Tyttöjen ja poikien väreistä aaaaaaarrrrggggh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
En voi käsittää, kuinka jollain naisilla on niiiiin vahva sisäänrakennttu luokittelu siitä mikä väri sopii tytölle ja mikä pojille. En nyt puhu mistään prinsessapitsistä tai rekkojen kuvista, vaan ihan puhtaasti VÄREISTÄ! Miten h*lvetissä mikään väri voi olla "tytöjen" tai "poikien"? Onko myös olemassa "naisten" ja "miesten" värejä? Vai missä vaiheessa "ihminen" voi alkaa käyttää sen värisiä vaatteita, kun tykkää?

Voisitteko vähän avata tätä maailmaa tälle värisokealle?

Siksi kun jos sä puet tyttövauvalle vaaleansinistä, kaupassa mummot automaattisesti onnittelee pojasta eikä ota kuuleviin korviinsakkaan että vauva onkin tyttö. Tai päinvastoin. Nimimerkillä karusti tästä kaupasta kuulleensa kun tyttövauvalla olikin vaaleansininen body.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Siksi kun jos sä puet tyttövauvalle vaaleansinistä, kaupassa mummot automaattisesti onnittelee pojasta eikä ota kuuleviin korviinsakkaan että vauva onkin tyttö. Tai päinvastoin. Nimimerkillä karusti tästä kaupasta kuulleensa kun tyttövauvalla olikin vaaleansininen body.

Ruskea ja vihreä aiheuttaa saman reaktion!

Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai niin, ja miksi uusi äitiyspakkaus sopii joidenkin mielestä vain pojille?

No miks ei tytöille muka sopisi?

Aika moni on tuossa ÄP2010 ketjussa sanonut, että eivät ota pakkausta kun on niin poikamainen. Tytölle ei kuulemma voi pukea harmaata tai laittaa nukkumaan vaaleansiniseen makuupussiin... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ruskea ja vihreä aiheuttaa saman reaktion!

Juu, sekin on huomattu :whistle: Tyttö jolla on vihreä lakki yhdistettynä pieneen vaaleanpunaiseen osioon, on automaattisesti poika.

Mä käytän pojallani paljonkin punaista, sillä sille sopii se todella hyvin. Eikä kirkkaan tai tumman punainen ole mielestäni mitenkään tyttömäinen väri. Poikien osastollakin on osittain tai kokonaan punaisia vaatteita vaikka kuinka.

Kun löytäisi vielä poikamaisen vaaleanpunaisen paidan, tuon ihon värille se todennäköisesti sopisi. Ruskea, vihreä ja keltainen eivät taas ole mitkään parhaat värit, mutta nekin menettelevät kirkkaina väreinä. Musta ja hyvin tummat värit, joita poikien vaatteissa on paljon, taas vievät vähäisenkin värin vaalean lapsen kasvoilta.

Näin juuri. Ei tuo väriasia ole sisäänrakennettu vain "joillakin naisilla", vaan koko yhteiskunnassa. Ja ajatusmallia ei saa joku yksi netissä vouhkaaja muutettua. Mitä pahaa siinä on, että vaaleansininen on poikien ja vaaleanpunainen tyttöjen väri?

Aika moni on tuossa ÄP2010 ketjussa sanonut, että eivät ota pakkausta kun on niin poikamainen. Tytölle ei kuulemma voi pukea harmaata tai laittaa nukkumaan vaaleansiniseen makuupussiin... :headwall:

Voi apua! Muuttuukohan minun tyttövauvani nyt pojaksi ja kasvattaa itselleen unien aikana pippelin housuihinsa kun sattuu nukkumaan vaaleansinisessa bodyssa ja harmaassa makuupussissa ja sukatkin on vielä vihreät. Täytyy melkein herättää tyttö ja tarkistaa... :laugh: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
En kans tajua tuota värijuttua. Inhosin ite vaaleanpunaista kersana.

mie inhoon vaaleanpunaista vieläkin...
olen ostanut yhdet vaaleanpunaiset haalarit tytölle. haluaisin kuitenkin pukea hänet kaiken värisiin vaatteisiin, mutta väkisin omat mielivärit vaikuttavat valintoihin.
Joten ostin tytölleni ruskeat poikien sammarit ja sinisiä bodeja ja ruskeita ja vihreitä housuja =)

Juu, sekin on huomattu :whistle: Tyttö jolla on vihreä lakki yhdistettynä pieneen vaaleanpunaiseen osioon, on automaattisesti poika.

Ja kun taas mun pojallani oli viime kesänä vihreä hattu, sitä pidettiin herkästi tyttönä!

Oon sun kanssa ihan samaa mieltä tästä asiasta. Toivottavasti nämä tietyt äidit tajuavat itse olla sitten myös käyttämättä mitään "poikienvärejä" kuten mustaa, sinistä, vihreää, rusketata, ym.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Kun löytäisi vielä poikamaisen vaaleanpunaisen paidan, tuon ihon värille se todennäköisesti sopisi.

Ainakin viime kesänä niitä oli pilvin pimein. Henkkamaukka, Lindex, Mayoral. Mutta lista ei oo noin lyhyt. Meillä taitaa olla ainakin 2 vaaleanpunaista t-paitaa.

Pyöräkaupassa myyjä näytti selvästi varmistavan, että että etsitäänkö me pojalle pyörää, kun poika oli puettu oranssiin (varmaan taisi lapsi valita puvun itse aamulla). Kun valitsimme lopulta "tyttöjen" pyörän, meille kerrottiin että kovin vähän näitä värejä ostetaan ristiin. Mies ja lapsi itse halusivat punaisen pyörän joka oli paljon paremman näköinen kuin tarjottu sininen.

Alkuperäinen kirjoittaja peesi:

Näin juuri. Ei tuo väriasia ole sisäänrakennettu vain "joillakin naisilla", vaan koko yhteiskunnassa. Ja ajatusmallia ei saa joku yksi netissä vouhkaaja muutettua. Mitä pahaa siinä on, että vaaleansininen on poikien ja vaaleanpunainen tyttöjen väri?

No kun siinä nyt ei vaan ole mitään järkeä ja se on taas yksi näistä "kun näin nyt vain kuuluu tehdä" -jutuista. Mua yksinkertaisesti älöttää kaikki iänikuiset tavat, joita ihmiset eivät edes tajua päivittää 2000-luvulle. Menevät vaan lampaina massan mukana.

Ja mitä väliä sillä on, jos kaupassa mummo erehtyy teidän mukelon sukupuolesta? Saako lapsi siitä traumoja? Vai äiti?

Tyttöjen vanhemmat muuten taitavat uskaltaa rikkoa tätä värikoodia paljon useammin. Katselin just Lindexissä tarjouksessa olevia kuravaatteita: Vaaleanpuna-ruskeita oli jäljellä kymmenittäin, mutta sinisävyisiä vain muutama. Hyvin usein sama juttu: Poikien "värit" loppuvat nopeasti, mutta tyttöjen "värejä" riittää alennusmyyntiin läjäpäin. Ostavatko sisäänostajat sitkeästi aina yhtä paljon molempia, vaikka toista näyttää aina jäävän enemmän?

Minäkään en ymmärrä, paitsi tosiaan sen että pienen vauvan erottaa niistä tyttöjen ja poikien väreistä eikä aina halua selitellä että eikun tämä on poika.

Minulla on poika ja mitään tummansinistä hänellä ei ole koska se ei miellytä omaa silmääni yhtään. Vaaleaa sinistä on jonkun verran, mutta eniten on mustaa, ruskeaa, limenvihreää ja punaista. Valkoinenkin olisi ihana väri mutta sitä ei löydy lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Kun löytäisi vielä poikamaisen vaaleanpunaisen paidan, tuon ihon värille se todennäköisesti sopisi.

Ainakin viime kesänä niitä oli pilvin pimein. Henkkamaukka, Lindex, Mayoral. Mutta lista ei oo noin lyhyt. Meillä taitaa olla ainakin 2 vaaleanpunaista t-paitaa.

Teepaitoja olen löytänytkin, mutta kaipaisin pitkähihaista. Ei pysty enää ostamaan yhtään teepaitaa lisää, niitä on vahingossa tullut ostettua vähän liikaakin. Joitain kauluspaitoja olen huomannut kyllä. Täytyy etsiskellä, vielä en ole hirveästi hakenutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja peesi:
Ja mitä väliä sillä on, jos kaupassa mummo erehtyy teidän mukelon sukupuolesta? Saako lapsi siitä traumoja? Vai äiti?

Siksi että kaupasta pääsee nopeampaa ulos kun ei ne mummot ja faarit jää päivittelemään kauppaan siitä miten tuolla tytöllä nyt olikin vaaleansininen vaate. Jos aamulla menee kauppaan (mitä minä teen usein koska käyn samalla kylällä muutenkin) niin sielä on aika monta mummoa joilla on paha tapa jäädä suustaan kiinni. Ja ei sillä, meillä Taika pitää kyllä päällään sekä poikien että tyttöjen värejä ilman että kumpikaan meistä traumatisoituu :wave:

Mua on alkanut ällöttään vaaleanpunaiset ja vaaleansiniset ja muutkin punaiset ja sinisiset. Oikeen ällöttää sellaiset tyttö/poikavärit. Paljon olen ostanut ruskeaa ja vihreää vauvalle, tuli kumpi tahansa.

kaiken huippu oli kerran ku kaverin tyttöä joku mummo sano pojaks koska eihän tytöllä nyt ole ruskeita silmiä!!!
Mun mielestä harmaa on kyl aina ollu niin neutraali väri et olin ihan äimänä ku joku sano toisessa ketjussa ettei sovi se haalari tytölle. minkäköhän värinen sen olis oikee pitäny olla et sopis molemmille. Mun mielestä sitä haalaria neutraalimpaa ei ees vois olla =)

Mä en ole kans oikein koskaan pitänyt vaaleanpunaisesta, mutta kummasti neljän tytön myötä on vaaleanpunaista alkanut olemaan vähän joka vaatteessa. Esikoisen aikaan näin punaista kun kaikki toi vauvalle vaaleanpunaista....

No, tänä keväänä eskarityttö halusikin itseleen vaalean vihreän takin, onkin saanut paljon kehuja se takki. Ja ilmoittaa nyt tykkäävänsä vihreästä, en tosin tiedä onko tällä äidin limevillityksellä osuutta asiaan...

Mutta tottahan se on et sinistä pidetään poikien värinä ja punaista tyttöjen...

Yhteistyössä