Typeriä ja outoja kysymyksiä tähän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eka kyssä:
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos laivalla ostaa niitä minibaarikokoisia alkoholipulloja niin lasketaanko ne mukaan siihen miten paljon laivalta voi tuoda alkoa?

Virallisesti varmasti lasketaan. Riippunee siitten tullivirkailijasta jos sulla sattuu olemaan 1 tai 2 minipulloa yli sallitun määrän, että ottaako pois. Pitäisi kyllä (lain mukaan).

"Onneksi" Suomeen voi EU-alueelta nykyään tuoda viinaa niin paljon kuin lystää, em. ongelma tullee eteen vain joltain Pietarin-risteilyltä palatessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jjjj:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmäkysymys:
Poliisikouluun liittyen..kun sanotaan että rikos vanhentuu ja poistuu rikosrekisteristä tietyssä ajassa niin miksei sitten poliisikouluun pääse jos on vaikka teininä hölmöillyt jotain ja se on vanhentunut? Missä ja miten ne tiedot silti näkyy ja KENELLE? Miten se voi olla lain mukaan oikein että vanhentuneet tiedot näkyy jossakin?

Eikö tää ollut tarpeeksi typerä tai outo? :D

Mun mielestäni se ei ollut typerä eikä outo vaan jossain määrin pelottava. Miksi puhutaan rikosrekisteristä poistumisesta jos niin ei kuitenkaan tapahdu? Ymmärrän täysin, että esim. pedofiliasta tuomittua ei 50 vuoden kuluttuakaan oteta päiväkotiin töihin, mutta miksei jotain pikkutörttöilyjä voisi unohtaa?

Juuri näin. Ja mä mietin nimenomaan sitä, että jos sanotaan että "poistuu rikosrekisteristä x vuoden kuluttua" niin jos se poistuu mutta ei poistukaan kokonaan, ketkä kaikki ne tiedot pääsee näkemään? Vain poliisi? Muut viranomaiset? Millä perusteilla vaiko kenestä tahansa huvittaa? Miten muut tiedot, esim. luottotiedot? Joku lakipykälä tähän olisi mielenkiintoista nähdä.

Tuo ilmaisu "poistuu rikosrekisteristä" on tosiaan harhaanjohtava. Miten se tieto tavallaan voisi poistuakaan, kyllähän kaikista oikeudenkäynneistä ym. on aina tehtävä pöytäkirjat joita säilytetään hamaan ikuisuuteen, eli ainakin sellaisissa asiakirjoissa tiedot säilyvät vaikka jonkun henkilön tietorekisteristä joku rivi pois pyyhittäisiin. (Ja ilmeisesti ei pyyhitäkään, koska jotain tietoa jää aina viranomaisten [tosiaan, keiden?] nähtäville. )

Minä jouduin kerran todistamaan poliisilaitokselle erästä pahoinpitelyä. Jäiköhän siitä jokin merkintä minun tietoihin? Muuten en ole ollut virkavallan kanssa tekemisissä.

Jos laivalla ostaa niitä minibaarikokoisia alkoholipulloja niin lasketaanko ne mukaan siihen miten paljon laivalta voi tuoda alkoa?

Virallisesti varmasti lasketaan. Riippunee siitten tullivirkailijasta jos sulla sattuu olemaan 1 tai 2 minipulloa yli sallitun määrän, että ottaako pois. Pitäisi kyllä (lain mukaan).

"Onneksi" Suomeen voi EU-alueelta nykyään tuoda viinaa niin paljon kuin lystää, em. ongelma tullee eteen vain joltain Pietarin-risteilyltä palatessa.

Kiitos :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hepsuppa:
Alkuperäinen kirjoittaja hep:
En ny tie onks tyhmä tai outo mut oon aina miettiny että näkeekö sokeet unia ja jos näkee nii millasia. Siis sellaset jotka on ollu koko ikänsä sokeita. Mistä ne voi tietää miltä kaikki näyttää jos näkee unia?

hyvä kysymys! Entä voiko ikänsä kuurona ollut ihminen ajatella? Ajatushan on äänetöntä puhetta (*Söiskö leivän vai hedelmän?* *Vitsit kun naapurit taas mekastaa* ym.).

Nii joo! En oo tota kuuroutta tollain ajatellukkaan tolla tavalla =)

Öh.. Tottakai kuurotkin ajattelevat... kuinka tyhminä heitä oikein pidät? =(

"Näkeekö sokeana syntynyt unia, joissa on värit?
Sokeana syntynyt ei voi nähdä värillisiä unia. Kirjassa Hyyppä: Uni - varjoko vain? (Otava 1985) sanotaan, että unet ovat visuaalisia, eli niitä katsellaan. Syntymästään sokeilla ei kehity unennäköä, vaan muut aistimukset ovat esillä. Jos ihminen on sokeutunut 6. ikävuoden jälkeen, hän kuitenkin pystyy näkemään eli visualisoimaan unensa, mutta vain jaksolta ennen sokeutumista. Nämä muistikuvat säilyvät läpi elämän. Edellinen koskee myös kuuroutta ja unissa kuulemista. Unia voi siis myös kuulla tai aistia muulla tavoin."

Alkuperäinen kirjoittaja Hyh:
Alkuperäinen kirjoittaja hep:
En ny tie onks tyhmä tai outo mut oon aina miettiny että näkeekö sokeet unia ja jos näkee nii millasia. Siis sellaset jotka on ollu koko ikänsä sokeita. Mistä ne voi tietää miltä kaikki näyttää jos näkee unia?

hyvä kysymys! Entä voiko ikänsä kuurona ollut ihminen ajatella? Ajatushan on äänetöntä puhetta (*Söiskö leivän vai hedelmän?* *Vitsit kun naapurit taas mekastaa* ym.).

Nii joo! En oo tota kuuroutta tollain ajatellukkaan tolla tavalla =)

Öh.. Tottakai kuurotkin ajattelevat... kuinka tyhminä heitä oikein pidät? =(

Todella mielenkiintoista olisi tavata joku ihminen, joka on syntyessään ollut kuuro mutta myöhemmin saanut kuulon esim. jonkun leikkauksen avulla. Meillä kuulevilla kun (äidin)kieli muokkaa ja jäsentää ajattelua niin paljon, emmehän muista aikaa jolloin emme vielä itse ymmärtäneet puhetta saati sitä itse tuottaneet, että on vaikeaa (mahdotonta) ymmärtää sellaisen ihmisen maailmaa jossa käsitteille ei anneta samoja muotoja joita me niille annamme.

"Millä kielellä ihmiset, jotka ovat jo syntymästään asti olleet kuuroja ajattelevat? Onko tästä tehty joitakin tutkimuksia?
Hei!
Meiltä on aikaisemmin kysytty kuurojen ajattelusta, tässä kooste aikaisemmasta vastauksestamme:

"Jokainen ihminen hahmottaa maailmaa omalla tavallaan. Tutkijat ovat kuitenkin suhteellisen yksimielisiä siitä, että ihmisen kieli liittyy olennaisena osana ajatteluun ja maailman jäsentämiseen. Kieli ja sanat ovat kuitenkin ajattelun ilmaisuväline eivätkä sen edellytys.
Kuulevat käyttävät kielenään puhuttua kieltä, kuurot viittomakieltä. Viittomakieli on puheeseen verrattava ajatusten, tunteiden ja mielenliikkeiden ilmaisuväline.

Kysymykseen, millä käsitteillä syntymäkuuro ajattelee, voisi Kuurojen Liitto ry:n Kaisa Alanteen mukaan vastata, että kuurot käyttävät visuaalisia käsitteitä. Viittomakieli on kielenä visuaalinen, kolmiulotteinen."

Lisää tietoa aiheesta löydät esimerkiksi kirjasta Käsien kieli : matka kuurojen maailmaan. Voit lainata sen kirjastosta.

Kuurojen ajattelusta on tehty lukuisia tutkimuksia. Kotimaisia artikkeleita voit hakea Arto-tietokannasta (käytössä Helsingin kaupunginkirjastossa).
Kansainvälistä tutkimusta löytyy PubMed-tietokannasta. Voit käyttää hakusanoina seuraavia: deaf thinking.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...?db=PubMed"

"Jos lapsi syntyy kuurona, millä kielellä hän ajattelee?
Jos syntymästään asti kuuro lapsi oppii tarpeeksi nuorena jotain viittomakieltä, hän pystyy myös ajattelemaan viittomakielellä. Jopa kuurojen ihmisten kuulevat lapset, jotka ovat nuoruudessaan oppineet viittomakielen, saattavat ajatella mieluummin viittomakielellä kuin puhutulla kielellä. Viittomakieltä taitamattomien on tietysti hankala ymmärtää, miten viittomakielellä ajatellaan: ilmeisesti kyse ei välttämättä ole viittomien näkemisestä ajatuksissa, vaan enemmän viittomisen synnyttämien motoristen aistimusten tuntemisesta. Viittomilla ajatteluun saattaa liittyä jopa käsien liike: viittovatpa viittomakieliset joskus unissaankin."

Viittomakieltä taitamattomien on tietysti hankala ymmärtää, miten viittomakielellä ajatellaan"

Just tätä mä ajoin takaa :). Tietysti tiedän että viittomakieli on olemassa enkä tarkoittanut ettei sillä voisi ajatella :).

Poliisikouluun liittyen..kun sanotaan että rikos vanhentuu ja poistuu rikosrekisteristä tietyssä ajassa niin miksei sitten poliisikouluun pääse jos on vaikka teininä hölmöillyt jotain ja se on vanhentunut? Missä ja miten ne tiedot silti näkyy ja KENELLE? Miten se voi olla lain mukaan oikein että vanhentuneet tiedot näkyy jossakin?

Mun mielestäni se ei ollut typerä eikä outo vaan jossain määrin pelottava. Miksi puhutaan rikosrekisteristä poistumisesta jos niin ei kuitenkaan tapahdu? Ymmärrän täysin, että esim. pedofiliasta tuomittua ei 50 vuoden kuluttuakaan oteta päiväkotiin töihin, mutta miksei jotain pikkutörttöilyjä voisi unohtaa?

Juuri näin. Ja mä mietin nimenomaan sitä, että jos sanotaan että "poistuu rikosrekisteristä x vuoden kuluttua" niin jos se poistuu mutta ei poistukaan kokonaan, ketkä kaikki ne tiedot pääsee näkemään? Vain poliisi? Muut viranomaiset? Millä perusteilla vaiko kenestä tahansa huvittaa? Miten muut tiedot, esim. luottotiedot? Joku lakipykälä tähän olisi mielenkiintoista nähdä.

Tuo ilmaisu "poistuu rikosrekisteristä" on tosiaan harhaanjohtava. Miten se tieto tavallaan voisi poistuakaan, kyllähän kaikista oikeudenkäynneistä ym. on aina tehtävä pöytäkirjat joita säilytetään hamaan ikuisuuteen, eli ainakin sellaisissa asiakirjoissa tiedot säilyvät vaikka jonkun henkilön tietorekisteristä joku rivi pois pyyhittäisiin. (Ja ilmeisesti ei pyyhitäkään, koska jotain tietoa jää aina viranomaisten [tosiaan, keiden?] nähtäville. )

UP!

eihän unet näkökykyyn liity, ne on pään sisäisiä juttuja.

Poliisikouluun hakiessa supo tekee turvallisuusselvityksen hakijasta, eli he saavat sitten varmastikin tietoonsa kaiken mitä susta on merkattu ikinä. Mä olen käsittänyt sen niin, että kun rikos ns. vanhenee ja poistuu sun rikosrekisteristä, sitä ei vain enää oteta huomioon ja ehkä se sitten siirtyy johonkin toiseen failiin..?

Mutta anyways, poliisikouluun pääsyä ei estä vähäiset rikkomukset tai edes tuomiot menneisyydessä, se arvioidaan henkilökohtaisella tasolla rikoksen perusteella voidaanko katsoa että sä olet kelpoinen hakija, eli elämäntavoiltasi poliisin ammattiin sopiva. Myös se vaikuttaa miten vanha rikos on.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Poliisikouluun hakiessa supo tekee turvallisuusselvityksen hakijasta, eli he saavat sitten varmastikin tietoonsa kaiken mitä susta on merkattu ikinä. Mä olen käsittänyt sen niin, että kun rikos ns. vanhenee ja poistuu sun rikosrekisteristä, sitä ei vain enää oteta huomioon ja ehkä se sitten siirtyy johonkin toiseen failiin..?

Mutta anyways, poliisikouluun pääsyä ei estä vähäiset rikkomukset tai edes tuomiot menneisyydessä, se arvioidaan henkilökohtaisella tasolla rikoksen perusteella voidaanko katsoa että sä olet kelpoinen hakija, eli elämäntavoiltasi poliisin ammattiin sopiva. Myös se vaikuttaa miten vanha rikos on.

Aika jännä juttu. Millaisia tuomioita saaneita mahtaa olla päässyt..? Jos joku tietäisi. Mulla on aina ollut se käsitys, että mitään parkkisakkoa kummempaa ei saa olla.

Koneeni hajosi ja siinä oli kaikki musiikit iTunesissa. Nyt kun lataan iTunesin uudelle koneelle ja synkronoin iPodin, niin lähteekö kaikki kuvat ja musiikit iPodista? Onko mitään mahdollisuutta saada sisältöä pysymään iPodissa?

Jos on kaksikielinen,niin kummallako kielellä se ihminen ajattelee? Entäs jos on puolikielinen? Koulussa oli joskus puhetta esi. sotalapsista,jotka lähetettiin Ruotsiin ja unohtivat suomenkielen,mutta eivät täysin oppineet sitä ruotsiakaan. Mites tommoset? Tuijottaako ne esinettä ja tietää mitä sillä tehdään,mut jos joku kysyy että mikä se on niin eivät osais vastata?

[QUOTE="vieras";23725170]Jos on kaksikielinen,niin kummallako kielellä se ihminen ajattelee? Entäs jos on puolikielinen? Koulussa oli joskus puhetta esi. sotalapsista,jotka lähetettiin Ruotsiin ja unohtivat suomenkielen,mutta eivät täysin oppineet sitä ruotsiakaan. Mites tommoset? Tuijottaako ne esinettä ja tietää mitä sillä tehdään,mut jos joku kysyy että mikä se on niin eivät osais vastata?[/QUOTE]

Minä en ole edes kaksikielinen, mutta olen asunut kolmessa eri maassa ja oppinut puhumaan sujuvasti äidinkieleni suomen lisäksi kahta muuta kieltä. Olen nyt asunut jo monta vuotta taas Suomessa, mutta ajattelen edelleen sekaisin kaikilla kolmella kielellä. Asuessani toisissa maissa, ajattelin enimmäkseen sen maan kielellä. Nykyään ajattelen ehkä 60% suomeksi, 20% toista kieltä ja 20% kolmatta kieltä. Riippuu myös siitä mitä kieltä käytän. Nopeasti vaihtuu ajattelu samalle kielelle mitä puhun ihmisten kanssa. Olen huomannut sen, että myös suomen kielen taitoni on huonontunut hurjasti. Monesti saatan unohtaa jonkun suomenkielen sanan, mutta yleensä muistan sen sanan sitten jollain toisella kielellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmäkysymys;21591958:

Mä olen käsittänyt että rikosrekisteri on se, joka näkyy pyydettäessä mm. työnantajille ym. ja sieltä poistuvat tietyt tuomiot tietyssä ajassa mutta sitten poliisilla on tietokanta jossa säilyvät kaikki tuomiot, epäillyt, rikkeet ja muut myös sen jälkeen kun ne ovat poistuneet rikosrekisteristä. Ei se ihan niin mee että tietyn ajan jälkeen rikos/merkintä vaan unohdetaan ja tuhotaan kokonaan.

Voi olla myös että puhun paskaa mutta tämä käsitys mulla on.

[QUOTE="diu";23726126]Ei se ihan niin mee että tietyn ajan jälkeen rikos/merkintä vaan unohdetaan ja tuhotaan kokonaan.[/QUOTE]

Ainakin rikosrekisterimerkinnät poistetaan 90-vuotiaana, oli sitten mikä rikoksia. (Ei mitään järkeä jos multa kysytään) En tiedä jääkö poliisin tietokantaan kuitenkin merkinnät.

Yhteistyössä