Sukunimi ongelma, onko kaksiosaiset nimet ihan typeriä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Mies tahtoisi välttämättä että otan hänen sukunimensä ja minä tahdon välttämättä pitää omani. Onko kaikkien mielestä vaikka Niiranen-Mähönen (siis koostuu tavisnimistä) ihan typeriä?
Ja miten te joilla kaksiosainen nimi on, niin esittelette itsenne? Sillä koko nimellä. vai voiko sitä pitää vain ns. virallisissa papereissa ja puhekielessä käyttää edelleen ekaa sukunimeä?

Musta typerältä kuulostas jos olis tosi erilaiset nimet peräkkäin..Kuten ulkomaalainen ja suomitavisnimi peräkkäin...joten ei kuulosta ollenkaa oudolta. Aika normaalia nykypäivänä:)

Pidä omasi :whistle:

Minä vaihdoin miehen nimelle, vaikkei mies mitenkään siihen painostanut, se vain silloin tuntui luonnolliselta.
Nyt kuitenkin kaduttaa ja haluttais vaihtaa oma takaisin. Eipä mies sitä estä, mutta jotenkin tuntuu typerälle enää alkaa muuttamaan (naimisissa 12v)...

Vaihtaa haluaisin lähinnä nimen harvinaisuuden takia, miehen nimisiä tyyliin miljoona, omalla tyttönimellä alle 10.

mutta minusta on. Se on jommankumman sukunimi ja se siitä. Itselläni on mieheltäni saatu, se oli meille luonnollinen. Mieheni kaverilla on vaimoltaan, uudelta saatu ja se oli heille parempi. Ei siten tullut kahta rouva X:ää vaikka toinen onkin exä.

Mun mielestä kaks tavallista nimeä peräkkäin on ihan ok, minkäs sille tekee, jos on tavalliset nimet! Ja voi esitellä ittensä vaan sillä entisellä omalla nimellään. Ite kyllä pitäisin oman nimen. Onko tää miehelle ihan supertärkeetä?

Meillä myös kädenvääntöä nimestä. Mies haluaisi antaa omansa minulle. Ollaan oltu yksissä yli 10v, enkä näe mitään syytä vaihtaa nimeä. Hyvin on päästy tähänkin asti. Ei se naimisiin meno niiiiin paljon asioita muuta.. Yhdistellenkin voi onnistua, meille tulisi vain kamala nimi-hirviö. Vrt edelliseen kauniiseen nimeen ,)

Virkailijana voin todeta, että kaksiosaiset nimet on aikamoisia hirviöitä nykyään, kun ei meinaa mahtua syötettävään kenttään. Muutenkin on hankala aina selittää kaikille, että möttönen-virtanen väliviivalla. Mun mielestä on sitten järkevämpi, että molemmat pitää omansa.

Pidä pääsi ja pidä oma nimesi, jos niin kerran haluat! Miksi ihmeessä pitäisi se miehen nimi ottaa? Sitäpaitsi Suomessa se on paljon nuorempi järjestely kuin yleensä uskotaan, eikä mikään "ikiaikainen perinne". Taisi tulla lakiin niinkin myöhään kuin 1930-luvulla.
Jos ukolles on niin tärkeää saada sama nii molemmille, nin ootakoon sun nimen. Ai ei käy? No pyydäpä perusteluita sitten miks sun pitäis ottaa sen nimi, mutta sen ei sun nimeä?
Sanot ettet ole mikään lehmä tai muukaan kauppatavara joka merkitään uuden omistaja nimiin :D

Tuntuu olevan miehelle tärkeää, tästä asiasta on väännetty kaksi vuotta ja siksi ei olla naimisissa kun kumpikaan ei anna myöten. Lapset on miehen nimellä ja itse en edes haluaisi että mies ottaisi minun sukunimeä.

Mun mielestä kaksiosaiset nimet on yleisesti ottaen ihan järkyttävän typerän kuuloisia. Poikkeuksiakin toki on: Raju-Kolari, Susi-Hukkanen jne. Mutta kaksi nen-päätteistä nimeä on kyllä ihan tyylittömyyden huippu.

Tuo esittely minua vaivaa vaan kun paljon joutuu sitä tekemään. Aina olen sanonut kätellessä tai soittaessa tyyliin "mäkisen minna tässä hei" ja nyt se menis sitten niin hankalaksi.. Mäkinen-virtanen minna tässä hei.. Minusta se on vaan turhan hankalaa ja kaikki kortitkin pitäisi sitten muuttaa. Ja ei ole "-nen" päättyisiä nimiä, mut ihan tavis nimiä kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuo esittely minua vaivaa vaan kun paljon joutuu sitä tekemään. Aina olen sanonut kätellessä tai soittaessa tyyliin "mäkisen minna tässä hei" ja nyt se menis sitten niin hankalaksi.. Mäkinen-virtanen minna tässä hei.. Minusta se on vaan turhan hankalaa ja kaikki kortitkin pitäisi sitten muuttaa. Ja ei ole "-nen" päättyisiä nimiä, mut ihan tavis nimiä kuitenkin.

Itse sanon eka etunimen ja sit sukunimet. :D Ei kuulosta niin hankalalta. Tosin mulla on molemmat nimet aika lyhyitä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jep, sanot sitten vaan että Minna Virtanen-Mäkinen tässä hei. On aikuisemman ja fiksumman kuuloistakin.

Minusta nuo kaksoisnimet ovat hölmöjä, nimiyhdistelmästä riippumatta. Yleensä ihmiset sitten "unohtavat" sen toisen nimen sieltä perästä pois kuitenkin, kun eivät jaksa sanoa eikä kirjoittaa sitä koko nimeä.

Jos naimisiinmeno on kiinni tällaisesta asiasta, niin voi sitten olla parempi ettei ko. pari mene naimisiin ylipäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Mun mielestä kaksiosaiset nimet on yleisesti ottaen ihan järkyttävän typerän kuuloisia. Poikkeuksiakin toki on: Raju-Kolari, Susi-Hukkanen jne. Mutta kaksi nen-päätteistä nimeä on kyllä ihan tyylittömyyden huippu.

Peesi.
Nämä Nieminen-Korhonen yhdistelmät pistää aina vaan miettimään, että eikö nyt voitu vaan valita jompikumpi.

Yhteistyössä