Tyroksiini 100% korvattavuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vajis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vajis

Vieras
Te joilla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, miten pian tyroksiinin aloituksesta olette saaneet lääkärin b-lausunnon Kelaa varten tyroksiinin erityiskorvattavuuteen?

Tyroksiinihan on 100% korvattava hypotyreoosiin, mutta miten kauan sitä tulee olla seurattu ja lääkitty ennen kuin erityiskorvattavuuden voi hakea?

Olen ollut tyroksiinllä jo vuodesta 1994, ja joudun joka kerta maksamaan pienen omavastuuosuuden, kun haen lääkkeen.Alkuaikojen paperihommaa en muista enää. Kysy apteekista!

Alkuperäinen kirjoittaja käytän kyllä;27989067:
Olen ollut tyroksiinllä jo vuodesta 1994, ja joudun joka kerta maksamaan pienen omavastuuosuuden, kun haen lääkkeen.Alkuaikojen paperihommaa en muista enää. Kysy apteekista!

Kela korttiin tulee merkintä jos on haettu korvattavuus. Onko sulla Kela-kortissa merkintä ?

Se lausunto ei ole ilmainen ja oliko se jotain 20-30 vuotta että lääkettä pitäisi käyttää ennen kuin saa edes ton lausunnon kulut itselleen takaisin korvattavuuden aiheuttamasta säästöstä. Ja veikkaan että lääkekorvaukset tulee tulevaisuudessa vielä entisestään pienenemään (kuten tästä kuusta lähtien on jo laskettu) että saako tuota yli 30 e eli lausuntomaksusta koskaan takaisin. 100% korvattavista lääkkeistäkin joutuu kuitenkin apteekille toimitusmaksun maksamaan... Mä itte arvelin tyroksiinini suhteen että yhteiskunnallekin on hipun hyödyllisempää ettei lääkäri vietä aikaa lausuntoa kirjoittamassa, joku leimasintäti vielä Kelassa arvioimassa, kulutetaan muovia uuden Kela-kortin tekemiseen ja voin ehkä ennen kuolinvuodetta olla säästänyt 10e koko hommassa jos hyvin käy :D

Heh ja google vielä auttoi, siis menee keskimäärin 52 vuotta ennen kuin lausuntomaksun on saanut kuitattua (plus jos joutuu maksamaan vielä käyntimaksun lääkärissä päälle...), koska tyroksiini on muutenkin niin naurettavan halpa lääke.

Lausunto voidaan tehdä heti kun lääkitys aloitetaan, jos arvot ovat olleet pielessä. Siis ei tarvitse seurantaa lääkittynä. Se on sitten tosiaan eri asia, kannattaako lausunnosta maksaa, koska tyroksiini on niin halpa lääke. Periaatteessa lausunto kuitenkin kannattaisi tehdä jo aloitusvaiheessa, koska emme tiedä, mikä on esimerkiksi 10 tai 20 vuoden kuluttua korvauspolitiikka tai lääkkeen hinta. Jälkikäteen lausuntoja on vaikea tehdä, koska siihen tarvitaan tiedot siitä lääkitystä edeltäneestä tilanteesta, ja kun ihmiset muuttavat, käyvät eri paikoissa hoidossa jne, niin tietoja helposti hukkuu tai ainakin niiden etsimiseen sitten 20 vuoden kuluttua kuluu melkoisesti aikaa ja vaivaa.

Mulle on ihan periaatekysymys se, että sairaus ns. talletetaan sairaustietokantoihin. Vain erityiskorvattavuuden saanut hypotyreoosipotilas merkitään tilastoihin ja näin ollen vain he ovat ns. todellisia hypotyreoosipotilaita ja tilastot ko. sairaudesta vääristyy kun siellä ei ole kaikkia hypotyreoosipotilaita.

Vaikka lääke on halpa niin silti haluan erityiskorvattavuuden siitä, kun se mahdollisuus kerran on olemassa. Nyt kun Kelalle on menossa raskauden aikaisen sairauden takia b-lausunto, niin siihen samaan voi varmasti kirjata tuon hypotyreoosin erityiskorvattavuuden hakemisen? Tulee ikäänkuin samaan hintaan...

Alkuperäinen kirjoittaja onko tossa järkee;27989075:
Se lausunto ei ole ilmainen ja oliko se jotain 20-30 vuotta että lääkettä pitäisi käyttää ennen kuin saa edes ton lausunnon kulut itselleen takaisin korvattavuuden aiheuttamasta säästöstä. Ja veikkaan että lääkekorvaukset tulee tulevaisuudessa vielä entisestään pienenemään (kuten tästä kuusta lähtien on jo laskettu) että saako tuota yli 30 e eli lausuntomaksusta koskaan takaisin. 100% korvattavista lääkkeistäkin joutuu kuitenkin apteekille toimitusmaksun maksamaan... Mä itte arvelin tyroksiinini suhteen että yhteiskunnallekin on hipun hyödyllisempää ettei lääkäri vietä aikaa lausuntoa kirjoittamassa, joku leimasintäti vielä Kelassa arvioimassa, kulutetaan muovia uuden Kela-kortin tekemiseen ja voin ehkä ennen kuolinvuodetta olla säästänyt 10e koko hommassa jos hyvin käy :D

Mun hypotyreoosini löytyi työterveyshuollon puitteissa, joten lausunto ei maksanut mulle senttiäkään. Lausunnon sain aikalailla heti kun oli varmistettu, ettei vajaatoiminta johtunut akuutista kilpirauhastulehduksesta tms. ohimenevästä syystä. Nykyään ostan yleensä pari purkkia Thyroxinia kerralla, joten säästän joka kerta 3 euron omavastuun (se kun maksetaan per ostos, ei per purkki) + 2 x Thyroxin-purkin hinnan.

B-todistusksesta ei ole saanut koskaan laskuttaa perusterveydenhuollossa, AVI on muistuttanut tästä terveyskeskuksia, joissa laskutuksesta on tullut maan tapa. Thyroxinin ostajat eli kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät ovat kelan ja Fimean rekistereissä vaikkei erityiskorvattavuutta olisikaan. Peruskorvattava lääke.

Yhteistyössä