Miten muilla eronnella menee lasten kanssa joulun vietto??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Minulla taas tulossa ihan lähi päivänä tappelu lapsen isän kanssa joulusta. Nyt jo kaksi joulua takana. Haluaisin aaton pitää lapsen kotona ja sitten voisi mennä isänsä luokse. Näin on mennyt aijemminkin. Lapsen isä ei joulusta pidä ja aikoo olla kahden lapsen kanssa joulun ajan. Kun taas minun kanssani lapsi saisi olla suvun ympäröimänä ja tuoreen pikkusiskonsa kanssa. En vain jaksaisi joka vuosi tapella tästä aiheesta. Exä ei suostu mitään valmista sopimaan mistään juhla pyhistä. Se taas tuntuu minusta siltä, että hän haluaa pitää kaikki vaihtoehdot vapaana, eikä sitoutua mihinkään tiettyyn. Exällä on myös taipua masennukseen joulun aikaan ja viime joulun aikaan lapsi oli exän vanhempien kanssa. Myös minun mielestäni, kun teen "suurimman työn" kasvatuksessa yms. Niin minun kuuluisi saada "suurin huvi". Joka minulla on olla aatto lapseni kanssa. Miten muilla menee? Onko etukäteen sovittu.

miehellä on oikeus, ihan niinkuin sullakin, viettää joulua lasten kanssa. ei auta muu ku nielaista ja oppia elämään sen asian kanssa. meillä joulu vuorotellen ja vaikka ei aina miellyttäis niin oikeudenmukaista on. ois todella itsekästä vaatia jokaista joulua itelleen. miksi asiasta pitää tapella? onko se sitten kivaa lasten mielestä? :(

Onko aivan mahdoton ajatus, että kutsuisitte ex-miehesi kanssanne jouluaaton viettoon, jolloin lapsi saisi olla aaton molempien vanhempiensa seurassa? Meillä tehtiin lapsuudenkodissani näin, siis parin ensimmäisen "kyräilyvuoden" jälkeen, vaikka eivät keskenään ylimpiä ystävyksiä olleetkaan. Kuitenkin pystyivät asiallisesti olemaan samaan aikaan samassa paikassa ja me lapset ainakin nautimme.

[QUOTE="hmm";22672594] Myös minun mielestäni, kun teen "suurimman työn" kasvatuksessa yms. Niin minun kuuluisi saada "suurin huvi". Joka minulla on olla aatto lapseni kanssa. Miten muilla menee? Onko etukäteen sovittu.[/QUOTE]

entäs lapset? eikö se loppupeleissä ole kyse niistä? kuulostaa siltä ku lapset olis pelinappuloita tai että koska sulla on suurin vastuu niistä niin ansaitsisit jonkun palkinnon. mä en oikein ymmärrä tätä niinku yhtään..

meillä on sitä paitsi ihan KAIKKI mustaa valkoisella millon lapset on kotona ja milloin isällään. eipä tarvii sopia mitään sen enempää. tietää tasan tarkkaan missä lapset on ja millon tulee kotiin. ilman riitaa, ihanaa! :)

Lapsi isälle kahtena seuraavana jouluna, niin kuin on ollut kahtena edellisenä jouluna sinun kanssa. Isällä on oikeus (tai pikemminkin lapsen oikeus) olla oman perheensä kanssa myös. Viettipä sitten joulun eri tapaan kuin sinä toivoisit. Sulla ei ole tähän oikeus puuttua, ikävä kyllä. Sun on vain nieltävä tämä ja oltava pari seuraavaa joulua ilman lapsia. Tai saathan sä viettää sen nuorimman kanssa kuitenkin...

Valitettavasti ei onnistu että oltaisiin saman katon alla jouluna.. Ex on näitä ihmisiä jotka ei pidä perinteistä eikä juhlista joissa on paljon ihmisiä.. Olimme jo seurustelu aikana eripaikoissa joulut, kun ex halusi istua yksin kotona... Tiedän että on oikeus, mutta koska ei edes isä itse pidä koko juhlasta, niin omasta mielestäni siinä tapauksessa voisi sitten "juhlia" sitä 25 päiväkin... Koska lapsella on mielestäni oikeus juhlia joulua... Minustakin olisi kiva jos olisi kaikkea mustaa valkoisella, mutta ex ei siihen suostu.. Ja asiasta pitää tapella, koska heti kun sanon etten ole samaa mieltä.. Niin ex lyö luurin korvaan ja alan saada tekstareita jossa minut haukutaan aivan lyttyyn.. Olen tässä kahen vuoden aikana onneksi jo aika hyvin oppinut olla lähtemättä mukaan näihin huutamis tappeluihin... Viimeksi sain huorittelu viestejä isän päivän jälkeen, kun minä en ollut lapsen puolesta soittanut exälle isänpäivänä... Sitä miksi ei ite voinut soittaa lapselle jäi arvoitukseksi...

Jos lapsi menee aattona isälleen, niin ettekö te voisi "juhlia" joulua sitten Joulupäivänä. Kait se joulukpukki voisi silloinkin vierailla äidin luona ja kuusen voisi koristella vaikka 23.12. Jotkut viettävät joulun jopa viikkoa etukäteen.

Meillä minä aikanaan vaadin, että lapset on mulla aattona ( olivat pieniä ja isällä oli jo uusi puoliso). Siis aina aaton ovat minun kanssa, mutta käyvät kyllä aattona isällä. Joskus ollaan kaikki oltu siellä syömässä tai ovat kaikki oleet meillä syömässä. Nyt mä en jaksa edes lasten vuoksi ravata edes takas, eli syödään kotona, menvät pariksi tunniksi isälle, kun sinne tulee pukki ( mun lapset jo isioja, mutta siellä pienempiä) ja sitten tulevat takaisin kotiin ja avataan kotona lahjat. Kun lapset on siällä, lenkitän koiran, juon kahvit tai glögit herkkujan kanssa ja ehkä katson tvtä. Usein lasten isotäti on meillä ( lasten isän täti) ja hänen kanssaan jutustellaan kahvin tai glögin parissa.

[QUOTE="hmm";22672889]Ja mä en ymmärrä miksi sen joudenkin mielestä nimen oman pitää mennä tasan puolet ja puolet jos niin ei olla sovittu...[/QUOTE]

no ei se 50-50 ole pakko mutta ei sekään ole oikein että sinä lähivanhempana päätät millon isä saa pitää alpset ja omiit kaikki pyhät ym. ja "annat" lapset kun sua huvittaa. lapset oli ilmeisesti kotona isänpäivänäkin, miksi?

Lapsella on oikeus olla jouluna niin äitinsä kuin isänsä kanssa. On todella väärin tapella isän kanssa tuosta.
Meillä on joka toinen joulu kotona ja joka toinen isällään, tänä jouluna menee siis isälleen. Ne perinteet voidaan säilyttää siitä huolimatta vaikka lapsi olisikin isällään joulun. Anna heidän rakentaa oma perinne siellä. Itse en voisi kuvitella riistäväni lapseltani joulua myös isänsä luona.

Myönnän sen että jos isä juhlisi jotenkin lapsen kanssa joulua, niin asia ei olisi minulle niin iso. Veisi edes lapsen isovanhemmille, joitten luo lapsi usein kyselee pääsyä. Mutta kun isä ei omien vanhempiensa kanssa toimeen tule, niin ei lastakaan sinne vie.

no ei se 50-50 ole pakko mutta ei sekään ole oikein että sinä lähivanhempana päätät millon isä saa pitää alpset ja omiit kaikki pyhät ym. ja "annat" lapset kun sua huvittaa. lapset oli ilmeisesti kotona isänpäivänäkin, miksi?

Koska se oli minun vkloppuna ja isä ei halunnut ylimäärästä ottaa.. En omi kaikkia pyhiä.. Kaikki muut menee, että kumman vkloppu sattuu olemaan... Esim äitien päivät ollut aina iltaan asti isällään, eikä se minua haittaa... Ainut juhlapyhä jonka ehdottomasti haluaisin on joulu aatto.. On minulle todella tärkeä juhla...

Kuulostaa, ettö isä tekee vaan tahallaan kiusaa vaatimalla lasta jouluaatoksi! Todellakin lapsella on oikeus joulunviettoon suvun kanssa ja perinteisiin. Olkoon isänsä luona sitten aaton jälkeen, koska isä ei vaivaudu lapselle kunnon joulua järjestämään!

[QUOTE="hmm";22673103]Koska se oli minun vkloppuna ja isä ei halunnut ylimäärästä ottaa.. En omi kaikkia pyhiä.. Kaikki muut menee, että kumman vkloppu sattuu olemaan... Esim äitien päivät ollut aina iltaan asti isällään, eikä se minua haittaa... Ainut juhlapyhä jonka ehdottomasti haluaisin on joulu aatto.. On minulle todella tärkeä juhla...[/QUOTE]

sitten pitäis varmaan jollain tavalla yrittää parannella noita välejä että isä suostuis vaihtaa sun kaa. mitään muuta ei varmaan voi. toivottavasti et kuitenkaan lapsille näytä kuinka pahasti ottaa päähän. ei oo niille varmaan kivaa mennä sinne kun kaikki riitelee jostain ja kukaan ei ole tyytyväinen.

[QUOTE="vieras";22673111]Kuulostaa, ettö isä tekee vaan tahallaan kiusaa vaatimalla lasta jouluaatoksi! Todellakin lapsella on oikeus joulunviettoon suvun kanssa ja perinteisiin. Olkoon isänsä luona sitten aaton jälkeen, koska isä ei vaivaudu lapselle kunnon joulua järjestämään![/QUOTE]

Siltä se minustakin tuntuu.. Tai tuntuu että hänen "kuuluu" haluta, niin siksi sitä aattoa minulta vaatii... Kiitos että ees joku ymmärsi minun pointtini tässä :)

sitten pitäis varmaan jollain tavalla yrittää parannella noita välejä että isä suostuis vaihtaa sun kaa. mitään muuta ei varmaan voi. toivottavasti et kuitenkaan lapsille näytä kuinka pahasti ottaa päähän. ei oo niille varmaan kivaa mennä sinne kun kaikki riitelee jostain ja kukaan ei ole tyytyväinen.

Vaihtaa? Jos aatto mentäis niin kun muutkin juhlapyhät eli vkloppujen mukaan, niin aatto on minun vkloppuna...

[QUOTE="hmm";22673103]Koska se oli minun vkloppuna ja isä ei halunnut ylimäärästä ottaa.. En omi kaikkia pyhiä.. Kaikki muut menee, että kumman vkloppu sattuu olemaan... Esim äitien päivät ollut aina iltaan asti isällään, eikä se minua haittaa... Ainut juhlapyhä jonka ehdottomasti haluaisin on joulu aatto.. On minulle todella tärkeä juhla...[/QUOTE]

Hoh-hoijakkaa teitä itsekkäitä lähiäitejä, jotka kuvittelevat omistavan lapsen vain siksi että olette heidän äiti. Ei sitten käynyt mielessä että joulu lasten kanssa voi olla myös isälle tärkeä, vaikkei ulkoisilta puitteiltaan näytäkään siltä?

Miten oikeesti olet noin itsekäs?

Meilläkin on tapaamissopimus, mutta siellä on ERIKOSPYKÄLÄ, JONKA MUKAAN JUHLAPYHÄT MENEVÄT AINA TAVALLISEN TAPAAMISVIIKONLOPUN EDELLE. Jos joulu on äitiviikonloppuna, mutta on joulu isän luona, niin silloin lapsi isällään (mahdollisesti sen 3 viikonloppua putkeen). vastaavasti joskus taas vappu voi olla isäviikonloppuna, mutta koska sopparissa lukee vappu tänä vuonna äidillä, niin silloin vappu ollaan äidillä. Ja lapsi silloin 3 viikonloppua putkeen äidillä. Riitaisista väleistä huolimatta näitä toki joskus vaihdellaan, ettei lapselle tule liian pitkää taukoa olla isästä ja uudesta siskostaan erossa.

[QUOTE="hmm";22673171]Siltä se minustakin tuntuu.. Tai tuntuu että hänen "kuuluu" haluta, niin siksi sitä aattoa minulta vaatii... Kiitos että ees joku ymmärsi minun pointtini tässä :)[/QUOTE]

Vänkäät muille vastaan, vaikka he olisivatkin osaltaan oikeassa - isälläkin on oikeus olla lasten kanssa jouluna. Hyväksyt vain ne mielipiteet, jossa ollaan sun puolella?

[QUOTE="vieras";22673209]Lapsen etua, kun ajatellaan, niin kummanlainen joulu on lapsen etu!? Ei liene vaikea päätös...[/QUOTE]

Sun mielestä on varmaan myöskin lasten etu ettei lapsi näe isäänsä ollenkaan, jos ei pysty järjestämään tälle joka tapaamiselle hulppeita puitteita, linnanmäkeä, kylpylää, elokuvia jne

Alkuperäinen kirjoittaja oletpa itsekäs;22673207:
Hoh-hoijakkaa teitä itsekkäitä lähiäitejä, jotka kuvittelevat omistavan lapsen vain siksi että olette heidän äiti. Ei sitten käynyt mielessä että joulu lasten kanssa voi olla myös isälle tärkeä, vaikkei ulkoisilta puitteiltaan näytäkään siltä?

Miten oikeesti olet noin itsekäs?

Meilläkin on tapaamissopimus, mutta siellä on ERIKOSPYKÄLÄ, JONKA MUKAAN JUHLAPYHÄT MENEVÄT AINA TAVALLISEN TAPAAMISVIIKONLOPUN EDELLE. Jos joulu on äitiviikonloppuna, mutta on joulu isän luona, niin silloin lapsi isällään (mahdollisesti sen 3 viikonloppua putkeen). vastaavasti joskus taas vappu voi olla isäviikonloppuna, mutta koska sopparissa lukee vappu tänä vuonna äidillä, niin silloin vappu ollaan äidillä. Ja lapsi silloin 3 viikonloppua putkeen äidillä. Riitaisista väleistä huolimatta näitä toki joskus vaihdellaan, ettei lapselle tule liian pitkää taukoa olla isästä ja uudesta siskostaan erossa.

OSAATKO LUKEA! MINÄ HALUAISIN ETTÄ NÄISTÄ SOVITTAISIIN SOPIMUKSELLA JA ETUKÄTEEN, MUTTA ISÄ EI SUOSTU. Eli joo jos ois joku sopimus olemassa, ni sitä tietenkin noudattaisin ja sellaisen haluaisin...

Yhteistyössä