S
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd-:Kyllä mä uskon tuon otsikossa olleen kysymyksen! Ja mielestäni sitä vähätellään aivan liikaa.
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd-:Kyllä mä uskon tuon otsikossa olleen kysymyksen! Ja mielestäni sitä vähätellään aivan liikaa.
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Vielä 70-luvullakin kun minä ja sisarukseni synnyimme, äitiysloma ei kovin montaa kuukautta kestänyt. Olen itse ollut "onnekas" ja vakituinen hoitotäti aloitti ollessani 6kk vanha. Siis äiti siirtyi kokopäivätyöhön silloin. Sisareni aloittivat hoitoputkensa 4kk ikäisinä. Lyhyt kyselykierros ystävien kesken (suunnilleen samanikäisiä) paljasti, että tämä on ollut ihan normaalia. Eipä ole varaa ollut asuntolainoja maksella jos ei ole käynyt töissä - pienipalkkaiset duunarit minullakin vanhempina. Enkä nyt heti kyllä ole tähän ikään (30+) mennessä huomannut mitään traumoja itselläni tai sisaruksillani. Ihan oikeasti: vain aivan viimeiset vuosikymmenet on ollut taloudellisesti mahdollista hoitaa lapsia itse kotona niin pitkään kuin huvittaa, koska yhteiskunta tukee. Toista se oli ennen ja silti Suomi on pysynyt pystyssä eikä maa ole täynnä sekopäitä. Ja jos mietitään maailmanlaajuisesti... !!! Nää on nyt näitä "suosituksia". Suositellaanhan sitä täysimetystäkin 6kk ikään asti mutta eipä kaikilta vaan maitoa tule ja silti lapsista kasvaa pullollakin ihan ok tapauksia. Ehkä voitaisiin siis unohtaa syyllistäminen ja nämä iänikuiset paha äiti - hyvä äiti -jutut!!!
Alkuperäinen kirjoittaja piina:Alkuperäinen kirjoittaja winhis:Mun yksi tuttu, vanhempi naishenkilö, joutui pienenä sairaalaan pitkäksi aikaa. En muista mikä tauti sillä oli, mutta jotenkin se liittyi siihen, että vieraita ei sallittu paljoa (eikä siihen aikaan ehkä muutenkaan ) ja äitikään ei päässyt käymään läheskään joka päivä. Tuttuni oli tuolloin n vuoden ikäinen ja hän sanoo, ettei varsinaisesti muista sitä kun oli sairaalassa, mutta hänellä on hyvin vahva TUNNEmuisto hylkäämisestä, joka vieläkin välillä ahdistaa häntä. En sitten tiedä, aika erikoinen tuo nainen on muutenkin, että pitäisikö tuota uskoa, mutta onhan se aina mahdollista.
Tossa on kuitenkin lapsi ollut vieraiden ihmisten hoidossa. Vähemmin pieni varmasti kokesi hylkäämistä, jos olisi ollut ne päivät, vaikka sen yleensä päivät töissä olevan isänsä kanssa tai hyvin tutuiksi tulleiden isovanhemien ja kenties mukana olisivat kokoajan isot sisaret. Toki viikko on varmasti 1 vuotiaalle pitkä jokatapauksessakin.
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen 70-luvulla syntynyt:Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Vielä 70-luvullakin kun minä ja sisarukseni synnyimme, äitiysloma ei kovin montaa kuukautta kestänyt. Olen itse ollut "onnekas" ja vakituinen hoitotäti aloitti ollessani 6kk vanha. Siis äiti siirtyi kokopäivätyöhön silloin. Sisareni aloittivat hoitoputkensa 4kk ikäisinä. Lyhyt kyselykierros ystävien kesken (suunnilleen samanikäisiä) paljasti, että tämä on ollut ihan normaalia. Eipä ole varaa ollut asuntolainoja maksella jos ei ole käynyt töissä - pienipalkkaiset duunarit minullakin vanhempina. Enkä nyt heti kyllä ole tähän ikään (30+) mennessä huomannut mitään traumoja itselläni tai sisaruksillani. Ihan oikeasti: vain aivan viimeiset vuosikymmenet on ollut taloudellisesti mahdollista hoitaa lapsia itse kotona niin pitkään kuin huvittaa, koska yhteiskunta tukee. Toista se oli ennen ja silti Suomi on pysynyt pystyssä eikä maa ole täynnä sekopäitä. Ja jos mietitään maailmanlaajuisesti... !!! Nää on nyt näitä "suosituksia". Suositellaanhan sitä täysimetystäkin 6kk ikään asti mutta eipä kaikilta vaan maitoa tule ja silti lapsista kasvaa pullollakin ihan ok tapauksia. Ehkä voitaisiin siis unohtaa syyllistäminen ja nämä iänikuiset paha äiti - hyvä äiti -jutut!!!
Peesi tälle!
Kai tällaisissa tapauksissakin on tärkeää edelleen se hoitavan aikuisen pysyvyys, ei vaihtuminen. Ja ettei tule vuorokausien taukoa oman äidin kanssa. Itse en tätä keskustelua ottanut hoitoonmenokeskusteluna, vaan kyse olisi siitä, tekeekö alle 1-vuotiaalle pahaa olla erossa äidistään pidempiä aikoja, esim. vuorokausi, kaksi tai jopa enemmän (mitä siis ei suositella). Ei hoitopäivää.Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Vielä 70-luvullakin kun minä ja sisarukseni synnyimme, äitiysloma ei kovin montaa kuukautta kestänyt. Olen itse ollut "onnekas" ja vakituinen hoitotäti aloitti ollessani 6kk vanha. Siis äiti siirtyi kokopäivätyöhön silloin. Sisareni aloittivat hoitoputkensa 4kk ikäisinä. Lyhyt kyselykierros ystävien kesken (suunnilleen samanikäisiä) paljasti, että tämä on ollut ihan normaalia. Eipä ole varaa ollut asuntolainoja maksella jos ei ole käynyt töissä - pienipalkkaiset duunarit minullakin vanhempina. Enkä nyt heti kyllä ole tähän ikään (30+) mennessä huomannut mitään traumoja itselläni tai sisaruksillani. Ihan oikeasti: vain aivan viimeiset vuosikymmenet on ollut taloudellisesti mahdollista hoitaa lapsia itse kotona niin pitkään kuin huvittaa, koska yhteiskunta tukee. Toista se oli ennen ja silti Suomi on pysynyt pystyssä eikä maa ole täynnä sekopäitä. Ja jos mietitään maailmanlaajuisesti... !!! Nää on nyt näitä "suosituksia". Suositellaanhan sitä täysimetystäkin 6kk ikään asti mutta eipä kaikilta vaan maitoa tule ja silti lapsista kasvaa pullollakin ihan ok tapauksia. Ehkä voitaisiin siis unohtaa syyllistäminen ja nämä iänikuiset paha äiti - hyvä äiti -jutut!!!
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Alkuperäinen kirjoittaja Toinen 70-luvulla syntynyt:Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Vielä 70-luvullakin kun minä ja sisarukseni synnyimme, äitiysloma ei kovin montaa kuukautta kestänyt. Olen itse ollut "onnekas" ja vakituinen hoitotäti aloitti ollessani 6kk vanha. Siis äiti siirtyi kokopäivätyöhön silloin. Sisareni aloittivat hoitoputkensa 4kk ikäisinä. Lyhyt kyselykierros ystävien kesken (suunnilleen samanikäisiä) paljasti, että tämä on ollut ihan normaalia. Eipä ole varaa ollut asuntolainoja maksella jos ei ole käynyt töissä - pienipalkkaiset duunarit minullakin vanhempina. Enkä nyt heti kyllä ole tähän ikään (30+) mennessä huomannut mitään traumoja itselläni tai sisaruksillani. Ihan oikeasti: vain aivan viimeiset vuosikymmenet on ollut taloudellisesti mahdollista hoitaa lapsia itse kotona niin pitkään kuin huvittaa, koska yhteiskunta tukee. Toista se oli ennen ja silti Suomi on pysynyt pystyssä eikä maa ole täynnä sekopäitä. Ja jos mietitään maailmanlaajuisesti... !!! Nää on nyt näitä "suosituksia". Suositellaanhan sitä täysimetystäkin 6kk ikään asti mutta eipä kaikilta vaan maitoa tule ja silti lapsista kasvaa pullollakin ihan ok tapauksia. Ehkä voitaisiin siis unohtaa syyllistäminen ja nämä iänikuiset paha äiti - hyvä äiti -jutut!!!
Peesi tälle!
Se kausi suomessa, kun lapset oli pienestä hiodossa, on ollut lyhyt. 50-luvulla elettiin viellä agraaritaloudessa ja lapset oli työssä mukana. Kaupungissa taas äidit oli kotirouvia, ei naimisissa oloevat naiset -eikä varsinkaan äidit- käyneet töissä.
60-luvulla äitien työsäkäynti alkoi yleistyä ja 80-luvulla jo oli kunnon äitiyslomat ja moni jäi kotiin vielä sen jälkeen. 70-luku oli ainoa aika, kun äidin oli pakko käydä töissä sekä talouden että tmpäristön paineiden takia. Ja kyllä muutan meidän 70-luvulla syntyneiden sukupolvi taitaa aika paljon psykiatrian ammattilaisia työllistää...