Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jjjj:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmäkysymys:
Poliisikouluun liittyen..kun sanotaan että rikos vanhentuu ja poistuu rikosrekisteristä tietyssä ajassa niin miksei sitten poliisikouluun pääse jos on vaikka teininä hölmöillyt jotain ja se on vanhentunut? Missä ja miten ne tiedot silti näkyy ja KENELLE? Miten se voi olla lain mukaan oikein että vanhentuneet tiedot näkyy jossakin?
Eikö tää ollut tarpeeksi typerä tai outo?
Mun mielestäni se ei ollut typerä eikä outo vaan jossain määrin pelottava. Miksi puhutaan rikosrekisteristä poistumisesta jos niin ei kuitenkaan tapahdu? Ymmärrän täysin, että esim. pedofiliasta tuomittua ei 50 vuoden kuluttuakaan oteta päiväkotiin töihin, mutta miksei jotain pikkutörttöilyjä voisi unohtaa?
Juuri näin. Ja mä mietin nimenomaan sitä, että jos sanotaan että "poistuu rikosrekisteristä x vuoden kuluttua" niin jos se poistuu mutta ei poistukaan kokonaan, ketkä kaikki ne tiedot pääsee näkemään? Vain poliisi? Muut viranomaiset? Millä perusteilla vaiko kenestä tahansa huvittaa? Miten muut tiedot, esim. luottotiedot? Joku lakipykälä tähän olisi mielenkiintoista nähdä.
Poliisikouluun hakiessa supo tekee turvallisuusselvityksen hakijasta, eli he saavat sitten varmastikin tietoonsa kaiken mitä susta on merkattu ikinä. Mä olen käsittänyt sen niin, että kun rikos ns. vanhenee ja poistuu sun rikosrekisteristä, sitä ei vain enää oteta huomioon ja ehkä se sitten siirtyy johonkin toiseen failiin..?
Mutta anyways, poliisikouluun pääsyä ei estä vähäiset rikkomukset tai edes tuomiot menneisyydessä, se arvioidaan henkilökohtaisella tasolla rikoksen perusteella voidaanko katsoa että sä olet kelpoinen hakija, eli elämäntavoiltasi poliisin ammattiin sopiva. Myös se vaikuttaa miten vanha rikos on.