Työpaikka kiusaaminen päiväkodeissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
ei täälläkään mitään hyväää sanottavaa päiväkodin työntekijöistä. aina valittavat uusista ihmisistä eivatkä anna heidän sopeutua. Oikein odottavat saavansa arvostella jokaisen sijaisen. Kuvittelevat olevansa joku tuomaristo jonka hyväksynnän sijainen tarvitsee.
 
vierailija
Jos luit mun pitkän vastauksen, niin olen samaa mieltä: kiusaaminen ei olekaan koskaan oikeutettua.

Mutta siinä jos joku yliherkkä totuuden torvi alkaa kouluttaa työelämää, käy usein niin että se työelämä kouliikin sitä ihkistä karulla tavalla: murtaa sen yliherkkiksen.

Mä sanon tän uudestaan: tietynlaisesta yliherkkyydestä ei ole ihmisten kesken kuin haittaa. Joku saattaa tulkita kaikki tilanteet ankeasti, päin p*rsettä sen takia, ja muut väsyy häneen.
”Muut väsyy häneen” ehkä muut voi kohdella hyvin tätä ihmistä niin ei tuu ongelmia. Tuo on taas sitä että selitellään kiusaajan käytöstä ja isossa kuvassa syytetään kiusattua siitä, että on liian herkkä.
 
vierailija
Tekstis kuulostaa jotenkin, no, sori, liian harjoitellulta joten mietin että onko tää joku vanha teksti joka kiertää netissä...
Mutta oletetaan, että noin on sulle tapahtunut tässä loppuvuodesta.

- Kurjaa mitä sulle on tapahtunut, ja ymmärrän että olet masiksessa, tuommoinen kohtelu veis omanarvontunnon.

Mulle on päivähoito tuttua, ja muutama kommentti:
-jos työkaveris ihan valehtelivat ja usein, niin se on sairas yhteisö, mietin että sinuna ilmoittaisin jo liittoon. Mutta voin sanoa että kaikki päikyt ei oo tuommoisia, sun kannattaa tehdä töitä muissakin.

-se on nopeeta työtä jossa pitää olla napakka. Sen nopeuden hallitsee kunnolla vasta vuosien varrella, joten älä luovuta, jos haluat tehdä tuota työtä jatkossakin. Tee vaikka keikkaa, jossa saat uudestaan onnistumisen kokemuksia, älä jää tuleen makaamaan.

-onko sua kiusattu aikaisemmin? Tuo kommenttisi "tämä tulee olemaan se unelma työpaikka missä minun ei tarvitse pelätä" kuulostaisi siltä, ja tuo "unelma" karahti mun korvaan. Mistä kukaan voi työpaikkaan tutustuessa olla varma, että se on unelmapaikka?
Aikaisemmin koulu-tai työpaikkakiusattu joutuu silmätikuksi herkästi jatkossakin, valitettavasti.

Kiusaaminen on kiusaajan vika, ei sun. Mutta olit sitten missä tahansa työpaikassa, niin nää ohjeet pätee siellä:
-älä ideoi liian aikaisin. Sun pitää ENSiN ekoina viikkoina ja kuukausina opetella työpaikan kulttuuri ja olla mielinkielin.
Eräs vanha työkaverini ideoi liikaa, liian aikaisin vaikka oli vasta-alkaja, ja joutui pomon silmätikuksi. Homma menee niin, että muut kokevat että se uusi tyyppi tulee pistämään työpaikan kuviot uusiksi.
Ideoimisen vapauteen tarvitaan kokemusta siitä työpaikasta ja muiden luottamus. Mitä vähemmän sulla on muiden luottamusta ja suosiota, sen vähemmän sulla annetaan tilaa ideoida.

-kasvata paksu nahka. Älä ole alavireinen. Naura muiden jutuille, älä jää varjoon, osallistu. Korota ääntäsi sen verran, kun tyylisi antaa myöten. En tarkoita että susta pitäis tulla joku kälättäjä, mutta reippaus auttaa usein.
-älä odota työkavereista mitään liian jaloa, koska tulet pettymään. Tuo sun lista on vähän liikaa vaadittu römäköiltä ja vauhdikkailta perus-Pirjoilta jotka on tehneet sitä työtä 20 vuotta, ovat väsyneitä ja jaksavat lähinnä mustan huumorin avulla.

Ystävällinen pitää olla kaikille, mutta pelkällä ystävällisyydellä ei pärjää, vaan tulee jyrätyksi. Älä suutu, mutta ystävällisyyyttä liikaa alleviivaavat ihmiset ovat, nohhh, yliherkkiä ja vähän tosikkoja. Itse olen ystävällinen töissä kaikille, mutta samalla on oltava "hyvä jätkä", reilu, napakka ja rempseä.
Päivitys.

on mennyt vuosi jos ei toinenkin. Olen kasvanut kovasti ihmisenä ja antanut anteeksi menneisyydelle. Nyt kun, katson takaisin kaikkeen mitä tuossa päiväkodissa tapahtui tajuan miten väärin minulle todella tehtiin. Syytin itsenäni pitkään. Ihmettelin, mistä kaikki syytökset johtuivat ja jatkuva tarkkailu. Minua syytettiin kohtuuttomista asioista jatkuvasti. Lapsi lähti käytävälle kävelemään pukemis tilanteessa ja sain kuulla että en pidä ryhmää kasassa. Nyt huomaan miten normaalia tämä on monen lapsen kanssa. Minulla oli vielä useampi lapsi sylissä ja olin tilassa vain yhden aikuisen kanssa. Olen pystynyt tekemään työni rauhassa ja saanut olla oma rauhallinen itseni. Yllätykseksi olen nykyään kova ääninen ja juttelen paljon. En ollut koskaan hiljainen. Olin vain kyseisessä päiväkodissa peloissaan ja sulkeutunut koska minut oli leimattu jo alusta osaamattomaksi ns ”hiljaiseksi” jouduin todistelemaan itseäni ja persoonaani enkä saanut työrauhaa. Minulla on ollut opettajan sijaisuuksia ja nyt suunnittelen sosionomin opintoja. Minulla on myös paljon työ kavereita joista on tullut toinen perhe. Minut otettiin heti ammattilaisena vastaan ilman arvostelua ja tarkkailua. Olin heti osa tiimiä enkä sen ulkopuolella niinkuin edellisessä paikassa. Meillä on paljon haastavia lapsia paljon haastavampia kuin edellisessä paikassa ja silti teemme parhaamme ja meillä menee hyvin, mutta meillä menee hyvin, koska hyväksymme toistemme persoonat ja työ tavat. Motivoiminen toisiamme emmekä syyttele ja kerro kaikkea väärin tehtyä. Edellinen päiväkoti jätti minuun syvät arvet. Tarvitsin paljon keskustelu apua ja aikaa sen yli pääsemiseen.Yhä joskus kuulen syytökset mielessäni ja joudun muistuttaa itseäni etten joudu enää kyseiseen paikkaan. Olitte siis oikeassa kaikki kääntyy aina hyvin lopussa.
 
vierailija
Ei kiusaamiseen työpaikoilla puututa. Joku oli jostain bongannut toiselle sivustolle tuon koulutuksen, olen kuullut siitä eräältä tutulta, joka toimi osastopäälikkönä. Kaikkea sitä opetetaan, ei ihme, että harvemmin kiusattu selviää.....

HUS KOULUTTAA
Nyt on yrittäjille tarjolla uusi koulutus, joka on aikaisemmin ollut vain isompien yritysten saatavilla. Kyseisen koulutuksen metodit on otettu valtion ja terveydenhoidon henkilöstön koulutuksesta. Koulutuksessa neuvotaan miten hankalaksi osoittautunut työntekijä, mahdollisesti mielenterveyden ongelmista kärsivä, voidaan syrjäyttää, eristää ja saada eroamaan yrityksen palveluksesta, ilman pelkoa oikeuskuluista. Mahdolliset syytteet, oikeuskulut ja korvaukset ovat aikaisemmin koituneet monen yrityksen toiminnan kohtaloksi. Kurssilla saadaan ammattitaitoisilta terveydenhoidon ammattilaisilta ohjeet, joita harjoitellaan myös käytännössä. Lain mukaan, nk. työpaikkakiusaamista ei ole olemassa, yleensä kyseessä hankalan henkilön terveydelliset ongelmat.
Aikaisemmin kurssin käyneet ovat nimenneet kurssin osuvasti ’puhtaaksi tusinaksi’ sen tehokkuuden takia. Yritysten tulos on parantunut ja aiheettomilta kustannuksilta on vältytty. Kurssiin sisältyy mm:
-hankalan työntekijän maalittaminen – miten tehdään laillisesti ’maalittaminen’ työyhteisössä, tarkoittaa hankalan työntekijään kohdistuvia toimia
-hankalan työntekijän eristäminen – keinot eristämiseen työyhteisön ulkopuolelle, lailliset keinot
-mitä on laillinen ’kiusaaminen’ – käytännön neuvot esimiesasemassa toimiville, käytännön esimerkkejä
-miten esimies pystyy provosoimaan laillisesti hankalaa työntekijää – provosointi on tehokas keino, mahdollistaa myös laillisen väkivallan käytön.
-kurssilla perehdytään myös lailliseen väkivaltaan – käytännön esimerkkejä
-miten neuvot ja toimit yhteistyössä työterveydenhuollon ja lakimiesten kanssa niin kutsutuissa ’työpaikkakiusaamistapauksissa’ ja vältät syytteet – ammattilaiset neuvovat, käytännön esimerkkejä.

Kurssista voi kysellä kurssin vetäjältä ja kouluttajilta, työkyvyntutkimuspoliklinikalta.
Kurssin hinta 4500 € alv. 0%. Kurssi järjestetään Dipolin koulutustiloissa 14-15.10.2023
Vetäjältä ja kouluttajilta voi kysellä myös vanhoista tapauksista, joista on mahdollisesti käyty oikeuskäsittelyjä.

Työkyvyntutkimuspoliklinikka, Pasila
09 471 75451

Kurssin vetäjä
Katinka Tuisku
katinka.tuisku@hus.fi
050 427 0354

Kouluttajat
Helen Galkin-Jokinen. psykiatri
Annika Jalli, työterveyslääkäri
nimi@mehilainen.fi
 
Ei kiusaamiseen työpaikoilla puututa. Joku oli jostain bongannut toiselle sivustolle tuon koulutuksen, olen kuullut siitä eräältä tutulta, joka toimi osastopäälikkönä. Kaikkea sitä opetetaan, ei ihme, että harvemmin kiusattu selviää.....

HUS KOULUTTAA
Nyt on yrittäjille tarjolla uusi koulutus, joka on aikaisemmin ollut vain isompien yritysten saatavilla. Kyseisen koulutuksen metodit on otettu valtion ja terveydenhoidon henkilöstön koulutuksesta. Koulutuksessa neuvotaan miten hankalaksi osoittautunut työntekijä, mahdollisesti mielenterveyden ongelmista kärsivä, voidaan syrjäyttää, eristää ja saada eroamaan yrityksen palveluksesta, ilman pelkoa oikeuskuluista. Mahdolliset syytteet, oikeuskulut ja korvaukset ovat aikaisemmin koituneet monen yrityksen toiminnan kohtaloksi. Kurssilla saadaan ammattitaitoisilta terveydenhoidon ammattilaisilta ohjeet, joita harjoitellaan myös käytännössä. Lain mukaan, nk. työpaikkakiusaamista ei ole olemassa, yleensä kyseessä hankalan henkilön terveydelliset ongelmat.
Aikaisemmin kurssin käyneet ovat nimenneet kurssin osuvasti ’puhtaaksi tusinaksi’ sen tehokkuuden takia. Yritysten tulos on parantunut ja aiheettomilta kustannuksilta on vältytty. Kurssiin sisältyy mm:
-hankalan työntekijän maalittaminen – miten tehdään laillisesti ’maalittaminen’ työyhteisössä, tarkoittaa hankalan työntekijään kohdistuvia toimia
-hankalan työntekijän eristäminen – keinot eristämiseen työyhteisön ulkopuolelle, lailliset keinot
-mitä on laillinen ’kiusaaminen’ – käytännön neuvot esimiesasemassa toimiville, käytännön esimerkkejä
-miten esimies pystyy provosoimaan laillisesti hankalaa työntekijää – provosointi on tehokas keino, mahdollistaa myös laillisen väkivallan käytön.
-kurssilla perehdytään myös lailliseen väkivaltaan – käytännön esimerkkejä
-miten neuvot ja toimit yhteistyössä työterveydenhuollon ja lakimiesten kanssa niin kutsutuissa ’työpaikkakiusaamistapauksissa’ ja vältät syytteet – ammattilaiset neuvovat, käytännön esimerkkejä.

Kurssista voi kysellä kurssin vetäjältä ja kouluttajilta, työkyvyntutkimuspoliklinikalta.
Kurssin hinta 4500 € alv. 0%. Kurssi järjestetään Dipolin koulutustiloissa 14-15.10.2023
Vetäjältä ja kouluttajilta voi kysellä myös vanhoista tapauksista, joista on mahdollisesti käyty oikeuskäsittelyjä.

Työkyvyntutkimuspoliklinikka, Pasila
09 471 75451

Kurssin vetäjä
Katinka Tuisku
katinka.tuisku@hus.fi
050 427 0354

Kouluttajat
Helen Galkin-Jokinen. psykiatri
Annika Jalli, työterveyslääkäri
nimi@mehilainen.fi
Älä levittele perätöntä tietoa oikeiden, olemassaolevien henkilöiden kustannuksella (Tuisku ja Galkin-Jokinen). :mad:
 

Yhteistyössä