Hassuja, erikoisia juttuja lapsistasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyttö kutiaa polvitaipeista ihan mahdottomasti. Hän tunnistaa kymmeniä liikennemerkkejä, kirjoittaa takaperin (I-K-K-U), siis siten, että aloittaa siitä I:stä, ja laskee sataan pelkillä parittomilla luvuilla. Lähettää itse itsensä jäähylle, kun alkaa ottamaan päähän liikaa.

14-vuotias ei ole syönyt keitettyjä perunoita 7 vuoteen. Alle kouluikäisenä ei voinut syödä mitään ruokia niin että ne koskivat toisiaan...
Lapsi on myös ihan pienestä asti puhunut että muistaa syntymänsä ja on yhä vahvasti sitä mieltä. Alkoi myös 2-vuotiaana juttelemaan että hän muistaa ettei olisi millään halunnut syntyä kun oli niin lämmintä ja pehmeää mutta tiesi että on pakko (meni melkein kaks viikkoa lasketun ajan yli).

11-vuotias oli syntyessään niin tumma että näytti ihan tummaihoiselta ja ruskettuu keväällä heti ihan pavuksi.

10-vuotias ei ole syönyt ikinä yhtään antibioottikuuria enkä ainakaan muista että olisi koskaan ottanut särkylääkettäkään. Sama lapsi oli kaksiviikkoinen kun kuulin hänen itkevän ensimmäistä kertaa

5-vuotias on "mainosten orja" ja hauskuuttanut monesti ihmisiä kaupassa kun on halunnut välttämättä esim. vessanpesuainetta jolla pytystä tulee tooosi kirkas.

2-vuotias pikkuprinsessa tykkää prinsessamaisesti kovasti mm. nakeista, meetvurstista, pekonista ja mustasta makkarasta (ei oo tullut äitiinsä...)

Viimeksi muokattu:
Syömisestä jos puhutaan, niin meidän vajaa 3-vee taas ei tunnu syövän oikein mitään. Maitoa juo pari mukia päivässä ja ottaa haukun banaania. Mutta paino silti nätisti nollakäyrillä. Ei tajua. Itse olen juuri tuollainen suursyömäri, josta uudet tuttavuudet aina arvuuttelevat, että mihin se kaikki ruoka oikein menee.

Mun lapsi on aina inhonnut sitrushedelmistä lähtevää hajua. yökkäilee vedet silmissä, kun syön mandariineja. Tai jos olen syönyt pari tuntia sitten, kun ei ole vielä edes ollut kotona, niin haistaa heti ovella että olen syönyt.

Lapsukainen inhoaa myös banaaneja ja anannasta, mistä yleensä lapset pitää. Mutta tykkää sienistä ja kalasta, mitä lapset yleensä inhoo.

Ja ainekset lautasella ei saa koskettaa toisiaan.

[QUOTE="Sirkkeli";25663634]Mun lapsi on aina inhonnut sitrushedelmistä lähtevää hajua. yökkäilee vedet silmissä, kun syön mandariineja. Tai jos olen syönyt pari tuntia sitten, kun ei ole vielä edes ollut kotona, niin haistaa heti ovella että olen syönyt.

Lapsukainen inhoaa myös banaaneja ja anannasta, mistä yleensä lapset pitää. Mutta tykkää sienistä ja kalasta, mitä lapset yleensä inhoo.

Ja ainekset lautasella ei saa koskettaa toisiaan.[/QUOTE]

Onko testattu sitrusallergiaa?

Ei ole testattu. Olen kans miettinyt, että onko allerginen- Mutta on sitten tullut palstalla muitakin vastaan, jotka todella inhoavat sitä hajua. Eivätkä ole allergisia.

[QUOTE="Sirkkeli";25663685]Ei ole testattu. Olen kans miettinyt, että onko allerginen- Mutta on sitten tullut palstalla muitakin vastaan, jotka todella inhoavat sitä hajua. Eivätkä ole allergisia.[/QUOTE]

Mä olen yksi niistä. =)

[QUOTE="Sirkkeli";25663807]Ai :D No sitten sä osaat aikuisena kertoa, että minkälaisena oikein koet sen hajun? Miten se voi olla niin paha? onko se pistävä vai mikä siinä on?[/QUOTE]

Mulle mandariinin haju on pahin, hyvänä kakkosena appelsiini. Ensimmäisenä ällötyksenä on se kemikaalin lemu, joka tulee niistä suoja-aineista yms siinä kuoressa. Toisena iskee se läpitunkeva, etova ja makeankuvottava haju, mikä tulee ihan siitä hedelmästä itsestään ja se on ihan hirveä, kun se jää siihen tilaan leijumaan pitkäksi aikaa. Mulla ainakin se haju tuntuu nielussa sellaisena kuvottavana kalvona, joka melkein väkisin aiheuttaa oksennusrefleksin.

Pakko olla nyt ilon pilaaja. Jos minun lapseni söisi aikuisen annoksia en suinkaan pitäisi tuota hassuna vaan huolestuttavana. Ylipaino ei välttämättä ole vielä näkyvissä, mutta jos sama kehityssuunta jatkuu niin aika lihavia tulee tuollaisista lapsista. Jos esim. jo 3-vuotiaana syö aikuisen annoksia niin millaisia ne annokset mahtavat olla esim. kouluiässä? Mahalaukkukin kun venyy.

Meillä asuu siivousmaanikko, 1v4kk poika. Hereilläoloajasta haluaa nähdä imurin skiivouskomerosta n.300 kertaa ja usein komeron ovi pitää olla auki. Haluaa myös "luututa", moppivartena sinituotteen lyhyt ikkunanpesuvarsi ja -lasta, pörryyttää myös omalla imurillaan paljon. Minun imuroidessa taputtelee imuria ja haluaa nähdä mistä imuroin ja sitten omalla pikkuhooverilla perässä samasta paikasta. Ja en ole mikään himomoppaaja joten mistä lie tullut tämä into.

Toinen asia mikä ihmetyttää on pikkuherran mieltymys syödä kaikkia ihorasvoja! Kun suihkun jälkeen ihoa rasvataan, odottaa suu auki kasvoja rasvatessa että kielelle tulisi perusvoidetta ja imee rasvaa suoraa tuubista, jos vain ehtii..

Pakko olla nyt ilon pilaaja. Jos minun lapseni söisi aikuisen annoksia en suinkaan pitäisi tuota hassuna vaan huolestuttavana. Ylipaino ei välttämättä ole vielä näkyvissä, mutta jos sama kehityssuunta jatkuu niin aika lihavia tulee tuollaisista lapsista. Jos esim. jo 3-vuotiaana syö aikuisen annoksia niin millaisia ne annokset mahtavat olla esim. kouluiässä? Mahalaukkukin kun venyy.

kyllä ihmisen lapsi osaa säädellä syömistä tarpeen mukaan, jos ei joku hysteerikko ole koko ajan sorkkimassa. Aikuisetkin osaisivat, jos joskus olisi annettu luonnollisen nälän- ja kylläisyydentunteen ja niiden säätelyn kehittyä. Siihen toki tulee kiinnittää huomiota, että syöty ruoka on terveellistä.

Mulle mandariinin haju on pahin, hyvänä kakkosena appelsiini. Ensimmäisenä ällötyksenä on se kemikaalin lemu, joka tulee niistä suoja-aineista yms siinä kuoressa. Toisena iskee se läpitunkeva, etova ja makeankuvottava haju, mikä tulee ihan siitä hedelmästä itsestään ja se on ihan hirveä, kun se jää siihen tilaan leijumaan pitkäksi aikaa. Mulla ainakin se haju tuntuu nielussa sellaisena kuvottavana kalvona, joka melkein väkisin aiheuttaa oksennusrefleksin.

Tyttärellä tuntuis kans olevan mandariini/klementiini/mitä nyt ikän ovat, niin ne pahimmat. Sitten tulee appelsiini. Greippi ei yökötä niin, mutta antoi tuo kommenttia siitäkin.
Välillä on meinannut olla vaikeuksia ymmärtää tytärtä, luulin että hän on ainutlaatuinen tässä asiassa. Kun muitakin rupesi tulemaan vastaan, tajusin ettei se ole ihan pahasti päävikainen :D

kyllä ihmisen lapsi osaa säädellä syömistä tarpeen mukaan, jos ei joku hysteerikko ole koko ajan sorkkimassa. Aikuisetkin osaisivat, jos joskus olisi annettu luonnollisen nälän- ja kylläisyydentunteen ja niiden säätelyn kehittyä. Siihen toki tulee kiinnittää huomiota, että syöty ruoka on terveellistä.

Osa varmasti osaa, osa ei. Vai miksi muuten on niin paljon ylipainoisia?

Meidän tyttö 1v10kk, auttaa aina ripustamaan pyykit kuivumaan. Ja olen huomannu hällä hassun tavan, nuuhkii näitä märkiä puhtaita vaatteita, sukkia, alkkareita, sukkiksia yms :D En tiedä että mikä ihme juttu tuo on mutta joka kerta tekee samaa :D

Osa varmasti osaa, osa ei. Vai miksi muuten on niin paljon ylipainoisia?

käsi ylös kaikki, jotka on pakotettu syömään lautanen tyhjäksi lapsena!
Toinen pointti on juuri tuo, että katsotaan mitä se lapsi syö. Voidaan ohjata makumieltymyksiä vähän terveellisempään suuntaan, nykyaikana kun on tarjontaa huomattavan paljon niin on helpointa jos oikeasti pitää niistä terveellisistä vaihtoehdoista :)

Lisään vielä, että tietenkin on aina jotain poikkeuksia, kuten ihmisiä joilla ruokahalun säätely on lähtökohtaisesti jo häiriintynyt jonkin aivokemiallisen tmv syyn vuoksi. Suurimmalla osalla lihavista ihmisistä kyse on kuitenkin siitä, että luonnollista kehitystä on ehkä jokin häirinnyt, tai sitten makumieltymykset ovat syystä tai toisesta nykyaikaan sopimattomat. Kuten helposti käy, kun rasvaa ja sokeria on tarjolla yllin kyllin, toisin kuin esim. 100 vuotta sitten. Ei siis mustavalkoista tietysti tämäkään, vaikka kiireessä ehkä sen suuntaisen kommentin heitinkin :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä