Tutustani oli tehty LS-ilmoitus - hän on itse ihan pihalla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Itsekin olen jo miettinyt, että tekisin ilmoituksen. Mitenköhän sen lyhyesti selittäisi.. Lapsi on 4-vuotias. Ei mitään rytmiä, huutaa, raivoaa, potkii, hakkaa, ei syö mitään -kotona... Tuttu kiroilee, huutaa, en tiedä mitä muuta, ainakin kerran näin läpsäisevän kun lapsi oli alle 2-vuotias. Kun ovat meillä, lapselle puhutaan koko ajan tyyliin "no, mene nyt pois siitä, anna olla rauhassa, älä tule tänne jne.".

Lapsella ei ole mitään unirytmiä. Nukkumaan mennään ehkä joskus puolenyön aikaan, hirveän huudon kanssa. Saattaa herätä keskellä yötä laittamaan itselleen leffan pyörimään tai valvoa aamuun asti, päiväunia ei nuku. Hoidossa ja sukulaisilla nukkuu hyvin. Se, mitä olen kuullut ja nähnyt, ei oikein vakuuta.. No. Tuttavani on ihan pihalla, että miksi ilmoitus on tehty.. Pari vuotta sitten esim. lapsi ei voinut ulkoilla kuin vaunuissa, kun ei suostunut pukemaan kenkiä eikä niitä sitten ostettukaan.

Onko tämä teistä normaalia perhe-elämää? Tuttavani mielestä kaikki on heillä kunnossa, lapsi vain ei HALUA nukkua tai syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Outoa, että olet noinkin tarkkoja havaintoja tehnyt etkä ole kuitenkaan puuttunut asiaan mitenkään. Esim. juuri tekemällä ls-ilmoituksen.

Emme asu samalla paikkakunnalla. Olen usein pohtinut, että pitäisikö ilmoitus tehdä, mutta kun en tosiaan joka päivä näe sitä elämää, tuttava vain itse kertoo mulle puhelimessa. Olen kyllä puhunut lapsen isän kanssa ja hänen mielestään kaikki ok.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun tutustakin oli tehty. Se itse ei ymmärrä että miksi. Mä ymmärrän.

Tuttusi tilanne ei kuulosta kovinkaan hienolta.

Minusta tuntuu että aika moni ls-ilmoitus tulee yllätyksenä itse perheelle.. vaikka aihetta siihen olisikin. Ollaanko sitä tosiaan niin sokeita omille toimintatavoille?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
kyllä se olis todellista ystävällisyyttä, jos sä nyt kertoisit kaverillesi, mitä itse olet mieltä. ei ilkeilyä, vaan ihan totuudenmukaisesti voisit kertoa.

Ajattelin kyllä että soittaisin tänään ja puhuisin asiasta vielä.. En oikein osannut viimeksi sanoa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuntuu että aika moni ls-ilmoitus tulee yllätyksenä itse perheelle.. vaikka aihetta siihen olisikin. Ollaanko sitä tosiaan niin sokeita omille toimintatavoille?

Ilmeisesti ihmiset ovat itse sokeita, tai haluavat viimeiseen asti ylläpitää illuusiota siitä että kaikki olisi hyvin.
Aiheettomat naapurikyylien tekemät ilmoitukset siitä, että koululainen on ulkona pelkässä collegehupparissa vaikka tuulee, on toki asia erikseen.

Ls-ilmoituksia on ihaan turhaa tehdä jos ei ole todella härskistä laiminlyönnistä kyse. Tuo on monen perheen normaalia elämää. Eikä tuohon puututa vielä mitenkään.
En missään nimessä puolustele ja minusta kuuluisi ottaa tiukempi ote lastensuojelussa, mutta valitettavasti tämä on tätä päivää.
Ei kannata arvostella jos ap on jättänyt ilmoituksen tekemättä, se ei todellakaan ole aina helppoa tehsä. Siinä joutuu paljon punnitsemaan asioita vaikka lapsen etua ajatteleekin.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
On kyllä taas hukassa äitiys. Ei taideta tietää, millaisia lapset on, vaan eletään niiden kanssa kuin aikuisten kanssa.

Ajattelin just samaa. Silloin niitä ongelmia esiintyy. Pieni briiffi äitiyteen ja vanhemmuuteen olis paikallaan. Toivottavasti tämä perhe saa apuja, todella inhottavaa kun lapsi kärsii ja koko perhe.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Anteeksi että minä kysyn, mutta onko näillä vanhemmilla päihdeongelmaa tai ovatko he ihan normaaliäilyisiä? Kuulostaa niin erikoiselta kyllä.

Ei ole alkoholiongelmaa.. en tiedä missä vika oikeasti on. Tuntuu tosi oudolta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Anteeksi että minä kysyn, mutta onko näillä vanhemmilla päihdeongelmaa tai ovatko he ihan normaaliäilyisiä? Kuulostaa niin erikoiselta kyllä.

Ei ole alkoholiongelmaa.. en tiedä missä vika oikeasti on. Tuntuu tosi oudolta.

Kun... Kyllähän aikuinen sen ymmärtää, että lapsi tarvistee hellyyttä, unta ja kenkiä. Ja ruokaa.

Yhteistyössä