Työnsin juuri kahdet vaunut rappukäytävästä ulos sateeseen!

  • Viestiketjun aloittaja isador
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26644727:
Ja kyllähän se rappujen alapuolinenkin alue on osa porraskäytävää jota myös uloskäytäväksi kutsutaan.
Niinhän se on. Ja siinäkin ollessaan vaunut (tai vaikka sohva tai mikä tahansa esine) täyttää kyllä rappukäytävän savulla. Ilman muuta selvä asia mielestäni.
 
Mä olen tässä ketjussa oppinut omaavani supervoimat koska jaksan nostaa ja kantaa rattaita :)
Minä jaksoin myös. Luhtitalossa tosin, eli ei rappukäytävää, mutta portaat kuitenkin.

Onnistui vauvan ja taaperon kanssakin ihan hyvin. Siis kun asiaa ei tehnyt vaikeaksi...vauvan kannoin ja taaperon talutin toki joko ekana ylös, tai vaihtoehtoisesti jätin odottamaan alas kun kannoin rattaat, en mä kantanut kärryjä toisella kädellä ja vauvaa toisella, ja pitänyt jollain kolmannella kädellä taaperoa kädestä kiinni.
 
"alma"
[QUOTE="vieras";26644706]Vaunut toisessa kädessä ja vauva toisessa, joopa joo :xmas: Kertokaapa nyt sitten, miten se muuttaminen onnistuu käytännössä, kun asuntoa ei saa mistään? Hakemuksia on joka suunnalla, jopa eri paikkakunnalla. Kertokaa nyt mulle tyhmälle te viisaat.[/QUOTE]

Ööö, kai sitä noinkin voi koittaa, mutta ainakin omasta mielestäni on helpompi nostaa ne vaunut niin, että vauva on siellä sisällä.
Asuntojen myynti-ilmoituksia näytti olevan etuovi.comissa 44 000, vuokrailmoituksia 5500. En mä mitään hakemuksia ole rustannut, vaan olen soittanut välittäjälle ja sopinut näytön. Siitä se sitten lähtee...
 
"Lex"
[QUOTE="tunkion kukko";26644654]Mikä on uloskäytävä? Käytävä, joka johtaa ulos? Ainakaan portaiden alaosa ei ole kulkureitti, ei siellä kukaan kulje minnekään.

Näin luen, jos pitää lukea kuin piru raamattua.[/QUOTE]

No näin mäkin tämän tulkitsisin. Eikä asiaa musta oikein voi selvemmin edes sanoa. Ja palstamamma logiikalla kaikki ovikoristeet, matot ja kasvitkin tulisi myös kieltää.
 
bvjpeqr
[QUOTE="vieras";26644706]Vaunut toisessa kädessä ja vauva toisessa, joopa joo :xmas: Kertokaapa nyt sitten, miten se muuttaminen onnistuu käytännössä, kun asuntoa ei saa mistään? Hakemuksia on joka suunnalla, jopa eri paikkakunnalla. Kertokaa nyt mulle tyhmälle te viisaat.[/QUOTE]

Montako kertaa tämä pitää tässäkin ketjussa toistaa. Viet ensin vauvan pinnasänkyyn ja varmistat turvallisuuden. Sitten haet vaunut. Minäkin erittäin lihava ihminen pystyn tuohon muutamassa minuutissa. Me asutaan neljännessä kerroksessa eikä ole hissiä.
 
Minä jaksoin myös. Luhtitalossa tosin, eli ei rappukäytävää, mutta portaat kuitenkin.

Onnistui vauvan ja taaperon kanssakin ihan hyvin. Siis kun asiaa ei tehnyt vaikeaksi...vauvan kannoin ja taaperon talutin toki joko ekana ylös, tai vaihtoehtoisesti jätin odottamaan alas kun kannoin rattaat, en mä kantanut kärryjä toisella kädellä ja vauvaa toisella, ja pitänyt jollain kolmannella kädellä taaperoa kädestä kiinni.
Joo... Niinhän se on. :) Asioihin keksii keinot jos haluaa keksiä. Mulle nyt on ihan suoraan sanoen se ja sama jos joku tässä rapussa pitää vaunujaan, en niitä menis sateeseen lykkäämään, mutta laki on laki ja jos joku ne sieltä pois haluaa niin sitten ne on otettava pois. Itse en uskaltanut koskaan häädön pelossa niitä rattaita portaiden alla säilyttää. Meillä on lapset aika pienestä mennyt itse portaita, ennen ne kulki portaita itse (vieressä katoin) kuin käveli tasaisella maalla. :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja döEWG;26644743:
Kyllä minä olen ainakin saanut aina asunnon. Saanut valita aina useasta vaihtoehdosta omani. Silloin kun asuin Helsingissä oli näin ja myös Espoossa. Sitten ostinkin jo oman ja valinnanvaraa oli ja paljon.
No mut kato ku kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri. Tai sit sä oot joku erikoistapaus. Mut joo,. turha täällä yrittää ratkoa tuota ongelmaa, kun palstalle tyypillisesti sataa vaan vittuilua niskaan :)
 
[QUOTE="Lex";26644785]No näin mäkin tämän tulkitsisin. Eikä asiaa musta oikein voi selvemmin edes sanoa. Ja palstamamma logiikalla kaikki ovikoristeet, matot ja kasvitkin tulisi myös kieltää.[/QUOTE]

Ei tässä ole mitään palstamammalogiikkaa taustalla, vaan ihan selvä laki. :) Sitä on nyt moneen kertaan tässä ketjussa siteerattu ja lainattu, ihan suorat lainaukset on löydettävissä. :) Kasvit ja ylimääräiset matot voi toki myös kieltää, miten taloyhtiö järjestyssäännöissään tulkitsee ja soveltaa pelastuslakia, siihenkään ei palstaa tarvita yhtään tippaa.
 
Mä en ees mielestäni ole voimakas ja noi painavat emmaljungat ton reilu 11 kilosen lapsen plus tavaroitten kanssa jaksan ihan hyvin vetää tänne toiseen kerrokseen. Ja jaksaisin korkeammallekin, jos tarvis. Kyllä sitä keinon keksii, jos tarvii.

Mutta jos vaunut on tosiaan ollu ap:n tapauksessa ongelma jo kauan, en tajua, miksi ne piti juuri sadeilmalla ulos työntää. Ensin olis tosiaan voinut laittaa lappua vaunuun. Ja jos ei se auta, sitten työntää ulos paremmalla ilmalla. Ellei sekään auta, ymmärrän sateeseen työntämisen. Koska ei niitä rappukäytävässä saa säilyttää.
 
"hhh"
siis miten vaikeeta se on tulla takaperin rappusia ja tuoda vaunuja takarenkailla? samanlailla alas, takarenkailla :O

älkää tehkö niitä mukuloita jos on noin vaikee noudattaa lakia |O

moniko haluaa tunnollensa sen, että oman huolimattomuuden ja viitseliäisyyden vuoksi jonkun lapsi kuolee savukaasumyrkytykseen? :(

en minä ainakaan!
 
"vieras"
[QUOTE="hhh";26644863]siis miten vaikeeta se on tulla takaperin rappusia ja tuoda vaunuja takarenkailla? samanlailla alas, takarenkailla :O

älkää tehkö niitä mukuloita jos on noin vaikee noudattaa lakia |O

moniko haluaa tunnollensa sen, että oman huolimattomuuden ja viitseliäisyyden vuoksi jonkun lapsi kuolee savukaasumyrkytykseen? :(

en minä ainakaan![/QUOTE]

:)
 
Ei tässä ole mitään palstamammalogiikkaa taustalla, vaan ihan selvä laki. :) Sitä on nyt moneen kertaan tässä ketjussa siteerattu ja lainattu, ihan suorat lainaukset on löydettävissä. :) Kasvit ja ylimääräiset matot voi toki myös kieltää, miten taloyhtiö järjestyssäännöissään tulkitsee ja soveltaa pelastuslakia, siihenkään ei palstaa tarvita yhtään tippaa.
Itseasiassa lainaukset laista oli pielessä. Väärä pykälä, jos viilataan pilkkua. Enää jää pohdittavaksi, koskeeko sana uloskäytävä samaa osaa kuin porraskäytävä. Onko portaiden alaosa käytävää ulos?
 
"joopa"
Ja mua v.tuttaa se että vaunuista vouhkataan mutta sitten nuo rollaattorit kyllä saavat olla porraskäytävässä...
Mutta siis ihan oikein, porraskäytävään ei saa jättää vaunuja. Meillä taloyhtiössä on erittäin pienet yleiset säilytystilat eikä hissiä, isännöitsijä sanoi että vaunujen runko-osan voin jättää portaiden alle mutten ole kyllä sitäkään tehnyt, hyvin olen nuo meidän isot Emmaljungat kolmanteen kerrokseen aina saanut. Säännöt ovat sääntöjä ja piste.
 
Itseasiassa lainaukset laista oli pielessä. Väärä pykälä, jos viilataan pilkkua. Enää jää pohdittavaksi, koskeeko sana uloskäytävä samaa osaa kuin porraskäytävä. Onko portaiden alaosa käytävää ulos?
Talonyhtiössämme hallitus sallii lastenvaunujen säilyttämisen portaikossa, koska niille ei riitä tilaa talonyhtiön kellaritiloissa ilman, että ne siellä ovat käytävän tukkeena tai ovat sähkökaapin edessä. Mitenkäs paloviranomaiset suhtautuvat tällaiseen tilanteeseen?

--------------------------------------------------------------------------------

Vastaus

Laki kieltää lastenvaunujen säilyttämisen rappukäytävässä, joten talon hallituksella ei ole valtaa sallia asiaa. ?Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa?
sanoo yksiselitteisesti Pelastuslaki (32 § Rakennusten uloskäytävät). Paloviranomainen edellyttää, että lastenvaunut on siirrettävä pois rappukäytävästä. Kysymyksen 14 vastauksessa valaistaan, miksi paloviranomainen suhtautuu asiaan näin yksiselitteisesti. Paikallisen paloviranomaisen kanssa voi selvittää, onko taloon mahdollista rakentaa lastenvaunuille erillinen, turvallinen säilytyspaikka.



Vielä lastenvaunujen säilytyksestä porraskäytävässä

Taloyhtiössämme on rappukäytävässä portaiden alla sopiva paikka lastenrattaille, jossa ne eivät ole kulkureitillä. Jos ulko-ovi on päivisinkin avattava avaimella, voiko ko. tilassa säilyttää rattaita? Tällöin ei tuhopolttajat pääse sisään.
Ulkoiluvälinevarasto on kolmen eri oven ja kapean käytävän takana. Hissiin ei mahdu kaksostenrattaiden kanssa. Jos ei voi säilyttää, niin tämä pakottaa monet perheet (2 pientä lasta tai enemmän)muuttamaan pois kerrostaloista.

--------------------------------------------------------------------------------

Vastaus

Pelastuslaki (32 §, Rakennusten uloskäytävät): ?Rakennuksen omistajan ja haltijan on huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä. Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa.? Laki on laki, joten portaiden alla ei saa säilyttää lastenrattaita. Paloviranomaisen kanssa voi selvittää, voidaanko rappukäytävään tai muualle rakentaa lastenvaunuille erillinen, turvallinen säilytyspaikka. Tätä aihetta on käsitelty aiemmin kysymyksissä 212, 217, 83, 41 ja 14
Porrashuoneet
Kerrostaloissa porrashuone on ensisijainen poistumistie tulipalotilanteessa. Toinen poistumistie on parveke
tai ikkuna, jonka kautta palokunta pelastaa tikkailla tai nostolavakalustolla ihmiset turvaan. Savuiseen
porrashuoneeseen ei voi poistua. Turvallisinta on odottaa omassa asunnossa.
Turvatekijät
Porrashuoneeseen johtavat ulko-ovet tulee pitää lukittuina. Lukittu ovi vaikeuttaa ilkivaltaa ja tuhopolttoja.
Porrashuoneeseen ylätasolla tai jokaisella kerrostasolla oleva palovaroitin antaa nopeasti ilmoituksen alkaneesta
tulipalosta.
Säilytys
Kerrostalon porrashuoneessa ei saa säilyttää mitään tavaraa. Lastenvaunut, tuottavat palaessaan runsaasti
myrkyllistä savua. Palava lastenvaunu täyttää parissa minuutissa savulla koko porrashuoneen.

(http://www.palonetti.fi/opettajan_tietopaketit/varautuminen_kerrostalossa.pdf )

Pelastuslaki kieltää tavaroiden säilyttämisen porraskäytävässä. Pelastustoimen internetsivuilla varoitetaan erityisesti lastenvaunuista, koska niiden materiaali muodostaa palaessaan erityisen voimakasta savua

Tuhopolttaja iskee usein lastenvaunuihin rapussa - Kotimaa - Turun Sanomat
Säilytys

Kerrostalon porrashuoneessa ei saa säilyttää mitään tavaraa. Lastenvaunut tuottavat palaessaan runsaasti myrkyllistä savua. Palava lastenvaunu täyttää parissa minuutissa savulla koko porrashuoneen.



Turvallinenkoti - Yleistä


Kyllä uloskäytävällä, poistumistiellä, rappukäytävällä tai porraskäytävällä tarkoitetaan kaikilla samaa asiaa. Mielestäni pelastuslaissa on ihan yksiselitteisesti selitetty, että porraskäytävässä ei saa säilyttää mitään tavaraa, myöskään lastenvaunuja, ellei niille ole erikseen rakennettu omaa, pelastusviranomaisen hyväksymää tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Juu en ole missään sanonutkaan, että vaunut aiottaisiin rappukäytävään jättää. Meidän rapussa sen sijaan mamut pitävät lasten polkupyöriä, potkulautoja, talvella pulkat ja kelkat ja myös vaunuja, palo-oven edessä. Isännöitsijä on yrittänyt jo vuosia saada niitä viemään tavaransa varastoon. Tuloksetta. Isännöitsijä sanoi, että mmut huutavat heti rasistiksi, ja sen takia asia ei etene mihinkään suuntaan. On uhattu viedä tavarat taloyhtiön toimesta kaatopaikalle jne. mutta ei mitään vaikutusta.

Mamut saavat tehdä mitä lystäävät, sen olen tässä vuosien varrella oppinut, ja laki ei todellakaan ole kaikille sama : /
 
"mamaa"
Ap oli oikeassa ja tärkeä asiahan se on. Itse en olisi kuitenkaan noin ilkeästi toiminut, vaan olisin laittanut henk.koht. lapun vaunuihin. Jos se ei olisi auttanut, olisin selvittänyt vaunujen omistajan ja mennyt juttelemaan asiasta ihan henk.koht. En ymmärrä miksi ne vaunut piti sinne sateeseen työntää, kun nuo em. keinot olivat käyttämättä. Ihan vaan kun otti päähän ja teki mieli kostaa ja näpäyttää... aika huonoa käytöstä.

Me ratkaisimme asian aikanaan niin, että ostimme markkinoiden kevyimmät ja helposti kokoon saatavat vaunut/rattaat. Vauva kainaloon, koppa toiseen ja kolmanteen kerrokseen, sitten vauva kainalossa alas hakemaan runko. Ja sitten ostokset jne. Olihan se ärsyttävää, mutta minkäs teit. Nyt olen iloinen vaunuvarastosta nykyisen asuintalomme alimmassa kerroksessa!
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="vieras";26645061]Juu en ole missään sanonutkaan, että vaunut aiottaisiin rappukäytävään jättää. Meidän rapussa sen sijaan mamut pitävät lasten polkupyöriä, potkulautoja, talvella pulkat ja kelkat ja myös vaunuja, palo-oven edessä. Isännöitsijä on yrittänyt jo vuosia saada niitä viemään tavaransa varastoon. Tuloksetta. Isännöitsijä sanoi, että mmut huutavat heti rasistiksi, ja sen takia asia ei etene mihinkään suuntaan. On uhattu viedä tavarat taloyhtiön toimesta kaatopaikalle jne. mutta ei mitään vaikutusta.

Mamut saavat tehdä mitä lystäävät, sen olen tässä vuosien varrella oppinut, ja laki ei todellakaan ole kaikille sama : /[/QUOTE]

No eikö tuo ole isännöitsijän munattomuutta kun ei toteuta uhkauksiaan. Säännöt on kaikille samat. Vaihtakaa isännöitsijää.
 
"leena"
Meidän vanhassa asuintalossa oli kyl fiksu systeemi ja käsittääkseni laillinen, mutta korjatkaa toki jos olen väärässä. Alakerrassa oli erillinen syvennys vaunuille, mutta rappukäytävään pääsi vain palo-oven kautta. Alin kerros oli siis suljettu tila vaikka siinä oli pääsisäänkäynti. Talo oli rinteessä, joten sisään pääsi myös toisesta kerroksesta.

Ap:n toimintatapaa en hyväksy. Pelkkää kiusaamista.
 
[QUOTE="vieras";26645125]No eikö tuo ole isännöitsijän munattomuutta kun ei toteuta uhkauksiaan. Säännöt on kaikille samat. Vaihtakaa isännöitsijää.[/QUOTE]

Niinpä :) Kun ne kamat aina vaan viedään kaatopaikalle, niin varmaan menee perille. :) Se on ihan sama vaikka kuinka rasistiksi huudellaan, kun tässä asiassa on kuitenkin laki takana.
 
"juupajuu"
[QUOTE="vieras";26645125]No eikö tuo ole isännöitsijän munattomuutta kun ei toteuta uhkauksiaan. Säännöt on kaikille samat. Vaihtakaa isännöitsijää.[/QUOTE]

luultavasti 99% palstalaisista asuu kaupungin/kunnan vuokrataloissa joissa myös mamuja joten se siitä isännöitsijän vaihdosta :D
 
"vieras"
[QUOTE="juupajuu";26645156]luultavasti 99% palstalaisista asuu kaupungin/kunnan vuokrataloissa joissa myös mamuja joten se siitä isännöitsijän vaihdosta :D[/QUOTE]

No en tiedä miten niissä toimitaan, mutta jos isännöitsijä ei noudata itse lakia, niin kai siitä hänellekin hankaluuksia voi tulla.
 

Yhteistyössä