Välillä kadehdin lapsettomia.

Joo niin mäkin kadehdin enkä ehkä osannut nauttia siitä omasta ajasta tarpeeksi silloin kuin sitä oli. Me käydään kyllä ravintoloissa paljon lasten kanssa ja rantalomallakin joka vuosi mutta ei siinä sitä samaa rauhaa ja nautiskelua ole. Mutta kyllähän nuo kasvaa ja kai sitä sitten vois jättää nuo hoitoonkin..

Onnellisuus on loppujen lopuksi omien korvien välistä kiinni. Jokainen voi oppia olemaan onnellinen kun keskittyy siihen mikä on hyvin. Totta kai lapset tuo sisältöä elämään, mutta niin tuo moni muukin asia. Lapseton voi olla onnellinen ihan samalla lailla kuin vanhempi.

Kun sanotaan sana "lapseton" niin olisi varmaan hyvä määritellä millaista lapsettomuutta tarkoitat, tällein mammapalstalla...eli siis kadehditko vapaaehtoisesti vai tahattomasti lapsettomia?
Luulen että kadehdit siis vapaaehtoisesti lapsettomia? Koska moni vastentahtoisesti lapseton vaihtaisi lapsettomuutensa mieluusti vaippa-, yövalvomis- ja korvatulehduskierreruljanssiin.

Mutta ehkä saivartelen liikaa, ehkä muut ymmärtävät mitä tarkoitat.

Joskus erittäin harvoin, silloin kun olisi sellainen meno johon ei voi lapsia ottaa mukaan eikä saada hoitajaa, käy mielessä että mitä jos, mutta pian se menee ohi. Ei oikeastaan ole olemassakaan mitään paikkaa mihin ei lasta voi ottaa mukaan. Paitsi toki synnärille ja gynelle en ottaisi mukaan mutta muualle kyllä ellei hoitajaa saa siksi ajaksi.

No, tälle aamua kyllä kirosin mielessäni kun lasten äänet alkoi kuulua jo puoli seitsemän aikaan ja olisi kyllä piru vie nukuttanut vielä. Tai jos olisi joku meno ja haluais lähteä kahdestaan miehen kanssa niin tätä nykyä lapsenvahdit ovat vähissä. Jos on miehen kainalossa illalla elokuvaa katsomassa ja oven takaa kuuluu kymmenettä kertaa askeleet... Tai jos työpäivän jälkeen on kuoleman väsynyt niin ei siinä auta muu kuin ryhtyä uunia lämmittämään ja ruokaa laittamaan... Tai työmatkoja suunnitellessa pitää miettiä kaikki lastenhoito- ja hakukuviot, niiden ikävä, oma ikävä, missä välissä korvataan menetetty aika ja niin edelleen....
MUTTA voi herran jestas että nämä kuviot helpottuu koko ajan! Lasten kanssa on jo helppo lomailla kun niiden kanssa voi tehdä lähes kaikkea! Ovat itsenäisiä, fiksuja ja puheliaita. Ne keskustelut! Opettaa enemmän meitä kuin lapsia! :D AINA kun haluaa halauksen, on joku perheenjäsen sellaisen antamassa. Mikään ei ole niin ihana tunne kuin koko perhe koiria myöten sikinsokin katsomassa vaikka Ice Agea ja läheisyys huokuu joka solusta, miten me ollaan tässä meidän ihana perhe.

Oltiin tuossa loppuvuodesta lomamatkalla jossa oli myös lemmikit mukana, tietysti mukana puoli elämää.... Kun me lähdettiin kotoa, minusta tuntui että KAIKKI mitä minä tässä elämässä tarviin on nyt kyydissä. Voisin mennä maailman ääriin ja mulle riittäs nämä tyypit tässä. Se on aika mahtitunne. :)

Huomaan myös miten aika juoksee hurjaa vauhtia. Lapset itsenäistyvät, kuviot helpottuvat. Kohta ne lentää pesästä! En vaihtaisi päivääkään pois tästä elämästä.

Mutta on meillä miehen kanssa paljon suunnitelmia ja unelmia myös sille ajalle kun taas tuijotellaan toisiamme kahdestaan silmiin.

• Tykkää
Reactions: Echo
Nyt jos mulla ei olisi lapsia menisin päikkäreille. Nukkuisin noin kolme tuntia. Sitten söisin rauhassa ja roikkuisin netissä. Sitten kaivaisin komerosta yhden keskeneräisinä neulomiseen ja neuloisin loppupäivän samalla telkkaria katsellen. Voi niitä aikoja kun tuo oli mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29414140:
Voivat mennä ja tulla miten huvittaa. Facebookissa päivittelevät ravintola-annoksia ja näyttävät matkakuvia.
Kyllähän sitä vielä tulee aika, kun voi vaan lähteä miehen kanssa ulos syömään ja matkoille, mutta kyllä sitä välillä vähän kadehtii.

Voi kuule, mää kans:)! Siltikään en noita lapsia mihinkään vaihtais, niinkuin et varmaan sinäkään, ja tuskin se olikaan sun kirjoituksen pointti:)?. Mut täysin ymmärrettävä ja samaistuttava ajatus. Ja kuten tuolta muista vastauksista huomaa, niin meillä ihmisillä on aina tapana vähän kadehtia sitä mitä muilla on ja itellä ei;)

Niin, onhan kaikilla asioilla puolensa, niin hyvät kuin huonotkin, olisi typerää olla myöntämättä sitä.

Olisihan se elämä kaikin puolin helpompaa ja vaivattomampaa ilman lapsia. Mutta on niistä niin paljon iloakin ja se rakkauden määrä on uskomaton.

Jos saisin teidät vielä takaisin,
nutut narulle, vaipat tuuleen,
kaiken muun siirtäisin sivuun,
teidät syliini nostaisin, pitelisin pitkään.

(Eeva Helaila)

Minä en kadehdi. Se ois ollu yks vaihtoehto elää elämä ilman lapsia, mutta lapsia on ja siinä on omat ilonsa. Vaikka pienten lasten kanssa elämä on suorituskeskeistä ja velvollisuudentuntoista niin itse ajattelen sitä aikaa, kun omat muksut aikuisia. Silloin se riemu repeääkin, uskon, että iloitseminen lapsista tuolloin suurimmillaan. Käydä kaffeella tai leffassa tms. aikuisen lapsensa kanssa. Tai pyytää mukaan makutuomariksi vaatekauppaan, käydä reissussa jne.

• Tykkää
Reactions: Data
Jos saisin teidät vielä takaisin,
nutut narulle, vaipat tuuleen,
kaiken muun siirtäisin sivuun,
teidät syliini nostaisin, pitelisin pitkään.

(Eeva Helaila)

Ihana. Nyt pitkän joululoman aikana on ollut jo tunne että voi kun saisi nämä muksut pois pyörimästä, mutta tuon runon vaiheessa voi olla pikkulapsiaikoja ikävä. :)

Saaks tähän ketjuun tulla itkemään surkeuttaan? Mä voisin sit kadehtia teitä keillä on se puoliso. Voitte mennä ja tulla puolittain miten huvittaa, ukko/akka kuitenkin auttaa lasten kanssa. Mummia ja pappaa ei viitsi ihan aina pyytää ja kun kuitenkin olisi kiva harrastaa...

Saaks tähän ketjuun tulla itkemään surkeuttaan? Mä voisin sit kadehtia teitä keillä on se puoliso. Voitte mennä ja tulla puolittain miten huvittaa, ukko/akka kuitenkin auttaa lasten kanssa. Mummia ja pappaa ei viitsi ihan aina pyytää ja kun kuitenkin olisi kiva harrastaa...

Saa tulla itkemään. On kyllä totta, että jos on puoliso niin voi lauantaina ihan 5min. varotusajalla lähteä rientoihin jos huvittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29416725:
Saa tulla itkemään. On kyllä totta, että jos on puoliso niin voi lauantaina ihan 5min. varotusajalla lähteä rientoihin jos huvittaa.

Jos se päästää :rolleyes: Et sillai en valita koska nykyään mä saan ahrrastaa ja tavata ihmisiä, vaikkakin joudun vähän järkkäileen lapsenvahteja :)

Kyl mä tavallaan tiedän, mistä aloittaja kertoo. Itsekin välillä kaipailen omaa, entistä elämää. Oli se niin helppoa, kun oli vaan yhden ihmiset asiat ja murheet hoidettavana.
Ei ole lasta hoitavia mummoja ja pappoja lähietäisyydellä. Viime kesänä päästiin miehen kanssa yhden kerran yhdessä liikenteeseen ilman lasta. Mies tekee kolmivuorotyötä eli on paljon pois kotoa. Taas nuo yövuorot kohta alkavat, kiva kiva.

Me just mietittiin viimeksi miehen kanssa, kun oltiin kahestaan "parisuhdelomalla" mökillä, että hitsi sentäs; kohta tämmönen on ihan normia,kun lapset ei enää haluakaan lähteä meidän mukaan.. Aika menee niin hurjaa vauhtia, että mua jo päinvastoin ahdistaa se, että joku pvä,(ja se on aika kohta), saakin vain huomioida puolisonsa ja itsensä, tehdä mitä lystää ja milloin lystää. Eihän se tosiasia mihinkään poistu, että AINA ja IKUISESTI, lapsistaan kantaa huolta ja he ovat yksi elämän tukipilari, mutta jestas sentäs, kuinka sitä osaakaan elää silleen, että ensin voi aatella vain itseään ja mahdollisesti sitä rakastaan siinä vierellä.

Itse aattelen niin, että lapseton elämä olisi mulle henkilökohtaisesti ollut suuri suru, ja siitä selviämiseen olisin varmasti tarvinnut paljon aikaa, jutteluapua, halauksia ja olkapäätä vierelle kulkemaan.. Mutta olisin , toivottavasti, löytänyt siltikin tavan elää ja olla, niin että olisin voinut olla onnellinen, edes hetkittäin.

[QUOTE="harmaa";29414508]Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että sinun kokemuksesi ei välttämättä ole mikään universaali kokemusmaailma? Jos sinun elämäsi on joskus ollut tyhjää ja turhauttavaa ja lapset ovat muuttaneet sen, ei se tarkoita sitä, että se on sama kaikille. Ihmiset ovat erilaisia, haluavat erilaisia asioita ja tulevat onnelliseksi erilaisista asioista. Ehkä tähän on pakko sanoa se hiuksia nostattavan ärsyttävä sanonta, että asian ymmärtää sitten jos joskus kasvaa oikeasti aikuiseksi.[/QUOTE]

Ai eikö me ollakaan kaikki samasta muotista, oho mikä uutinen! Se nyt kuitenkin on fakta, että erinäisiä asioita ei pysty kuvittelemaan etukäteen, vaan ne täytyy kokea. Lasten saamisen aiheuttama muutos on ehkä yksi parhaista esimerkeistä.

[QUOTE="harmaa";29414689]Oikeasti, mä oksennan kohta. Koiranomistajuus muutti mun elämän. Aiotko nyt ostaa koiran? Oikeasti, se on niin ihanaa. Jos sulla ei ole koiraa, et voi ymmärtää. Kannattaa ostaa. Et siis oikeasti todellakaan tiedä mistä jäät paitsi. Kyllä koirat antaa elämään niin paljon uutta sisältöä, että en voi ymmärtää miten kukaan voisi haluta elää elämäänsä ilman koiria.[/QUOTE]

Koira on eri lajia, siksi esimerkki ei toimi. Lisääntymisessä on biologia niin vahvasti läsnä, että eron lapsen ja koiran omistamisen merkityksellisyydessä tajuaa vasta lapsen saatuaan:D

Yhteistyössä