Ultrassa ei näy mitään????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja apua :
lääkäri oli radiologi, lukee lapuissa näköjään.

Kyllä sen ultrakuvia sit pitää osata tulkita, MUTTA sillä ei todellakaan ole gynekologin tietoja raskaudesta. Eli soita neuvolaan ja kerro tarinasi ja pyydä laittaan lähete sairaalaan.

Jos et neuvolasta saa lähetettä keskussairaalan gyn/äitipolille, niin marssit tk:n yleislääkärille ja vaadit sen lähetteen. Mulla oli alkuraskaudessa vuotoa, sain heti ajan tk:n lääkärille, sieltä lähete käteen ja suoraan aluesairaalan gyn.polille, jossa ultra. Samana päivänä sain siis varmistuksen, että kaikki oli kunnossa, muuten olisin varmaan tullut hulluksi epätietoisuudesta.

Täällä sitä ollaan itketty koko päivä, toivo taitaa olla menny jo. :´(

Soittelin siis sinne neuvolaan, sanoivat että katsellaan koska mulla ei ole suurempia kipuja eikä vuotoja. Sanoin että haluaisin todella kovasti kunnon ultraan joka tehtäisi alakautta ja mielellään gynekogi, ihan kuin neuvolan täti olisi suuttunut? Sanoi että kyllä ne osaa asiansa siellä missä kävin. Ajan antoi ensi viikon keskiviikolle. Tosi kiva sinne asti vaan odotella ja miettiä että mitäköhän tapahtuu, vielä kun raskausoireet ovat sellaisia että ne todellakin huomaa niin tuntuu tyhmältä ajatella että en olisi raskaana, vaikka kai se on pakko uskoa. Lapuista vielä luin että kohdussa ei mitään raskauteen viittaavaa eikä kohdunulkopuolella. Anteeks vaan mutta minne se on kadonnut joka aiheuttaa plussan testiin ja nämä oireet. voi huoh. :(

Alkuperäinen kirjoittaja apua:

Soittelin siis sinne neuvolaan, sanoivat että katsellaan koska mulla ei ole suurempia kipuja eikä vuotoja. Sanoin että haluaisin todella kovasti kunnon ultraan joka tehtäisi alakautta ja mielellään gynekogi, ihan kuin neuvolan täti olisi suuttunut? Sanoi että kyllä ne osaa asiansa siellä missä kävin. Ajan antoi ensi viikon keskiviikolle. Tosi kiva sinne asti vaan odotella ja miettiä että mitäköhän tapahtuu, vielä kun raskausoireet ovat sellaisia että ne todellakin huomaa niin tuntuu tyhmältä ajatella että en olisi raskaana, vaikka kai se on pakko uskoa. Lapuista vielä luin että kohdussa ei mitään raskauteen viittaavaa eikä kohdunulkopuolella. Anteeks vaan mutta minne se on kadonnut joka aiheuttaa plussan testiin ja nämä oireet. voi huoh. :(

Ensinnäin, otan osaa! Toiseksi, en mitenkään haluaisi pelotella, mutta on olemassa myös sairauksia, jotka aiheuttavat väärän positiivisen tuloksen.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:

Ensinnäin, otan osaa! Toiseksi, en mitenkään haluaisi pelotella, mutta on olemassa myös sairauksia, jotka aiheuttavat väärän positiivisen tuloksen.

En ole kuullutkaan! Kerro jos tiedät lisää? En enää vähästä säikähdä :)

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:

En ole kuullutkaan! Kerro jos tiedät lisää? En enää vähästä säikähdä :)

Väärä positiivinen tulos voidaan joskus nähdä verikokeessa, jos muut veressä olevat yhdisteet häiritsevät käytettyä testimenetelmää. Tällaisia yhdisteitä ovat mm. luteinisoiva hormoni (LH), reumatekijä, tietyt vasta-aineet ja aivolisäkkeen tuottama hCG. Väärä positiivinen tulos saadaan näissä tapauksissa paljastettua esimerkiksi tekemällä raskaustesti virtsasta tai käyttämällä toista testimenetelmää. Myös tietyt sairaudet, kuten trofoblastitauteihin kuuluvat istukkasyöpä ja rypäleraskaus, voivat aiheuttaa väärän positiivisen tuloksen. Jos naiselle annetaan hedelmöityshoitojen yhteydessä istukkahormonia pistoksina, raskaustesti voi näyttää väärää positiivista.

Tässä jotakin. periaatteessa siis esim kasvain aivolisäkkeessä tai sen lähellä saattaa saada ihmisen tuottamaan tuota istukkahormonia. Mutta varmasti sinut ohjataan verikokeisiin, jos selviää että positiivinen tulos ei johtunut raskaudesta. Voi olla että sinua ei uskota, mutta vaadi tutkimuksia!

Ihmettelin itse myös kovasti. Varsinkin kun en ihan hoikka ole, normaalipainoinen kumminkin.... tää on ihan hirveetä.

täällä tehdään vain vatsan päältä, ei ole muita laitteita. esikoinen näkyi ultrassa jo viikolla 8 hyvin, kuopus ei sit niinkään. olin rv 12 kun saatiin eka kuva tytöstä ja sit pitikin mennä jo la tarkastuttamaan keskussairaalaan kun ei täällä saatu mitattua. vatsanpeitteitä löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Ihmettelin itse myös kovasti. Varsinkin kun en ihan hoikka ole, normaalipainoinen kumminkin.... tää on ihan hirveetä.

täällä tehdään vain vatsan päältä, ei ole muita laitteita. esikoinen näkyi ultrassa jo viikolla 8 hyvin, kuopus ei sit niinkään. olin rv 12 kun saatiin eka kuva tytöstä ja sit pitikin mennä jo la tarkastuttamaan keskussairaalaan kun ei täällä saatu mitattua. vatsanpeitteitä löytyy.

Mulla on aina näkynyt vasta viikon 12 jälkeen jos on kuvattu vatsan päältä. Vähän mua ihmetyttää tuo neuvolatätin sanomiset....mullekkin on tämän raskauden aikana kolme lääkäriä tehnyt ultran ihan vain varmistaakseen onko tila se mikä se nyt on.

Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
[Mulla on aina näkynyt vasta viikon 12 jälkeen jos on kuvattu vatsan päältä. Vähän mua ihmetyttää tuo neuvolatätin sanomiset....mullekkin on tämän raskauden aikana kolme lääkäriä tehnyt ultran ihan vain varmistaakseen onko tila se mikä se nyt on.

No mä olin rv 9+jotain ultrassa ja tehtiin sisäkautta, koska kuulemma harvoin näkyy ennen kasiviikkoa mahan päältä mitään varmaksi. Lisäksi mulla oli vielä kohtu taaksepäin kallellaan ja istukka edessä, ni sanoi se ultraaja, ettei välttämättä olis näkynyt vieläkään (siis mulla). Mutta sydänäänet kuului kyllä mahan päältäkin jo tuolloin. Rv 12+ jotain näkyi jo ihan selkeesti mahan päältäkin.

Älä ap vielä itke. Kaikki voi olla ihan hyvin kuitenkin. :hug:

Aamulla pää vessan pöntössä päätin että haluan tietää olenko oikeasti raskaana ja jos en ole niin en todellakaan huvikseni halua kärsiä näistä oireista. Soitin neuvolantätskylle tiukkana ja sanoin että nyt on _päästävä_ ultraan, arvatkaa mitä?

Täti keskusteli lääkärin kanssa ja olivat sitten tulleet siihen tulokseen että sain maanantaiksi lääkäriajan ja siellä tehdään PISSASTA raskaustesti ja keskustellaan sitten jatkosta.

ANTEEKSI MITÄ? Olenko ymmärtänyt oikein että vaikka tämä olisi keskenmeno/tuulimuna/kohdunulkoinen niin siltihän pissatestissä näkyisi tuo plussa? Mihin se muka olisi hävinnyt kun se viikko sittenkin näkyi siellä neuvolassa? Ja tosiaan vuotoja ei ole.. Vai onko niillä neuvoloissa jotenkin erikoisia nuo pissatestit? Mä en ymmärrä..Veritestiä ei kuulemma kannata tehdä koska siitä ei osaa sanoa mitään varmaa [epäilen että oikea syy on että täällä ei ole laboratoriota joten tuloksen kuuleminen vie vajaan viikon, viimeksi ainakin kun mulla oli pissatulehdus] Ehdotin jo miehelle et muutetaan johonkin missä neuvoloissa on labrat ja ultrat, en kestä enää (:

Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:
Entäs tuulimuna?

Eli kaikki oireet ja testit näyttää plussaa mutta kohtu on tyhjä..

Kyllä mulla ainakin tuulimunassa näky tyhjä sikiöpussi vai mikä se nyt olikin, mutta näky ihan selvästi. Ainakin sisäkautta tehdyssä ultrassa.

Mitä jos soittaisit nyt päivystykseen ja sanot että epäilet kohdunulkopuolista raskautta ja lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Mulla kun oli tuulimuna menin päivystykseen ja sain sieltä lähetteen naistenklinikalle missä tekivät ultran.
saisit itsellesi mielen rauhan ja varmistuksen saatan kuvitella miten rastavaa on tuossa tilanteessa odotella maanantaita.

Mulla oli kanssa sama tilanne sillon alussa, tehtiin 2 ultraa mahan päältä eikä näkynyt mitään. Ja sitten alettiin epäilemään tuulimunaa ja sen varmistamiseksi annettiin lähete gynepolille sisäultraan jossa sitten näkyikin tyhjän sijasta pomppiva sydän =) Eli kerro neuvolassa haluavas sisältäpäin tehtyyn ultraan kun ei se aina mahan päältä näköjään näy. Toivottavasti sielläkin pomppii sun sydämen alla toinen samanlainen :heart:

Mä menisin kanssa valittamaan kohdunulkosen epäilyä suoraan sairaalaan. Kun on vielä oikeassa mielentilassa eli liki hysteerinen niin ei ne sieltä (täällä ainakaan) käännytä heti kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Mä menisin kanssa valittamaan kohdunulkosen epäilyä suoraan sairaalaan. Kun on vielä oikeassa mielentilassa eli liki hysteerinen niin ei ne sieltä (täällä ainakaan) käännytä heti kotiin.

No eikös se ap vain alkanut pelätä sitä kohdun ulkoista raskautta vain sen takia, että raskausoireita on mutta kohdussa ei ole mitään.
Eli ei alunperin ole mitään epäillyt.
Eihän sillä ole ollut mitään kipujakaan.

nyt on kyllä ap niin, että tuo sinun hoitosi kuulostaa ala-arvoiselta. Mene päikkään ja valitat mahakipeetä ja sanot että raskaustesti plus, mutta ultrassa ei saatu mitään selvää. Noin ei voi elää. Ei se pissatesti siitä mihinkään muutu ja sulla selkeet raskausoireet. Uskomattoimia lääkäreitä olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

No eikös se ap vain alkanut pelätä sitä kohdun ulkoista raskautta vain sen takia, että raskausoireita on mutta kohdussa ei ole mitään.
Eli ei alunperin ole mitään epäillyt.
Eihän sillä ole ollut mitään kipujakaan.

Pointti olikin se, että ultrattaisiin vagina-anturilla, jolloin nähtäisiin onko se kohtu tyhjä vai ei. Ja jos olisikin ekstra, niin pois se on sieltä saatava. Mä olen mennyt vastaavassa tilanteessa päivystykseen, ilman mitään mutinoita kattoi mikä on tilanne ja hoitivat.

No oletpa ikävää kohtelua saanut! Älä heitä toivoasi vielä! Jos kohtusi on kerta taaksepäin kallistunut on hyvin mahdollista, ettei raskaus vielä vatsan päältä ultrattuna näy. Minä sinuna vaatisin tuollaiselta henkilökunnalta anteeksipyynnön siinä vaiheessa kun/jos raskaus varmistuu.

Yhteistyössä