Uskaltaisitko raskautua 38-vuotiaana?

No minä uskalsin tehdä 41v. Kävin kylläkin lapsivesipistossa ja olisin keskeyttänyt jos tulokset olisivat osoittaneet että vammainen lapsi olisi tulossa. Eihän siinä poissuljeta kuin muutama kehityshäiriö mutta koska niitä ei tuossa näytteessä ollut niin uskalsin tehdä.
Näillä näkymin on ihan terve poika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Tottakai, miksi en :eek:??
Riskit raskauden suhteen kasvavat mitä enemmän tulee ikää.
Silti suurin osa vammaisista lapsista syntyy nuoremmille äideille! Tilastoja voi lukea millä tavalla vaan!
Tarkoitin lähinnä sitä että kuinka moni lähes 4-kymppinen jaksaisi hoitaa vammaista lasta.
Ja raskauteen liittyy iän myötä muitakin riskejä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Uskalsin, sillä olin 38v kun aloin odottaa kuopusta.Raskauduin myös 41v ( hormonikierukka petti ) mutta puolivälissä pikkuinen menehtyi :'(
:hug: Olen pahoillani puolestasi!
Kiitos.Kyllä se menetys koville otti, vaikka oli yllätysraskaus.....Nyt menetyksestä on n 2 kk:ta.Jouluna veimme haudalle kynttilän pikkuiselle ( samalla myös muiden omaisten haudoille )ja kyllä kyyneleet tuli siellä silmiin, vaikka olen siitä mielestäni hyvin toipunut, mutta jotenkin siellä hautausmaalla herkistyi.
 
hemuli
Yhteen veto tässä, ap tuttava tai pari on raskautunut 38 vuotiaana eikä uskalla päin naamaa näitä spekuloida että kylläpä ootte tyhmiä riskiraskausikiäisinä lapsia haluavat, funtsailet siellä itseksesti että vammaisia lapsia maailmaan pykäävät mokomat mummoikäiset eukot :/ oikeesti onneksi et ole mun ystävä tosi nuija tyyppi :/
 
hyvä ikä äidiksi nyt
Olen 38-v. ja raskaana, lapsen syntyessä olen 39. Meillä on 1-vuotias nyt kotona. Kävin istukkabiopsiassa, mutta pelkän downin syndrooman takia en olisi raskautta keskeyttänyt. Sen sijaan väistämättä vastasyntyneisyyskaudella tai jo ennen sitä kuolemaan johtavan raskauden olisin keskeyttänyt, koska meillä on niin pieni lapsi jo kotona. MInusta riski saada vammainen lapsi ei tässä iässä ole vielä kovin suuri, noin 4-5 % luokkaa muistelen. Minä en pidä sitä isona riskinä. Muuten olen terve ja hyvinvoiva, joten ikä ei mielestäni muita riskejä tuo. Elämää ei voi suunnitella niin tarkasti etukäteen, että itse voisin lyödä etukäteen lukkoon, minä ikäisenä en enää halua/haluan lapsia. Oma äitini sai minut 46-vuotiaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Tottakai, miksi en :eek:??
Riskit raskauden suhteen kasvavat mitä enemmän tulee ikää.
Ja tämä on tätä nykyajan hössötystä...vaikka tottakin, mutta liioteltua.
En mä pidä faktoja hössötyksenä.
Joo, mut faktoistakin voidaan alkaa hössöttämään.
Kaikesta voi hössöttää. Itse en kyllä ole ikäriskeistä huomannut kenenkään hössöttävän. Ihan asiallisesti on keski-ikäiset ihmiset puhuneet asiasta. Ehkä sitä hössötystä saattaa esiintyä alle 30 ikäpolvessa, joista osa vastustaa ajatusta lähes nelikymppisestä vauvan äidistä.
Noh, oli miten oli, mut 38-vuotias on nuori.
En mä vanhaksi ole väittänytkään :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä ikä äidiksi nyt:
Olen 38-v. ja raskaana, lapsen syntyessä olen 39. Meillä on 1-vuotias nyt kotona. Kävin istukkabiopsiassa, mutta pelkän downin syndrooman takia en olisi raskautta keskeyttänyt. Sen sijaan väistämättä vastasyntyneisyyskaudella tai jo ennen sitä kuolemaan johtavan raskauden olisin keskeyttänyt, koska meillä on niin pieni lapsi jo kotona. MInusta riski saada vammainen lapsi ei tässä iässä ole vielä kovin suuri, noin 4-5 % luokkaa muistelen. Minä en pidä sitä isona riskinä. Muuten olen terve ja hyvinvoiva, joten ikä ei mielestäni muita riskejä tuo. Elämää ei voi suunnitella niin tarkasti etukäteen, että itse voisin lyödä etukäteen lukkoon, minä ikäisenä en enää halua/haluan lapsia. Oma äitini sai minut 46-vuotiaana.
Asian vierestä, oliko se istukkabiopsia kivulias? Ja tuliko siitä jotain vuotoja tms? Siinähän on ( tosin pieni ) keskenmenonriski.
 
mää
mä oon 42 ja yritän kahdeksatta lasta hormooni kuurin avulla. mulla on verenpaine lääkitys ja kilpirauhasen vajaatoimina. (lääkkeet myös siihen) lääkärin mielestä ihan ok tän ikäisen tehdä vielä lapsi. yritetty jo puolitoista vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Yhteen veto tässä, ap tuttava tai pari on raskautunut 38 vuotiaana eikä uskalla päin naamaa näitä spekuloida että kylläpä ootte tyhmiä riskiraskausikiäisinä lapsia haluavat, funtsailet siellä itseksesti että vammaisia lapsia maailmaan pykäävät mokomat mummoikäiset eukot :/ oikeesti onneksi et ole mun ystävä tosi nuija tyyppi :/
Kiitos!
Mulla on kaksi tuttua raskautunut tuossa iässä. Ja olen juuri niin nuiva tyyppi että olen keskustellut aiheesta heidän kanssaan. Ja todellakin funtsailen tuota vammaisen lapsen synnyttämistä itsekseni, mutta kaipa mulla on siihen oikeus? Olen itsekin saman ikäinen ja voisin toki raskautua tässä iässä, jos se olis vain mahdollista. Älä tee johtopäätöksiä mun kirjoittamista asioista, kun et tiedä muuta kun sen mitä haluat nähdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
mä oon 42 ja yritän kahdeksatta lasta hormooni kuurin avulla. mulla on verenpaine lääkitys ja kilpirauhasen vajaatoimina. (lääkkeet myös siihen) lääkärin mielestä ihan ok tän ikäisen tehdä vielä lapsi. yritetty jo puolitoista vuotta.
Onnea yritykseen =) :flower:
 
äeti
sain kuopukseni viime kesänä 37-vuotiaana kahden jo teini-ikäisen seuraksi enkä ole katunut hetkeäkään. On ollut aivan ihanaa kokea uudelleen tämä vauva-aika tällä iällä kun on jo kokemusta ja perspektiiviä elämään muutenkin. Vauva on onneksi terve, mutta olisi saanut syntyä joka tapauksessa sairaanakin, siitä ei olisi ollut minkäänlaista epäilystä.
 
vieras
Olen nyt 38, ja jos minulla ei olisi jo kolmea lasta, niin ei mua pelottaisi, mutta koska kolme on meille riittävä määrä, en halua enää lapsia.
Jos sattuisi vahinko , pitäisin, ja vain lapsen vakavat keityshäiriöt olisivat abortin "arvoisia" vaikka myönnän, että
jos nyt olisin raskaana, harmittaisi ainakin jonkin aikaa.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Tarkoitin lähinnä sitä että kuinka moni lähes 4-kymppinen jaksaisi hoitaa vammaista lasta.
Ja raskauteen liittyy iän myötä muitakin riskejä.
No kai suurinosa vammoista huomataan jo kohdussa. keskeytys ja uusi yritys. Ei kai vammasta jaksa minkään ikänen yksin tai kaksin hoitaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Tarkoitin lähinnä sitä että kuinka moni lähes 4-kymppinen jaksaisi hoitaa vammaista lasta.
Ja raskauteen liittyy iän myötä muitakin riskejä.
No kai suurinosa vammoista huomataan jo kohdussa. keskeytys ja uusi yritys. Ei kai vammasta jaksa minkään ikänen yksin tai kaksin hoitaa.
Mutta kuinka moni 4 kymppinen välttämättä onnistuu raskautumaan uudestaan?
Ja monet vammaiset lapset päätyvät kylläkin laitoshoitoon. Ja osa hoidetaan kotona. Mutta nekin on jokaisen henkilökohtaisia valintoja.

Muoks. 85% down vauvoista jää kiinni raskausaikana. Ja ne loput sitten jää mm ultrissa huomaamatta.
 
vieras
Tottakai olisin (olen jo nyt yli 40 vuotta), mutta jo silloin sain tietää, etten voi koskaan saada lapsia, sillä olin jo tosiaan 38 vuotiaana liian vanha.
Harmi vain, että löysin miehen vasta niin vanhana...
Edelleenkin ottaisin lapsen vastaan jos sellainen ihme voisi tapahtua.

Sellaisen, jolla jo lapsia on, on varmasti helppo asettaa aikarajoja ja moralisoida sekä arvostella toisia ihmisiä, joiden elämä ei ole sujunut yhtä onnekkaissa merkeissä.
 

Yhteistyössä