Kaksi lasta - vauva ja taapero - jos kaksi aikuista paikalla, miksi oletetaan aina...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä vietän muulloinkin taaperon kans aikaa mutta silloin täytyy olla koko ajan valmiudessa et jos vauva alkaa huutaa. Taapero kuitenkin tarvii vielä paljon mun aikaa kuten vauvakin kun ovat molemmatt pieniä. Meillä vaan menee päivät niin että silloin ulkoillaan normaalisti kun vauva nukkuu ne pidemmät unet ja kuun tullaan sisälle, tarviisivat molemmat paljon syliaikaa. Aina ei whdi vaikka usein ehtiikin, mutta sitten haluaisi joskus viettää kiireetöntä aikaa taaperon kans (jota mulla on illalla vauvan ksns kungan taapero on menny nukkuu).

Miksi isovanhemmat istuisivat teillä kun vauva nukkuu? Parempi ett voit ite levätä tai tehdä jotain kun vauva nukkuu. Varmaan ottavat pienen kun vähän kasvaa. Oisin ollu ikionnellinen jos mun lasten isovanhemmat olisivat ottaneet edes toisen hoitoonsa....

Itse kokisin jopa loukkaavana jos joku vastasyneen kanssa olisi ehdottamassa tai pyytämässä jos jättäisin vauvan hänelle ja tekisin itse muuta. Kyllä äiti haluaa oman lapsensa hoitaa.

Joskos vaikka onkin niin että isomman sisaruksen ottaminen mukaan puuhasteluun tehdään ajatellen että näin isompi sisarus ei varmasti koe jäävänsä vauvan varjoon kun saa tehdä asioita joita vauva ei voi tehdä.

Kun vauva tuosta kasvaa ja oikeasti pärjää ilman äidin "iholla olemista" niin sitten varmasti äiti voi sanoa auttajille että ottakaas te tämä vauva, me isosisaruksen kanssa mennään nyt leikkimään kahdestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvan äiti;28639268:
Joskos vaikka onkin niin että isomman sisaruksen ottaminen mukaan puuhasteluun tehdään ajatellen että näin isompi sisarus ei varmasti koe jäävänsä vauvan varjoon kun saa tehdä asioita joita vauva ei voi tehdä.

Juuri näin. Meillä isovanhemmat tulivat katsomaan vauvaa ja melkeinpä suoraan ohittivat esikoisen, joka oli juuri se kuka eniten tarvitsi isovanhempiensa huomiota ja ihailua! Se tuntui kamalalta. Sanoin asiasta tietysti ja tilanne muuttui. Hienoa että jotkut isovanhemmat tajuavat tilanteen ilman sanomista.

Kun vauva kasvaa, niin varmasti hänetkin huomataan ja hänen kanssa ollaan.

Luulisi silti kaikkien ymmärtävän että myös taapero tarvii mun aikaa? Ja kuinka pahalta tuntuu vauvan puolesta kun isovanhemmat ei edes päälle kato. Olisivat vissii tyttöä toivoneet..

Omalle äitille olisikin helppo sanoa mutta anopille hankalaa. Auttaa nimittäin tarvittaessa enkä siis halua suututtaa sitä.

Minkä ikäinen tuo vauva siis on? Tuskin edes huomaa sitä että isovanhempi huomioi tuota isosisarusta enemmän ja kunhan itse vähän kasvaa niin pääsee samoihin leikkeihin mukaan, tuskin siitä mitään eriarvoista kohtelua jää.

Tottakai taaperokin tarvii äidin aikaa. Näin omasta kokemuksestani (isommat lapset 1v3kk ikäerolla ja pienemmät hiukan auki 2v ikäerolla) tuota huomioa pystyy ihan mukavasti antamaan myös silloin kun on yksin kotona molempien kanssa. Sitten kun mies on kotona voi ottaa omaa kahdenkeskeistä aikaa isomman kanssa ja jos mummolta kaipaa tuohon apua niin sanoo sen suoraan, ei kaikki ole ajatustenlukijoita.

Suoraansanomisella en tarkoita mitään kiukkuista purkautumista ja ripitystä siitä kuinka mummo on toiminut väärin kohdellessaan lapsia epätasa-arvoisesti jne vaan ihan tuollaista "hei, voisitko jäädä vähäksi aikaa tänne vauvan kanssa kun menisin Xxxxx:n kanssa käymään....?". Keksit vaikka jonkun yhteisen jutun sinulle ja isommalle lapselle (itse esim käyn oman 2v:n kanssa uimassa) ja kysyt sitten anoppia siksi aikaa vauvaa hoitamaan.

Tietty voi olla että tuolle mummolle se vauvan kanssa oleminen on jotenkin hankalaa ja ottaa mielummin toisen hoitoon vasta vähän isompana, ei sekään ole paha juttu. Mutta kokeile ihmeessä pyytää silti.

Vauva siis on tosiaan vasta 2kk mutta pelkään että jää epätasa-arvoinen kohtelu. Kun nyt jo puhuvat miten ens kesäks ostavat esikoiselle sitä sun tätä mutta pienempää joka jo silloin yli 1v, ei huomioida mitenkään.

Minua taas ihmetyttää, että miksi aina oletetaan, että äiti katsoo lasten perään. Muut saavat ottaa kyläillessä rennosti ja äidin täytyy juosta pää kolmantena jalkana lasten perässä. Hyvä, jos itse ehtii edes syödä, kun ensin pitää täyttää lasten tarpeet.

Olisin ollut tosi helpottunut, jos joku muu (vaikkapa isä tai mummo) olisi vaivautunut katsomaan isomman perään kyläreissuilla, jotta olisin saanut edes hetken aikaa hengähtää.

Vauva siis on tosiaan vasta 2kk mutta pelkään että jää epätasa-arvoinen kohtelu. Kun nyt jo puhuvat miten ens kesäks ostavat esikoiselle sitä sun tätä mutta pienempää joka jo silloin yli 1v, ei huomioida mitenkään.

Meillä on neljä lasta; 8v, 7v, 2v ja vauva. Esikoiselle on ostettu käytännössä kaikki. Kakkonen on perinyt tältä sen mitä voi, tarpeelliset jutut on sitten ostettu hänellekin. Tuossa välissä kerettiin monista vauvojen/pikkulasten vaatteista/tavaroista/leluista hankkiutua eroon, joten kolmoselle tuli taas ostettua yhtä ja toista, nyt puolivuotiaalle vauvalle ei montaa juttua ole tarvinutkaan hankkia kun about kaikki löytyy valmiina isosiskon jäljiltä ja näitä hyödynnetään jatkossakin. Olemmeko mielestäsi sitten kovin epätasapuolisia lapsia kohtaan?

(Voi olla että ne isovanhemmatkin olettavat että noin pienellä ikäerolla kakkoselle on säästynyt isosisaruksen leluja ja tavaroita joten se oikea tarve on sillä isommalla. Oikeasti, en näe järkeä heittää/antaa pois kaikkia leluja ja tavaroita tuolla ikäerolla vain siksi että tasapuolisuuden vuoksi nuoremmankin pitää saada kaikki uutena ettei hänelle 1v iässä tule paha mieli. Jos taas pikkusisarukselta tosissaan puuttuu jotain niin isovanhempien ostaessa uusia juttuja isommalle, jää teille paremmin varaa ostaa myös pienemmälle mitä tämä tarvii)

No siis toki lelut ja vaatteet säästetään. Mutta niiden jutut on sellaisia että ensi kesänä ostetaan "Pekalle" turvaistuin traktoriin ja oma mönkijä. Mitä h**vetyiä 2-vuotias tekee mönkijällä?? Ja eiköhä tää pienempiki sinne traktoriin halua. Tai että ostavat omaan autoonsa turvaistuimen esikoiselle vaikkei hän koskaan heidän kyydissä ole.

No siis toki lelut ja vaatteet säästetään. Mutta niiden jutut on sellaisia että ensi kesänä ostetaan "Pekalle" turvaistuin traktoriin ja oma mönkijä. Mitä h**vetyiä 2-vuotias tekee mönkijällä?? Ja eiköhä tää pienempiki sinne traktoriin halua. Tai että ostavat omaan autoonsa turvaistuimen esikoiselle vaikkei hän koskaan heidän kyydissä ole.

Voiko olla että imetyshormonit tekevät sinut vielä yliherkäksi?

Se kai on isovanhempien oma asia jos haluavat ostaa turvaistuimen autoonsa, vaikka sitten niin ettei sille edes ole käyttöä. Tietty voi olla että ovat suunnitelleet ottaa lasta mukaansa jonnekin, mikä sekään ei ole huono idea.

Joskus isovanhemmat innostuvat hankkimaan asioita millä ei ole lapselle käyttöä vielä vuosiin, tarvittaessa voisi vaikka miehesi sanoa ettei tuo mönkijä ole vielä ajankohtainen ja jos haluavat jotain hankkia niin ehdottaa sitten tilalle jotain sopivampaa.

Tuskin ne isovanhemmatkaan tarkoittavat ettei se pikkusisarus saisi noita hankintojaan käyttää siinä vaiheessa kun ne häntä alkavat kiinnostaa. Eivät vaan ehkä muista tai älyä joka jutusta mainita että "saahan Kallekin sillä sitten leikkiä kun kasvaa" tai "otetaanhan me Kallekin mukaan näille reissuille sitten kun hän on isompi". 2kk ikäistä voi olla vaikea vielä mieltää mukaan kaikkeen.

Täytyy sanoa että itsekin kun olen vieraillut/vierailen perheissä joissa on vauva ja isompi lapsi niin kiinnitän kyllä huomioa enemmän isompaan ja touhuan tämän kanssa, ajattelematta ollenkaan että äiti voi siitä loukkaantua. Saatan myös ostaa tullessani jonkun pienen yllätyslahjan isosisarukselle ilman että hankin vauvalle mitään. Omista vieraista tykkään jos kiinnittävät enemmän huomioa isompiin lapsiin, varsinkin jos vauva on vielä noin pieni. Nyt tietty kun vauva on jo sen 7kk ja ottaa kovasti kontaktia ja seurustelee niin kivahan on ettei häntä täysin ohiteta, mutta silti näkisin hyödyllisempänä/tarpeellisempana että antavat aikaa ja huomioa 2v:lle. Kyllähän nuo pian jo juoksevat yhdessä touhuillaan ja tuskin siinä on enää vaaraa että pienempää hyljeksitään.

Yhteistyössä