Caro79! Ja tervetuloa loppusuoralla joukkoon mukaan. Meidän listalla näyttäis maalis-ja huhtikuu olevan suosituimpia kuukausia, mutta eipä tuo kovin kattava otos ole. Eikös perinteisesti vauvoja tehdä eniten kesälomilla siinä juhannuksen aikaan? Eli maaliskuun loppupuolella olis jonkinlainen ruuhkahuippu. No, tässä vaiheessa turha jossitella, et olisko kannattanut tähdätä hiljaisempaan aikaan, vaikka sitähän se joku TYKSin lääkäri tai johtaja oli sanonut, että pitäis ennakoida... :eek:

ventti ja viuhti 26+6
 
:wave:

Tällanenki Turun oma pino löyty =)

Eli L.A on 20.2 ja Turun naapurista tai paremminki Kaarinan naapurist ollaan eli lähikunta.
kolmas tulos. Mun ja miehen eka yhteinen. Mulla kaks lasta ennestään.

Ite oon kans sen verran tota TYKSin juttuu seurannu et mieles on käyny et toivottavast edes yks kätilö on paikal ku synnytys alkaa ku ruuhkaa varmaan tulee olee.

rv 33+2
 
Heissulivei JeJa, tervetuloa mukaan! Lisäsin molemmat, Caron ja JeJan listalle. Olettekin aika samoissa vaiheissa. :)

Nyt tämä lähtee hiukan ulkoilemaan, ettei ihan mökkihöperöidy kun ei oo ulkonu tullut kauheesti käytyä viime päivinä... vaikka tarkoitus oli mennä valoisaan aikaan. :ashamed:

v+v 26+6
 
Ulkoiltu on. Mulle ei kyl yhtään sovi toi kävelyllä käynti, on niin tappavan tylsää vaan kävellä päämäärättömästi itsekseen. :headwall: Sää oli kyl edelleen ihan mukava, ja 45min tuli oltua ulkona. Lonkat ei tykänny, eikä toinen polvi, ja mahaakin jäykisteli välillä, mutta eiköhän se kumminkin hyvää tehnyt. Tarttis vaan aina olla joku päämäärä, niin olis motivaatiota lähteä.

Seuraavaksi sit sapuskaa, ennenku nälkäinen mies tulee työmaalta (tuskin vielä pariin tuntiin). Ja vois venytellä itteensä nyt kun on hiukan liikkunut ensin.

Mites täällä on mammat jaksaneet liikkua ja huoltaa kroppaansa? Ite oon hävettävän vähän saanut aikaseks, muuta kuin työmatkojen puitteissa kävellyt paljon.

ventti ja viuhti 26+6
 
Mä leikin tänään hyvää vaimoa ja tein superkermaisaa puolukkarahkaa, ja leivoin iltapalaksi sämpylöitä. Tuli neljä sämpylää per naama. :D

liikkumisesta mä en oo liikkunu yhtään. :p siis kyllähän mä kävelen jotain matkoja mut en oo jaksanu mitään säännöllistä liikuntaa miettiä sen enempää. Koitan muistaa treenata lantionpohjan lihaksia aina silloin tällöin mut tiiän että en tee sitäkään riittäviä sarjoja. Mut shoppailu on hyvää liikuntaa, ja oon sitä nyt harrastanu kun on alennuksia ja ku oon etsiny miehelle hääpäivälahjoja. :LOL:

Jaapajaa eikai tässä muuta, huomenna pitäis mennä moikkaa isosiskoa, kun se on täällä päin (vanhemmilla) käymässä perheensä kanssa. Niillä on ihana 1v4kk ikäinen tytär ja toinen lapsi tulossa, LA on reilun kolmen viikon päästä siskolla. :D On siis ehkä viimeinen aika nähdä niitä täällä Turun suunnassa. :D

Laala ja Punkero rv24+5
 

Yhteistyössä