Vaaleahiuksiset sinisilmät kuolevat sukupuuttoon - mikä on sinun panoksesi?

  • Viestiketjun aloittaja "Heidi"
  • Ensimmäinen viesti
Heidi Eihän tossa vielä ollut mitään punaisen hiustenvärin periytymisestä. Millä todennäköisyydellä kahdelle (siniharmaasilmäiselle) tulee punatukkainen lapsi jos toinen on ihan blondi ja toinen punatukkainen vaaleammasta päästä. Esikoinen on vitivalkotukkainen. Ihan vastasyntyneenä oli punaisemmat?

Se ei kuitenkaan mene käsittääkseni eddes yksinkertaistamalla lähellekään samankaltaisesti kuin blondi, keskiruskea ja tumma vaan periytyy niiden liitännäisenä jotenkin...
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu paljon kuka katsoo. Suomalaisten mielestä meidän perheessä ei ole kuin 2 vaaleatukkaista, mutta kun etelämmäs mennään on mun ja poikienkin tukat vaaleat eli ne on ruskeat ei vaaleat eikä tummat, miehen tukkaa jo voi sanoa ehkä tummaksi, tosin ihan perus ruskea tukka hänelläkin.

Miehellä siniset silmät ja mulla tällaiset harmaan kirjavat, lapsista 3 omaa isältänsä perityt siniset silmät ja kahdella tummemmat siniset (moni luulee ruskeiksi kun nopeasti katsoo), joihin isommalla tullut jo kirjavuutta.
 
"Kenya"
Mä luin joskus jostain, että tää johtuis siitä että naiset blondaa hiuksiaan. Luonnon valinta menee jotenkin väärin, ja siten oikea "vaaleusgeeni" ei periydy... T. Vaalea sinisilmä
 
Mua nyt ei hirveästi liikuta vaikka tulevaisuudessa kaikki olisivatkin maitokahvinvärisiä nappisilmiä. Miksi vaaleahiuksisuus olisi arvokkaampaa kuin tummahiuksisuus, tai sinisilmäisyys enemmän säilyttämisen arvoista kuin ruskeasilmäisyys? Jeesus sentään, nämä ovat vain ulkonäöllisiä seikkoja!
Ei kukaan ole sanonut, että sinisilmäisyys olisi arvokkaampaa kuin ruskeasilmäisyys. Ihmisillä on vain tapana ajatella, että olisi mukavaa jos perinteet säilyisivät. Silmien värikin on sellainen asia, että aika tylsää olisi jos kaikilla maailman ihmisillä olisi samanväriset silmät.
 
----
Ei kukaan ole sanonut, että sinisilmäisyys olisi arvokkaampaa kuin ruskeasilmäisyys. Ihmisillä on vain tapana ajatella, että olisi mukavaa jos perinteet säilyisivät. Silmien värikin on sellainen asia, että aika tylsää olisi jos kaikilla maailman ihmisillä olisi samanväriset silmät.
Ihan niin kuin ruskeaa tai vihreää tai harmaata olisi vain yhtä sävyä. Vaikka sinisilmäisyys häviäisikin kokonaan aitojen blondihiusten kanssa (missä muuten menee se blondin raja, sekin on vähän häilyvä kulttuuripiiristä riippuen. Suomessa ja tässä keskustelussa ilmeisesti blondi on se lähes valkoinen tukka, joka pikkulapsilla on ja joka 90 % tummuu aikuusiällä maantienvaaleaksi) niin jäljelle jää silti monia variaatioita.

Vähän ot:nä pitää mainita, että minun mielestäni kauneimmat näkemäni ihmiset ovat olleet sellaisia vähän tummempi-ihoisia, joilla on harmaat, siniset tai vihreät silmät ja vaaleahko tai tumma kikkaratukka :) Muutenkin stereotyyppinen ulkonäkö on tylsää, pakka pitää olla sekoitettu :D Esim. albinot tummaihoiset ovat erittäin mielenkiintoisen näköisiä, samoin punatukkaiset.
 
Suomestahan voitaisiin persujen politiikan avulla tehdä viimeinen blondisaareke. Rajat kiinni ja blondit sinisilmät lisääntymään keskenään, katsotaan montako sukupolvea kestää ennen kuin sisäsiittoisuus heikentää jälkikasvun elinkelvottomaksi. Muut kuin arjalaisesti oikeaoppisen näköiset voitaisiin heittää vaikka Venäjän puolelle tai nips naps, steriloida.

Mua nyt ei hirveästi liikuta vaikka tulevaisuudessa kaikki olisivatkin maitokahvinvärisiä nappisilmiä. Miksi vaaleahiuksisuus olisi arvokkaampaa kuin tummahiuksisuus, tai sinisilmäisyys enemmän säilyttämisen arvoista kuin ruskeasilmäisyys? Jeesus sentään, nämä ovat vain ulkonäöllisiä seikkoja!
Tutkimusten mukaan jo 200 ihmisen määrä riittää takaamaan terveen geeniperimän. Siis 200 ihmistä, jotka alkavat lisääntyä toistensa kanssa. Maailman terveimmät ihmiset löytyvät muuten syrjäisestä kylästä Sardinian saarelta, jossa on eletty vain oman kylän ihmisten kanssa, eikä ulkopuolisia ole juuri sinne tullut.
 
"-Nasutin-"
Meikäläinen sitten aiheuttaa sitä sukupuuttoa, kaksi lasta, toistaiseksi hiukset on maantienharmaat, mutta silmät molemmilla kuin pienet suklaanapit. :) Hiuksetkin eittämättä tulevat tummumaan iän myötä, niinkuin minullakin.
Ajattelin kylläkin et saisin ehkä armoa, kun toi mun sinisilmäinen-blondi mieheni on tehnyt yhden elovena-tytön ennen näitä kahta. ;)
 
"apsi"
mun molemmilla vanhemmilla on niin tummat hiukset että melkeen mustat on ihan luonnostaan. Silti mä olen ihan blondi. Kaikki luulee aina että olen feikki blondi kun kukaan ei meinaa uskoa että noin tummilla vanhemmilla voi olla niin vaalea lapsi.
 
Meillä ei yksikään sinisilmäinen ole arka. Kaikki ovat vaaleita ja sinisilmäisiä. Minä ainoastaan poikkeus sekavärisine silmineni.

Tosin nuorin oli pienempänä punapää ja vieläkin näyttää tietyssä valossa punapäältä, mutta enimmäkseen on vaalea.
Yleisesti ottaen ujompia, kuin ruskeasilmäiset. Eivät välttämättä omasta mielestään. Olette ehkä suomalaisittain rohkeampia ja ulospäinsuuntautuneempia, mutta ette yleisesti.
 
vierailija
Itse olin lapsena vaalea ja minulla on vihreät silmät. Teini-iässä hiukseni vähän tummuivat. Samoin oli miehellä, paitsi hänellä on jäätävän vaalean siniset silmät. Tyttärelläni on minun väritys ja pojallamme isänsä väritys. Me siis edesautamme sinisilmäisten vaaleahiuksisten ihmisten eloonjäämistä maapallolla.

Vallitseva väri maapallolla on ruskeat silmät ja tummanruskeat hiukset. Surullista, ettei muita värejä nähdä enää jossakin vaiheessa täällä lainkaan.
Sinisilmäiset ja blondit eivät ole kyllä katoamassa yhtään mihinkään vaikka ruskea dominoikin koska sininen säilyy geeneissä vaikka ei näkyisikään.
 

Yhteistyössä