työkaverinilta sain viestin jossa luki " anna mun olla rauhassa älä ota yhteyttä sairaslomani aikana"

  • Viestiketjun aloittaja "ahaa"
  • Ensimmäinen viesti
ei siis sopparia
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24707368:
Entä mistä oma tietosi on peräisin?

Katsoppa mitä tähän sanoo vakuutusyhtiö.


Laitan tähän vielä copypasten puusilmien varalle.

Lakisääteinen tapaturmavakuutus on voimassa myös sairauslomalla työskenneltäessä, edellyttäen, että työntekijän ja työnantajan välillä on yhteisymmärryksessä sovittu töihin tulosta kesken sairausloman. Uudet, työoloissa sattuneet tapaturmat siis korvataan normaalien sääntöjen mukaan.
Meillä ei ole siis työnantajan kanssa tälläistä sopimusta, kun emme voi mennä yövuoroon, kun sairausloma on määrätty koko päivälle ja yövuoro alkaa ko päivänä
 
ei ei ei
[QUOTE="heh";24706895]Tuo perustelu on kyllä ihan höpöä. Saikulla saa mennä töihin jos on työkykyinen ja esimiehellä ei ole mitään sitä vastaan. Ja vakuutukset on voimassa ihan normaalisti.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Olen ollut sekä Turun että Helsingin kaupungeilla töissä. Työnantaja siis kaupunki. Olisin ollut ihan terve (leikkaus ja pitkä saikku) ja työkykyinen, mutta esimies sanoi etten saa palata töihin saikulla. Vain, jos saan lääkärin perumaan sairausloman, saa palata töihin. Syynä juurikin vakuutus- ja muu byrokratia. Ja minä teen siis opettajana töitä, eli hyvin olisin jaksanut toipuvan jalan kanssa jo viikkoja ennen saikun loppua.
 
juurikin näin
Ei pidä paikkaansa. Olen ollut sekä Turun että Helsingin kaupungeilla töissä. Työnantaja siis kaupunki. Olisin ollut ihan terve (leikkaus ja pitkä saikku) ja työkykyinen, mutta esimies sanoi etten saa palata töihin saikulla. Vain, jos saan lääkärin perumaan sairausloman, saa palata töihin. Syynä juurikin vakuutus- ja muu byrokratia. Ja minä teen siis opettajana töitä, eli hyvin olisin jaksanut toipuvan jalan kanssa jo viikkoja ennen saikun loppua.
Näin on ollut myös minulla. Julkisella myös töissä ja monessa paikassa ollut sama sääntö/ohjeistus.
 
Meillä ei ole siis työnantajan kanssa tälläistä sopimusta, kun emme voi mennä yövuoroon, kun sairausloma on määrätty koko päivälle ja yövuoro alkaa ko päivänä
Ei siinä mitään kirjallisia soppareita tarvita.
Täysin riittävä sopimus on esimerkiksi seurravanlainen keskustelu.
- Moi. Mulla olis vielä pari päivää saikkua mut voisin tulla jo töihin kun käsi ei oo enää kipee.
- Pystytsä tekee sillä töitä?
- Joo, se on ihan kunnossa.
- No tuu sitte.
 
ootte ihania
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24707545:
Ei siinä mitään kirjallisia soppareita tarvita.
Täysin riittävä sopimus on esimerkiksi seurravanlainen keskustelu.
- Moi. Mulla olis vielä pari päivää saikkua mut voisin tulla jo töihin kun käsi ei oo enää kipee.
- Pystytsä tekee sillä töitä?
- Joo, se on ihan kunnossa.
- No tuu sitte.
Ihania ootte, mutta ei onnistu tällänen keskustelu.

Meillä se menee näin

- Moi saikku loppuu tänään ja yöt alkaa tänään, oon kunnossa ja voisin tulla töihin
- ei käy, sairausloma on vielä tämän päivän ja sijainen on hankittu.
- selväpä tämä, hei
- hei
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
ei ei ei
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24707545:
Ei siinä mitään kirjallisia soppareita tarvita.
Täysin riittävä sopimus on esimerkiksi seurravanlainen keskustelu.
- Moi. Mulla olis vielä pari päivää saikkua mut voisin tulla jo töihin kun käsi ei oo enää kipee.
- Pystytsä tekee sillä töitä?
- Joo, se on ihan kunnossa.
- No tuu sitte.
No kai sitä voi vaikka kannabista poltella bussipysäkillä. Ei se siitä laillista tee. Tarkista vaikka omasta liitostasi, niin sairauslomalla työnteko työpaikalla ei ole sallittua. Huom; vaikka Sinun työpaikallasi työnantaja "hyväksyy" saikulla töihin tulon, se ei olelain puitteissa ok.

Käyhän moni töissä pimeästikin. On työnantajan velvollisuus noudattaa ohjeita.
 
Meilläkin on niin, että jos saikku ois vaikka tähän päivään, niin en voi tänään mennä yövuoroon. Eli tavallaan saikkua pitää jatkaa päivällä kun en mä voi klo 0.00 mennä töihin. Saikulla ei meillä tulla töihin ja piste. Jos haluaa tulla, on käytävä lääkärillä tarkastuksessa jotta työkyky todetaan siellä.
 
Ei pidä paikkaansa. Olen ollut sekä Turun että Helsingin kaupungeilla töissä. Työnantaja siis kaupunki. Olisin ollut ihan terve (leikkaus ja pitkä saikku) ja työkykyinen, mutta esimies sanoi etten saa palata töihin saikulla. Vain, jos saan lääkärin perumaan sairausloman, saa palata töihin. Syynä juurikin vakuutus- ja muu byrokratia. Ja minä teen siis opettajana töitä, eli hyvin olisin jaksanut toipuvan jalan kanssa jo viikkoja ennen saikun loppua.
Kaupunkien ja kuntien byrokratia on niin kankeaa että tällainen selkeä linja on ihan perusteltavissa.

Ja toisekseen haluaako joku pikkupomo ottaa sitä riskiä että toimensa joutuvat selvittelyn alle. Esimerkiksi lähihoitaja on saikulla käsivamman takia. Sitten hän palaa käsi kuntoutuneena töihin sairasloman aikana ja hän sössii jonkun hoitotoimenpiteen jonka seurauksena vanhus kaatuu, putoaa tai jotain. Sitten mietitään oliko syynä hoitajan käsi joka ei ollutkaan toimintakuntoinen. Lääkärin mukaan hänen pitäisi olla vielä toipumassa.
 
No kai sitä voi vaikka kannabista poltella bussipysäkillä. Ei se siitä laillista tee. Tarkista vaikka omasta liitostasi, niin sairauslomalla työnteko työpaikalla ei ole sallittua. Huom; vaikka Sinun työpaikallasi työnantaja "hyväksyy" saikulla töihin tulon, se ei olelain puitteissa ok.

Käyhän moni töissä pimeästikin. On työnantajan velvollisuus noudattaa ohjeita.
Tässä viestiketjussa on ollut jo muutamia linkkejä artikkeleihin joiden mukaan sairauslomalla voi työskennellä. Oletko avannut niistä yhtäkään?
Entä missä on jokin lähde omalle väittämällesi?
 
"vieras"
[QUOTE="Lis";24706664]Olen ihan varma että sinulla ei ole kummoista työpaikkaa… Vastuullinen ihminen voi kyllä vastata puhelimeen sairaslomallakin, jos ei ihan kuoleman kielissä ole.[/QUOTE]

Joo, varmaan, jos tavaraa tulee ulos molemmista päistä ja sillä välillä kun vähän helpottaa, makaa reporankana sängyn pohjalla ämpäri kaiken varalta vieressä.

Tai nukkuu neljänkymmenen asteen kuumessa influenssaa potien.

Ja joku soittelee tehden ihan tikusta asiaa jatkuvasti häiriten.
 
tänketjun ap
myönnän että olin ärtynyt, mutta tässä ei tod. ole kyse mistään kiusaamisesta ja tilanne on minullekin täysin uusi. En ole esimies, siis pomo, mutta vastuuta on ja paljon. En kerro mistä työstä kyse jne mutta olisi todella tärkeää tietää tuleeko se työntekijä vai eikö se tule. Se, että heti vedetään häiriköinti-kortti esille ei ole välttämättä minun vikani.
Tästäkin tehtiin itse asiassa kärpäsestä härkänen, ihan viaton kysely johti tällaisiin syytöksiin.
 
[QUOTE="mä";24705927]Myös kunnalla työssä ja meillä pomolla velvollisuus soitella pitkillä saikuilla oleville ja kysellä kuulumisia yms. Helpottaa työhönpaluuta.[/QUOTE]

Ei se aina helpota. Itse sain paniikkikohtauksen, kun esimies otti yhteyttä ja kyseli mahdollista työhön paluuta. Asiat järjestyivät ja työurani on päättynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja tänketjun ap;24710324:
myönnän että olin ärtynyt, mutta tässä ei tod. ole kyse mistään kiusaamisesta ja tilanne on minullekin täysin uusi. En ole esimies, siis pomo, mutta vastuuta on ja paljon. En kerro mistä työstä kyse jne mutta olisi todella tärkeää tietää tuleeko se työntekijä vai eikö se tule. Se, että heti vedetään häiriköinti-kortti esille ei ole välttämättä minun vikani.
Tästäkin tehtiin itse asiassa kärpäsestä härkänen, ihan viaton kysely johti tällaisiin syytöksiin.
Eikö tämä työntekijä ole siis toimittanut sairauslomatodistusta ja tietoa siitä, miten pitkään sairausloma jatkuu?
 
"..."
Mahtavaa. lisää, lisää.

Lääkäri usein kirjoittaa koodin sairasloman syyksi. Ja usein se ei mene kuin tiettyjen henkilöiden käsiin. Työnantajalle jää vain muutamasta päivästä tappiota, eli jos on 3 viikon saikulla, se ei ole niin paha kuin ekalla viikolla 2 päivää ripulin takia, sit päivä töissä ja sit keuhkokuumeen takia 3 päivää ja sit taas pari työpäivää ja 2 päivää päänsärkyä.. se se tulee kalliiks ja vittumaiseksi.

Jos työntekijä on usein poissa töistä, työnantajan kannattaa mennä vähän itteensä tai sitten varata aa-kerhoon työntekijälle aikaa. Ai että kun mulle ois viime talvella saikun aikana soiteltu...oisin toki jakanu murheeni kernaasti, mut oli omassa paskalafkassa sen verran tunneälyä ihmisillä, ettei paljoo perään kyselty.
 
Entäs
Sairasloma on VAIN lääkärin SUOSITUS joka ei velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa.
Jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomaa ja menet siitä huolimatta töihin ja tapahtuu työtapaturma. Kuka on vastuussa? En usko vakuutusyhtiön ainakaan hyvällä katsovan. Ehkä se esimieskään ei suorastaan ilosta kilju siinä vaiheessa.

Muistan yhden työkaverin, jonka täytyi lääkäriltä erikseen pyytää maininta lääkärintodistukseen, että hän on SAA tehdä töitä sairaslomalla oman jaksamisen mukaan ja sellaista työtä mitä pystyy tekemään, (käsi murtunut).

Itse lähden siitä, että jos lääkäri on suositellut/määrännyt sairaslomaa, niin sinä aikana hoidetaan itsensä terveeksi ja työkykyiseksi. Ajatukset pois töistä ja ainakin piinaavat työkaverit täytyy unohtaa, ihan oman selviytymisen kannalta. Jotkut sairaudet vaativat kotona makaamista, työuupumus tai masennus voi vaatia vaikka sen etelänmatkan. Simppeliä? Vai eikö? Masentuneenko pitäisi maata yksin kotona? Ja se johtaa mihin?... lisää sairaslomaa -> , eristäytymistä, syrjäytymistä -> työkyvyttömyyseläkeelle?
 

Yhteistyössä