työasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meeri

Vieras
Voiko työnanataja pakottaa olemaan koko joulun töissä? Siis varmasti voi, mutta onko se inhimillistä ja eettisesti oikein mielestänne?
Olen töissä kehitysvammayksikössä ja pomo on suunnitellut joulua tohinalla. On joulukirkkoa ja muuta tapahtumaa. Näin ollen päätti että pyhinä ollaan arkimiehityksellä töissä että saadaa nuo ylimääräiset jutut järjestetty. Normaalistihan pyhinä tehdään työt pienemmällä porukalla. Käytännössä tämä tarkoittaa että suurin osa työntekijöistä on koko joulun töissä. Meitä on muutama perheellinen ja lopuillakin on lastenlapsia ja tietysti itse kukin haluaisi edes sen yhden päivän viettää joulua myös. Itse olen yh ja lasten isä ei ole kuvioissa mukana, isovanhemmista ei ole hoitamaan lapsia. Naapuri lupasi että voi yhtenä pyhäpäivänä otta minunkin lapset joulunviettoon, mikä on minusta aika ystävällistä, ja pelastaa minut lastenhoito-ongelmalta. Kunnasta sanoivat että eivät järjestä hoitoa pyhinä enkä oikein usko että mll:nkään kautta tuollaisina päivinä saisi apua (ja ajatus että lapset viettäis joulua jonkun vieraan ihmisen kans...).
Hieno ajatus pomolta että haluaa järkätä extraa, mutta ei minusta meidän työntekijöiden kustannuksella saisi sitä tehdä. Joulusaunat ja ruokailut saadaan kyllä pyhä miehitykselläkin hoidettua, ja täklöin myös työntekijöillä olis mahdollisuus omaan joulunvittoon kullakin edes sinä yhtenä päivänä.

hmm.. Meidän työpaikkalla joulut on järjestetty niin, että ennen kun vuoropäällikkö tekee joulun listat on meidän ilmoitustaululla ollut lappu, että "haluatko olla jouluna töissä?" siihen saa sitten kirjoittaa, että haluaako vai ei ja minä päivinä. Musta se on ollut tosi toimiva systeemi ja aina on ollut riittämiin työntekijöitä.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
hmm.. Meidän työpaikkalla joulut on järjestetty niin, että ennen kun vuoropäällikkö tekee joulun listat on meidän ilmoitustaululla ollut lappu, että "haluatko olla jouluna töissä?" siihen saa sitten kirjoittaa, että haluaako vai ei ja minä päivinä. Musta se on ollut tosi toimiva systeemi ja aina on ollut riittämiin työntekijöitä.. :)

Meillä ei ole oikeastaan vara valita nyt ollaanko töissä vai ei, ainoastaan minkä vuoron haluaa tehdä. voinko vaatia että päiväkodilla on oltava jonkun töissä myös pyhät, eikös kunta ole velvollinen järjestämään hoidon? normi viikonloppuna saa lastenhoitoa mutta joulunajan ilmoittivat että on kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Normaalin työvuorolistan mukaan.
Ei voi pakottaa ylimääräisiin juttuihin,ne pitää kysyä onko halukkaita.

Me saadaan normaalit työtunnit kyllä noista, ylimääräiset lomat mitä noist apyhistä kertyy sille listalle, saadaan vaan käyttä vasta sitten tammikuun puolella.

Eettisesti ja moraalisesti kyseenalaista... mutta ainahan voit itse olla sairauslomalla pyhien aikaan tai sitten yllättäen lapsesi sairastuu katalaan vatsatautiin..

Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Eettisesti ja moraalisesti kyseenalaista... mutta ainahan voit itse olla sairauslomalla pyhien aikaan tai sitten yllättäen lapsesi sairastuu katalaan vatsatautiin..

Tämäkin käynyt mielessä... toisaalta sitäkin voi pohtia olisko se oikein..mikä sitten on pienin paha...

vuorotyö on vuorotyötä ja jokaisen on vuorollaan oltava myös jouluna töissä. Minusta lapsellisella ei ole sen enempää oikeuksia kuin lapsettomallakaan joulun suhteen. Sinähän voit sanoa pomolle, että lapset tulee sitten viettämään yhdessä aikaa kehitysvammaisten kanssa. Siinähän ne menee mukavasti mukana :) Olen nimittäin itse ollut tuollaisessa paikassa töissä ja siellä olisi onnistunut ottaa lapset mukaan, voisi olla asukkaillekin kivaa yhdessäoloa lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
vuorotyö on vuorotyötä ja jokaisen on vuorollaan oltava myös jouluna töissä. Minusta lapsellisella ei ole sen enempää oikeuksia kuin lapsettomallakaan joulun suhteen. Sinähän voit sanoa pomolle, että lapset tulee sitten viettämään yhdessä aikaa kehitysvammaisten kanssa. Siinähän ne menee mukavasti mukana :) Olen nimittäin itse ollut tuollaisessa paikassa töissä ja siellä olisi onnistunut ottaa lapset mukaan, voisi olla asukkaillekin kivaa yhdessäoloa lasten kanssa.

Kyllä vuorotyöläisilläkin on oikeus viettää joulua. Tottakai olen valmis olemaan osan pyhistä töistä, mut olisko liikaa vaadittu se yks vapaa, kun se normityövuoroilla järjestyisi kaikille. Ja ei ole kyse että jokainen vuorollaan töissä vaan jokaisen joulu olis töissä...Mulle työ on vaan työ, istuin sitten kaupan kassalla tai olin hoitoalalla. Jos ei ole resursseja järjestää jotain, minun mielipide on että se ei ole työntekijän vika eikä voi olettaa että minä luovun omista eduistani työnantajan vuoksi. Poika 8v ja tytär 4v eivät ole tykänneet olla työpaikallani, kokevat pelottavaksi paikaksi (paljon kiljumista, pakkoliikkeisiä jne).

Yhteistyössä