Uskotteko te tuohon että kaikilla on pöydät täynnä herkkuja

• Viestiketjun aloittaja tuumailija
  • Ensimmäinen viesti
Hmmmm...
Meillä joulupöydästä löytyy

1. Lanttulaatikko
2. Porkkanalaatikko
3. Perunalaatikko (ekan kerran tänä vuonna kokeilussa)
4. Kinkku
5. Salaatti
6. Perunasalaatti
7. Punajuurisalaatti
8. Italiansalaatti
9. Perunat
10. Rosolli
11. Suolakala (ehkä)
12. Savukala (ehkä)

Tämän lisäksi sitten joulunruokailuun kuuluu tietysti

13. Glögi
14. Tortut
15. Jauhelihapasteijat
16. Savulohipasteijat
17. Piparit

Ja aattoaamuna syödään

18. Riisipuuro

Joulupöydästä löytyy myös itsetehtyä rieskaa sekä ruislimppua. Itsetehtyä salaatinkastiketta ja sinappia. Kotikaljaa, piimää, maitoa, vettä, tuoremehua, itsetehtyä mehua.

"mmm"
Mutta tämä hirmuinen yleinen totaalijoulukukalavillitys, tää on ihan muutaman viimeisimmän vuoden juttu. Tosissaanko kaikki niistä tykkää, vai ovatko ne vain nyt niiiiiiiin muodikkaita, että kaikki ovat niistä pitävinään?
Siis muutaman viimeisimmän vuoden juttu? No, meillä se on kestänyt ainakin mun elämän ajan eli yli 30 vuotta :D. Ei yleensäkään syödä mitään muotiruokia (onko edes sellaisia?). Meillä on tänä vuonna lohta graavina ja savustettuna, kahta laatua silakkaa ja yhtä laatua silliä. Voisi olla enemmänkin, mutta nolla mennään nyt. Tahdotaan myös valmistaa nämä itse, joten ei jaksa stressiäkään sitten ottaa suuremmalla määrällä.

iu
[QUOTE="mmm";29361941]Siis muutaman viimeisimmän vuoden juttu? No, meillä se on kestänyt ainakin mun elämän ajan eli yli 30 vuotta :D. Ei yleensäkään syödä mitään muotiruokia (onko edes sellaisia?). Meillä on tänä vuonna lohta graavina ja savustettuna, kahta laatua silakkaa ja yhtä laatua silliä. Voisi olla enemmänkin, mutta nolla mennään nyt. Tahdotaan myös valmistaa nämä itse, joten ei jaksa stressiäkään sitten ottaa suuremmalla määrällä.[/QUOTE]
Joo ymmärrän nämä perinteiset kalastusalueet jne., mutta eikö muut todellakaan ole huomanneet, että kautta Suomen on nyt joka paikassa kalaa, kalaa, kalaa... (Just kahdessa eri paikassa jouluateria syötynä, ja molemmissa kamalasti kalaa tarjolla. Eikä täällä sisä-Suomessa isompien vesien ulottumattomissa oo ikinä ennen tämmöistä ollut! :O )

Hyvähän se on, että sitä kalaa nyt saa eri muodoissaan, kun se kerran niin terveellistäkin on. Mutta jotain uusia kivoja jouluruokaohjeita olis mukava nähdä. Siis muutakin kuin kalasellaisia. (Ja nyt lopetan tästä aiheesta, ei ollut tämän topicin ydinajatus tämä. :) )

Yhtä asiaa mä en tajua. Siippa ei välitä joulullatikoista. Ei ole koskaan välittänyt, mutta siltikkään pöytään ei saa "tuoda" mitään uutta.

Yhtenä vuonna ehdotin marinoituja valkosipuleja ja fetajuustoa. Ei sopinut, koska ne eivät kuulemma kuulu jouluun.

Yhdessä asiassa olen jyrännyt äijän yli. Olen useana vuonna tehnyt lisäksi burgundinpataa. Itse kun en siitä kinkusta juuri välitä.

"näin täällä"
Me tarjotaan aattona

Kinkkua
kastiketta
perunaa
nakkeja (lähinnä lapselle)
lanttulaatikkoa
porkkanalaatikkoa
maksalaatikkoa
paria sorttia sillejä
graavilohta
kananmunia
herneitä
Vihreä salaatti
punajuurisalaatti
sienisalaatti
maalahdenlimppua
joululimppua

Jälkkäriksi piparkakkuja ja tuorejuustokakku
Kahvi, glögi, limsa, julmust, alkoholiton olut ja vesi juomina.

Keittiönoita
Joo ymmärrän nämä perinteiset kalastusalueet jne., mutta eikö muut todellakaan ole huomanneet, että kautta Suomen on nyt joka paikassa kalaa, kalaa, kalaa... (Just kahdessa eri paikassa jouluateria syötynä, ja molemmissa kamalasti kalaa tarjolla. Eikä täällä sisä-Suomessa isompien vesien ulottumattomissa oo ikinä ennen tämmöistä ollut! :O )

Hyvähän se on, että sitä kalaa nyt saa eri muodoissaan, kun se kerran niin terveellistäkin on. Mutta jotain uusia kivoja jouluruokaohjeita olis mukava nähdä. Siis muutakin kuin kalasellaisia. (Ja nyt lopetan tästä aiheesta, ei ollut tämän topicin ydinajatus tämä. :) )
Mutsi on Keski-Suomesta ja faija Hämeestä ja silti meillä oli jo 60-luvulla joulupäydässä kaloja. Mutta kalaa syötiin kyllä muutenkin...siis myös arkisin.

Varmaan tarjolla olevan kalan määrään kiinnittäisi enemmän huomiota, jos ei kalaa söisi. Mutta esim lehdissä jos kalaruokien ohjeet on lisääntyneet, niin voisi johtua ihan vaan ravitsemussuosituksista. Eli kun 2 kertaa viikossa pitäisi syödä kalaa, niin se tekee 104 kala-ateria vuodessa.

"Sikuriina"
No varmsti monilla on herkkuja vaikka miten paljon. Joillekin se on yksi iso osa joulua. Jokainen tavallaan. Meillä tulee olemaan:
- Saarioisten laatikoista lanttu ja peruna
- kalkkunarullaa
- graavilohta
- rosollia (ehkä Saarioisen, laitan itse vähän lisää sipulia ja suolakurkkua)
- herneitä
- vihersalaattia
- juustoja, viikunahilloa

Jälkkäripöytään:
- joulutortut
- joulupiparit
- suklaata, vihreitä kuulia
Eli taitaa olla kovin perussettiä. Minusta tässä on jo montaa laatua.

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;29361975:
Yhtä asiaa mä en tajua. Siippa ei välitä joulullatikoista. Ei ole koskaan välittänyt, mutta siltikkään pöytään ei saa "tuoda" mitään uutta.

Yhtenä vuonna ehdotin marinoituja valkosipuleja ja fetajuustoa. Ei sopinut, koska ne eivät kuulemma kuulu jouluun.

Yhdessä asiassa olen jyrännyt äijän yli. Olen useana vuonna tehnyt lisäksi burgundinpataa. Itse kun en siitä kinkusta juuri välitä.
|O |O Miä en jaksais yhtään. Opeta se soveltamaan :D

"Niin"
Kyllä täällä sisämaassa kauempana kunnon kalavesistä sitä kalaa on ollut juuri jouluisin. Esim. lohta ei muulloin ollutkaan, oli varmaan sen verran kallista.
Taisi olla itselleni kohokohta joulussa kun näki että kalasäilykepurkki on taas pöydässä...

Meillä on aina arkena noita kaloja (suoraan kalastajilta haettu) ja graavilohta, niin ei kiinnosta oikein jouluna kala.

Mua jopa huvittaa, että jollekin kala on jotain luksusta tyyliin "ooh, onko teillä tosiaan jouluna kaloja?!". :D
Toki tiedän, että meitä ON moneen junaan. Ja hyvä niin. :)

Keittiönoita
Meillä on aina arkena noita kaloja (suoraan kalastajilta haettu) ja graavilohta, niin ei kiinnosta oikein jouluna kala.

Mua jopa huvittaa, että jollekin kala on jotain luksusta tyyliin "ooh, onko teillä tosiaan jouluna kaloja?!". :D
Toki tiedän, että meitä ON moneen junaan. Ja hyvä niin. :)
Mä taas luulen, että tänä päivänä on paljon perheitä, joissa 20-30 €/kg hinnaltaan olevat elintarvikkeet on luksusta. Veikkaan, että et maksa tuollaista summaa sille kalastajalle ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29362793:
Mä taas luulen, että tänä päivänä on paljon perheitä, joissa 20-30 €/kg hinnaltaan olevat elintarvikkeet on luksusta. Veikkaan, että et maksa tuollaista summaa sille kalastajalle ;)
No en todellakaan. :D Siksihän se onkin meille arkea, vähän kuin poronliha poromiehille jne.

Kaupoissa kyllä aivan sikahinnoissa nuo, mitä tänään katselin.

Keittiönoita
No en todellakaan. :D Siksihän se onkin meille arkea, vähän kuin poronliha poromiehille jne.

Kaupoissa kyllä aivan sikahinnoissa nuo, mitä tänään katselin.
Aivan. Ja se samainen poro on sitten luxusta niille, jotka eivät ole poromiehiä ja joilla ei satu olemaan mahdollisuutta saada poroa puoleen hintaan. Mä just tarkistin, niin kaikki jouluksi ostamani kalat maksoivat yli 30 €/kg.. kallein oli 37,90 €/kg. Enpä ostelis edes jouluksi kymmenelle hengelle, jos olisin vielä sairaanhoitajan palkoilla.

Keittiönoita
Mutta eikös graavilohi kuitenkin ole yleisestikin aika arkinen juttu?
Noista kaloista siis. Tai sitten ihmiset tarjoaa sitä vieraille ja siitä syntyy illusio sen arkisuudesta, mene ja tiedä.
Jos ostaa kirjolohen tarjouksesta ja graavaa itse, niin sitten siitä ei kovin kallista tule. Mutta jos ostat valmiina, niin taitaa sekin mennä yli kahdenkympin kilolta.

"just"
[QUOTE="Jaana";29360816]On valitettavasti, sitten tulee kaikkea syötyä paljon ja on loppuilllan ihan ähky olo.

Itse en paljoa osta ruokia, meillä on nyyttäri perinne nyt.
Pidetään joulu meillä, koska emme halua lapsen kanssa ajaa ympäriinsä, vaan lapsi saa olla rauhassa kotona ja odottaa joulupukkia.
Meille tulee sitten omat vanhempani ja miehen vanhemmat. isoäidit innokaita kokkaajia, niin molemmat tuovat ruokia mukanaan.
Ite teen osan, sitten isoäidit tuovat osan ja pöytä on sitten täynnä kaikkea sorttia[/QUOTE]

Kauhean itsekästä ajeluttaa muita ja joutuvat vielä teille tuodakin ja tottakai kotiinsa myös jos eivät joulua teillä vietä. Jos kutsuu tarjoaa.

perinteitä
Meillä on joululounaalla (syömme varhain koska 3-vuotiaalle tulee Joulupukki jo iltapäivällä) kinkkua, lanttu-, peruna-, porkkana- ja maksalaatikkoa (jälkimmäinen lapsen herkku), palapaistia, perunaa (koska veli ei syö laatikoita), graavilohta, savulohta, silliä ukille, rosolli, sienisalaatti, punajuurisalaatti, vihersalaatti, juustoja (minulle), lihapullia (jos saan kunnon jauhelihaa, en käytä kaupan lihoja) ja sen sellaista. Jokaiselle jotain.

Kahvileipiä on sitten 10 erilaista, mutta meillä ollaankin ahkeria leipojia, niin kertyyhän sitä kun "kokeillaanpas vielä tuota".

:xmas: Meidän joulupöydästä löytyy ainakin nää:

Kinkku, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, hernetuuvinki (veljen perhe tekee)
Rosolli ja kepis, juustoja (siskon homma)
Lasimestarin silli, valkosipuli- ja sinappisilakat, graavilohi (iskä tekee)
Imelletty perunalaatikko, luumurahka (mun hommat)
+ leipää, leikkeleitä, hilloja, sienisalaattia
+ viiniä, olutta, maitoa, vissyä

OIJOI, olispa jo aatto :p

Vierrras
Mäti, sipulisulppu, keitetyt kananmunanpuolikkaat, kipeäkala, hillosipulit, aurajuusto, fetajuusto, kotijuusto, raejuusto, hirvenlihapyörykät, nakit, savustettu siika, graavilohi, salaatti, italiansalaatti, perunasalaatti, rosolli, sienisalaatti, perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, maksalaatikko,perunat, kinkku.. hmmh.. unohtuikohan joku..

Aika peruskauraa jouluisin mielestäni, eikä mitenkään erityisen "hienoa".
Kipeäkala :)

Joo siis samaa mieltä, perusjuttua, siitä syö iso porukka joko joulunpyhät.

aivan
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29362921:
kysymys kuului, että uskotteko että kaikilla on pöydät täynnä herkkuja ja suurin osa luettelee, mitä heillä on ruokapöydässä jouluna, siitähän oli oma ketju jo
Vastaukseni kysymykseen: Uskon minä, että niillä, jotka jouluherkkujaan luettelevat, ne herkut sieltä pöydästä löytyvät. Ne, jotka eivät halua luetella, ovat asia erikseen, joku ei halua, koska herkkuja ei ole, tai niitä on vähän, tai ei halua pröystäillä (omasta mielestään se olisi pröystäilyä) tai ei vaan kiinnosta luetella, mitä syitä nyt onkaan. En minä usko, että monikaan vartavasten alkaa luetella omiaan tällaisissa ketjuissa. Mitä ihmeen iloa siitä saisi?

vieraas
lanttu,porkkana,maksa,perunalaatikot,italiansal,punajuurisal,rosolli,herneet,porkkanaraaste,vihersalaatti,puolukkahillo,kinkku,nakkeja,hedelmäsalaatti,luumurahka,tortut,suklaat,piparit ja ehkä kala.

Yhteistyössä