Uskotko Jumalaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Usko"
  • Ensimmäinen viesti
ölli
[QUOTE="vieras";23818424]Lainaan tässä itseäni koska toivon että joku kommentoisi. Tämä oli siis kommentti Uskiksen viestiin, jossa hän vertasi Raamattua ja Kalevalaa, ja mainitsi Raamatun sisältävän historiallista tietoa ja Kalevalan olevan pelkkä satukirja.[/QUOTE]

No kommentoin edelleen siten että koen Kalevalan yhtä painavaksi teokseksi, kuin vanhan testamentin.
 
[QUOTE="vieras";23818424]Lainaan tässä itseäni koska toivon että joku kommentoisi. Tämä oli siis kommentti Uskiksen viestiin, jossa hän vertasi Raamattua ja Kalevalaa, ja mainitsi Raamatun sisältävän historiallista tietoa ja Kalevalan olevan pelkkä satukirja.[/QUOTE]

Onko sull aparempaa tietoa? Siis Kalevalan ihan hostoriallsista tapahtumista? Raamatusta on tuhansia aikalaiskopiota, enemmänkuin mistään muusta kirjasta maan päällä. Jo historian kirjat kertoo esim kuningas Nebukadnessarista. On nyt ihan viime vuonna löytynyt historiallinen löydös hänen pääjuomalaskijastaan, joka ei ole kovin olennainen henkilö koko Raamatussa. Mutta siis historiallista faktaa on. Miten Väinömäinen tai seppä Ilmarinen, millaista maailmanhistoriallista meriittiä heiltä löytyy?
 
ölli
Tiedän kyllä että on tää pyhä kolmiyhteys, isä, poika ja pyhähenki. Poika ja pyhähenki käy mulle kyllä, mutta se isä tökkii, koska se edustaa sitä vanhaa testamenttia ja se on jotenkin tosi vihapitoista ja raakaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23818432:
Tiedän kyllä että on tää pyhä kolmiyhteys, isä, poika ja pyhähenki. Poika ja pyhähenki käy mulle kyllä, mutta se isä tökkii, koska se edustaa sitä vanhaa testamenttia ja se on jotenkin tosi vihapitoista ja raakaa.
Onpa ikävää :(. Mutta kun Jeesus ja Isä ja Pyhä Henki on yhtä. Pyhä Henki kirkastaa Kristusta ja joka on nähnyt Jeesuksen, on nähnyt Isän. Ei heitä voi toisistaan erottaa. Jeesus on kyllä jo siellä aivan VT:n alusta lähtien mukana kuvioissa. Hänen kauttaan on kaikki luotu, mitä on olemassa.
 
ölli
Pienellä mielikuvituksella niistä ilmarisista ja väinämöisistä tulee samoja heeboja mistä raamatussa puhutaan. Muuttuneet vaan ne tarinat matkalla ja paljon niistä on kadonnut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23818435:
Pienellä mielikuvituksella niistä ilmarisista ja väinämöisistä tulee samoja heeboja mistä raamatussa puhutaan. Muuttuneet vaan ne tarinat matkalla ja paljon niistä on kadonnut.
No jätetään ilmariset ja väinömöiset sun muut nyt tähän. Mä meen nukkuun.
Niin muuten, ei meidän edes tartte täällä pohtia sitä, onko Jumalaa, Isää, Jeesusta jne ja onko VT sama kuin Kalevala. Sulla on mahdollisuus aivan itse ottaa selvää. Ekaksi kannattaa rukoilla, että Jeesus voisi sinulle kirkastaa itsensä ja näyttää kuka Hän on. Ja sä voit pyytää Häntä sun Herraksesi ja antaa koko elämäsi Hänelle. Sen jälkeen Pyhä Henki tulee sinuun ja alkaa aukaista asioita. Kannattaa!!
 
vier
Onko sull aparempaa tietoa? Siis Kalevalan ihan hostoriallsista tapahtumista? Raamatusta on tuhansia aikalaiskopiota, enemmänkuin mistään muusta kirjasta maan päällä. Jo historian kirjat kertoo esim kuningas Nebukadnessarista. On nyt ihan viime vuonna löytynyt historiallinen löydös hänen pääjuomalaskijastaan, joka ei ole kovin olennainen henkilö koko Raamatussa. Mutta siis historiallista faktaa on. Miten Väinömäinen tai seppä Ilmarinen, millaista maailmanhistoriallista meriittiä heiltä löytyy?

Siis enhän minä missään vaihessa sanonut että Kalevala sisältää historiallista tietoa. Saattaahan se toki jotain sisältääkin, en ole niin tarkkaan perehtynyt. Vaan kysyin, että miksi se, että Raamattu sitä historiallista tietoa sisältää, olisi todistus siitä, että Raamatun mielikuvitusasiat olisivat myös totta?

Eli minun mielestäni sekä Raamatun että Kalevalan fantasiaelementit ovat yhtä totuudenperäisiä. Jumala on yhtä totta kuin Ukko Ylijumala. Jeesuksen taikavoimat ja Väinämöisen taikavoimat ovat yhtä totta. Tarkennan nyt vielä, että mielestäni ne siis eivät ole totta.
 
vier
Okei, Uskis vissiin sekotit mut, eli mielikuvituksellisen nimimerkin "vieras" tai "vier", ja nimimerkin "ölli". Kun puhuttiin molemmat Kalevalasta mut vähän eri asioita. No ehkä käyt kattoon vielä tätä ketjua, ja hoksaat mitä mä kysyin.
 
lpktk
Uusi yritys uskikselle.

Vaikka mitä sanot yleisestä ilmoituksesta - jota en edes pidä minkään arvoisena - erityinen ilmoitus on liian heppoinen. Öllikin on sitä tuossa yrittänyt kertoa.

Miksi ihmeitä ei tapahdu enää? Miksi rukoukset eivät tehoa?
 
Jos vaimo ei ole miehen "alamainen", tulee valtataistelu. Ei srk:aan voi olla Kristuksen "pää". Jumalan on järjestyksen Jumala. Mutta ei siksi, että Hän haluaisi alistaa vaan Hän on luonut elämän ja haluaa vaalia sitä.
No kenen möllin idea on, että jos jompikumpi perheessä ei ole pää, tulee valtataistelu? Tämä on ihan puhtaasti kristillistä avioliittoideologiaa, jolla pyritään perustelemaan noita Raamatunkohtia. Eihän parisuhde ole mikään armeija, jossa toisen pitää voida hallita, ja että niin muka vältettäisiin ristiriitoja. Ne ristiriidat on sitten vaan erilaisia.
 
"uskis"
Uusi yritys uskikselle.

Vaikka mitä sanot yleisestä ilmoituksesta - jota en edes pidä minkään arvoisena - erityinen ilmoitus on liian heppoinen. Öllikin on sitä tuossa yrittänyt kertoa.

Miksi ihmeitä ei tapahdu enää? Miksi rukoukset eivät tehoa?
Pikaisesti tässä huikkaan ja hartmaana, kun en ehdi kirjautumaan. Rukoukset tehoavat. Oletko rukoillut? Mä olen esim viime viikolla saanut monta rukousvastausta ja nimenomaan, että olen nähnyt Jumalan puuttumisen asioiden kulkuun, kun niitä on rukouksessa Hänen eteensä viety. Ihmeitäkin olen nähnyt. Yhtenä esimerkkinä vain eräällä tutulleni kasvoi kokouksen aikana uusi hammas. Nyt ei enempää. Kannattaa kuitenkin itse etsiä Jumalaa, Hän kyllä ilmoittaa Itsensä, kun ihminen vilpittömästi etsii.
 
noo-o
En usko. Lapset saavat meillä itse päättää oman uskonsa ja erota kirkosta yläasteen jälkeen, jos niin päättävät. Asiallisesti annetaan kotona tietoa uskonnoista sekä myös ateismista. Osa lapsista halunnut käydä rippikoulun, osa ei - lapsia 7.
 

Yhteistyössä