Vaaleahiuksiset sinisilmät kuolevat sukupuuttoon - mikä on sinun panoksesi?

  • Viestiketjun aloittaja "Heidi"
  • Ensimmäinen viesti
Fleur de la Cour
Itselläni ei paljoa olisi luullut olevan asiaa näihin, luulin, että dominoin täysillä lapseni geenejä kun mieheni on tumma, mutta hänellä on siniset silmät ja minä olen tumma ja vihreäsilmäinen. Äitini on vihreäsilmäinen, sisareni ruskeasilmäinen ja veljeni vihreäsilmäinen eikä sinisilmäisellä isälläni ole ollut silmien väriin siis osaa eikä arpaa, tummia olemme kaikki, paitsi veljelläni kasvaa punaväritteinen parta. Äitini suvussa on punahiuksisia. Mutta kas vaan kun lapseni syntyi niin hän oli heti tumma kuten isänsä, omasi kihartuvat hiukset kuten minä ja silmät tulivat sitten aikaa myöden sinisiksi, vaikka olivat tummat pienenä ja luulinkin, että saa vihreät tai ruskeat silmät.
 
meillä näni
Itselläni ihan vaaleat hiukset luonnostaan ja vihreät silmät=4 tyttöä,joilla kaikilla vaaleat hiukset ja vihreät silmät,lasten isä,tummat hiukset ja ruskeat silmät.
 
"vieras"
Minä, sinisilmäinen, lapsena valkotukkainen, nyttemmin varmaan maantien värinen, jos ei olis väriä päässä. Mies, sinisilmäinen, lapsena vaaleatukkainen nyttemmin tummanruskeaksi muuttunut väri. Lapset, sinisilmäisiä, vaaleita tai ainakin vaaleanruskeita hiuksia löytyy, mut kumpikaan ei mikään eloveena tukka ole.
Et ainakin silmien osalta homma hoidettu, hiukset noilla taitaa kyl olla aikuisena ruskeat.
 
fva
Miten tuo,sitähän väitetään että ruskea on dominoiva väri. Minä olen hyvin tumma,silmät ja hiukset lähes mustat.miehenikin on tumma,hänellä ruskeat silmät ja hiukset. poika ykkösellä on sinivihreät silmät ja vaalea tukka,poika kakkosella on siniharmaat silmät ja semivaaleet hiukset,poika kolmosella on ruskeat silmät ja ruskeat hiukset. Miten nuo kaksi vanhempaa poikaa voivat olla vaaleampia ja sinisilmäisiä?
 
Kaksi sinisilmäistä vaaleahiuksista, toisella punertava parta. Yksi sinisilmäinen vaalea aivan ihana lapsenlapsi. Sitten on vielä kaksi tummaa sinisilmäistä. Erällä 1 ja 2 on eri isät. Ex on vaalea ja nykyinen mieheni lähes mustatukkainen, minä itse harmaantuva tummaverinen.
 
selvitystä
Miten tuo,sitähän väitetään että ruskea on dominoiva väri. Minä olen hyvin tumma,silmät ja hiukset lähes mustat.miehenikin on tumma,hänellä ruskeat silmät ja hiukset. poika ykkösellä on sinivihreät silmät ja vaalea tukka,poika kakkosella on siniharmaat silmät ja semivaaleet hiukset,poika kolmosella on ruskeat silmät ja ruskeat hiukset. Miten nuo kaksi vanhempaa poikaa voivat olla vaaleampia ja sinisilmäisiä?
Jos teillä on suvussa vaaleita sinisilmäisiä molemmilla niin hyvinhän tuo on mahdollista. Jos molemmilta sattuu periytymään "piilevänä" (mikä lie olikaan virallinen termi) siniset silmät niin lapselle voi tulla siniset silmät vaikka molemmilla vanhemmilla olisi ruskeat. Jos taas molemmilla vanhemmilla olisi siniset silmät niin lapselle ei millään voisi tulla ruskeat. Onhan tämä koulun biologian tunneilla selvitetty.
 
Harmitus
Harmikseni olen edesauttanut tätä asiaa: molemmilla pojillani on siniset silmät: toisella vaalean siniharmaat ja toisella hyvin tummansiniset. Minulla ruskeat ja olisin toivonut perheeseen toistakin kaltaistani...
 
"vieras"
Mulla itselläni on siniset silmät ja tummanruskeat hiukset. Miehellä on ihan vaaleathiukset ja hyvin hyvin vaaleanharmaat silmät. Vielä en kyllä osaa sanoa mihin suuntaan vauvan hiukset saati silmät on kehittymässä. Tällä hetkellä haituva näyttää ruskealta ja silmät siniharmailta. En kyl tiedä millä todennäköisyydellä lapsille voisi tulla vaaleat hiukset, kun eikös ruskea aina dominoi?
 
Vaaleaan tukkaan ei voida valitettavasti panostaa, kun kummallaki meistä on tumma tukka, ja ainaki mulla se on ollu tumma ihan syntymästä asti. Ei silti musta, joten kai se on mahdollista että vaaleatukkainen lapsi tulis. Silmien väri meillä on molemmilla siniharmaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja selvitystä;23520366:
Jos teillä on suvussa vaaleita sinisilmäisiä molemmilla niin hyvinhän tuo on mahdollista. Jos molemmilta sattuu periytymään "piilevänä" (mikä lie olikaan virallinen termi) siniset silmät niin lapselle voi tulla siniset silmät vaikka molemmilla vanhemmilla olisi ruskeat. Jos taas molemmilla vanhemmilla olisi siniset silmät niin lapselle ei millään voisi tulla ruskeat. Onhan tämä koulun biologian tunneilla selvitetty.
Ei ole näin suoraviivaista, silmien värin aiheuttavat multippelit alleelit, joten sen periytyminen ei ole ihan niin simppeliä kuin siellä peruskoulun/lukion bilsassa annettiin ymmärtää. ;)
 
"Mamma italiana"
en lukenut kuin aloituksen. minusta vàrien sekoittaminen on hienoa. mulla on tummansiniset silmàt,miehellà vihreàt, tytòllà vaaleansiniset. pikkuneiti on kiinnostunut italo-egyptilàisestà pojasta joten.....
 
[QUOTE="vieras";23520499]Ei ole näin suoraviivaista, silmien värin aiheuttavat multippelit alleelit, joten sen periytyminen ei ole ihan niin simppeliä kuin siellä peruskoulun/lukion bilsassa annettiin ymmärtää. ;)[/QUOTE]

Lukion bilsassa käsiteltiin multippeleja alleeleita muistaakseni...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23520533:
Lukion bilsassa käsiteltiin multippeleja alleeleita muistaakseni...
No joo, kyllä ne taidettiin mainita, mutta muistaakseni vedeltiin melkoisesti mutkia suoraksi perinnöllisyyttä käsiteltäessä.
 
[QUOTE="vieras";23520555]No joo, kyllä ne taidettiin mainita, mutta muistaakseni vedeltiin melkoisesti mutkia suoraksi perinnöllisyyttä käsiteltäessä.[/QUOTE]

Silmien värin kohdalla vedeltiin mutkat suoriksi mutta kyllä niilläkin jotakin laskettiin.
 
mjaa
itelläni vaaleat hiukset jotka hieman oranssi/punertavat. valitettavasti hiukseni ovat tummuneet tosi paljon sen jälkeen kun olen lapsia saanut. siniset silmät on minulla ja kalpea kun lakana olen en ikinä rusketu eikä hiusvärit tartu hiuksiini.

Tytölläni on minun hiukset ja kalpeuskin. silmien väri on aika sekava sinistä, vihreää ja hieman ruskeaakin niistä löytyy. Poika on ihan blondi ja yhtä kalpea kuin minä ja kirkkaan siniset silmät.

miehelläni on vaalean ruskeat hiukset ja kirkkaan siniset silmät...
 
Tämän enempää en aio panostaa vaaleatukkaisuuden tai sinisilmäisyyden säilyttämiseen.

Tosin pahoin pelkään etä lapset menettävät pellavan vaalean kuontalonsa kun ikää tulee lisää, niin kävi minullekin.
 
[QUOTE="vieras";23520589]Voipi olla, itse en kyllä muista, vaikka bilsasta L:n kirjoitinkin.[/QUOTE]

Piti vähän verestää muistia välillä. Itse asiassa multippelit alleelit on samassa lokuksessa olevia alleeleita joita on olemassa enemmän kuin kaksi erilaista, mutta yksilössä vain kaksi. Esim. ABO

Dihybridiristeyttäminen oli se minkä kanssa porukka tunnilla oli hoomoilasina jos nyt äkkiä ajattelin asian oikein. Risteytys jossa vanhemmat eroavat toisistaan kahden eri geenin aiheuttaman ominaisuuden suhteen.

Ihonvärissä oli vissiinkin kyse toisiinsa kytkeytyneistä (saman kromosomin?) geeneistä. Jotka siis yhdessä määräävät minkä värinen iho tulee.
 
"meikä"
Meikällä on siniset silmät, miehellä vihreät. Oma tukka maantienharmaa, joka on suurella osalla suomalaisista luonnostaan. Kahdella lapsella on ihanan vaalean kirkkaan siniset silmät, yhdellä tummemmat. Hiukset varmaan tummuvat ajan myötä mutta silmien osalta kyllä pidetään perinnettä yllä. Lähipiirissä on paljon vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä, ei yhtään ruskeasilmäistä ja tummatukkaista. Että tuskin tässä ihan heti sukupuuttoon kuollaan onneksi. En voisi kuvitella että olisin ruskeasilmäisen miehen kanssa ellei sitten olisi joku erimaalainen ja todella tumma.
 
Lukion biologiassa ainakin meillä annettiin ymmärtää, että jos toinen vanhemmista on täysin ruskeasilmäinen, suvussa ei ole yhtään sinisiä silmiä tai vihreitä silmiä, niin tämä vanhempi saa AINA ruskeasilmäisen lapsen. Myös silloin jos saa lapsen kokonaan sinisilmäisen suvun edustajan kanssa. Lukiossa tosiaan opetettiin tuolla tavalla, mutta jälkikäteen olen tutkinut asiaa netistä ja kaikilla nettisivuilla on ollut, että vaikka toisen vanhemman koko suku on ruskeasilmäistä niin silti on mahdollista saada sinisilmäinen lapsi.

Itse tein testin omalla kohdallani. Minulla siis siniset silmät, vanhemmilla vihreät ja siniset silmät. Laitoin sitten toiselle osapuolelle ruskeat silmät ja tämän vanhemmille myös ruskeat silmät. Tässä testissä tulos oli seuraava:
4/6 mahdollisuus ruskeisiin silmiin
1/6 mahdollisuus vihreisiin silmiin
1/6 mahdollisuus sinisiin silmiin
 

Yhteistyössä