Uskotteko te tuohon että kaikilla on pöydät täynnä herkkuja

• Viestiketjun aloittaja tuumailija
  • Ensimmäinen viesti
Venakko Milanna
Uskon että monilla muttei kaikilla :) ja nyt se vielä lama vaikuttaa kukkaroon :(.
Meille ei tuu mitään hienoa, oikeasti miehelle pitäisi olla jouluna töissä, eli se on meidän joulut, ehkä menen äidin kanssa ja lasten kanssa ulos syömään, kun meillä keittiökin tulee vkolla 52 vast, niin en saa mitään kotona tehtyä.

iu
Kamalasti nykyään kaikki hehkuttaa noita erialisia kaloja joulupöydässä. Ihanko totta teillä on sen seittemän sortin kalaa?

Mä en itse yhtään tykkää mistään kalasta - pelkästään miehen mieliksi homaan nytkin kylmäsavulohta (tai sitten ihan grillattua sellaista). Mitään graavilohia en ala laittaa, kun pelkkä hajukin ällöttää. Puhumattakaan muista kaloista. ONKO ne niin kamalan hyviä, vai mikä tää juttu nyt on? (Tiedän kyllä että terveellisiä, mutta kun ei vaan maistu...)

Blue
Kamalasti nykyään kaikki hehkuttaa noita erialisia kaloja joulupöydässä. Ihanko totta teillä on sen seittemän sortin kalaa?

Mä en itse yhtään tykkää mistään kalasta - pelkästään miehen mieliksi homaan nytkin kylmäsavulohta (tai sitten ihan grillattua sellaista). Mitään graavilohia en ala laittaa, kun pelkkä hajukin ällöttää. Puhumattakaan muista kaloista. ONKO ne niin kamalan hyviä, vai mikä tää juttu nyt on? (Tiedän kyllä että terveellisiä, mutta kun ei vaan maistu...)
On ne. Todella hyviä. :p

Keittiönoita

Kalat on hyviä. Sillistä en välitä, mutta muut kalat käyvät.

"siika"

Meillä on graavikaloja kolmea erilaista, sillejä, joskus jotain savukalaa. Rapusalaattia, mätiä, simpukoita, jättiravunpyrstöjä, joskus muitakin mereneläviä. :) Graavatut kalat on joulussa yksi parhaimmista asioista mun mielestä. :)

iu
On ne. Todella hyviä. :p
Joo tiedän, että on olemassa joukko ihmisiä, jotka ihan oikeasti pitävät kalan mausta. :) Mutta tämä hirmuinen yleinen totaalijoulukukalavillitys, tää on ihan muutaman viimeisimmän vuoden juttu. Tosissaanko kaikki niistä tykkää, vai ovatko ne vain nyt niiiiiiiin muodikkaita, että kaikki ovat niistä pitävinään?

Onko tää mun kalainho siis ihan ikioma yksityinen ominaisuus? (Ehkäpä olen salaa kalalle allerginen ja siitä tää luontainen vastenmielisyys? Sama juttu oli maidon kanssa, ennen kuin todettiin maitoproteiiniallergia.)

"siika"
Joo tiedän, että on olemassa joukko ihmisiä, jotka ihan oikeasti pitävät kalan mausta. :) Mutta tämä hirmuinen yleinen totaalijoulukukalavillitys, tää on ihan muutaman viimeisimmän vuoden juttu. Tosissaanko kaikki niistä tykkää, vai ovatko ne vain nyt niiiiiiiin muodikkaita, että kaikki ovat niistä pitävinään?

Onko tää mun kalainho siis ihan ikioma yksityinen ominaisuus? (Ehkäpä olen salaa kalalle allerginen ja siitä tää luontainen vastenmielisyys? Sama juttu oli maidon kanssa, ennen kuin todettiin maitoproteiiniallergia.)
Meillä on kyllä kaloja jouluna ollu niin kauan kuin oon ollu olemassa, miehen suvun puolella vielä enemmän.

Blue

On paljon ihmisiä jotka inhoavat kalaa, eikä siinä ole mitään vikaa jos pöydästä löytyy siitä huolimatta syötävää. On myös paljon ihmisiä jotka elävät aaton melkein pelkästään kaloilla (kuten minä) ja muita ruokia tulee syötyä enemmän sitten vasta seuraavina päivinä.

"piipii"

Et sä ainut ole joka ei välitä kalasta. Meidän suvusta löytyy muutama tällainen. Mulle kala on kinkkuakin tärkeämpi. En ole tiennytkään kalan olevan muotia. Meillä se on kuulunut perinteen mukaan aina joulupöytään

Yök en syö

Ne joulupöydän kalat jo näyttääkin iljettäviltä...

iu
Äää, ne kalat siis on ihan oikeesti hyviä! Miks kaikki hyvä ja kiva on multa kiellettyä? :( (Oletan, että jokin järkevä syy tähän vastenmielisyyteen on olemassa, ehkäpä sitten se allergia vaikka.)

Ei muuten puristelis yhtään, mutta kun lähes kaikki uudet kivat (joulu)ruokaohjeet on jotain kalajuttuja. Ja vaihtelu virkistäis kyllä muakin, vaikkei maito tai kala käykään...

Voiskohan silti laittaa jotain pientä ruodotonta hajutonta mautonta ja lähes näkymätöntä kalaa täksi jouluksi ja kokeilla, josko mullakin luonnistuis? :)

ggggg

Oon joen viereltä lähtöisin, isäni kalamies ja kala on kuulunut joulupöytään (ja muuhunkin pöytään) lapsesta asti. Nykyisin syödään kalaa vähintään kahdesti viikossa, yleensä lohta, joskus muitakin (ahven, taimen, siika..). Rakastan kalaa, onnekseni myös mieheni ja lapsetkin tykkäävät.

Mitä muodikasta on kalassa? :D

Blue
Äää, ne kalat siis on ihan oikeesti hyviä! Miks kaikki hyvä ja kiva on multa kiellettyä? :( (Oletan, että jokin järkevä syy tähän vastenmielisyyteen on olemassa, ehkäpä sitten se allergia vaikka.)

Ei muuten puristelis yhtään, mutta kun lähes kaikki uudet kivat (joulu)ruokaohjeet on jotain kalajuttuja. Ja vaihtelu virkistäis kyllä muakin, vaikkei maito tai kala käykään...

Voiskohan silti laittaa jotain pientä ruodotonta hajutonta mautonta ja lähes näkymätöntä kalaa täksi jouluksi ja kokeilla, josko mullakin luonnistuis? :)
Lipeäkala. Mutta se ei mielestäni ole hyvä kala aloitukseen. Osta vaikka jotain hyvää savukalaa.

mitähän meillä on, eka joulu ikinä ihan vaan omalla porukalla ilman sukulaisia.

kinkku
kastiketta
perunamuusi
porkkanalaatikko
maksalaatikko
rosolli tai punajuurisalaattia (kaksi syöjää tälle vain)
lihapullia
herneitä
jotain salaattia
lohta

riisipuuroa+kanelia lounaaksi

En minäkään tykkää. Pojan mieliksi ostin valmiin kylmäsavulohen, se on ihan hupsuna siihen eikä muuta söiskään. Itseä myös Etoo hajukin..

"maelle"
meillä on myös ensimmäinen joulu kotona, tarjolla:

kinkku, peruna- ja lanttulaatikkoa, graavilohta, juustosalaattia, punajuurisalaattia, herneitä, porkkanoita, ruisleipää, juustolautanen ja niille keksejä, viinirypäleitä sekä suklaita. ehkä viellä jotain lisäksi.

Löysittekö kaupasta valmiina imellytettyä perunalaatikkoa? Hyllyt notkusivat prismassa erilaisia ja kokoisia laatikoita, mutta en löytänyt kuin tavallista. Vai onko pakkauksen tekstit muuttuneet jotenkin? Ennen siinä on ainakin lukenut, että imellytetty perunalaatikko... Nyt kaikissa luki vain pelkkä perunalaatikko
Meidän Prismassa oli Atrian imellettyä perunalaatikkoa. En ole aiemmin maistanut, joten en tiedä, onko hyvää. Tiistaina sitten tiedän. :)

"Mjaa"
Meillä on varmaan palstan köyhin joulupöytä. En viitsi hapattaa pöydässä mitään ylimääräistä, koska kukaan ei niitä syö kuitenkaan.
Taitavat muut pysyä pottu&kinkku -linjalla, mulle maistuu lanttulaatikko ja rosolli lisäksi.
Graavilohi on mun suvussa aina ollut perinne, ja sitä lähinnä itse söin vuosikymmenien ajan jouluisin, kunnes muutama vuosi takaperin uskalsin taas kinkkua ottaa.
Taitaa vaan taas tuore kala jäädä etsimättä tänäkin vuonna. Mutta jos sitä hommaisin, en sitäkään pöytään kattaisi, vaan söisin vaikkapa iltapaloiksi leivän päällä. Syöttekste niitä kaloja ihan "paljaaltaan"? Vaikka graavilohta rakastankin, niin mun on vaikea kuvitella syöväni sitä muuten kuin leivällä.

Meidän joulupöydässä on

Savulohta, savusiikaa
Graavilohta, mätiä
Sienisalaattia, vihreä salaatti
Herneitä
Kananmunia
Perunaa
Peruna-, porkkaana- ja maksalaatikkoa
Punajuurivuohenjuustopaistos
Kinkkua

Jälkiruuaksi valkosuklaatiramisua

Aika monta vuotta ollaan menty tällä samalla kaavalla. Punajuuripaistos on suht uusi tulokas. Noita syödään pari päivää ja sitten mä olenkin jo saanut tarpeekseni. =)

Voisikohan kyse olla siitä, että kauppojen valikoima esimerkiksi juustojen ja kalojen osalta on parantunut vuosivuodelta. Ja suomalaiseenkin joulupöytään uskalletaan ottaa vaikutteita ulkomailta. Omaan lapsuuteen nähden on meidän joulupöytään tulleet juurikin erilaiset juustot, cocktail-herkut ja enemmän salaatteja. Kuitenkin vanhat ja perinteiset säilyneet ennallaan, mutta määrällisesti vähennettyä laatikoita, kun on lisätty salaatteja jne.

Yhteistyössä