Työttämän vinkunaa (älä lue jos ärsyttää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joo";22366025]Ihan vaan tuohon "200 km etäisyyttä" -kommenttiin.
Kuule monien päivittäin työmatka on yli 100 km. Esimerkiksi mieheni kulkee päivittäin 250 kilometriä töihin. Mulla kertyy päivittäin kilometrejä n. 150 km. Joten ei myöskään pidä olla liian kotipaikkakuntasidonnainen. Me molemmat oltais työttömiä, jos ei suostuttais hieman pidempään työmatkaan.[/QUOTE]

Saanko kysyä että onko teillä lapsia?

Täällä kanssa yksi, joka tuskailee työpaikan löytymisen kanssa. Hieman kenkuttaa kun yhtä paikkaa kohti on sellaiset 50-100 hakijaa, joten ei paljoa naurata. Mulla on kanssa noita rajoittavia tekijöitä, sillä pojan tulvea päiväkoti on auki 7-17, joten vuorotyön mahdollisuus on täysin pois suljettu vaihtoehto. Toki mies on, mutta ammatiltaan rekkamies, joten työpäivät voi olla melkein mitä vaan. Näin ollen ei voi luottaa siihen, että mies pääsisi pojan hoidosta hakemaan.

Itse hain työvoimapoliittiseen koulutukseen eli alan vaihtoa suunnittelen. Nyt vaan täytyy toivoa, että saisin sieltä paikan ja näin ollen vuoden päästä olisi uusi tutkinto taskussa ja uudet tuulet puhaltamassa.

Tsemppiä:) Toivotaan että saat paikan.

Kyllähän sitä on aktiivinen työnhaun kanssa kun kerta HALUAA töihin.Mutta siinäpä todellisuus: joka paikkaa hakee liuta muita. Sitten neropatit sanoo, että kyllä sitä töitä saa kunhan ensin saa työkokemusta...?? niin mutta miten saat ikinä oman alan työkokemusta jos et pääse oman alan töihin...Kyllä ne haastattelijat silmä kovana kyylää CV.n että mitä on tullut tehtyä.

[QUOTE="Rouva";22366056]Hyvä pointti. Lisäksi aina ei ole positiivinen asia, jos ansioluettelossa on myös "väärän" alan töitä, joku työnantaja saattaa pitää tällaista hakijaa epäpätevänä, kun ei ole saanut oman alan töitä. Tähänkin on törmätty. Saat helposti kaupan kassan leiman otsaasi, eikä sinua välttämättä oteta vakavasti oman alan paikkoja täytettäessä.[/QUOTE]

Tätä samaa mäkin miettinyt. Kyllä se katsotaan epäpäteväksi, kun ei oman alan töihin ole päässyt. Itse en välttämättä palkkais sitä joka olis viimeks kaupan kassalla hillunut...

Mä en oikein ymmärrä tota narinaa tradenomien työllisyystilanteesta, niin kuin joku kirjoitti, että oman alan paikkoja auki niillä nolla.

Siis tradenomin tutkintohan on kaupanalan perustutkinto, joka mahdollistaa työt lähestulkoon missä vaan. Jokainen yritys tarvitsee kaupan alan ihmisiä, se on fakta. Tradenomi voi tehdä kirjanpitoa, sihteerin hommia, myydä, toimia henkilöstöhallinnossa, erilaisissa projekteissa, jne jne jne. mitä tahansa. MIKÄ on se OIKEA tradenomin työ?!?

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366119:
Tätä samaa mäkin miettinyt. Kyllä se katsotaan epäpäteväksi, kun ei oman alan töihin ole päässyt. Itse en välttämättä palkkais sitä joka olis viimeks kaupan kassalla hillunut...

Mielummin kuitenkin palkkaisin kaupan kassalla istuneen kuin kortistossa maanneen.

Jep. Allekirjoitan kaiken kirjoittamasi. ;)

Opiskelin siellä "oikeassa" korkeakoulussa itselleni "varman työpaikan" tutkinnon. Mutta kas, valmistuin kuten kymmenet muutkin, ja töitä ei ollut. Menin muihin töihin, koska en ollut oikeutettu työttömyysturvaan. Tulin raskaaksi, sain lapsen, työsoppari loppui. Vanhemapainvapaan jälkeen olen ollut nyt työttömänä ja lapsen kanssa kotona lähes puoli vuotta. Yhteenkään haastatteluun en ole edes päässyt.

Luojan kiitos, että tuli tienattua oikeus ansiosidonnaiseen paskatöillä. Siis raha on pieni (koska palkkakin oli), mutta kumminkin tuplasti se, mitä Kelalta saisin. Silti haluaisin töihin... Mutta jokaiseen paikkaan on todellakin se 100 hakijaa, ja en minäkään niitä ns. piilotyöpaikkoja ole mistään löytänyt. Mistään työpaikasta tuskin edes vastataan kyselyihin. Ja ihmetteleville tiedoksi, olen hakenut ihan kaikkia töitä, myös kaupan kassan jne., mutta alkaa mennä motivaatio niidenkin hakemusten rustaamiseen, kun ei mua oteta missään vakavasti. Sinne olen ylikoulutettu, mutta oman alani töihin mulla sitten ei kai ole riittävästi työkokemusta. Tää on niin tätä.

Ja lisäksi: jos olisin mies, en usko että tätä ongelmaa edes olisi. Musta tuntuu, että olen luotaantyöntävä työnhakija siksi, että mulla on yksi pieni lapsi (työnantajat siis kuvittelevat, että hoidan kaikki lapsen sairastelut jne. kotona ja jään kohta toiselle äitiysvapaalle). Mikä on harmi, koska meillä toinen lapsi ei ole edes suunnitteilla, ja ensimmäistäkin hoidetaan ns. puoliksi (sairastelut jne.).

Mutta eipä voi muuta kuin voivotella. Ja siis työkkäri on ihan paskan väärti, mä en pääse edes mihinkään koulutukseen koska olen valmistunut vasta reilut kaksi vuotta sitten. Ilmeisesti ei katsota, että mun kannattais ns. vaihtaa alaa tai päivittää osaamistani vähän alaspäin, että saisin niitä paskahommia edes. Suoraan sanottuna ottaa oikeasti isolla kädellä päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Työtön täälläkin;22366009:
Tuollaista voivat nykypäivänä sanoa vain isipapan firmassa töissä olevat tai muilla suhteilla jossain suojatyöpaikassa 20 vuotta "työskennelleet", joilla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta!

Todellisuutta on se, että Suomi ei kestä kaltaistesi työttömien lusmuilua. Odotas muutama vuosi ja huomaat tekeväsi ihan mitä tahansa töitä jotta saat edes lapsesi ruokittua.

Mä en oikein ymmärrä tota narinaa tradenomien työllisyystilanteesta, niin kuin joku kirjoitti, että oman alan paikkoja auki niillä nolla.

Siis tradenomin tutkintohan on kaupanalan perustutkinto, joka mahdollistaa työt lähestulkoon missä vaan. Jokainen yritys tarvitsee kaupan alan ihmisiä, se on fakta. Tradenomi voi tehdä kirjanpitoa, sihteerin hommia, myydä, toimia henkilöstöhallinnossa, erilaisissa projekteissa, jne jne jne. mitä tahansa. MIKÄ on se OIKEA tradenomin työ?!?

Varmaan lähinnä se että moni tradenomi menee merkonomin hommiin,just kassalle tai yms.
Mutta joo onhan se kaupan esimiehet tradenomeja ja toimistossa usein, sekä toi henkilöstöhallintopuoli johon haen itsekkin.
Sitä vaan jännitän että jos pääsen edes kouluun opiskelemaan tradenomiksi niin etten vaan opiskele turhaan ja joudu tekemään töitä joita olisin voinut tehdä jo merkonomina

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22365576:
Kuule, kaikki toitotti että tulevaisuuden ala:) Kannattaa opiskella. Ja toisaalta sitä, että tämän alan osaajia ei montaa vielä Suomessa ole niin tulet olemaan haluttua työvoimaa...

Juu juu ja niin niin. Ei kukaan voi satavarmasti tietää tulevasta, varsinkin jos pitkään opiskelet.
Tähän oiskin nyt kiva kuulla että mikä on se ala jolla työllistymismahdollisuudet OVAT satavarmat?

Käsittääkseni sinun alata löytyisi töitä, mutta et halua muuttaa työn perässä, eli oma mokasi!

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366175:
Entäpä jos on kaksi suurin piirtein samaan aikaan valmistunutta ja toinen istunu sen jälkeen koko ajan kassalla vuoden ja toinen tehnyt vuoden aikana freelancerina pikkupikku keikkoja omalta alaltaan? Kumpi sitten, ihan vain mielenkiinnosta.

Muutkin saa kommentoida:)

Tämähän on ihan eri asia ;) Jälkimmäinen esimerkki on kuitenkin tehnyt niitä oman alan töitä. Ap käsittäkseni ei ole? Ja ap on mielummin työtön kuin tekee "alempia" duuneja?

[QUOTE="sama";22366167]Siis me ollaan kolmikymppisiä ja lapset on 1 ja 5[/QUOTE]

Miten olette saaneet hoidon järjestymään? Meidän kunnassa eivät suostu pitämään kuin klo 8-16 hoidossa (ehkä satunnaisesti pidempään) O.o joten normityöpäivät vanhemmilla ja parin tunnin työmatkat olis käsittämätön yhtälö.Tietty vois lapset ottaa hoitoon lähemmäs toisen työpaikkaa...Meillä ei tosiaan ole ketään muuta hakemaan lapsia hoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366048:
Itseäni mietityttää että jos en itsekään "nähnyt" tulevaan, että miten oma ala työllistää niin eikö jonkun olisi pitänyt olla kaukonäköisempi esim niiden tahojen jotka päättää koulutuspaikkojen määristä? Onhan se nyt perkele että annetaan ihmisten kouluttautua sankoin joukoin jollekin alalle ja sitten pääseekin opiskeluitten jälkeen näkemään todellisuuden...

*jupisee*:p

Mä niin ymmärrän sua! :hug: Mutta sanoisin silti, että yritä nyt vielä. Jos kerran olet viime vuoden lopussa valmistunut ja pikku pätkissä on ollut töitä, ei tilanne ole vielä kovin paha. Tartteisit vaan yhden kunnon onnenpotkun. Entä millainen mahdollisuus miehellä olisi työllistyä jossain toisella paikkakunnalla? Sitäkin kannattaa harkita, jos työttömyys venyy pitkän pitkäksi.

Itse olen ehkä vain huono sanomaan. Olen korkeasti kouluttautunut ja jämähdin koulutuspaikkakunnalle, kun löysin miehen täältä. Miehellä oli jo tavatessa vakityö paikassa, jota ei vaihdeta noin vain. Vastaavia paikkoja on vain muutamalla paikkakunnalla, eikä vaihtuvuus ole suuri. Ei siis kannata lähteä mun pätkätöiden vuoksi toiselle puolen maata, vaikka sitäkin harkittu on.

Mun ei tarvitsis varmaan edes sanoa, että töitä mulla ei ole. Oman alan pätkät menee
alan opiskelijoille, joille ei tarvitse maksaa pätevän palkkaa. Vakitöihin ei taas pääse ilman monen vuoden kokemusta. Periaatteessa olisin valmis tekemään mitä vain työtä, mutta kuten jo sanoit, joka alalla nykyään vaaditaan koulutusta tai ainakin kokemusta. Siivoojan duunia hakiessa ei juuri paranna mahiksia korkeakoulupaperit.

Taidan nyt jankuttaa, mutta a. kaupan kassalla istumista ei ole pakko kirjoittaa cv:hen
b. erittäin hyvä jos on mies joka tienaa, se tekee mahdolliseksi että voisit tehdä ne pikku pikku keikat kuitenkin. Varallaolo vie tietenkin kaiken aikasi, ja aluksi ei tuota mitään.
Mutta ehkä siihen oheen mahtuisi vielä lisäksi jokin kaupankassa - tai mikä vaan muu homma - jota ei siis tarvitse laittaa näkyviin cv hen, jos ajattelee siitä haittaa niin paljon olevan ?

Tämähän on ihan eri asia ;) Jälkimmäinen esimerkki on kuitenkin tehnyt niitä oman alan töitä. Ap käsittäkseni ei ole? Ja ap on mielummin työtön kuin tekee "alempia" duuneja?

Olet lukenut ap:n viestit huonosti. Ja entäs sitten, jos käykin niin, että ap hakee niitä oman alan töitä, pätkiäkin, mutta niitä ei vain kuulukaan. Onko se ap:n vika, että on koko ajan valmis ottamaan työtä vastaan, mutta sitä ei vain ole?

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366203:
Miten olette saaneet hoidon järjestymään? Meidän kunnassa eivät suostu pitämään kuin klo 8-16 hoidossa (ehkä satunnaisesti pidempään) O.o joten normityöpäivät vanhemmilla ja parin tunnin työmatkat olis käsittämätön yhtälö.Tietty vois lapset ottaa hoitoon lähemmäs toisen työpaikkaa...Meillä ei tosiaan ole ketään muuta hakemaan lapsia hoidosta.

Mielestäni kunnan pitää järjestää myös vanhempien työmatkojen ajaksi hoito ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että lapsi saa olla hoidossa korkeintaan 10 h päivä. Eli esim. 7-17.

Eihän kunta voi olettaa, että äiti menee töihin klo 8 ja tuo lapset hoitoon klo 7:59:50 ja kipittää siitä sitten 10 sekunnissa töihin.

[QUOTE="Rouva";22366056]Hyvä pointti. Lisäksi aina ei ole positiivinen asia, jos ansioluettelossa on myös "väärän" alan töitä, joku työnantaja saattaa pitää tällaista hakijaa epäpätevänä, kun ei ole saanut oman alan töitä. Tähänkin on törmätty. Saat helposti kaupan kassan leiman otsaasi, eikä sinua välttämättä oteta vakavasti oman alan paikkoja täytettäessä.[/QUOTE]

Koskaan sitä ei tiedä. Työhönottajat kun ovat niin erilaisia. Yksi ajattelee juuri noin, kun taas kaverille kävi aivan päin vastoin. Oli kaupan kassalla jonkun puoli vuotta töissä, kun omalta alalta (korkeasti koulutettu) ei töitä ollut. Pääsi uuteen, alan työhön, mm. juuri sen vuoksi, että "oli alentunut kassalle töihin." Tämä pomon sanoin, ja hänen mielestään kuvasti kaverin ahkeruutta.

Jännä juttu mulla ei oo mitään hienoja tutkintoja ja aina oon saanut töitä

Niinpä. Arvaa vaan vituttaako, ettei mennyt amikseen mille linjalle tahansa, ja työllistynyt mihin tahansa. Mutta voi voi kun jankutettiin, että korkeakoulutus takaa työpaikan ja hyvät tulot, niin kuka 16-vuotias ei sitä uskoisi...

Itse olisin sitäpaitsi ihan tyytyväinen työhön kuin työhön. Paitsi siivoukseen, sitä tein 6 vuotta osa-aikaisena opiskelun ohella ja paikat kesti aika huonosti.

Ja mulla sama ongelma, eli miehellä on vakituinen paikka (tradenomi!), hyvin palkattu ja spesifiin tehtävään koulutettu, eli ei voida muuttaa muualle mun työn perässä. Eikä muutettais ehkä muutenkaan, koska koko muu suku asuu täällä. Häviäis kaikki tukiverkostot. Ja tosiaan kun olen ajatellut, että mulle käy työ kuin työ... Mutta enpäs vaan saa mitään. Että näin meillä.

Yhteistyössä