Työttämän vinkunaa (älä lue jos ärsyttää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen työtön;22366150:
Jep. Allekirjoitan kaiken kirjoittamasi. ;)

Opiskelin siellä "oikeassa" korkeakoulussa itselleni "varman työpaikan" tutkinnon. Mutta kas, valmistuin kuten kymmenet muutkin, ja töitä ei ollut. Menin muihin töihin, koska en ollut oikeutettu työttömyysturvaan. Tulin raskaaksi, sain lapsen, työsoppari loppui. Vanhemapainvapaan jälkeen olen ollut nyt työttömänä ja lapsen kanssa kotona lähes puoli vuotta. Yhteenkään haastatteluun en ole edes päässyt.

Luojan kiitos, että tuli tienattua oikeus ansiosidonnaiseen paskatöillä. Siis raha on pieni (koska palkkakin oli), mutta kumminkin tuplasti se, mitä Kelalta saisin. Silti haluaisin töihin... Mutta jokaiseen paikkaan on todellakin se 100 hakijaa, ja en minäkään niitä ns. piilotyöpaikkoja ole mistään löytänyt. Mistään työpaikasta tuskin edes vastataan kyselyihin. Ja ihmetteleville tiedoksi, olen hakenut ihan kaikkia töitä, myös kaupan kassan jne., mutta alkaa mennä motivaatio niidenkin hakemusten rustaamiseen, kun ei mua oteta missään vakavasti. Sinne olen ylikoulutettu, mutta oman alani töihin mulla sitten ei kai ole riittävästi työkokemusta. Tää on niin tätä.

Ja lisäksi: jos olisin mies, en usko että tätä ongelmaa edes olisi. Musta tuntuu, että olen luotaantyöntävä työnhakija siksi, että mulla on yksi pieni lapsi (työnantajat siis kuvittelevat, että hoidan kaikki lapsen sairastelut jne. kotona ja jään kohta toiselle äitiysvapaalle). Mikä on harmi, koska meillä toinen lapsi ei ole edes suunnitteilla, ja ensimmäistäkin hoidetaan ns. puoliksi (sairastelut jne.).

Mutta eipä voi muuta kuin voivotella. Ja siis työkkäri on ihan paskan väärti, mä en pääse edes mihinkään koulutukseen koska olen valmistunut vasta reilut kaksi vuotta sitten. Ilmeisesti ei katsota, että mun kannattais ns. vaihtaa alaa tai päivittää osaamistani vähän alaspäin, että saisin niitä paskahommia edes. Suoraan sanottuna ottaa oikeasti isolla kädellä päähän.

Tuttua juttua:) Mäkin "paskatöillä" itseni sain ansiosidonnaiselle.Luonteeltani olen ahkera ja aina rohkeasti tarttunut töihin. Mutta nyt on aika saada sitä työtä mihin koulutettu:) En kans oikeen osaa työkkäristä mitään posit. sanoa kun inttivät siellä mulle jostain jäävuoren huipusta mikä on ne avoinna näkyvät työpaikat ja loput on piilotyöpaikkoja. Jos näin on niin oman alan työtilannehan on mahtava;) ihme ja kumma siis kun sanovat ei oota kun soittelee... Ja tähän vielä että sanovat myös että hakemukset hyviä ja monipuolinen cv...Ja kyllä olen päässyt haastatteluihin mutta aina hukun joukkoon.

Työkkäristä ei tosiaan ole saanut mitään tukea suuntaan eikä toiseen. Nekään ei osanneet muuta sanoa kuin että kattele vaa eteenpäin...juuust.

Tiiäks, eihän se niin sais olla muhunkin on kiinnostus haastatteluissa lopsahtanut kun on päästy siihen kohtaan että olen nuori äiti..Kyllä se tunnelman muuttumisen huomaa:/

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366011:
Se on varmaan kiinni siitä että millasiin hommiin menee.Ei siis kaikki ole mutta mulle se vois sopia. Ennen kuin oli muksuja niin työpäivät ja päivät muutenki meni ihan hullussa rytmissä. Nyt kun alkaa ikä painaa;D ja lapset /kotityöt vie mehut kotona niin arvostais sitä säännöllisyyttä.
Tossa tapauksessa kannattaa miettiä, missä hommassa alallasi on 8-16 työpäivät. Sen jälkeen miettiä, missä yrityksissä niitä hommia voisi olla. Ja sitten laittaa avoimia hakemuksia niihin yrityksiin ja kysellä ko hommia. Mä olen ollut parissakin yrityksessä asiantuntijatehtävissä ja niissä työsopimuksen mukainen työaika oli kutakuinkin tuo. Käytäntö olikin sitten ihan toinen eli oli työmatkoja, palaverit saattoivat alkaa klo 14 ja kestää useamman tunnin, illasta oli pakko venyä, jos projektin deadline lähestyi ja töitä oli tehtävä välillä iltaisin kotonakin.

[QUOTE="sama";22366172]Käsittääkseni sinun alata löytyisi töitä, mutta et halua muuttaa työn perässä, eli oma mokasi![/QUOTE]

Minun alalta? Oletko meedio:) Tiedän itse ehkä' piirun verran paremmin.Jos kyse oliski siitä että MÄ muuttasin töiden perässä niin joo. Mutta kun kyse on siitä että koko perheen täytys(?) muuttaa. Ja mä haluan viettää päivästä aikaa lastenkin kanssa. Ei ne kauaa ole pieniä ja sieviä:P

Itse olen filosofian maisteri, opettaja. Kun oman alan töitä ei ollut, menin R-kioskiin puoleksi vuodeksi töihin.

Jos niitä oman alan hommia oottelee niin voi joutua oottelemaan vuosia. Rohkeasti vain töihin jonnekin muualle vähäksi aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366365:
Minun alalta? Oletko meedio:) Tiedän itse ehkä' piirun verran paremmin.Jos kyse oliski siitä että MÄ muuttasin töiden perässä niin joo. Mutta kun kyse on siitä että koko perheen täytys(?) muuttaa. Ja mä haluan viettää päivästä aikaa lastenkin kanssa. Ei ne kauaa ole pieniä ja sieviä:P

Oletko miettinyt ulkomaille muuttoa? Siis koko perhe? Me muutimme pienen lapsemme kanssa tanne Keski-Eurooppaan, eika ole tarvinnut katua! Loytyy toita vaikka kuinka paljon ja hyvilla palkoilla mennaan.

[QUOTE="sama";22366258]Mielestäni kunnan pitää järjestää myös vanhempien työmatkojen ajaksi hoito ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että lapsi saa olla hoidossa korkeintaan 10 h päivä. Eli esim. 7-17.

Eihän kunta voi olettaa, että äiti menee töihin klo 8 ja tuo lapset hoitoon klo 7:59:50 ja kipittää siitä sitten 10 sekunnissa töihin.[/QUOTE]

ja meille sanoivat että 8-15 on kelvattava, mahd voi venyttää 8-16 kun lapset on NIIN pieniä.

Voisitko mennä oman alasi työpaikkaan työelämävalmennukseen/harjoitteluun? Saisit vähän enemmän rahaa kuin työttömänä + sitä arvokasta työkokemusta oman alan töistä? Ja joskus noista harjoittelupätkistä poikii ihan "oikeitakin" töitä jatkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366426:
ja meille sanoivat että 8-15 on kelvattava, mahd voi venyttää 8-16 kun lapset on NIIN pieniä.

Max. hoitoaika normaali päiväkodissa on lain mukaan 10h. Vuoropäiväkodissa ilm. pidempään. Eikä voi pk päättää hoitoaikaa ku laki sanoo muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366426:

Siis häh? Miten ne voi olettaa että vanhempien työpäivät on alle 8 h mittaisia?
Siis monen vanhemmanhan pitää lähteä töihin jo klo 7 ja tulee kotiin vasta klo 17. Vaikka asuis kaupunkialueellakin. Toi sun väite ei voi pitää paikkansa.

Meille olis järjestyny paikka jopa vuoropäiväkodista noiden pitkien matkojen vuoksi...

[QUOTE="sama";22366475]Siis häh? Miten ne voi olettaa että vanhempien työpäivät on alle 8 h mittaisia?
Siis monen vanhemmanhan pitää lähteä töihin jo klo 7 ja tulee kotiin vasta klo 17. Vaikka asuis kaupunkialueellakin. Toi sun väite ei voi pitää paikkansa.

Meille olis järjestyny paikka jopa vuoropäiväkodista noiden pitkien matkojen vuoksi...[/QUOTE]

Siis tuo mainitsemani tieto mulle annettiin ja vedottiin siihen että pidempi pvä ei ole lapsen edun mukaista.Muusta en tiiä.

Voisitko mennä oman alasi työpaikkaan työelämävalmennukseen/harjoitteluun? Saisit vähän enemmän rahaa kuin työttömänä + sitä arvokasta työkokemusta oman alan töistä? Ja joskus noista harjoittelupätkistä poikii ihan "oikeitakin" töitä jatkossa.

Ap:sta en tiedä, mutta ei toi ole joka alalla mahdollista. Esim. ei Sapfo voisi mennä "harjoitteluun" kouluun. Hän on jo harjoittelunsa tehnyt. Vähän koulutusta vaativilla aloilla tuntuu onnistuvan ja kummasti vähän kouluttautuneille tarjotaan työkkäristä jos jonkinlaista kurssia. Korkeasti koulutetuille kommentoivat vain, että itse ne työt on haettava. En tiedä, eivätkö edes uskalla ehdottaa mitään muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366509:
Siis tuo mainitsemani tieto mulle annettiin ja vedottiin siihen että pidempi pvä ei ole lapsen edun mukaista.Muusta en tiiä.

Taidat tosiaan olla tyhmä, eikä aivotoiminta pelaa yhtään! Yleensä työpäivän pituus on 8h! Siihen matkat päälle. Äploma loppuu vauvan olles noin 9kk. Missäköhän helvetissä niitä hoidetaan?

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366335:
Tiiäks, eihän se niin sais olla muhunkin on kiinnostus haastatteluissa lopsahtanut kun on päästy siihen kohtaan että olen nuori äiti..Kyllä se tunnelman muuttumisen huomaa:/
Niin se varmasti muuttuukin. Tälläkin palstalla saa vähän väliä lukea avauksia siitä, kertoisiko työhaastattelussa raskaudestaan vai ei. Ja lähes kaikki ovat sitä mieltä, että ei kannata kertoa. Ei ne rekrytoijat mitään tynnyrissä kasvaneita ole, vaikkeivät ehkä palstailekaan, vaan tietävät ihan hyvin, että jokainen fertiili-ikäinen nainen on potentiaalinen pian äitiyslomalle jäävä. Jos siis työhön tarvitaan tekijä eikä henkilöä, jolle pitää piakkoin alkaa etsimään sijaista kenties kolmeksi vuodeksi, niin ei se nuori lapseton tai yksilapsinen naishakija ainakaan niistä sadasta hakijasta ole ihan ykkösvaihtoehto.

Taidat tosiaan olla tyhmä, eikä aivotoiminta pelaa yhtään! Yleensä työpäivän pituus on 8h! Siihen matkat päälle. Äploma loppuu vauvan olles noin 9kk. Missäköhän helvetissä niitä hoidetaan?

Kiitos tästä kommentista. Edellisellä asuinpaikkakunnalla ei ollut mitään ongelmaa hoidon kanssa mutta täällä suhtautuvat nuivasti työttömään (vaikka keikkailenkin). Asia lienee sitten eri kun olen töissä "oikeasti".

On tosiaan ollut koulutuspäiviä(minä koulutan) ja sinne ei oikein voi ottaa lapsia mukaan. Aika nihkeästi on hoito järjestyny jupinalla:eikö ole isovanhempia hoitomaan..No ei ikävä kyllä ole.

Toivottavasti ei helvetissä hoideta mutta uskon että lapset saa olla sen 10 h hoidossa kun on mustaa valkoisella näyttää työpaikasta:)

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366646:
Kiitos tästä kommentista. Edellisellä asuinpaikkakunnalla ei ollut mitään ongelmaa hoidon kanssa mutta täällä suhtautuvat nuivasti työttömään (vaikka keikkailenkin). Asia lienee sitten eri kun olen töissä "oikeasti".

On tosiaan ollut koulutuspäiviä(minä koulutan) ja sinne ei oikein voi ottaa lapsia mukaan. Aika nihkeästi on hoito järjestyny jupinalla:eikö ole isovanhempia hoitomaan..No ei ikävä kyllä ole.

Toivottavasti ei helvetissä hoideta mutta uskon että lapset saa olla sen 10 h hoidossa kun on mustaa valkoisella näyttää työpaikasta:)

Niin ja tähän vielä että pysyvästä työpaikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22366618:
Niin se varmasti muuttuukin. Tälläkin palstalla saa vähän väliä lukea avauksia siitä, kertoisiko työhaastattelussa raskaudestaan vai ei. Ja lähes kaikki ovat sitä mieltä, että ei kannata kertoa. Ei ne rekrytoijat mitään tynnyrissä kasvaneita ole, vaikkeivät ehkä palstailekaan, vaan tietävät ihan hyvin, että jokainen fertiili-ikäinen nainen on potentiaalinen pian äitiyslomalle jäävä. Jos siis työhön tarvitaan tekijä eikä henkilöä, jolle pitää piakkoin alkaa etsimään sijaista kenties kolmeksi vuodeksi, niin ei se nuori lapseton tai yksilapsinen naishakija ainakaan niistä sadasta hakijasta ole ihan ykkösvaihtoehto.

Täytyy yrittää kasvattaa munat:D...Mut on sekin, millä hitolla senkin sitten ohittais niin ettei perhetilannettaan tarvis laverrella. Kyllä ne sen arvailee että toi ehkä seurustelee tai jtn mutta sehän nyt ei päälle päin näy miten monta lasta on synnyttänyt. Minä pöljä auliisti viime haastattelussa perhetilanteestani mainitsin. Ei varmaan tarvi odottaa työhön kutsua >:D

Itse olen filosofian maisteri, opettaja. Kun oman alan töitä ei ollut, menin R-kioskiin puoleksi vuodeksi töihin.

Jos niitä oman alan hommia oottelee niin voi joutua oottelemaan vuosia. Rohkeasti vain töihin jonnekin muualle vähäksi aikaa.

Kyllä sitä jonnekin muualle menee jos työttömyys uhkaa vuosia jatkua. Ehkä lähen vuoden vaihteen jälkeen kattelee sillä asenteella että haen hommiin jotka jotenkin motivois ja palkka olis viel suht järkevä.

Kyllä se pitkä työmatkakin kelpais loppujen lopuks. Pitäs vaan hoitoasiat runtata kuntoon. Kyllähän näitä ratkaisuja miettii itse jokainen.

Lähinnä tulee niin paha olo liiasta toimettomuudesta ja siitä että ykkösharrastus kodinhoidon jälkeen on työnhaku. Ja aina saa miettiä hankintojaan ja tuntee itsensä osin syrjäytyneeks.

Haluaisin ne kivat työkaveritkin bonuksena:D Ja ettei tarvis häröillä mielenterveytensä kanssa.Hyödytön olotila tekee hulluks.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen äiti;22366723:
Täytyy yrittää kasvattaa munat:D...Mut on sekin, millä hitolla senkin sitten ohittais niin ettei perhetilannettaan tarvis laverrella. Kyllä ne sen arvailee että toi ehkä seurustelee tai jtn mutta sehän nyt ei päälle päin näy miten monta lasta on synnyttänyt. Minä pöljä auliisti viime haastattelussa perhetilanteestani mainitsin. Ei varmaan tarvi odottaa työhön kutsua >:D
Ei sillä ole väliä, kerrotko perhetilanteestasi vai et... sukupuolesi ja ikäsi riittävät. Koska työnantaja ei saa raskaudesta tms kysyä eikä työnhakijan tarvitse niistä kertoa, niin jokainen työnantaja lisääntymisikäisen naisen palkatessaan ottaa tietoisen riskin siitä, että työntekijä saattaa jäädä äitiyslomalle ja sen päälle hoitovapaalle. Ja jos ei halua sitä riskiä ottaa ja hakijoissa on miehiäkin, niin sitten palkkaa sen miehen. Ikävää tietysti niiden naishakijoiden kohdalla, joiden lapsiluku on jo täynnä tai ei ainakaan ole lähivuosina aikeissa hankkia lapsia.

Yhteistyössä