Työnantaja maksoin 3kk äitiyslomapalkkaa, voinko irtisanoutua hoitovapaalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiiä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tiiä..

Vieras
Eli voinko irtisanoa itseni hoitovapaalla ollessani?
Lähinnä siis mietin sen takia, koska työnantaja on maksanut ekat 3kk äitiyslomallani palkkaa, edellyttääkö se siis että minun on palattava työhön?? Tai voidaanko se periä takaisin jos sanon itseni irti?

Toivottavasti joku tietää??

Itse olen tehnyt juurikin näin eikä siitä mitään seuraamuksia tullut. Ei se palkan ja kelan rahan erotus niin älytön edes ole ekoina kolmena kuukautena ja työnantajahan on saanut kelan rahat tuolta ajalta.

ok..
ja mä sain kelasta vielä lisää silloin kun palkka oli pienempi kuin kelan maksama tuki...

kun kysyin luottamusmieheltä, ei hän osannu sanoa tähän mitään..
mites noi kaikki lomapäivät ym., menee maksuun sitten vai?

En oo oikein perillä näistä, kun on eka vakkaripaikka kyseessä...

Ainakin ravintola-alallatyönantaja saa periä tuon erotuksen takaisin, mikäli työntekijä ei palaa töihin perhevapailta, lukee tessissä. Sitä en osaa sanoa, miten usein työnantajat tätä oikeutta käyttävät.

Mikä TES? Ainakin ravintola-alalla oli (en tiedä tilannetta nyt) niin, että joutui maksamaan erotuksen takaisin työnantajalle jos ei palannutkaan töihin. Riippuu tietenkin myös työnantajasta, kaikki ei sitä peri, vaikka tes siihen oikeuttaisikin.

[QUOTE="emppu";27450763]Mikä TES? Ainakin ravintola-alalla oli (en tiedä tilannetta nyt) niin, että joutui maksamaan erotuksen takaisin työnantajalle jos ei palannutkaan töihin. Riippuu tietenkin myös työnantajasta, kaikki ei sitä peri, vaikka tes siihen oikeuttaisikin.[/QUOTE]

Toi on kyllä vähän hassu pykälä sikäli, että ei se raha yleensä kovin iso ole. Ja siitä on kuitenkin aika paljon vaivaa työnantajallekin, jos ihmiset tuon takia ilmoittavat palaavansa töihin, ja sitten irtisanovat itsensä ensimmäisenä päivänä.

[QUOTE="alma";27450760]Ainakin ravintola-alallatyönantaja saa periä tuon erotuksen takaisin, mikäli työntekijä ei palaa töihin perhevapailta, lukee tessissä. Sitä en osaa sanoa, miten usein työnantajat tätä oikeutta käyttävät.[/QUOTE]

Kaupanalan tessissä on tuo sama pykälä.

Joo, siis uusi työpaikka lähempänä kotia, siksi haluan irtisanoutua nykyisestä
+ entinen työpaikka oli ihan syvältä, en palaisi sinne vaikkei uutta paikkaa olisikaan.. :D

Mutta siis ymmärsinkö oikein, että mikäli palkka on ollut suurempi kuin tuo kelan maksama etuus, on erotuksen joutunut maksamaan?
Mulle kela maksoi siis lisää, koska palkka oli pienempi kuin etuus, niin silloinhan työnantaja on saanut omansa jo kelalta VAI?? Oon vissiin vähä hidas.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja en tiiä..;27450980:
yksityisen sosiaalialan tes?

Siellä lukee jotankin että työnantaja maksaa 3kk palkkaa äitiysloman alussa mikäli työsuhde jatkuu äitiysloman jälkeen tms.

Eli sama pykälä kun ravintola-alalla, eli joutuisit maksamaan erotuksen..... Mutta jos kela tuki on ollu suurempi ni en tiedä sitten. Suosittelen soitamaan liittoon.

Lue oman työnantajasi työehtosopimus.
Maran tessissä ainakin pitää palata töihin hoitovapaalta, muuten sen erotuksen joutuu maksamaan takaisin. Toki riittää, että palaat töihin vaikka vain yhdeksi päiväksi tai houtovapaan jatkona pidät kertyneitä lomapäiviä tms.

Juuri sain liitosta vastauksen sähköpostilla kun tätä sieltä kyselin eli voin irtisanoutua eikä työnantajalla ole oikeutta takaisinperintään. Näin ainakin tässä tapauksessa mutta kannattaahan jokaisen kysyä tuota vielä omasta liitosta, ettei käy mitään ylläreitä..

Kiitti kaikille!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja en tiiä..;27451785:
Juuri sain liitosta vastauksen sähköpostilla kun tätä sieltä kyselin eli voin irtisanoutua eikä työnantajalla ole oikeutta takaisinperintään. Näin ainakin tässä tapauksessa mutta kannattaahan jokaisen kysyä tuota vielä omasta liitosta, ettei käy mitään ylläreitä..

Kiitti kaikille!! :)

Ehdottomasti kannattaa kysyä, koska joskus työnantajalla on oikeus periä se erotus takaisin.

Yhteistyössä