Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapurissa juttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JonnaÄiti:
Ei ole missään nimessä sopivaa aikuiselta, olkoonkin vaikka kuinka yksin jne.
Ap, sä puhut vain itsestäsi ja siitä, miten tärkeää tuollainen henkireikä on, mutta et kykene miettimään asiaa lastesi kannalta.
Eivät he välttämättä sinulle kerro todellisia tunteitaan, kun pitää esittää reipasta äidille. Ettei äidille tule lisää huolia jne.

Todellakin toivon että lastensuojelu kävi jo teillä. Ja toivon että tiedostat olevasi perheen ainoana aikuisena vastuussa, ei lapsesi. Apua sinun pitää saada toisilta aikuisilta, ei lapsilta!

Näin minäkin ajattelen. Tunti on aika pitkä aika puhumattakaan kahdesta tunnista, ja jos se toistuu joka ikinen päivä...

Ymmärrän tuulettumisen tarpeen kyllä, mutta ehkä siihen olisi löydettävissä joku muu ratkaisu kuin pienen lapsen vastuuttaminen perheestä huolehtimiseen.

Eikä kyse ole siitä, onko ihminen yh vai mikä, kyse on siitä mitä asioita aikuiset ylipäätään voivat sälyttää pienten lasten harteille.

Työpaikallani eräs kuudesluokkalainen lapsi kerran itki, kun pitää herätä joka aamu aikaisin ihan vaan sen takia, koska heidän koira pitää käyttää ulkona ja muut vielä nukkuu. Se oli siis annettu ihan tämän lapsen velvollisuudeksi, että käyttää koiran ennen kouluun lähtöä. Perhe ei tietty sitä tajunnut, luulivat että ihan ok homma sälyttää lapsen vastuulle. Koira ei siis ollut tälle lapselle tarkoitettu, vaan aikuiset sen olivat halunneet.
Ja vaikka koira lapselle hankittaisiinkin, se on silti aikuisen vastuulla ja piste.
Tässä tapauksessa aiheutettiin lapselle taakka, jota lapsi ei kyennyt hoitamaan vaan väsyi.

No entä sitten ap:n tilanne? Kyse ei ole edes koirasta tai kissasta, vaan ihmisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Nimenomaan tuo munkin mielestä kuulosti ikävältä, että 12-vuotiaan (tai alun alkaen 10-vuotiaan) velvollisuus on huolehtia pikkusisarusten hoitamisesta jotta äiti pääsee tuulettumaan. :|

Kyllä tuo "hoitaminen" kuulostaa vähän turhan isolta sanalta tilanteessa, jossa ne pienemmät siis nukkuvat, eikä esikoiselta oikeastaan odoteta mitään muuta kuin että hän on kotona. (Ja kellonaika ilmeisesti sellainen, että 12-vuotias joka tapauksessa olisi kotona jo silloin)

Varmaan ihan mukavaa tuolle esikoiselle, kun saa rauhassa katsoa telkkaria, lueskella, mesetellä tai mitä sitten tekeekin.

Alkuperäinen kirjoittaja mummo:
Nimenomaan tuo munkin mielestä kuulosti ikävältä, että 12-vuotiaan (tai alun alkaen 10-vuotiaan) velvollisuus on huolehtia pikkusisarusten hoitamisesta jotta äiti pääsee tuulettumaan. :|

Kyllä tuo "hoitaminen" kuulostaa vähän turhan isolta sanalta tilanteessa, jossa ne pienemmät siis nukkuvat, eikä esikoiselta oikeastaan odoteta mitään muuta kuin että hän on kotona. (Ja kellonaika ilmeisesti sellainen, että 12-vuotias joka tapauksessa olisi kotona jo silloin)

Varmaan ihan mukavaa tuolle esikoiselle, kun saa rauhassa katsoa telkkaria, lueskella, mesetellä tai mitä sitten tekeekin.

Ehkä sinun mielestäsi? Nyt pitääkin ajatella sen lapsen tunteita, eikä jonkun kaksplussalaisen?

Siis tilanne olisi tietysti eri, jos tuo 12-vuotias itse kokisi tilanteen jotenkin ahdistavaksi tai raskaaksi. Tai jos nuorimmilla olisi vaikka epilepsia tms. Mutta eiköhän tässä viranomaisetkin ymmärrä käyttää maalaisjärkeä, ja keskittää huomionsa esim. alkoholistien lapsiin, jotka oikeastikin tarvitsevat ls-toimenpiteitä.

[quote="JonnaÄiti
Ehkä sinun mielestäsi? Nyt pitääkin ajatella sen lapsen tunteita, eikä jonkun kaksplussalaisen?
[/quote]

Nimenomaan tuota ajatellessani eläydyin itse aikaan jolloin olin 10 - 12. En olisi silloinkaan kutsunut hoitamiseksi sitä että olen kotona samaan aikaan kun joku toinen nukkuu. Eikä ollut puhelinta.

Siis tilanne olisi tietysti eri, jos tuo 12-vuotias itse kokisi tilanteen jotenkin ahdistavaksi tai raskaaksi. Tai jos nuorimmilla olisi vaikka epilepsia tms. Mutta eiköhän tässä viranomaisetkin ymmärrä käyttää maalaisjärkeä, ja keskittää huomionsa esim. alkoholistien lapsiin, jotka oikeastikin tarvitsevat ls-toimenpiteitä.

Ja koska se lapsi ei osaa / uskalla sanoa, että kokisi tilanteen raskaana, se on siis suvaittavaa?
Harmi tosiaan, että lapset ovat liian usein omien vanhempien armoilla.

Tyttöni kaveri kertoi, että he jäävät siskon kanssa välillä hoitamaan vauvaa, kun isä ja äiti käy asioilla. Tytöt ovan iältään 10 ja 5 vuotta, vauva noin kolmeviikkoinen.

Ja koska se lapsi ei osaa / uskalla sanoa, että kokisi tilanteen raskaana, se on siis suvaittavaa?

Mun 6v vanhempi isosiskoni haki mua päiväkodista, 2 km matka. Kotona oltiin keskenään joka ainoa arkipäivä kahdestaan pari tuntia kunnes vanhemmat tuli kotiin. Silloin ei kukaan epäillyt etteikö pärjättäisi, eikä kukaan tehnyt ls-ilmoituksia meistä. Niin se maailma muuttuu.

Meillä oli kaksi nuorinta 11 ja 14 vuotiaat sisaruksen syntyessä. Sen ahkerampi hoitajia saa etsiä, suorastaan kinastelivat hoitovuoroista. Intoa riitti eteenkinpäin joten 15-vuotiaana poika hoisi 2kk päivän kun kävin tuuraamassa töissä. Itse ehdotti kun palkkaamieni tyttöjen kanssa ei tahtonut onnistua. Saman maksoin hänelle. Pikkusisko heräsi vuoroaamuin kun läksin töihin niin saivat molemmat väliin nukkua.
Myöhemminkin jäivät iltaisin mielellään vahtimaan ja olemaan rauhassa tai kavereiden kanssa meillä, kuopus nukkui yöuniaan.

Täähän oli jossain toisellakin keskustelupalstalla, olisko ollut Vauvalla? Muistaakseni saa jatkaa tuota iltalenkkeilyä lasten ollessa keskenään kotosalla, koska se sille vanhimmalle lapselle sopii. Saavat jatkossa perhetyöntekijän vahtimaan pienempiä silloin tällöin, jotta äiti ja vanhin lapsi saavat viettää laatuaikaa yhdessä. Jotain tämänsuuntaista...

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Mun 6v vanhempi isosiskoni haki mua päiväkodista, 2 km matka. Kotona oltiin keskenään joka ainoa arkipäivä kahdestaan pari tuntia kunnes vanhemmat tuli kotiin. Silloin ei kukaan epäillyt etteikö pärjättäisi, eikä kukaan tehnyt ls-ilmoituksia meistä. Niin se maailma muuttuu.

vieläkö sisko on väleissä sinuun ja perheeseen /vanhempiin? sullehan se oli ihan sama hakiko sisko vai isä tai äiti.

Voisiko joku poliisitätiä juridisesti valistuneempi kertoa, mikä on "lastensuojelusyyte" ja miten siihen joudutaan. Joutuuko mahdollisesti syytteeseen joutunut isi tai äiti lusimaan vai selvitäänkö sakoilla.

Yhteistyössä