Vaaleahiuksiset sinisilmät kuolevat sukupuuttoon - mikä on sinun panoksesi?

  • Viestiketjun aloittaja "Heidi"
  • Ensimmäinen viesti
"Misty"
No ne kuolevat ilman minun panostanikin, mutta meidän pojalla 1,5 vuotta on vaaleat suorat hiukset ja siniset silmät, kuten isälläänkin oli lapsena, mutta nyttemmin isän hiukset tummuneet keskiruskeiksi.
 
Lukion biologiassa ainakin meillä annettiin ymmärtää, että jos toinen vanhemmista on täysin ruskeasilmäinen, suvussa ei ole yhtään sinisiä silmiä tai vihreitä silmiä, niin tämä vanhempi saa AINA ruskeasilmäisen lapsen. Myös silloin jos saa lapsen kokonaan sinisilmäisen suvun edustajan kanssa. Lukiossa tosiaan opetettiin tuolla tavalla, mutta jälkikäteen olen tutkinut asiaa netistä ja kaikilla nettisivuilla on ollut, että vaikka toisen vanhemman koko suku on ruskeasilmäistä niin silti on mahdollista saada sinisilmäinen lapsi.

Itse tein testin omalla kohdallani. Minulla siis siniset silmät, vanhemmilla vihreät ja siniset silmät. Laitoin sitten toiselle osapuolelle ruskeat silmät ja tämän vanhemmille myös ruskeat silmät. Tässä testissä tulos oli seuraava:
4/6 mahdollisuus ruskeisiin silmiin
1/6 mahdollisuus vihreisiin silmiin
1/6 mahdollisuus sinisiin silmiin
Pakkohan se on olla. Muuten olis jo kadonneet siniset silmät ja blondit hiukset...
Mistä noita testejä löytyy???
 
blondin äiti
No mun panos on se että pojalla 8kk on vaaleat kiharat hiukset ja sinisimmät silmät mitä löytyy.
Itselläni on sinisilmät ja mustat hiukset(mustat myös syntyessä) ja miehellä on siniset silmät ja vaaleat kiharat hiukset.
Ja jotenkin luulen että seuraavatkin "panoksemme" jatkavat tätä linjaa.
Miehen sisko ja isä ovat myös vaalea hiuksia ja sinisilmäisiä kuten myös äitini.
 
Toi on kyllä hauskaa, mutta ei varmaan paljon vaikuta siihen miten sinisilmäisyys ja vaaleatukkaisuus häviävät. eihän tässä ihonväristä ollut kysymys. Se nyt vain on niin, että ruskeasilmäisyys ja tummatukkaisuus ovat vallitsevia ominaisuuksia vaaleasilmäisyyteen ja -tukkaisuuteen nähden. Eli jos tuollainen vaaleatukkainen aboriginaali saa lapsia tummatukkaisen kanssa, lapset ovat todennäköisemmin tummatukkaisia jne. Sama juttu kaiken värisissä ihmisissä.
Vaaleahiuksisuuden ja -silmäisyyden geenit eivät katoa mihinkään vaikka oma lapsi olisikin tummasilmäinen/-hiuksinen. Vaaleahiuksisuus voi sitten ilmetä myöhemmillä sukupolvilla. On ihan tutkittu juttu että vaaleahiuksisuus ja sinisilmäisyys eivät tule häviämään.

Vaaleahiuksisuutta ja -silmäisyyttä esiintyy edelleenkin alueilla joissa enemmistö on tummasilmäistä ja -hiuksista. Eikä se vaaleus ole mihinkään hävinnyt vaikka on saatu lapsia tummien kanssa jne.
 
"Heidi"
Lukion biologiassa ainakin meillä annettiin ymmärtää, että jos toinen vanhemmista on täysin ruskeasilmäinen, suvussa ei ole yhtään sinisiä silmiä tai vihreitä silmiä, niin tämä vanhempi saa AINA ruskeasilmäisen lapsen. Myös silloin jos saa lapsen kokonaan sinisilmäisen suvun edustajan kanssa. Lukiossa tosiaan opetettiin tuolla tavalla, mutta jälkikäteen olen tutkinut asiaa netistä ja kaikilla nettisivuilla on ollut, että vaikka toisen vanhemman koko suku on ruskeasilmäistä niin silti on mahdollista saada sinisilmäinen lapsi.

Itse tein testin omalla kohdallani. Minulla siis siniset silmät, vanhemmilla vihreät ja siniset silmät. Laitoin sitten toiselle osapuolelle ruskeat silmät ja tämän vanhemmille myös ruskeat silmät. Tässä testissä tulos oli seuraava:
4/6 mahdollisuus ruskeisiin silmiin
1/6 mahdollisuus vihreisiin silmiin
1/6 mahdollisuus sinisiin silmiin
Unohtakaa hyvät ihmiset jo nämä vanhentuneet lukion biologian opit. Nykyään tiedetään, että silmien värin periytyminen on paljon monimutkaisempaa ja variaatioita voi olla paljon enemmän. Teen työtä genetiikan parissa ja törmään aiheeseen usein.
 
"Heidi"
Joku kyseli punahiuksisuudesta. Tässä yksi lainaus netistä:

Voiko punatukkaisella henkilöllä olla ruskeat silmät?
Punatukkaisella henkilöllä voi olla ruskeat silmät, mutta tavallista se ei ole. Punatukkaisuus on ensinnäkin suhteellisen harvinainen ominaisuus ja sitä aiheuttavat geenit ovat resessiivisiä eli väistyviä. Tämän lisäksi hiusten ja silmien väriä määrittävät geenit sijaitsevat samoissa kromosomeissa hyvin lähekkäin. Ne periytyvät hyvin usein yhdessä. Punatukkaisuuden geenit ovat ilmestyneet aikoinaan Brittein saarten kelttiläisväestön geeniperimään ja ovat alun alkaenkin esiintyneet yhdessä vihreäsilmäisyyden geenien kanssa. Ne periytyvät siis usein yhdessä. Ruskeasilmäisyyden geenit puolestaan ovat usein yhteydessä ruskeatukkaisuuteen, mikä yhdistelmä on valtaosalla ihmisistä.
http://www.madsci.org/posts/archive....Ge.r.html
http://www.accessexcellence.org/RC/...iosis.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_hair
 
"Heidi"
Voiko punatukkaisella henkilöllä olla ruskeat silmät?
Punatukkaisella henkilöllä voi olla ruskeat silmät, mutta tavallista se ei ole. Punatukkaisuus on ensinnäkin suhteellisen harvinainen ominaisuus ja sitä aiheuttavat geenit ovat resessiivisiä eli väistyviä. Tämän lisäksi hiusten ja silmien väriä määrittävät geenit sijaitsevat samoissa kromosomeissa hyvin lähekkäin. Ne periytyvät hyvin usein yhdessä. Punatukkaisuuden geenit ovat ilmestyneet aikoinaan Brittein saarten kelttiläisväestön geeniperimään ja ovat alun alkaenkin esiintyneet yhdessä vihreäsilmäisyyden geenien kanssa. Ne periytyvät siis usein yhdessä. Ruskeasilmäisyyden geenit puolestaan ovat usein yhteydessä ruskeatukkaisuuteen, mikä yhdistelmä on valtaosalla ihmisistä.
 
"vieras"
Olen aina luullut että ruskeat silmät ja tumma hius olisivat vallitsevia, tai ainakin näin opetettiin peruskoulussa 90- luvulla, mutta toisella on tummat hiukset ja toisella maantienväriset ja lapsella kuitenkin ihan vaaleat.
 
----
Suomestahan voitaisiin persujen politiikan avulla tehdä viimeinen blondisaareke. Rajat kiinni ja blondit sinisilmät lisääntymään keskenään, katsotaan montako sukupolvea kestää ennen kuin sisäsiittoisuus heikentää jälkikasvun elinkelvottomaksi. Muut kuin arjalaisesti oikeaoppisen näköiset voitaisiin heittää vaikka Venäjän puolelle tai nips naps, steriloida.

Mua nyt ei hirveästi liikuta vaikka tulevaisuudessa kaikki olisivatkin maitokahvinvärisiä nappisilmiä. Miksi vaaleahiuksisuus olisi arvokkaampaa kuin tummahiuksisuus, tai sinisilmäisyys enemmän säilyttämisen arvoista kuin ruskeasilmäisyys? Jeesus sentään, nämä ovat vain ulkonäöllisiä seikkoja!
 
Ei mikään kun ei näillä mun geeneillä varmaan sinisilmäisiä edes tehdä. Mies on vaalea ja sinisilmäinen joten siltä varmaan onnistuisi panostaminen, tosin eri akan kanssa :D Meillä on siis yksi vaalea ruskeasilmäinen tulevaisuuden toivo. Silmiensä värin se on ottanut mun vanhemmilta.
 
ihmeellistä
minulla ja vanhemmillani ruskean/mustat hiukset ja silmät tosi tumman ruskeat,lapsen isä:ruskeat hiukset vihreät silmät(hänen vanhemmat vaaleampi hiuksisia mutta ei blond ja sinivihreät silmät)
meidän muksu:vaaleat kiharat hiukset ja siniset silmät--tuon testisivun mukaan mulle tulisi näillä tiedoilla .tod näk ruskeasilmäisiä :eek:??
 
----
Joskus kymmenentuhannen vuoden päästä (?) ihmiset voivat kummastella museoissa replikoita vaaleatukkaisista sinisilmäisistä kaukaasialaisista samalla lailla kuin nykyihmiset katsovat luonnontieteellisessä Cro Magnonin ihmistä tms. Joku pieni Perttu kysyy äidiltään vienolla äänellä, miten ihminen on voinut olla noin _väritön_ ja oliko se sairas ;)
 
Joskus kymmenentuhannen vuoden päästä (?) ihmiset voivat kummastella museoissa replikoita vaaleatukkaisista sinisilmäisistä kaukaasialaisista samalla lailla kuin nykyihmiset katsovat luonnontieteellisessä Cro Magnonin ihmistä tms. Joku pieni Perttu kysyy äidiltään vienolla äänellä, miten ihminen on voinut olla noin _väritön_ ja oliko se sairas ;)
Maailma on sodittu tuossa vaiheessa jo useampaan kertaan sellaiseen kuntoon ettei kukaan edes tiedä mikä on museo.
 
"Mamma italiana"
Joskus kymmenentuhannen vuoden päästä (?) ihmiset voivat kummastella museoissa replikoita vaaleatukkaisista sinisilmäisistä kaukaasialaisista samalla lailla kuin nykyihmiset katsovat luonnontieteellisessä Cro Magnonin ihmistä tms. Joku pieni Perttu kysyy äidiltään vienolla äänellä, miten ihminen on voinut olla noin _väritön_ ja oliko se sairas ;)
hih, kuulostaa varsin eksoottiselta. mutta tosiaankin menee varmaan vielà monta vuotta. ajttele ettà italiassakin on vielà paljon sinisilmàisià. oikeen semmonen jàànsininen ei ole harvinaista. jossain vaiheessa viikingit purjehti sisiliaan (tai jotain sinnepàin....)
 
Tän testin mukaan meidän kolmannella lapsella olisi kanssa siniset silmät. Eka ja toka meni oikein testin mukaan.

Esikoinen tosiaan maitokahvin värinen, vaaleanruskea tukka ja ruskeat silmät. Kakkonen onkin vaalea viilipytty, vaalean rantahiekan värinen tukka ja siniset silmät.

Itsellä siniset silmät ja nykyään kullankeltainen tukka, olin ihan pellapää lapsena. Mies ulkomaalainen, musta tukka ja ruskeat silmät. Tosin suvusta löytyy vihreäsilmäsiä.
 
"vieras"
Minä ex-blondi, nyk. maantienharmaa + siniset silmät. Miehellä ruskeat hiukset ja vihreät silmät.
Esikolla sinivihreät silmät, vaaleat hiukset(aivan pienenä punertavat/blondit). Keskimmäisel siniset silmät + vaaleat hiukset. Kuopus näyttäis olevan tummempi hipiäinen, silmät taitavat kääntyä vihreiks.
 

Yhteistyössä