Auttakaa tyhmää- itsensä irtisanominen hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pihalla

Vieras
Eli tilanne on se, että olen hoitovapaalla ja erinäisistä syistä olen miettinyt itseni irtisanomista työpaikastani.
Tarkoitus oli palata töihin syksyllä, mutta nyt työpaikalla tapahtuvien muutosten vuoksi taitaa olla "pakko" irtisanoutua.
Voinko irtisanoa itseni jo ennen kuin piti töihin palata, siis vaikka heti? Meinaan sitä irtisanomisaikaa, eikö se kulu näin hoitovapaallakin. Tällöin saisin kuitenkin karenssin ajan kotihoidontukea. Entäpä ansiosidonnainen? Kuulun liittoon, mutta saako sitä jos itse irtisanoutuu? Entäpä kun olen ollut hoitovapaalla, vaikuttaako se?

Tämä on siis yksi vaihtoehto, ei välttämättä juuri se jonka mukaan toimin. Haluan vain selvittää kaikki vaihtoehdot.

Jokatapauksessa mietin jo aiemmin työpaikan vaihtoa, mutta nyt nämä "uudistukset" nopeuttavat aikataulua. Töihin olen valmis menemään jos sellaista tarjotaan, joten se ei ongelma. Tuo irtisanominen nyt olisi vaan ehkä "järkevää", jotta välttäisin sen karenssin, ja toisaalta saisin helpommin esim. oppisopimuspaikan koska ne suurinosa on työttömille tai työttömyysuhanalaisille.

Kiitos jos joku viitsi fiksusti vastata, asiattomiin ja turhiin arvosteluihin en nyt puutu.

Karenssi koskee koko työttömyyskorvausta, eli ihan sama kuukutko liittoon vai et. Ja jos jokatapauksessa aiot itsesi irtisanoa,, niin tietty kannattaa tehdä se nyt kun vielä saa edes hoitotukea.

Tietysti voit irtisanoutua, maksavat sitte lopputilin, jolloin jos nyt saat hoitolisää niin se saattaa laskea. Karenssi alkaa kulua siitä kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaski ja kyllähän tuosta karenssi tulee. Kotihoidontuen saaminen ja työttömänä olo ei ole mitenkään toisensa poissulkevia asioita, eli karenssiajalta saat tietysti kotihoidontukea, ansiodinnoista(ja muita työttömyysetuuksia) voi myös saada yhtäaikaa kotihoidontuen kanssa, mutta maksettavaata määrästä vähennetään kotihoidontuen määrä. Tietysti jos ilmoittautuu työnhakijaksi niin pitäisi olla valmis menemään töihin jos paikkaa tarjotaan, vaikka moni tekee niin että nostaa ansiosidonnaista vaikkei ole aikomustakaan mennä töihin vaan hoitaa lasta kotona.

Kannattaa olla suoraan yhteydessä liittoon. Osaavat varmasti auttaa.
Käsittääkseni itse irtisanoutuessasi napsahtaa liitosta riippuen 2-3 kk karenssi.

Karenssin pituuteen saattavat tosin vaikuttaa irtisanoutuimiseen johtaneet syyt.
(Esim. Huono sopimus eli tosi vähän tunteja eikä lisää ole tarjolla, pitkän työmatkan ja lapsen hoidon aiheuttamat kulut.. eli lähes miinukselle jääminen työssäkäynnin takia, jne...)

Mä oon yrittänyt tätä pyöritellä niin, että irtisanoisin itseni sillä tavalla, että karenssi olisi kulunut siihen mennessä kun alunperin oli tarkoitus töihin palata. Eli saisin sen kotihoidontuen kuitenkin ja sitten kun se loppuu olisin oikeutettu työttömyysrahaan/ansiosidonnaiseen.
Mutta se karenssi alkaakin siis sitten kun työkkäriin ilmottaudun, tietenkin. Juuri tästä syystä näitä kyselen kun tuntuu etten nyt osaa ajatella kaikkia sääntöjä/lakeja.

Eli jos irtisanon itseni, kun vielä on se 3kk aikaa hoitovapaan loppumiseen, saanko silloin kotihoidontukea? Voiko sen karenssiajan aikana tulla "työhönkomennus", kun heti tuolloin syksyllä olisin kyllä valmis menemään töihin mutta tietty nyt hoitovapaalla en niin mielelläni.(ja tuosta ei tarvitse kenenkään alkaa avautumaan, tietenkin haluan miettiä asiat sillä tavalla mikä meidän perheen eduksi on)

Karenssi koskee molempia korvauksia, sen tiedän. Mietin lähinnä sitä että vaikuttaako ansiosidonnaisen maksuun, karenssin jälkeen, se että olen ollut hoitovapaalla enkä palannut töihin.

[QUOTE="Vieras";28064452]Mä oon yrittänyt tätä pyöritellä niin, että irtisanoisin itseni sillä tavalla, että karenssi olisi kulunut siihen mennessä kun alunperin oli tarkoitus töihin palata. Eli saisin sen kotihoidontuen kuitenkin ja sitten kun se loppuu olisin oikeutettu työttömyysrahaan/ansiosidonnaiseen.
Mutta se karenssi alkaakin siis sitten kun työkkäriin ilmottaudun, tietenkin. Juuri tästä syystä näitä kyselen kun tuntuu etten nyt osaa ajatella kaikkia sääntöjä/lakeja.

Eli jos irtisanon itseni, kun vielä on se 3kk aikaa hoitovapaan loppumiseen, saanko silloin kotihoidontukea? Voiko sen karenssiajan aikana tulla "työhönkomennus", kun heti tuolloin syksyllä olisin kyllä valmis menemään töihin mutta tietty nyt hoitovapaalla en niin mielelläni.(ja tuosta ei tarvitse kenenkään alkaa avautumaan, tietenkin haluan miettiä asiat sillä tavalla mikä meidän perheen eduksi on)

Karenssi koskee molempia korvauksia, sen tiedän. Mietin lähinnä sitä että vaikuttaako ansiosidonnaisen maksuun, karenssin jälkeen, se että olen ollut hoitovapaalla enkä palannut töihin.[/QUOTE]

Ja ap oli siis tämä,

Vielä, vaikuttaako siis kodinhoidontukeen tuo lopputili? Kun eihän se muuta sitä, että lapset on kotona hoidossa.

Jos joku vielä osaisi siihen vastata, että meneekö siis niin kun irtisanon itseni, minulla on 1kk irtisanomisaika. Voinko kuitenkin ennen tuon irtisanomisajan kulumista jo ilmoittautua sinne työkkäriin ja aloittaa sen karenssin? Ja vielä tuo että onko karenssiaikana mentävä töihin, jos sellaista tarjotaan vai voinko vaan olla sillä karensilla ja sen loputtua olla ns.aktiivinen työnhakija?

Kiitos vielä!

Huom! Minulla on työehtosopimuksen mukaisesti velvollisuus maksaa työnantajalle takaisin työnantajan maksama äitiysvapaan ajan palkka (oliko se nyt se ensimmäiset 3kk?)!!

Mulla on melkein täsmälleen sama tilanne kuin ap:lla.

Olen miettininyt sitä työnantajalle maksettavaa korvausta, eli se siis on äitiysvapaan 3 kk palkka? Entä jos palaan täihin ja irtisanoudun ekana työpäivänä? Vai kauanko pitää olla työsuhteessa hoitovapaan jälkeen, ettei tarvitse maksaa mitään korvauksia työnantajalle?

[QUOTE="huom";28064846]Huom! Minulla on työehtosopimuksen mukaisesti velvollisuus maksaa työnantajalle takaisin työnantajan maksama äitiysvapaan ajan palkka (oliko se nyt se ensimmäiset 3kk?)!![/QUOTE]

Joo, tätä mä oon kanssa selvitellyt. Meillä töissä tyyppi, joka hoitaa näitä juttuja kysyi mun puolesta tuota palkoista, ja sieltä tulleen vastauksen mukaan meillä ei olisi tuota käytäntöä, onneksi! Sain siis vastauksen, jossa mainittiin vain jotkut lomarahat. Niidenkin suuruus pitää mun ensin selvittää, mutta itse olen sitä mieltä että kun eivät tosiaan tuosta äitiysloman alun rahasta mitään puhuneet, en ole velvollinne sitä maksamaan, koska asiaa kuitenkin olen tiedustellut ja siitä ei mainittu. Eli vaikka keksisivätkin että se kuuluu periä, en ihan helpolla aio maksaa, ajatellen että olisi aika väärin että jälkikäteen sitä peritään.

mihin liittoon kuulut? mulla sama tilanne, irtisanon itseni, mutta aloitan uudessa työpaikassa. Mietin, että joudunko maksamaan takaisn työnantajan maksaman äitiysloman palkan ja kelan ärahan erotuksen. Kuulun Pro liittoon. Tietääkö joku, mikä käytäntö pro liitossa?

Kuulun Pamiin, mutta sielläkin ilmeisesti eri käytäntöjä työpaikkojen välillä, koska tosiaan meillä kukaan ei tuntunut tietävän mistä puhun kun tätä kyselin, eikä palkoistakaan asiasta mainittu. Mutta kuitenkin olen kuullut että jollain toisella pamiin kuuluvalla, on tuo peritty.

Mielestäni 1pv töissäoloa riittää siihen, että hoitovapaan ns. haittavaikutukset nollaantuvat? Myös vaikka olisit vuosilomalla, olet työssäolija ja se riittää myös. Eli jos sulla pitämättömiä lomia, mielestäni voisit pitää ne ja irtisanoutua sillä aikaa?

Sillä mihin liittoon kuuluu ei ole tekemistä tuon palkan ja kelatukien erotuksen takaisin maksamisessa, vaan alan/työnantajan käyttämä TES vaikuttaa.
Ap:lle, että se että asiasta ei ole mainittu kolmannelle taholle ei estä työnantajaasi perimästä ko. summaa sinulta tosipaikan tullen.
Silloinkin mikäli olet saanut henkilökohtaisen vastauksen joltakin taholta, jossa ilmoitetaan nimenomaisesti sanatarkkaan, että sinun ei tule maksaa ko. summaa takaisin ei estä työnantajaa perimästä, mikäli taho, joka asian on sinulle näin on ilmaissut ei ole ollut toimivaltainen antamaan näitä neuvoja.
Käsittääkseni palkkahallinto ei yleisesti ole vastuussa tämän kaltaisista sosiaaliasiosta?
Kannattaa siis ennen virallista irtisanoutumista saada kirjallinen vastaus osoitettuna juuri sinulle esimieheltäsi.

Vielä, että tosiaan irtisanoutua voi vuosilomalla tai konkreettisesti töissäollessa ja vaikka tosiaan aamulla heti ensimmäisenä työpäivänä.
Ps. en luottaisi myöskään liiton sanaan vaan haluaisin työnantajaltani kirjallisen vastauksen asiantilasta ja mikäli vastaus olisi, että raha tulee maksaa takaisin kysyisin vielä liiton kantaa asiassa.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti