Uskotko Jumalaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Usko"
  • Ensimmäinen viesti
ölli
Niinkö? Onpa kummallista että perustuu. Varsinkin, jos ei kyseiseen kirjaan ole edes koskaan tutustunut. Ja tutustupas siihen VT:iin. Se sisältää jo ihmiskunnan historiallisesti hyvin merkittävää materiaalia. Tosin kuin Kalevala, joka lienee todellakin satukirja.
No eipä tässä Suomenmaassa tarvii kirjoja lukea ollakseen moraaliltansa kristitty. Kyllä se tulee se oppi jo äidinmaidossa.
 
"vieras"
Niinkö? Onpa kummallista että perustuu. Varsinkin, jos ei kyseiseen kirjaan ole edes koskaan tutustunut. Ja tutustupas siihen VT:iin. Se sisältää jo ihmiskunnan historiallisesti hyvin merkittävää materiaalia. Tosin kuin Kalevala, joka lienee todellakin satukirja.

Miksi se, että kristittyjen kirja sisältää myös muissa saman aikakauden teksteissä mainittua ja siten melko suurella todennäköisyydellä todenperäistä historiallista tietoa, tarkoittaisi sitä että myös sen sisältämät fantasiaelementit ovat totta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23818383:
No eipä tässä Suomenmaassa tarvii kirjoja lukea ollakseen moraaliltansa kristitty. Kyllä se tulee se oppi jo äidinmaidossa.
No sit Raamattu ei varmastikaan ole mikään hullumpi kirja? Mä en oikein tiedä, mitöä tarkalleen tarkoitat tuolla "moraaliltansa kristitty". Raamatussa kehotetaan siunaamaan vihamiehiä, auttamaan köyhiä, ottamaan muukalaisia taloon ja vaatettamaan heidät. Ennen kaikkea kristitty tarkoittaa Jeesuksen seuraajaa, opetuslasta. Mutta tarkoitat varmaan kymmentä käskyä?
Eli älä varasta, älä tee huorin, älä himoitse lähimmäisesi omaisuutta, kunnioita vanhempiasi, pyhitä lepopäivä ja ennen kaikkea käsky nro yksi, kunnioita Herraa sinun Jumalaasi, älä pidä muita jumalia (jota voivat olla raha, työ, ihmissuhteet...). Mutta kun tuota listaa lukee, ei kyllä vaikuta siltä,, että kovin moni tässäkään maassa pitää esim noita 10 käskyä kovin korkeassa kurssissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23818388:
Tuli vielä mieleen, että mä olen kyllä lukenut vanhaa testamenttia, mutta sä et ehkä ole lukenut Kalevalaa.
Miten sä nyt sellaista luulet :O? Toki olen kansalliseepoksemme kahlannut :D. Mitä sä muuten pidit VT:sta? Jäikö erityisesti jotain mieleen? Entä Uutta Testamenttia?
 
ölli
No sit Raamattu ei varmastikaan ole mikään hullumpi kirja? Mä en oikein tiedä, mitöä tarkalleen tarkoitat tuolla "moraaliltansa kristitty". Raamatussa kehotetaan siunaamaan vihamiehiä, auttamaan köyhiä, ottamaan muukalaisia taloon ja vaatettamaan heidät. Ennen kaikkea kristitty tarkoittaa Jeesuksen seuraajaa, opetuslasta. Mutta tarkoitat varmaan kymmentä käskyä?
Eli älä varasta, älä tee huorin, älä himoitse lähimmäisesi omaisuutta, kunnioita vanhempiasi, pyhitä lepopäivä ja ennen kaikkea käsky nro yksi, kunnioita Herraa sinun Jumalaasi, älä pidä muita jumalia (jota voivat olla raha, työ, ihmissuhteet...). Mutta kun tuota listaa lukee, ei kyllä vaikuta siltä,, että kovin moni tässäkään maassa pitää esim noita 10 käskyä kovin korkeassa kurssissa?
Mun nähdäkseni lähes jokaisen jonkunlaisen kasvatuksen saaneen omatunto kolkuttaa, jos jotakin noista kymmenestä on rikottu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23818393:
No varmaankin siksi, että ne on mainittu aika monessa yhteydessä. Eikö tämä nyt vaan vahvista sitä että näin on tapahtunut. Koko totuuttahan me voidaan vaan arvailla.
...? Mihin tää liittyy? Laitatko sen edellisen kommentin. Vai oliko tää edes mun pohdintaan joku kommentti?
 
ölli
En mä ole erityisen uskovainen, mutta lapsilleni opetan sitä samaa mitä mulle on opetettu.
Kohtele lähimmäistäsi niinkuin haluaisit itseäsi kohdeltavan, on aika hyvä, noin lapsen kielelle käännetynä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23818401:
En mä ole erityisen uskovainen, mutta lapsilleni opetan sitä samaa mitä mulle on opetettu.
Kohtele lähimmäistäsi niinkuin haluaisit itseäsi kohdeltavan, on aika hyvä, noin lapsen kielelle käännetynä.
Niin, tee toiselle, mitä toivoisit itsellesi tehtävän. Ja rakkauden kaksois(kolmoiskäsky): Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseäsi. Mutta mistä se rakkaus tulee, se tulee Jumalalta, joka on itse Rakkaus :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23818396:
Mun nähdäkseni lähes jokaisen jonkunlaisen kasvatuksen saaneen omatunto kolkuttaa, jos jotakin noista kymmenestä on rikottu.
samaa mieltä, ei ihmisen välttämättä tarvitse olla uskossa ymmärtääkseen sen mikä on oikein ja mikä väärin, varmaankin jokainen jossain vaiheessa rikkoo ainakin yhtä kymmenestä käskystä, ja varmastikin hyvin monen omatunto kolkuttaa kun niin on käynyt
 
samaa mieltä, ei ihmisen välttämättä tarvitse olla uskossa ymmärtääkseen sen mikä on oikein ja mikä väärin, varmaankin jokainen jossain vaiheessa rikkoo ainakin yhtä kymmenestä käskystä, ja varmastikin hyvin monen omatunto kolkuttaa kun niin on käynyt
Varmasti rikkoo ja monesti. Jeesus-uskossa on kyse just siitä, että kun me rikotaan tahallaan tai tahtomattamme käskyjä vastaan (jotka on itse asiassa meitä varten annettu, suojellakseen elämäämme), niin Jeesus tuli sovittamaan syntimme.
Kun siis rikkoo noita käskyjä vastaan ja omatunto kolkuttaa, sisimmässään kantaa jatkuvaa syyllisyyttä.
Ja ennen kaikkea nuo rikkomukset erottavat meidän ihmisistä, mutta eniten Jumalasta. Koska Jumala on Pyhä ja tahraton ja oikeudenmukainen. Jumala luo ei voi päästä syntien kanssa vaan ne tulee antaa Jeesuksen kannettavaksi ja uskoa se, että Hän on syntiemme kantaja ja elämämme Pelastaja. Ja kun tuon saa uskoa omalle kohdalle, ette usko mikä vapaus, ilo ja rauha tulee sisimpään :D!
 
ölli
Vanhassa testamentissa on kautta linjan se sellanen verta ja suolenpätkiä-fiilis.
Ankara ja vihainen Jumala, joka suuttuu pienimmästäkin erheestä. Se on se sama Jumala mitä noi muslimit palvoo.
 
mä en osaa niin hienosti asioita ilmaista, mutta mulla on edelleen sama luja lapsen usko mikä on aina ollutkin, mitään ei koskaan tapahdu Jumalan sitä tietämättä, ja silloin kun meikäläinen ihmispolo astuu harhaan uskon vakaasti siihen että Jeesus sanoo muutaman sanan mun puolestani Isälleen...ja rauha on löytänyt sijansa munkin sisimmästä, mitkään maailmanlopun ennustukset (siis esmes tuo viimeisin) ei mua ja uskoani huojuta mihinkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;23818411:
Vanhassa testamentissa on kautta linjan se sellanen verta ja suolenpätkiä-fiilis.
Ankara ja vihainen Jumala, joka suuttuu pienimmästäkin erheestä. Se on se sama Jumala mitä noi muslimit palvoo.
No tuossa olet väärässä, että kyse ois samasta Jumalasta. Kantsii lukea koraani läpi. Itse asiassa VT:ssa ei tule tuollainen fiilis, jos vain olet siis lukenut sitä. Alussa ehkä, mutta esim Jesajassa kyllä on ihan profetioita tulevasta Messiaasta, ja ne profetiat Jeesus eläessään ja kuollessaan täytti. Danielin kirjassa on mielenkiintoista tekstiä ihan ajasta jota tulemme vielä tulevaisuudessa elämään. Siellä on myös profetioita jotka ovat historiassa tapahtuneet. Psalmeisssa on todella lohduttavia tekstejä. Se minkä kuulin, että noissa ekan Mooseksen kirjan sukuluetteloissa, kun ottaa niiden alkukirjaimen, on kirjoitettu Jumalan lunastustyö alusta loppuun. Kannattaa ehkä aloittaa sieltä UT:sta ja sit myöhemmin mennä VT:iin. UT ja VT liittyvät läheisesti yhteen, koska UT.ssa VT:n profetiat täyttyvät. UT:n ihmiset lukivat VT:n kirjoja ja heille se oli se Jumalan Sana, jota he seurasivat.
 
mä en osaa niin hienosti asioita ilmaista, mutta mulla on edelleen sama luja lapsen usko mikä on aina ollutkin, mitään ei koskaan tapahdu Jumalan sitä tietämättä, ja silloin kun meikäläinen ihmispolo astuu harhaan uskon vakaasti siihen että Jeesus sanoo muutaman sanan mun puolestani Isälleen...ja rauha on löytänyt sijansa munkin sisimmästä, mitkään maailmanlopun ennustukset (siis esmes tuo viimeisin) ei mua ja uskoani huojuta mihinkään.
Onko Jeesus sun Herrasi. Jeesus ei voi sanoa sun puolesta puolustusta, jos Hän ei ole sun Herrasi. Raamatussa Hän sanoo, että jos sä kiellät Hänet ihmisten edessä, Hänkin kieltää sut isänsä edessä ja silloin sä et pelastu. Sydämen usko ja suun tunnustus tarvitaan. Eli se, että sä uskot, että Jeesus on sun syntisi sovittanut ja kantanut ja suullasi tunnustat ihmisten edessä, että Jeesus sun Herrasi. Ei oo vaikeeta mutta ihmeellsen monelle se on kuitenkin sitä :/.
 
Onko Jeesus sun Herrasi. Jeesus ei voi sanoa sun puolesta puolustusta, jos Hän ei ole sun Herrasi. Raamatussa Hän sanoo, että jos sä kiellät Hänet ihmisten edessä, Hänkin kieltää sut isänsä edessä ja silloin sä et pelastu. Sydämen usko ja suun tunnustus tarvitaan. Eli se, että sä uskot, että Jeesus on sun syntisi sovittanut ja kantanut ja suullasi tunnustat ihmisten edessä, että Jeesus sun Herrasi. Ei oo vaikeeta mutta ihmeellsen monelle se on kuitenkin sitä :/.
en ole muuten ikinä täällä enkä muuallakaan sanonut etten usko Jeesukseen
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23818386]Miksi se, että kristittyjen kirja sisältää myös muissa saman aikakauden teksteissä mainittua ja siten melko suurella todennäköisyydellä todenperäistä historiallista tietoa, tarkoittaisi sitä että myös sen sisältämät fantasiaelementit ovat totta?[/QUOTE]


Lainaan tässä itseäni koska toivon että joku kommentoisi. Tämä oli siis kommentti Uskiksen viestiin, jossa hän vertasi Raamattua ja Kalevalaa, ja mainitsi Raamatun sisältävän historiallista tietoa ja Kalevalan olevan pelkkä satukirja.
 

Yhteistyössä