Työttämän vinkunaa (älä lue jos ärsyttää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen äiti

Vieras
Olen amk:in käynyt ja töitä ei löydy...Rahaa tarvitsis, alkaa olee talous tiukalla. Tuntuu että mielenterveys lähtee, kun ei pääse töihin...oman alan työpaikkoja todella hävyttömän vähän auki ja soitteluihin tulee vastaus että ei ole töitä...Eli siitäkin: missä v*tussa muka piilotyöpaikkoja on? Ei ole kamalasti hyödyllisiä suhteitakaan, että vois jostain kysellä.

Olo on aika orpo. Epävarmuus jatkunu olemisessa aika kauan...Alkaa toiveikkuus mennä.

Ongelmia on muutenkin, mutta aika moni ongelma ratkeais kun sais edes hieman enemmän rahaa käyttöönsä. Niin että raha ei tee onnelliseks...mutta kyllä se olon saa tasapainosemmaks kun raha-asiat ei ole ihan kuralla....

Voisitko harkita tekeväsi jotain muuta kuin "oman alasi töitä" edes niin kauan että "oman alan töitä" löytyy? Se voisi tuoda taloudellista helpotusta tilanteeseen.

No eipä ole hakemiset tärpännyt kun muita hommia hakee...kyllä ne päteviä/koulutettuja tuntuu joka hommaan hakevan.

Ja mikähän se oikea korkeakoulu mahtaa olla? On vähän eri asia olla pätevä ja työtön alalla, jossa työpaikat näemmä kiven alla... Kai sitä lähtis jtn opiskelee jos tietäs että satavarmasti saa vakipaikan sitten... Mut opiskeluaika on taas uudenlaista köyhäilyä, on ihan tarpeeks tuoreessa muistissa ed. opiskeluaika. Viime vuoden lopussa valmistuin ja pikku pätkiä pukannut, tällä hetkellä ei mtn. Ihan tyhjän päällä.

Tuntuu niin pahalta:c...

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365052:
No eipä ole hakemiset tärpännyt kun muita hommia hakee...kyllä ne päteviä/koulutettuja tuntuu joka hommaan hakevan.

Ja mikähän se oikea korkeakoulu mahtaa olla? On vähän eri asia olla pätevä ja työtön alalla, jossa työpaikat näemmä kiven alla... Kai sitä lähtis jtn opiskelee jos tietäs että satavarmasti saa vakipaikan sitten... Mut opiskeluaika on taas uudenlaista köyhäilyä, on ihan tarpeeks tuoreessa muistissa ed. opiskeluaika. Viime vuoden lopussa valmistuin ja pikku pätkiä pukannut, tällä hetkellä ei mtn. Ihan tyhjän päällä.

Tuntuu niin pahalta:c...
Jos et tiedä oikean korkeakoulun eroa vs amiskoulu niin en yhtään ihmettele, että olet työtön.

Oisko aivan kamala ajatus hakea esim. johonkin kaupan kassalle tms. töihin? Onko sulla jotain työkokemusta joltain alalta, jota vois käyttää haussa hyväksi? Eihän niissä mikään huippuhyvä palkka ole, mutta tois varmaan silti vähän helpotusta ja samalla vois etsiä "parempaa" työtä..

Taitaapa "vieraalle" itselleen olla vieraita korkeakoulun ja amiksen erot? Olisi kiintoisaa kuulla missä opiskelet. Ja jos sanot "oikea" korkeakoulu niin onko myös olemassa "väärä" korkeakoulu:D

Ei siinä kaupan kassan hommassa mtn vikaa eikä monessa muussakaan työssä, en vaan viittis lähtee sivuraiteelle...Pelkään että opiskelut menee hukkaan ja jumitun johonkin "helppoon" hommaan.Töitähän aina on mut totta kai haluan omalle alalle...

Olis kiintoisaa kuulla, mitä väylää pitkin ihmiset töitä saa? Työpaikkailmoituksiin vastaamalla?Suhteillaan? Sitkeällä pommittamisella? Oletko joskus vahingossa osunut hyvään saumaan ja saanut "piilotyöpaikan"?

miltä alalta olet valmistunut?

Ala ei liene se oleellisin, ellet satu olemaan työntantaja-asemassa isossa firmassa...:D

Kun on perhettä eikä mitään tietoa tulevasta niin totta kai olen tulisilla hiilillä työn haun kanssa. Tästä tulee sekin mieleen, että kertaakaan ei ole työkkäristä mitään työtä mulle tarjonneet. Ei ole mun työssäkäyntialueelle ulottuvaa hommaa lähiseudulla tarjolla. Itse siis olen hakenut välistä kauemmaksikin töihin, mikä tietenkin on osin tyhmää kalastelua kun en kuitenkaan ala perhettä hajottamaan.

Ala juuri lienee se oleellisin tieto. Oletko hyvin työllistävällä alalla, vai tradenomi ym. jolloin työnsaantimahdollisuus on tällä hetkellä nolla. Näin esimerkkinä, ei kannata tarttua.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365317:
Ala ei liene se oleellisin, ellet satu olemaan työntantaja-asemassa isossa firmassa...:D

Kun on perhettä eikä mitään tietoa tulevasta niin totta kai olen tulisilla hiilillä työn haun kanssa. Tästä tulee sekin mieleen, että kertaakaan ei ole työkkäristä mitään työtä mulle tarjonneet. Ei ole mun työssäkäyntialueelle ulottuvaa hommaa lähiseudulla tarjolla. Itse siis olen hakenut välistä kauemmaksikin töihin, mikä tietenkin on osin tyhmää kalastelua kun en kuitenkaan ala perhettä hajottamaan.

onpahan melkonen ala kun ei kehtaa kertoa minkä alan töitä edes hakee

Onhan sillä alalla erittäin paljon merkitystä, jos on esim. konetekniikan inssi voi hakeutua katsastusmieheksi (tai naiseksi) vaikka ala ei olekkaan suoraan konetekniikan insseille vai onko joku tusina tradenomi, jotka tänä päivänä ikävä kyllä työllistyvät lähinnä vain kaupan kassalle. Tai jos on jonku sortin prosessipuolen inssi eikä paperi tehdasta yms. ole mailla eikä halmeilla...

Ala juuri lienee se oleellisin tieto. Oletko hyvin työllistävällä alalla, vai tradenomi ym. jolloin työnsaantimahdollisuus on tällä hetkellä nolla. Näin esimerkkinä, ei kannata tarttua.

Taisin jo aloituksessa todeta, että oman alan paikkoja vähän auki. Oispa linjoilla joku toinenkin samassa tilanteessa...huoh. On niin yksinäinen olo kun katselee ystäviensä, tuttujen jne elämää... En tiedä lähipiiristä kovin montaa työtöntä...

Ehkä tää tästä kohta taas:C nyt on vaan niin paha olo. Vaikee nähdä valoa tunnelin päässä.

se mikä on vaikea käsittää minulle, on että miksi pelätä jumittumista toisen alan työhön -
aina voi ottaa oheen koulutusta, jos alkaa siltä tuntua. Silloin jumituksen vaara ei niin suuri.
Tai vaikka pientä omaa bisnestä oheen, riippuen nyt sitten siitä alasta.
Kontaktit, ja suora yhteydenotto yrityksiin ovat ne keinot.
Voisitko aloittaa muun alan työt isossa yrityksessä. Ja hakea sieltä oman alan töitä myöhemmin.

Jos on paikkakuntarajoitteita, niin silloinhan nämä ehdotukset eivät ole hyviä.

Ala on tekninen. Tradenomiks ei ees kiinnostais kouluttautua. Kauankos ne arkkitehdin opinnot kestikään? Arkkitehtien työtilanne varmaan hyvä?

..."sortin prosessipuolen inssi eikä paperi tehdasta yms. ole mailla eikä halmeilla"--> no tuo käy hyvin vertauksesta mun tilanteelle;D Kyllähän työtilanne hieman kohentuis paikkakuntaa vaihtamalla, myönnän mutta mihin laittasin perheeni/lapset? Mies varmasti innostuis kun olis vaikka 200 kilsaa etäisyyttä...

Onneksi Suomeen rahdataan mamuja helpottamaan järisyttävää työvoimapulaa. Katainenkin on sanonut Suomen tarvitsevan 1.800.000 mamua tekemään tekemättömät työt...

Hei, mun mies lähti saman tien opiskelemaan toista amk-tutkintoa viereiseltä alalta valmistuttuaan, kun ei päässyt alan töihin ;) Ei tartte niitä perusjuttuja opiskella, vain erikoistumisjutut tai jotenkin tolleen se meni :) Mietin, että voisitko samalla tavalla laajentaa osaamistasi? Eikös työttömänäkin voi opiskella samalla?

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365482:
Ala on tekninen. Tradenomiks ei ees kiinnostais kouluttautua. Kauankos ne arkkitehdin opinnot kestikään? Arkkitehtien työtilanne varmaan hyvä?

..."sortin prosessipuolen inssi eikä paperi tehdasta yms. ole mailla eikä halmeilla"--> no tuo käy hyvin vertauksesta mun tilanteelle;D Kyllähän työtilanne hieman kohentuis paikkakuntaa vaihtamalla, myönnän mutta mihin laittasin perheeni/lapset? Mies varmasti innostuis kun olis vaikka 200 kilsaa etäisyyttä...

Et sitten ottanut selvää työllistymismahdollisuuksista alallasi ennen opiskelujen aloittamista?

[QUOTE="vieras";22365489]Onneksi Suomeen rahdataan mamuja helpottamaan järisyttävää työvoimapulaa. Katainenkin on sanonut Suomen tarvitsevan 1.800.000 mamua tekemään tekemättömät työt...[/QUOTE]

kyllähän niitä varmaan tarvitaankin.. ne ottaa vastaan työn kun työn kun taas työttömät senkun ruikuttaa.

Ja selvennyksenä: Kyllä, asun niin maaseudulla. Maaseudulla, missä elämä on niin ihanaa...Etäisyyttä vaan joka paikkaan:/

Yrittäjäks kun ryhtyis niin ne asiakkaat ois kuitenki ainakin sadan kilsan päässä (suurin piirtein). Ja tämä on tullut jo tutkittua (tav freelancer).

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365482:

Mihin perhe ja lapset pitäis laittaa? Otat tietty mukaan, niin mekin teemme jos minä en (myöskin teknisellä alalla) nykyiseltä paikkakunnalta töitä olisi saanut eikä pelkästään ukon tuloilla olis toimeen tultu. Teknisellä alalla olen siis itsekkin, esimiehenä toiminut, vaikkei varsinaisesti suoraan minun alaani ole, täytyy vaan ottaa vähän avarakatseisempi ote, niin kyllä niitä töitä löytyy.

Yhteistyössä