työkaverinilta sain viestin jossa luki " anna mun olla rauhassa älä ota yhteyttä sairaslomani aikana"

  • Viestiketjun aloittaja "ahaa"
  • Ensimmäinen viesti
Tes on vahvempi kuin laki.
Laki on vain minimi, tesseissä siihen parannuksia.
Ja kun terveydestä on kyse, raha lienee toissijainen asia.
Olisin ihan mieluummin ollut töissä kuin sairauslomalla kasvaimen leikkauksen jälkeen mutta koska lääkäri kielsi istumisen, en voinut toimistotyötäni tehdä. Totta hitossa noudatan lääkärin suosituksia, saan palkkaa tai en.
Kyllä se on kuule niin että Suomen Laki on kaiken yläpuolella.
TESsissä ei voida "sopia" mitään semmoista mikä olisi lakia vastaan. Esim työajoista, vuosilomista sun muista.

Mutta laissa ei voida määrittää esim palkanmaksu päivää tai vuorotöissä saatavien lisien määrää.
 
ohhoh..
No kyllä kieltämättä vitutti mullakin ja pahasti kun pomo soitteli kesken sairaslomaa, olin kauheassa flunssassa ja kyseli kuulumisia jne. Teki mieli sanoa että jätä mut rauhaan sairastamaan. Kolme päivää olin sairaslomalla, pomo ei pystynyt olemaan soittamatta sen aikaa, vaikka ilmoitin heti milloin palaan, varoitin että otan yhteyttä päivää ennenkuin palaan töihin jos antibiootit ei tehoakkaan, ja tämä soitteli perään!!!!

Toinen asia mikä kanssa vitutti ihan huolella, oli se soittelu kotiin ja pyytely et vaihdan työvuorojani. Esimerkiksi jos minulla oli vapaa, saatettiin aamulla soittaa ja kysyä tuunko illalla töihin. Tai että pystynkö vaihtamaan työvuoroani sinä ja sinä päivänä. Kiehutti tosi paljon.
 
ulkonainen
Alkuperäinen kirjoittaja nvjksdö;24704492:
Oletteko kaikki jotain työnantajanne vihamiehiä? Ei mua yhtään haittaisi jos pomo soittaisi sairasloman aikana jos vaan ääni kulkisi.

Olin muuten ulkomailla töissä (ihan EU maa) ja siellä työnantaja pystyi määräämään tarkastuksen sairaslomalaisen kotiin. Jos sairaslomalaista ei tavattu kotoa eikä ollut sairaalassa niin piti olla tosi hyvä selitys tai työnanjalalla ei ollut velvollisuutta maksaa tuolta ajalta palkkaa.
Ollaan varmaan oltu samassa maassa :). Tosiaan meillakin on kotona kayty kun olen ollut kipeana.
 
"Kaiku"
Mä oisin halunnut leikkauksen jälkeen takas duuniin viikko ennen saikun loppumista. Pomo sanoi, että saikun aikana ei ole mitään asiaa töihin, oli saikku mistä syystä tahansa. Jos sattuu työtapaturma, niin vakuutukset ei korvaa yhtikäs mitään!
<3
Oikaisu tähän, tämä on nii-iin urbaanilegendaa. Vakuutukset ovat aina voimassa, oli saikulla tai ei.

Raukeaako tapaturmavakuutus, jos tulee sairauslomalla töihin?

– Yllättävän usein työnantajat toteavat, etteivät voi ottaa töihin, kun ei ole vakuutukset voimassa. Se on täyttä roskaa ja moneen kymmeneen kertaan selvitetty. Sellaisia vakuutusehtoja ei ole olemassa, että tapaturmaehdot eivät olisi voimassa, jos tulee niin sanotusti sairaana töihin. Sairauslomalla saa mennä töihin -
 
"vieras"
Olin sairaanhoitopiirillä töissä ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Ei saanut mennä töihin (tekemään työtehtäviä ) sairauslomalla turvallisuusmääräysten vuoksi ja samasta syystä oli ylitöiden teko kielletty virka-ajan jälkeen. Työnantaja ei vastannut ylitöinä tehtyjen tuntien turvallisuusriskeistä. Ei koskaan soitettu sairauslommille tai kesälomille - oli ihan kirjoittamaton sääntö. Toisaalta oli kiva ja reilu työpaikka ja -yhteisö, työ oli kannustavaa. Hyvä työnantaja ajattelee pitkällä tähtäimellä työssä viihtymistä ja sairauslomia ym. En itse ainakaan olisi ollut lojaalisti yli 10 vuotta ko. tehtävässä, jos toisin olisi ollut :). Ap:n asemassa en ottaisi yhteyttä enkä todellakaan kirjoittaisi nettiin, vaan miettisin, miten työyhteisössäni työntekijät antaisivat hyvän työpanoksen terveinä ja sairaina toipuisivat rauhassa kuntoon. Lakiasiantuntija en ole, mutta meillä oli näin. Nyt yrittäjänä en sairaana yleensä saa palkkaa ja ilmoittelen peruuntumiset itse sängystä käsin asiakkailleni - ja silloin kaipaan virkatyötäni ;)
 
Työantajalle ei muuten kuulu sairausloman syy. Eli jos lääkärintodistus on, niin tuskinpa palkkaa jätetään maksamatta. Diagnoosia ei ole pakko näyttää/edes kertoa. Diagnoosinumeron saa vaikka vetää tussilla yli. Ja tämä tieto on peräisin meidän pääluottamusmieheltä. Eikä työnantajan puheluihin ole mikään pakko vastata sairauslomalla, saati mennä palaveriin. Meillä ei palaveriin meno onnistuisi vaikka haluaisi. Kun on saikulla, ei työtunteja saa/pysty laittamaan ylös. Ja onko joku niin tunnollinen, et istuu palavereissa omalla ajalla, palkatta.
Minä olin melkein 6kk saikulla. Sen verran olin pomoon yhteyksissä, että kävin näyttämässä saikkulaput ja toimitin tiedon palkanlaskijalle. Ja todellakin kävin jopa ulkomailla sinä aikana. Mitäpä se kenellekkään kuuluu, missä mä aikaani vietän.
 
"Tiuku"
Ei työnantajan ole pakko hyväksyä sairaslomaa. Vaikka lääkäri kirjoittaisi sinulle miten paljon tahansa sairaslomaa, niin työnantaja voi katsoa että hän voi osoittaa sinulle työtä jota kykenet tekemään silti. Esim. vasen kätesi on kipsissä. Lääkäri määrää sinulle sairaslomaa. jos olet raksalla töissä niin et varmastikaan kykene tekemään töitäsi, mutta esim. toimistotyössä työt sujuvat (ei ehkä ihan niin hyvin, mutta sujuvat kuitenkin) yhdelläkin kädellä ja työnantajasi ei ole pakko hyväksyä sairaslomaasi.
 
"tiuku"
Tuossa Kaiun linkissä on teksti:
"Voiko työnantaja määrätä töihin sairauslomasta huolimatta?

– Työnantajalla on periaatteellinen oikeus esittää töihin tulemista, jos se katsoo, että työntekijä on työkykyinen. Määrääminen ei johda mihinkään, kyllä päätös pitää tehdä yhteistuumin."
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24703743]Ei jumalauta. Jos saat tuollaisen tekstiviestin, niin kyllä sun silloin pitäis jo tajuta hävetä!Mutta ei, sä tuut palstalle vielä vinkumaan. Ei tuollaista tekstaria laiteta, ellei oikeasti ole jo täysin ahdistunut tyhjänpäiväisestä pommituksesta -ja sä vaan haluaisit jatkaa? Mikä pipipää ahdistelija sä ap olet?![/QUOTE]

Olen vähän samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa!
Onkohan tässä kyse nyt työpaikka kiusaamisesta?
Kovasti ap vaikuttaa siltä? Vähintää kateellinen jostain syystä,ja
miksi pitäisi saada yhteyttä ihmiseen joka on saikulla???
Ja miksi pitää tänne tulla kirjoittelemaan???
 
"Neith"
mä en kyllä käsitä miten voi olla niin vaikeaa vastata puhelimeen myös sairaslomalla, vastat esitettyihin kysymyksiin ja lopettaa puhelu.
jos töistä soitetaan niin niillä on yleensä jotain asiaa, ja tällöin vastaan siihen olin saikulla tai vapaapäivääni viettämässä
 
peesi
Kyllä tönanatajassa on jotain perustavaa laatua vialla, jos henkilö ei voi olla sairaslomalla rauhassa, vaan kokee, että joutuu erikseen pyytämään, että jätetään rauhaan.
Ihmeellisiä selityksiä taas koko ketju täynnä..
Ap;n viestissä on jo selvä vastenmielinen sävy, miksi te muut täällä
jankkaatte että pitää olla yhteydessä työhön kun on sairas???

Eikö jo tämä viesti jonka ap sai-kerro jotain? Onko normaalia että joutuu pyytämään saada olla rauhassa??hmm mietitäänpäs....

Aika tossun alla niinsanotusti teistä suurin osa on, täysin yhteiskunnan pyöriteltävissä. Kannattaiskohan joskus ottaa omat aivot käyttöön?
On se nyt prkl, jos ei saa edes sairaslomalla sairastaa???
 
"Lis"
Ihmeellisiä selityksiä taas koko ketju täynnä..
Ap;n viestissä on jo selvä vastenmielinen sävy, miksi te muut täällä
jankkaatte että pitää olla yhteydessä työhön kun on sairas???

Eikö jo tämä viesti jonka ap sai-kerro jotain? Onko normaalia että joutuu pyytämään saada olla rauhassa??hmm mietitäänpäs....

Aika tossun alla niinsanotusti teistä suurin osa on, täysin yhteiskunnan pyöriteltävissä. Kannattaiskohan joskus ottaa omat aivot käyttöön?
On se nyt prkl, jos ei saa edes sairaslomalla sairastaa???

Olen ihan varma että sinulla ei ole kummoista työpaikkaa… Vastuullinen ihminen voi kyllä vastata puhelimeen sairaslomallakin, jos ei ihan kuoleman kielissä ole.
 
[QUOTE="Lis";24706664]Olen ihan varma että sinulla ei ole kummoista työpaikkaa… Vastuullinen ihminen voi kyllä vastata puhelimeen sairaslomallakin, jos ei ihan kuoleman kielissä ole.[/QUOTE]
Itse olen mielestäni "kummoisessa" työpaikassa ja monissa projekteissa jopa jonkinsortin avainhenkilönä.
Koskaan ei ole kukaan soittanut saikulle. Tai no, on voinut joku työkaveri soittaa joka ei ole tiennyt minun olevan saikulla. Tarkoitan tällä että vastuullinen työnantaja ei soittele saikkulaiselle.
Kun olen esimiehelle saikusta ilmoittanut, on tämä vain kysynyt että voiko laittaa sähköpostia (työpostilootaan) jos tulee jotain. Ei koskaan ole kysynyt että voiko soittaa.
Työposteja ei tietenkään ole pakko lukea mutta olen yleensä ne lukenut ehkä kerran päivässä.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
"vieras"
[QUOTE="Lis";24706664]Olen ihan varma että sinulla ei ole kummoista työpaikkaa… Vastuullinen ihminen voi kyllä vastata puhelimeen sairaslomallakin, jos ei ihan kuoleman kielissä ole.[/QUOTE]

Sanotaanko näin, että sinun "vastuullinen" kuulostaa minun korvaani nössöltä.
Sori,ei voi mitään.
Katsos, jotkut ei elä pelossa, että työnantaja antaa potkut, vaan saa kiksejä elämäänsä jostain muusta kuin tossun alla olemisesta.

Ja niin-en TOD. vastaisi puhelimeen pelkästään periaatteesta.( Ellen olisi esim rehtori ja koulun oppilaat olisivat hengenvaarassa tai muuta vastaavaa.)

Voi voi kun yhteiskunta on aivopessyt teidät. Ei käy kateeksi!
 
esimies
Joo jumiutunut selkä, paha migreenikohtaus, tuehtuneet nilkat jne.
Mitä väliä???

Jos on saikulla, ei työnantajalla ole mitään syitä soitella. Toinen fakta on se, että sitä diagnoosia ei edes tarvitse kertoa, eli sen todellakin saa vetää vaikka yli lääkärintodistuksesta. Työnantajalla täytyy riittää lääkärin määräämät sairauslomapäivät. Vaikka työnantaja olisi tuollainen kyylä kuin AP, niin samat säännöt pätee.
 
Löytyi kerrankin uusi (mulle ainakin) aihe, joka puhuttaa. Ap:n juttuun ei osaa ottaa kantaa, kun ei tiedä mitä on tapahtunut ennen tuota viestiä.

Itse olen ollut sairaslomalla kesäkuun puolivälistä alkaen. Välillä saikkua on kirjoitettu pyynnöstäni vain pari viikkoa, välillä sitä on tullut enemmän ja sairaalassakin tuli oltua. Musta on ollut tärkeää kaikkien kannalta olla yhteydessä työnantajaan ja työkavereihin. En koe sitä ahdisteluksi, jos kerron jotain omiin työtehtäviin liittyvää niille, jotka ovat töissä ja hoitavat tehtäviäni. En sitäkään, kun esimies soittelee ja kyselee kuulumisia.

Mun tapauksessa yhteydenpito on ollut kohtuullista, joten ongelmia ei ole tullut. Olisin saanut jopa yrittää tehdä töitä sairaslomalla. Musta tämä on ihanteellinen tilanne. Molemmat ovat aidosti kiinnostuneita tilanteesta, eikä mitään pakottamista tai unohtamista ei ole tapahtunut puolin tai toisin.

Maalaisjärkeä saa käyttää tässäkin asiassa.
 
nojoo
Teille, järjen jättiläisille kerrottakoon, että sen puhelimen saa äänettömälle yöllä!
Huokaus! Kun kaikki maailmassa ei ole ihan noin yksinkertaista!

Joissakin tilanteissa saattaa olla todellakin järkevää pitää puhelimessa äänet päällä, esimerkiksi nyt vaikka silloin, kun lapsi on sairaalassa ja sieltä saatetaan soittaa vaikka keskellä yötä, jos lapsen vointi huononee. Tää nyt vain yhtenä esimerkkinä, muitakin löytynee lukuisia.
 
meillä näin
Meillä on ainakin sellainen systeemi töissä, että sairauslomiin puututaan hyvissä ajoin. Jos tulee toistuvia sairauslomia tai pitkiä lomia, niin silloin on työnantaja velvoitettu keskustelemaan työntekijän kanssa. Eli tarkoituksena on saada hyvissä ajoin mahdollinen työperäinen sairausloman syy selväksi ja yritetään pikimmiten vaikuttaa tähän. Mitä työnantaja voisi osaltaan asiaan tehdä, että tilanne parantuisi jne... Mutta kaikki saavat saman käsittelyn oli syy sitten burnoutista tai jalanmurtumasta.
 
mistä tämä tieto?
[QUOTE="heh";24706895]Tuo perustelu on kyllä ihan höpöä. Saikulla saa mennä töihin jos on työkykyinen ja esimiehellä ei ole mitään sitä vastaan. Ja vakuutukset on voimassa ihan normaalisti.[/QUOTE]

Jos on sairauslomalla niin todellakaan mikään vakuutus ei korvaa mitään! SIlloin ei ole töihin menemistä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mistä tämä tieto?;24707263:
Jos on sairauslomalla niin todellakaan mikään vakuutus ei korvaa mitään! SIlloin ei ole töihin menemistä!
Entä mistä oma tietosi on peräisin?

Katsoppa mitä tähän sanoo vakuutusyhtiö.


Laitan tähän vielä copypasten puusilmien varalle.

Lakisääteinen tapaturmavakuutus on voimassa myös sairauslomalla työskenneltäessä, edellyttäen, että työntekijän ja työnantajan välillä on yhteisymmärryksessä sovittu töihin tulosta kesken sairausloman. Uudet, työoloissa sattuneet tapaturmat siis korvataan normaalien sääntöjen mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"heh"
[QUOTE="Lissu";24707387]Kyllä korvaa ihan normaalisti. Näin määrää tapaturmavakuutuslaki.[/QUOTE]

Taitaa olla yksi sitkeimmin elävistä urbaanilegendoista tuo vakuutusten puuttuminen saikulla työskennellessä ;) Varmaan joku työtävieroksuvien yhdyskunta pitää sitä hengissä vaivoja säästelemättä...
 

Yhteistyössä