Edesauttaako tuo suomalaisten (se kirjoitetaan pienellä) haukkuminen sun asiaasi jotenkin? Ei. On noloa tuomita ihminen ihonvärin perusteella, mutta aivan yhtä noloa on tuomita ja yleistää suomalaiset juopoiksi tms.
Mä oon ollut yli 10 v naimisissa oman ulkomaalaisen mieheni kanssa, meidän yhteiset lapset on melkein 8 v ja melkein 6 v + kolmas lapsi tulossa. Sulle sanoisin vinkkinä, että ei kannata provosoitua ihan jokaisesta "kaikki ulkomaalaiset on raiskaajia"- tms jutuista. Enkä mä näe mitään ideaa siinäkään, että haukutaan sitten omaa kansaa eli suomalaisia vastineeksi. Juu, on tässä kansassa juoppoja ja vaimonhakkaajia, muttei suinkaan kaikki tai edes enemmistö. Ainakin mulla on ollut etuoikeus saada ihana suomalainen isä, mielettömän mukava suomalainen veli, ja kymmenittäin ellei sadoittain mukavia suomalaisia miespuolisia ystäviä ja tuttuja, joiden haukkuminen juopoiksi tai muuten vaan ikäviksi ihmisiksi tuskin edistäisi mun asemaani monikulttuurisen perheen äitinä millään lailla.
Ja tässä yli 10 v aikana on tullut nähtyä myös se karu tosiasia, että kaikki kahden kulttuurin liitot eivät onnistu, ja osa eroista on kaikkea muita kuin kauniita. Juu, suomalaisetkin eroaa toki, tiedän sen. Mutta suomalaisen kanssa eläessä ja suomalaisesta erotessa ei ole ehkä ihan kaikkia jännitysmomentteja mitä ulkomaalaisesta erotessa pahimmillaan voi olla. Uskaltaudun sanomaan myös sen, että suomalaisen kanssa ollessa ei tarvitse uhrata ajatustakaan sille karulle tosiasialle, että toinen on kanssasi ehkä vain oleskeluluvan saadakseen - taas tällä viikolla tuli vastaan pariskunta, jonka miesosapuoli lähtee heti kun saa oleskeluluvan. Vaimo ei vaan tiedä sitä. Enkä minä kerro, koska asia ei kuulu mulle.