Työpaikka kiusaaminen päiväkodeissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
No mä oon sitä myös kannustanu. Et varmaan huomannu niitä kohtia?
Samaan hengenvetoon kerrot, et sen pitäisi olla sitä ja tätä. Puhua enemmän, nuoleskella. Etsit siitä kaikennäköisiä kuviteltuja virheitä. Se ei ole kannustamistakannustamista, se on lyttäämistä. Toista ei kannusteta, "olet ihan jees, MUTTA oikeestaan kaikki vika onkin sussa,odotas, kun kerron... "
 
Näyttäkää mulle pitkä avioliitto, jossa ainakin toinen rakastavista puolisoista ei koskaan ole ajatellu toisesta tylysti....herttileijaa.

Kas kun pitkään rakkauteen ja ystävyyteen _kuuluu_ myös kriisit! Enkä tarkota jotain jatkuvaa nälvimistä tai ilkeilyä.
 
vierailija
Joo eli ollaan hiljaa toisen rikkeistä, ei saa ajatellakaan poikkipuolisesti vaikka toinen tekis mitä...

Tota, hoidattakaa oikeesti kiusaamismuistonne. Pääskää niistä joskus yli. Niin mäkin yritän, vaikka se on elinikäinen taakka.

Silti mä olen nykyisin hyvissä väleissä kiusaajieni kanssa, koska tiedostan että he ovat epätäydellisiä kuten mäkin.
se ei ole sinun päätettävissä voinko antaa anteeksi kiusaajalle vai en. Minulle tuli vuosien traumat kiusaajista a sitä ei helposti anneta anteeksii. Jokainen uusi työpaikka on pelottava saan yhä paniikki kohtauksia. Miten semmoisen voi antaa anteeksi? Asiasta saa tulla ystävällisesti huomauttamaan eli neuvomaan, mutta jos alat puhumaan sontaa toisesta työntekijästä se on kiusaamista. Jos puhut toisesta työntekijästä ilman että tämä on läsnä se on kiusaamista se että kuljetat juorua toisesta työntekijästä sensijaan että menisit vain sen itse ihmisen luokse puhumaan on kiusaamista.. En ymärrä mikä tässä on niin vaikeaa tajuta. Älä sano mitään jos ei ole ystävällistä sanottavaa. Älä tee mitään jos et osaa hoitaa asiallisesti tilanteita. ÄLÄ PUHU TOISESTA IHMISESTÄ SANAAKAAN ELLEI IHMINEN ITSE OLE HUONEESSA JA LÄSNÄ. Miten vaikeaa tämä on? miksi se onnistuu minulta mutta ei sunulta? mikä pakko sinun on saada ilkeillä`?
 
vierailija
Joo, hyvät ystävät tekee MOLEMPIA. Puhuu sille ihmiselle suoraan, vaikka on ensin purkanu ihmetystään selän takana.

Jos mä vaikka haukkuisin nyt puolisoni pataluhaksi joka ilta seuraavan viikon ajan, niin TOTTAKAI sillä on lupa ahdistuneena puhua siitä vaikka lähipiirille, vaikka on puhunu siitä mulle.
Sä haluat pitää kavereitas jossain diktatuurissa? "Jos puhut musta nii oot entinen kaveri?"
Herää todellisuuteen.
Ei kaikki kritiikki ole vakavaa.
Miksi pitää haukkua?
 
jaksamisia
Moi AP!

Ikävä kuulla, että sinulla on sen perusteella mitä kerrot, ollut tosi vaikeaa työpaikalla. Kuulostaa siltä, että jouduit siellä liiallisen tarkkailun alle ja sen perusteella mitä kerrot niin ilmeisesti aivan perusteettomasti. Tuollaisen kokemuksen jälkeen ei ole mikään ihme, vaikka itsetuntosi on alhaalla ja sinua huolettaa. Muista, että sinä et tehnyt mitään väärin. Olit vain se paikalla oleva ihminen jota oli helppo kiusata. Nyt vain lepäilet kovasti ja otat terapiaan yhteyden. Sinä olet tärkeä ja sinua tarvitaan ja rakastetaan. Kannattaa tarvittaessa tehdä kanne tai vaatia korvauksia henkisestä pahoinpitelystä. Välillä se että saa oikeutta auttaa uhria sulkemaan kyseisen luvun elämästään.
 
se ei ole sinun päätettävissä voinko antaa anteeksi kiusaajalle vai en. Minulle tuli vuosien traumat kiusaajista a sitä ei helposti anneta anteeksii. Jokainen uusi työpaikka on pelottava saan yhä paniikki kohtauksia. Miten semmoisen voi antaa anteeksi? Asiasta saa tulla ystävällisesti huomauttamaan eli neuvomaan, mutta jos alat puhumaan sontaa toisesta työntekijästä se on kiusaamista. Jos puhut toisesta työntekijästä ilman että tämä on läsnä se on kiusaamista se että kuljetat juorua toisesta työntekijästä sensijaan että menisit vain sen itse ihmisen luokse puhumaan on kiusaamista.. En ymärrä mikä tässä on niin vaikeaa tajuta. Älä sano mitään jos ei ole ystävällistä sanottavaa. Älä tee mitään jos et osaa hoitaa asiallisesti tilanteita. ÄLÄ PUHU TOISESTA IHMISESTÄ SANAAKAAN ELLEI IHMINEN ITSE OLE HUONEESSA JA LÄSNÄ. Miten vaikeaa tämä on? miksi se onnistuu minulta mutta ei sunulta? mikä pakko sinun on saada ilkeillä`?
Koska
Suurin
Osa
EI
OLE
Ilkeilyä, vaan kiireessä/väsyneenä tuhahtamista, pikaistuksissaan sanomista henkilöstä joka ei ole paikalla. Mä olen kuullut JOKA työpaikassa semmoisia lauottavan muille ja itsellenikin, ja se EI kerro kunnioituksen tai rakkauden puutteesta.

Se on sananvapautta. Pohjois-Korea on se, jossa Suurta Johtajaa ei saa arvostella.

Varsinainen ilkeily on asia erikseen ja sitäkin ON. Oikeasti. Se on sitä ettei oteta mukaan, ei mennä yhdessä syömään, kartellaan.
Jos jotakuta kiusataan, sitä silloin vältellään. (No poikkeuksena jotkut häiriintyneet kaverisuhteet, niistä kuulee joskus)

Sen sijaan hyvä ja lämmin työkaveruus kestää puuskahdukset ja sillä ei oikeasti tarkoiteta mitään pahaa. Se on elämää.
 
vierailija
Samaan hengenvetoon kerrot, et sen pitäisi olla sitä ja tätä. Puhua enemmän, nuoleskella. Etsit siitä kaikennäköisiä kuviteltuja virheitä. Se ei ole kannustamistakannustamista, se on lyttäämistä. Toista ei kannusteta, "olet ihan jees, MUTTA oikeestaan kaikki vika onkin sussa,odotas, kun kerron... "
Kiitos!! tämö loukkasi minuakin. Apn ei tarvitse olla mitään
 
vierailija
Koska
Suurin
Osa
EI
OLE
Ilkeilyä, vaan kiireessä/väsyneenä tuhahtamista, pikaistuksissaan sanomista henkilöstä joka ei ole paikalla. Mä olen kuullut JOKA työpaikassa semmoisia lauottavan muille ja itsellenikin, ja se EI kerro kunnioituksen tai rakkauden puutteesta.

Se on sananvapautta. Pohjois-Korea on se, jossa Suurta Johtajaa ei saa arvostella.

Varsinainen ilkeily on asia erikseen ja sitäkin ON. Oikeasti. Se on sitä ettei oteta mukaan, ei mennä yhdessä syömään, kartellaan.
Jos jotakuta kiusataan, sitä silloin vältellään. (No poikkeuksena jotkut häiriintyneet kaverisuhteet, niistä kuulee joskus)

Sen sijaan hyvä ja lämmin työkaveruus kestää puuskahdukset ja sillä ei oikeasti tarkoiteta mitään pahaa. Se on elämää.
siis mitä!! Hei ei kyl todellakaan pidä paikkaansa. Pahaa puhuminen on kiusaamista älä jätä sitä listasta!! AP lärsi siitä että hänestä puhuttiin koko ajan seläntakana se on kiusaamista pise. Toisesta puhuminen seläntakana on kiusaamista. En ole koskaan tuhahtanut ja sanonut työ kaverista mitään. En tajua yhtään sinun puoluatuksia kiusaamiselle. Ihan naurettavia selityksiä. Ap hyvin listasi mikä on kiusaamista. Piste
 
vierailija
Koska
Suurin
Osa
EI
OLE
Ilkeilyä, vaan kiireessä/väsyneenä tuhahtamista, pikaistuksissaan sanomista henkilöstä joka ei ole paikalla. Mä olen kuullut JOKA työpaikassa semmoisia lauottavan muille ja itsellenikin, ja se EI kerro kunnioituksen tai rakkauden puutteesta.

Se on sananvapautta. Pohjois-Korea on se, jossa Suurta Johtajaa ei saa arvostella.

Varsinainen ilkeily on asia erikseen ja sitäkin ON. Oikeasti. Se on sitä ettei oteta mukaan, ei mennä yhdessä syömään, kartellaan.
Jos jotakuta kiusataan, sitä silloin vältellään. (No poikkeuksena jotkut häiriintyneet kaverisuhteet, niistä kuulee joskus)

Sen sijaan hyvä ja lämmin työkaveruus kestää puuskahdukset ja sillä ei oikeasti tarkoiteta mitään pahaa. Se on elämää.
Seläntakana puhuminen on kiusaamista. Niin on myös pahaa puhuminen. ihme jutut sulla. Älä tuhahtele kavereille.
 
Pyydän anteeksi ap sulta, liiallista ja rääkkäävää analysointia ja spekulointiani.
Uskon että pääset tapahtuneesta kuiville, ja uskon, että olet hyvä ja huolehtiva hoitaja.
Valehtelu on sairaan työpaikan merkki, tuosta työpaikasta lähtee kohta porukkaa varmaan muutenkin litomaan ihan vapaaehtoisestikin.

Sen neuvon: jatkossa jos joku syyttää sua aiheetta, niin puolustaudu, jos vaan pystyt. Se antaa muille viestin, että sun yli ei kävellä.

Sä jaksoit vastata mun rääppimisiin asiallisesti, toisin kuin nuo muut jotka ovat melkein hysteerisiä.

*********
Sen sijaan en pyydä anteeksi muilta ketjulaisilta, ja ap tää seuraava ei koske sua.
Nuo kaikki viestini on sellaisia, että kannattaa lukea ajatuksella sitten, kun kiusatuksi joutumisesta on kulunut jo aikaa.

Ei ole aina niin, että kiusattu on oikeassa, joskus se tulkintatapa asioista hänellä voi olla vaarallisen negatiivinen noidankehä.

Tässä maassa ei ole työpaikat täynnä joitain narsistihirviöitä, vaan tavallisia ihmisiä, väsyneitä konkareita jotka purkaa väsymystään ja ehkä kyllästymistäänkin mustaan huumoriin. Heihin kun tutustuu, huomaa että ne boomerit ovat rakastavia ja välittäviä, mutta tyylinsä on erilainen kuin nuorilla jotka on tottuneet että asioista pitää puhua ylisensitiivisesti ja kukkasin.

Jos jollain on nuoruuden kukerruksessa ollut idealistiset käsitykset työelämästä ja kaikesta, niin voin sanoa, että monilla ne karisee ajan myötä.

Tässä maassa ei myöskään ole pomoilla helppo tehtävä. Irtisanomissuoja on vahva, ja siksi halutaan jo alkuvaiheessa perata epäselvä tyyppi pois, jotta hän ei jäisi hiertämään työyhteisöä -oli se kiusaamiseen tai kiusatuksi joutumiseen taipuvainen henkilö.
Ei tulis pomoille kolmikantakeskusteluja, ei porukassa sairaslomia, irtisanoutumisia. Ei itkua ja syytöksiä, vaan työt sujuisi.

Ja oikeesti kannattaa miettiä, sopiiko itse jollekin alalle. Joka alalla on oma tapa tehdä töitä, oma kulttuuri - hyväksy se tai hylkää. En mä pärjäis vaikka some-influensserien yhteisissä tapaamisissa, ne kiusais mut varmaan hengiltä.
Jotkut pärjää boomeri-naislaumassa mainiosti, toiset ei.
Jos haluaa muuttaa naisvaltaisia aloja, niin siitä vaan, mutta jos ei ole yhtään valmis sulautumaan porukkaan, niin huonosti käy itselle.

Hyvää Yötä.
 
vierailija
No sitten olet ongelmissa joka työpaikassa, jossa olet. Ja sit joudut kiusatuksi ja ehkä sairaseläkkeelle, katkeroidut ihmisiin ja sitä rataa.
Ei se mua haittaa, itsehän valitset.

Mutta oletko varma että ne Pirjot eivät ole kärsivällisiä ja rakastavia? Ehket tunnista niitä sosiaalisuuden tasoja?

Mulla oli nuorempana työkavereissa semmonen 55-vuotias korvaankuiskuttelija joka pyöritti työkavereitaan, ja joka maireasti kohteli asiakkaita. Aattelin että kamala akka, mutta mä en niillä nuoruuden parin-kolmen palikan mallillani vaan tunnistanu sitä sen naisen sosiaalisuuden tasoa, missä se nainen oli ja eli. Sillä oli useempia, ja hienojakoisempia palikoita kuin mulla.
Ja kas, se sai vaikeimmatkin asiakkaat myötämieliseksi työllemme.

En mä lähettäisi itseäni vaikka rauhanneuvotteluihin Venäjän ja Ukrainan välille. Tai jotain herkkis-ylevää tosikkoa.
Mä lähettäisin älykkään lipilipi-tyypin, jäätävän konkarin.
siis tämä kirjoittaja on sata prosenttisesti itse Pirjo. Todella epäasiallisia kommentteja.
 
vierailija
En jaksanut koko ketjua lukea kun nämä ihmiset jotka oli kauhuissaan ap:n kiusaamisesta hyökkäsivät Echon kimppuun... jopa kaivellen hänen mahdollista ammattia ja rokotuksia... Pata kattilaa soimaa taas
 
vierailija
Tämän ketjun kommentit todistavat miksi uhrit eivät uskalla puhua työpaikka kiusaamisesta. Uhria, joka on muutenkin ihan rikki pahoinpitelystä syytetään ihan törkeästi siitä, että tätä kiusattiin. Herran jumala häpeän olla suomalainen.
 
vierailija
Porukka täällä jatkaa henkistä pahoinpitelyä. Pirkoilla on syystäkin huono maine. Nuoremmat eivät luota tai pidä vanhempia ihmisiä hyvinä ihmisinä ja sillä on syy. Lukekaa näitä kommentteja täällä. Se on päöasiassa vanhemmat ihmiset jotka puolustavat kiusaamista ja sitten ihmettelette kun nuoremmat eivät pidä teistä.
 
Ei tarviinkaan mennä kiusaaja työnantajan saappaisiin.
Kannattaisi viettää ees minuutti elämästään miettien sitäkin puolta.
Siis mä tykkään erittäin paljon, että Suomessa on vahva irtisanomissuoja, ettei ole Usan kaltaista pärstäkerroinmeininkiä.

Mutta ei työnantajan myöskään tartte olla hyväntekeväisyyslaitos, joka kannattelee ja puolustelee jotain epäselvää työntekijää loputtomiin, jos ovella on tulijoita jonoksi asti.

Epäselvällä tarkoitan semmoista, joka ei muita miellytä, ja pomolle on epäselvää, että tuleeko tuon työntekijän kanssa ongelmia jatkossakin, joko
a)työporukan antaman vääristelevän kuvan seurauksena tai
b) oikeista syistä.

Eihän se pomo mistään tiedä, kuin vanhalta työporukalta, että miten se uusi pärjää. Ei se ole läsnä niissä työntekotilanteissa.

* Sit kannattaa toinen minuutti elämästään uhrata työporukan edun ajattelemiseen.

....Kiireessä ja väsyneenä muut arvostavat sitä, että uusi työntekijä "istuu" porukkaan hyvin. On ennalta-arvattava, luotettava ja turvallinen.

Itse päätin sulautua porukkaan tuskaisten individualisti-alkuvuosien jälkeen, ja päätin olla pirteä ja tehokas, ja kaiken lisäks hauskuuttaakin sitä väsynyttä porukkaa.
Ajattelin, että mä en aio olla kantona kaskessa, hiertävänä kivenä kengässä. Pistän omasta itsestäni osan piiloon, yhteisen hyvän vuoksi.

Ne tyytyväiset ja kiitolliset ilmeet niiden väsyneiden boomerien kasvoilla tuntuu hyvältä.
 
Työpaikassa ei olla hiilenä. Kotona voi hoitaa alta semmoset jutut. Huono käytös ei kuulu työpaikalle.
Näytä mulle sellanen työpaikka jossa ei välillä ole osa porukkaa hiilenä. Hiilenä oleminen ei tarkoita aina ilkeilyä.
Hei, se on tavallinen työpaikka.

Eri asia on työpaikat joissa tiedetään olevan oikeasti huono ilmapiiri. Sellaisista kantautuu tarinoita näillä seuduilla, ja sitten taas suurimmasta osasta kuuluu vain hyvää.
 

Yhteistyössä